Citat:
Samtidigt måste vi också påpeka att ränteläget må vara lågt nu och kommer troligtvis att vara det inom en överskådlig framtid, men att minusränta också samtidigt innebär att tillväxten måste vara stark och inflationen på drygt 2% år efter år, vilket den omöjligt kan vara på längre sikt. Bättre är att inte cementera minusräntan som norm och istället hitta ett mer hållbart sätt att stimulera bostadsmarknaden. Exakt hur vet jag såklart inte...Är i allmänhet trött på alla som spekulerar om bostadskrasch hit o dit. Visst så kan priserna röra sig upp och ner över tid men bostadsmarknaden kommer alltid att vara stark sålänge vi ser ett stabilt ränteläge. Vilket vi kommer att göra då den Riksbanken inte har några ambitioner på att höja räntorna överhuvudtaget. Skulle därför vara väldigt orimligt med fall över fem procent dom kommande året. Bostadsmarknadens styrka har ju framförallt att göra med att pengar stimulerade av den svenska ekonomin brukar mynna ut här då bostäder betraktas som en säker investering. Bostadsmarknaden vittnar också om hur mycket starkare tillväxtinflationen är den vanliga inflationen.
Med det sagt så håller jag med om att det är onödigt att vara alarmistisk och jag tror såklart inte på en bostadskrasch. Och detta finns det två argument för:
1. Urbaniseringen kommer inte avta under vår levnadstid så bostäder kommer alltid vara en expansiv marknad
2. Ingen stat kommer låta en bostadskrasch ske då det skulle innebära i praktiken att hela vår ekonomi fallerar.