2014-02-23, 14:32
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Antingen hade regeringen beordrat försvaret att under inga omständigheter bedriva någon form av försvarsverksamhet, och då var ju försvarsministern en kugge i det spelet. Eller så var försvaret helt enkelt total inkompetent och odugligt och kalrade inte av att bedriva någon form av försvarsverksamhet även om det hade varit dess syfte.

Hur det hösten 1944 inte fanns något luftvärn eller flygvapen i Stockholms-området är obegripligt. En handfull felnavigerade sovjetiska bombplan borde har varit en enkel match att skjuta ned. det hade lärt dem läxan att försöka hålla reda på vilken kontinent de befinner sig över, och att Sverige kan prestera en avskräckande försvarsförmåga. Nu blev det istället flygvapnets mest förnedrande ögonblick och ökade risken för krig högst dramatiskt eftersom oviljan/oförmågan blottades för världen.

Det fanns både jaktflyg och luftvärn i Stockholmsområdet.
Men likt 100% av världens nationer år 1939 och >90%
av världens nationer år så saknade vi luftvärn och jaktflyg
som kunde verka effektivt nattetid.

Så att gnälla på att vi inte kunde verka mot bombflygplan på hög höjd nattetid 1944,
är som att gnälla på att vi inte hade ett robotförsvar på 1970-talet,
att vi inte hade en slagsskeppsflotta på östkusten och en på västkusten 1910,
eller att vi inte hade atomubåtar på 1960-talet.

Sverige var inte en av världens 3 största industrimakten
och kunde således inte hänga med i den tekniska utvecklingen
(eller snarare utveckla ny teknik mycket snabbare
än alla andra, eftersom vi måste jaga ifatt)
när vi var isolerade under kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Fast det är ändå försvarsministerns jobb att se till att Sverige är säkert och att försvaret fungerar
Vistas det utländska flyg på svenskt territorium så ska svenska plan upp i luften, flyglar ska ljuda samt att nedsläckning ska ske, speciellt under ett världskrig.

Men jag kan hålla med om att ett misstag kan ha gjorts, dock så tror inte jag på det.

Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Det jag vill få fram är helt enkelt att utländska flyg fanns i Sverige relativt ofta, jag kan dock tro att de Brittiska och Amerikanska flygen hade tillåtelse till det och att det är katastrofalt dåligt utav försvarsministern att låta sovjetiska flyg bomba huvudstaden, vare sig det var med flit eller inte.

Försvarsministers lät inte "sovjetiskt bombflyg bomba huvudstaden"
av den enkla anledningen att försvarsministern enligt lag inte får lägga sig i dylika beslut.
Dylika beslut fattar inom den militära hierarkin,
vilket i det aktuella fallet var respektive batterichef.
Det sovjetiska bombflyget kom dock bara vid ett tillfälle inom skottvidd för luftvärnet,
men i det fallet så hann man inte inleda bekämpningen, eftersom man inte visste
vad det var för identitet på flygplanet ovanför.
Man försökte även under kriget att skjuta ner allierat flyg som kränkte svenskt luftrum
(så länge dessa inte försökte nödlanda) men dess flög i allmänhet
för högt och snabbt och/eller i mörker, vilket gjorde svensk bekämpning mycket svår.
Citera
2014-02-23, 15:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det fanns både jaktflyg och luftvärn i Stockholmsområdet.
Men likt 100% av världens nationer år 1939 och >90%
av världens nationer år så saknade vi luftvärn och jaktflyg
som kunde verka effektivt nattetid.

Så att gnälla på att vi inte kunde verka mot bombflygplan på hög höjd nattetid 1944,
är som att gnälla på att vi inte hade ett robotförsvar på 1970-talet,
att vi inte hade en slagsskeppsflotta på östkusten och en på västkusten 1910,
eller att vi inte hade atomubåtar på 1960-talet.

Sverige var inte en av världens 3 största industrimakten
och kunde således inte hänga med i den tekniska utvecklingen
(eller snarare utveckla ny teknik mycket snabbare
än alla andra, eftersom vi måste jaga ifatt)
när vi var isolerade under kriget.

Försvarsministers lät inte "sovjetiskt bombflyg bomba huvudstaden"
av den enkla anledningen att försvarsministern enligt lag inte får lägga sig i dylika beslut.
Dylika beslut fattar inom den militära hierarkin,
vilket i det aktuella fallet var respektive batterichef.
Det sovjetiska bombflyget kom dock bara vid ett tillfälle inom skottvidd för luftvärnet,
men i det fallet så hann man inte inleda bekämpningen, eftersom man inte visste
vad det var för identitet på flygplanet ovanför.
Man försökte även under kriget att skjuta ner allierat flyg som kränkte svenskt luftrum
(så länge dessa inte försökte nödlanda) men dess flög i allmänhet
för högt och snabbt och/eller i mörker, vilket gjorde svensk bekämpning mycket svår.

Troligen var det en hisklig felnavigering vilket inte var ovanligt på den tiden. Tyskarna lyckades f ö bomba en egen stad år 1940.
Citera
2014-02-23, 15:58
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Troligen var det en hisklig felnavigering vilket inte var ovanligt på den tiden. Tyskarna lyckades f ö bomba en egen stad år 1940.

Och Irland 7 gånger.
Britterna bombade i sin tur Bornholm i.s.f. Sylt,
medan Schweiz drabbades av brittiska och amerikanska anfall från luften ungefär 30ggr.

Sverige utsattes under kriget för totalt ungefär 100st olika krigshandlingar
av Tyskland, Sovjet, Storbritannien och Italien.

Inom loppet av ett år så har vi t.ex. brittisk bombfällning mot Lund,
sovjetisk mot Stockholm och Strängnäs
och 3st svenska spaningsflygplan och 2st passagerarflygplan
som sköts ner i internationellt luftrum.
Citera
2014-02-23, 21:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och Irland 7 gånger.
Britterna bombade i sin tur Bornholm i.s.f. Sylt,
medan Schweiz drabbades av brittiska och amerikanska anfall från luften ungefär 30ggr.

Sverige utsattes under kriget för totalt ungefär 100st olika krigshandlingar
av Tyskland, Sovjet, Storbritannien och Italien.

Inom loppet av ett år så har vi t.ex. brittisk bombfällning mot Lund,
sovjetisk mot Stockholm och Strängnäs
och 3st svenska spaningsflygplan och 2st passagerarflygplan
som sköts ner i internationellt luftrum.

För att inte tala om det tyska jaktplanet som gjorde en teknisk mellanlandning i England. Piloten trodde han var i Frankrike när han taxade fram till serviceplattan.

Så det var nog bara en dundertabbe att bomba Strängnäs. Vindavdrift och mörker var inget kul på den tiden.
Citera
2014-02-23, 21:14
Bannlyst
Japp, dom bombade även en annan svensk stad. Rätt så stora skador har jag läst, men tror vi borde kritisera tyskarna.
Citera
2014-02-24, 00:46
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
För att inte tala om det tyska jaktplanet som gjorde en teknisk mellanlandning i England. Piloten trodde han var i Frankrike när han taxade fram till serviceplattan.

Så det var nog bara en dundertabbe att bomba Strängnäs. Vindavdrift och mörker var inget kul på den tiden.

Det var totalt 5st tyska dagjaktflygplan som landade av misstag i Storbritannien.
1st Bf 109 och 4st Fw 190.

Därtill 3st Ju88, varav ett nattjaktflygplan (plus en tveklös desertering)

Med tanke på att nästan alla dessa incidenter inträffade 1942-44,
så skulle jag dock inte utesluta att det i de flesta fall
handlade om en medveten desertering, som påstods vara ett navigeringsmisstag.
Citera
2021-01-04, 22:24
Medlem
Sovjetunionens bombningar av Stockholm, Strängnäs och Södertälje år 1944

Alltså wow.

Måste medge att jag är genuint chockad över att precis ha fått reda på att Sovjetunionen faktiskt bombade Stockholm år 1944. Av en ren slump råkade jag klicka mig vidare in på ett inlägg med bilder om just denna militära handling som hade publicerats av kontot ''Gamla Stockholm'' på Instagram.

Länk till inlägg med bilder:
https://www.instagram.com/p/CJoOWnnpfsa/

Jag valde att djupdyka i ämnet och efter ett par snabba sökningar på Google fann jag följande häpnadsväckande information:

''En klar och kall tisdagskväll i februari för 70 år sedan, den 22 februari 1944, bombade Sovjetunionen Stockholm, Strängnäs och Södertälje. Fyra personer skadades, men ingen dödades. Men vad som var orsaken till attacken är ett mysterium än i dag.''

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ombade-sverige

''En februarikväll 1944 släppte tre sovjetiska stridsflygplan bomber över bland annat Södermalm, Södertälje och Strängnäs. De materiella skadorna var stora men som genom ett under dog ingen. Tre dagar senare benådades den sovjetiske spionen Vasilij Sidorenko från ett nyligen utdömt 12-årigt fängelsestraff. Hade ryssarna skrämt en feg svensk regering till underkastelse?''

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/nar...och-strangnas/

''Varför Sovjet bombade vet man ännu inte. En teori handlar om den sovjetiske spionen Sidorenko, som satt fängslad på Långholmen. Han släpptes bara några dagar efter bombfällningen. Vissa tror att bomberna var ett sätt att trycka på Sverige att frige spionen.''

Källa:
https://www.mitti.se/nyheter/har-fol...lmshz!6667637/

''För 73 år sedan inträffade en av 1900-talets mest dramatiska Stockholmshändelser. Här en bild från Södermalm dagen efter händelsen. Under natten 22–23 februari 1944 flygbombades flera platser i södra och norra Stockholm samt östra Sverige. Bomberna fälldes av Sovjetunionen.''

Källa:
https://www.svd.se/sovjets-bomber-mot-stockholm-1944

''Bombningarna av Stockholm och Strängnäs 1944 var en militär incident då sovjetiska flygplan under natten 22-23 februari 1944 flygbombade flera platser i södra och norra Stockholm och östra Sverige. Bomber fälldes bland annat på Blidö och Svartlöga i norra Stockholms skärgård, vid Stavsnäs och Järla, vid Eriksdal på Södermalm samt i Strängnäs och i Pershagen vid Södertälje. ''

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombni...Strängnäs_1944

Det som gör mig mest konfunderad är varför man aldrig fick lära sig om detta i skolan?

Edit:
Det finns redan en tråd om denna händelse från 2007-11-28, men den är placerad under kategorin om konspirationsteorier. Efter att ha läst igenom tråden har jag insett att det aldrig har presenterats fakta om denna militära handling och därför måste tråden ha dött ut och glömts bort.

Länk till tråd:
(FB) Angaende bombningarna av Stockholm
Senast redigerad av PPN59801R001 2021-01-04 kl. 22:29. Anledning: Stavfel, grammatik och allmän meningsuppbyggnad
Citera
2021-01-04, 22:35
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Det som gör mig mest konfunderad är varför man aldrig fick lära sig om detta i skolan?

Inte alls förvånad då Sovjet var på den "snälla" sidan i kriget.
Citera
2021-01-04, 22:38
Medlem
hybridvarantants avatar
Väldigt märklig historia. Kände inte till detta heller fram tills för kanske max några år sedan. Absolut inget jag läst i skolan.

Om jag minns rätt så erkände Sovjet aldrig att det var deras bombräd. Tror också jag läst att diverse sovjetvänliga krafter i Sverige skyllde det på Tyskland.
Citera
2021-01-04, 22:44
Medlem
De bombade Eriksdal på Södermalm !
Citera
2021-01-04, 22:48
Medlem
spermaoffrets avatar
Det har väl spekulerats om bombningarna var påtryckningar efter att Sverige avslöjat och fängslat en av deras spioner, om jag inte missminner mig.
Citera
2021-01-04, 23:11
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
...Det som gör mig mest konfunderad är varför man aldrig fick lära sig om detta i skolan?...

Är född på 1960-talet och har känt till detta sedan runt 1990. Då och då ser jag artiklar om ämnet genom åren. Att det inte tagits upp i skolan är att det inte är någon särskild händelse, ingen omkom. Det sovjetiska flyget var av så dålig kvalite att de irrade omkring hela södra Finland och formationen på ett par hundra flygplan splittrades upp. De ville varna Finland att fortsätta samarbetet med Tyskland. Piloterna vill ju hemskt gärna utföra sitt spännande uppdrag och släppa av bagaget - någonstans. Några plan gick vilse över Sverige, tyvärr.
Senast redigerad av Svärje 2021-01-04 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in