Citat:
Ursprungligen postat av
meetthefockers
Stockholm har mest puls i Sverige. Punkt. Det drar till sig människor. Punkt.
Sen att folk bor i Stockholm av såväl andra skäl som av ren nöd och tvång stämmer förstås också.
Detta är givetvis anekdotiskt då det handlar om mina upplevelser och tankar.
Jag flyttade till Sthlm för att komma till pulsen och för att komma iväg från byhålan jag bodde i (Sveriges 8e största stad så inte att jämföra med Åmål kanske)
Vad jag upplevde ganska snart var hur LITET sthlm är, efter bara ett-två år såg jag att jag endast besökte 3-4 olika uteställen frekvent (ett par ggr / vecka) men dock samma uteställen, så ingen större skillnad från "hemma"
Det var även för mig ett konstant oroande för boende då jag inte hade ekonomin att köpa en lägenhet så fick jag förlita mig på att hitta 2a handskontrakt som inte ruinerade en (inte helt enkelt)
Den konstanta "pressen" på att leverera oavsett vad det gäller, men främst jobb. Om man inte avancerade i "rang" på bolaget inom ett år så kände man sig värdelös för det enda man hörde av kompisar är hur bra allt går och att man hela tiden får bättre jobb och bättre lön. Givetvis så kan upplevelsen bero på vilka kompisar jag umgicks med men ändå.
Jag upplevde inte alla nackdelarna med Sthlm förrän jag flyttade hem till Skåne igen.
"inga" bil-köer, man springer inte till tunnelbana/buss, det är mer fokus på fritid och "mental hälsa" och ett betydligt lugnare tempo som passar mig bättre.
Missförstå mig rätt, Stockholm är awesome att besöka och turista i, samt att jag fick vänner för livet när jag bodde där så allt är inte bara piss och grått väder med Sthlm. Men att det är den enda staden som är värd namnet i Sverige är verkligen att ta i. Köpenhamn som är min närmsta huvudstad upplever jag betydligt bättre "puls" i om än att det är mindre hektiskt än Sthlm.