2021-01-03, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Nu räknar du högt, med ränteavdraget blir räntekostnad 1750 ungefär. Dessutom är många föreningar innanför tullarna lågt belånade och hyror för 1or brukar hyffsat ofta ligga på 800-1500kr

Så många betalar 4500-5000kr

Dessutom är det nu amorteringsfritt för alla tom September 2021 (vilket sannolikt kommer förändras) blir man av med jobbet har man dessutom rätt att pausa amortering även i vanliga fall.

Samma etta kostar 15 000 i mån I andra hand. Och då åker du ut direkt om du blir av med jobbet..
2021-01-03, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
"Drömmarrnas stad"

Som uppväxt i Stockholm så kan man ju säga att det är mer drag på Krakows flygplats klockan 06:30 en söndag än vad det är i vår smutsiga, blatteinvaderade, DYRA, och alldeles för utspridda huvudstad. Vill man ha puls kan man lika gärna bosätta sig billigt på landet och istället ta lite weekendresor då och då, kommer garanterat bli billigare i längden.

Jag jobbar på ett relativt stort kontor och de ENDA på jobbet som bor i stan är gamlingar som köpte på 80-talet eller bönder. Alla fattar ju att det inte är hållbart i vårt lilla land.

Jag jobbar på kontor där alla bor i stora BR i innerstan eller i villor i Täby, Enskede eller Lidingö. Vad är poängen?
2021-01-03, 10:02
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstan10
Är i allmänhet trött på alla som spekulerar om bostadskrasch hit o dit. Visst så kan priserna röra sig upp och ner över tid men bostadsmarknaden kommer alltid att vara stark sålänge vi ser ett stabilt ränteläge. Vilket vi kommer att göra då den Riksbanken inte har några ambitioner på att höja räntorna överhuvudtaget. Skulle därför vara väldigt orimligt med fall över fem procent dom kommande året. Bostadsmarknadens styrka har ju framförallt att göra med att pengar stimulerade av den svenska ekonomin brukar mynna ut här då bostäder betraktas som en säker investering. Bostadsmarknaden vittnar också om hur mycket starkare tillväxtinflationen är den vanliga inflationen.

Nä det där är inte sant. Om bollen kommmer i rullning av någon anledning så kan du kasta DSGE-modellerna på sophögen. De har aldrig fungerat i ekonomiska kriser och kommer aldrig göra det heller.

VId den senaste kraschen 2008 var räntorna inte bara stabila, de toksänktes t o m. Ändå så fortsatte kraschen.

Det finns inga som helst garantier för att det inte smäller till igen när som helst. Det finns inga garantier för att det gör det heller. Den enda vettiga strategin är att se till att man överlever även en svår krasch. Det gör inget om man tillfälligt får se sina tillgångar minska i värde kraftigt för det går upp igen förr eller senare.

De som inte överlever är som alltid arbetarklass och medelklass som lagt hela (eller nästan) sitt egna kapital i en illikvid tillgång och detta med stort häv. De bättre bemedlade har ofta stora bostadslån men de har också andra tillgångar.
2021-01-03, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag räknade högt för att ingen skulle säga att jag räknade för lågt....

Oavsett så är 4500-6500kr ingen dyr bostadskostnad för en renoverad 1a i innerstan...

Så inte såå konstigt alls att folk ff vill köpa o det går upp...

Det är helt enkelt jävligt billigt att låna pengar...

Så är.det och det ENDA som kan leda till en krasch är höjda räntor (men då kommer regeringen kompensera direkt med slopad amortering så det måste up på 4-5% för att få verklig effekt) eller väldigt hög arbetslöshet bland medelklassen. Att servitörer förlorar jobbet och timanställda i butik kommer inte göra skillnad.
2021-01-03, 11:00
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Ok. Vi provar. Du bor i någon håla där Stockholm blir storebror (antar jag), och tänker att det finns Stockholm, sen är Manhattan och Berlin större städer. Det är liksom inte det som detta handlar om, det är ingen utom du som jämför Stockholm med Manhattan. Jämförelsen är bisarr. Alla vet vad Manhattan är, en mycket liten del av världen vet vad Stockholm är - färre bryr sig. Jag har själv inte ens besökt Manhattan, och bara som turist i Berlin. Jag har däremot bott i städer du antagligen inte ens känner till på det sättet, som har ett väldigt mycket starkare driv än Stockholm. Encinitas är lugnare, rikare, mycket mindre centralt - och har ändå extremt mycket högre puls. Det gäller ju hela San Diego County, och alla dess byar. Då har vi tittat på en liten prick i en större prick (delstat) i en större prick (världsdel). Jag har hittat samma sak i alla delar av världen (där jag bott eller besökt) utom i Sverige.

Om man växer upp i "fucking Åmål" och sedan flyttar till Stockholm, så kanske man hade en dröm om att slippa "fucking Åmål" och därför tycker att man flyttar till "drömmarnas stad". Så långt är jag med. Det jag försöker förklara är att ingen som vill ha puls hamnar i Stockholm, de mellanlandar bara där efter en flytt från Åmål. Visar det sig att man vill ha puls flyttar man vidare till något ställe där det finns en sådan. Visar det sig att man vill vara helt i fred flyttar man ut på landet. Visar det sig att man vill åt den där antagligen i princip världsunika, tysta, lågmälda, passiv-aggressiva, blyga jantelagen som existerar i Stockholm, så fastnar man. Det är inte lätt att hitta ett ställe som trots ekonomiskt välmående och mycket folk är så obeskrivligt stelt, så odynamiskt/statiskt, så oerhört långsamt. Någon som gillar det kan säkerligen beskriva samma sak i posititva ord. Jag hatar det, så orden får en negativ laddning, men innebörden av dem är desto mer objektiva.

Det vill säga om vi ska prata om bostadspriser kan "puls" på sin höjd förklara varför priserna är högre i Stockholm än i Åmål, för det sker ju ändå en prisdrivande flytt. Men den som behöver känna puls omkring sig för att må bra kommer landa i exakt samma klaustrofobi i Stockholm som i Åmål. Att känna klaustrofobi låter inte som prisdrivande karaktäristik.

Som vanligt så är dina personliga preferenser helt ointressanta.

Oavsett vad du tycker så är efterfrågan att bo i Stockholm extremt hög. Folk upplever puls i Stockholm, det är en återkommande beskrivning, att det sedan sitter något drägg på flashback med pekpinnen och ska tala om för folk att det minsann inte alls finns puls i Stockholm är i sammanhanget totalt ointressant.
2021-01-03, 12:19
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Om man växer upp i "fucking Åmål" och sedan flyttar till Stockholm, så kanske man hade en dröm om att slippa "fucking Åmål" och därför tycker att man flyttar till "drömmarnas stad". Så långt är jag med. Det jag försöker förklara är att ingen som vill ha puls hamnar i Stockholm, de mellanlandar bara där efter en flytt från Åmål. Visar det sig att man vill ha puls flyttar man vidare till något ställe där det finns en sådan. Visar det sig att man vill vara helt i fred flyttar man ut på landet. Visar det sig att man vill åt den där antagligen i princip världsunika, tysta, lågmälda, passiv-aggressiva, blyga jantelagen som existerar i Stockholm, så fastnar man. Det är inte lätt att hitta ett ställe som trots ekonomiskt välmående och mycket folk är så obeskrivligt stelt, så odynamiskt/statiskt, så oerhört långsamt. Någon som gillar det kan säkerligen beskriva samma sak i posititva ord. Jag hatar det, så orden får en negativ laddning, men innebörden av dem är desto mer objektiva.

Det vill säga om vi ska prata om bostadspriser kan "puls" på sin höjd förklara varför priserna är högre i Stockholm än i Åmål, för det sker ju ändå en prisdrivande flytt. Men den som behöver känna puls omkring sig för att må bra kommer landa i exakt samma klaustrofobi i Stockholm som i Åmål. Att känna klaustrofobi låter inte som prisdrivande karaktäristik.

Den större merparten av mänsklighetens levnadsår kännetecknas av jakt och samlare i stammar om ofta bara några dussin personer. Jag tvivlar starkt på att man inte skulle kunna få tillräckligt med puls i Stockholm som Homo Sapiens av svensk, lågmäld, härkomst. I relation till hur vi levt i mänsklighetens historia är till och med Åmål ett socialt mecka för bövelen!

Visst är det säkert udda att sätta sin fot i Stockholm som extrovert amerikan, eller egentligen bara någon annan storstads-europé över huvud taget. Men vi svenskar är ju uppvuxna i den här kulturen och i relation till våra tätorter och mindre städer är Stockholm ändå speciellt. Sedan är det givetvis ett stort steg för många att flytta ifrån Stockholm till t.e.x Paris även om man nu verkligen har törst efter mer puls, just för att man måste byta land!. Man har ju sannolikt familj, släkt, vänner, kollegor etc i Sverige. Alla är inte beredda att överge det för puls i en handvändning.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-01-03 kl. 12:21.
2021-01-03, 12:27
Medlem
Får se om IQ80 begriper något när man är såhär överpedagogisk och vänder på citatet:
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Oavsett vad du tycker så är efterfrågan att bo i Stockholm extremt hög.
Det var absolut inte vad diskussionen handlade om. Du saknar ett barns läsförståelse.
Citat:
Som vanligt så är dina personliga preferenser helt ointressanta.
Det är läskigt med människor som gör en så här idiotisk vurpa och kombinerar det med den här typen av mening.
2021-01-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag tvivlar starkt på att man inte skulle kunna få tillräckligt med puls i Stockholm som Homo Sapiens av svensk, lågmäld, härkomst.
Lågmäld, asocial, blyg, passiv, feg, trött, whatever. Ja, absolut. Stockholm är en svensk stad, så det finns en mycket god chans att den funkar för väldigt många svenskar. Men det beror inte på att staden har puls, det beror på att det är en svensk stad.

Citat:
Alla är inte beredda att överge det för puls i en handvändning.
Nej, så är det absolut. Jag bor för närvarande i Stockholm. Det är en kompromiss jag är missnöjd med, men alltså uppenbarligen en kompromiss jag gör just nu.

Det var en kommentar till en analys. Den som vill ha puls får samma typ av klaustrofobi i Stockholm som i Norrköping. Identisk, faktiskt. Att man multiplicerar antalet byggnader med 10 gör liksom ingen sådan skillnad. Städerna ligger lika många år efter, den direkt defekta sociala närvaron är om något värre än medel för landet i just Stockholm, världsstjärnor är lika ointresserade... antal kvadradmenter yta hjälper inte.

Det var inte en kommentar om att det inte finns en massa andra anledningar att folk flyttar från Norrköping till Stockholm. Tex jobb, eller att det är många gånger större chans att någon nära bor i eller kring just Stockholm än i någon annan godtycklig stad.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-01-03 kl. 12:41.
2021-01-03, 12:59
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Lågmäld, asocial, blyg, passiv, feg, trött, whatever. Ja, absolut. Stockholm är en svensk stad, så det finns en mycket god chans att den funkar för väldigt många svenskar. Men det beror inte på att staden har puls, det beror på att det är en svensk stad.

Precis. Min poäng är helt enkelt att oavsett hur socialt defekt du finner Stockholm så trivs uppenbarligen många svenskar i staden. Så till den milda grad att den värderas nästan tre gånger så högt per kvm än t.e.x Malmö.

Det finns antagligen fler än jag som bor i en stad främst p.g.a arbetstillfällen, service och släkt/vänner. Du måste inse att du möjligtvis är en anomali i Sverige, och att gemene man kanske inte söker puls efter att de fyllt 30 år, utan bara en trygg men tråkig stad att skaffa barn i.

Behovet att känna puls är liksom ganska högt upp på Mazlows behovstrappa för en barnfamilj, och dessutom för specifika personlighetstyper utöver det.
2021-01-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Du måste inse att du möjligtvis är en anomali i Sverige, och att gemene man kanske inte söker puls efter att de fyllt 30 år, utan bara en trygg men tråkig stad att skaffa barn i.
Eh, ja. Igen. Och det har inget med någon ålder att göra, det har med svensk kultur/antikultur att göra. Igen, det var alltså inte diskussionen. Ingen ifrågasätter att gemene svensk är en speciel typ av gemen.
2021-01-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Förmodligen har nationalekonomerna fel också. "mainstream"-nationalekonomin har bevisligen en hel del felaktiga antaganden.

Deras antaganden om en marknad som strävar mot en bestämd och entydig jämviktspunkt är sedan länge motbevisad men det struntar de i.

Nationalekonomerna vill så gärna att deras verksamhet skall ta formen av en vetenskap likt fysik eller kemi så att de kan räkna ut framtiden men det går inte eftersom aktörerna på marknaden inte är passiva och likadana objekt likt atomer eller molekyler. Tvärtom så är aktörerna subjekt med individuella och föränderliga preferenser. Man kan inte aggregera aktörerna på marknanden med en enkel summering hur gärna de rätttroende ekonomerna än vill.

Ingen nationalekonom har t ex lyckats motbevisa Sonnenschein–Mantel–Debreu-teoremet. De bara struntar i det eftersom det inte stämmer med deras önskningar om hur marknaden skall fungera.

Innan du kastar bort tid på deras irrläror rekommenderar jag att du läser om detta teorem; https://en.wikipedia.org/wiki/Sonnenschein–Mantel–Debreu_theorem

Vill du läsa något mer utförligt om hur aktörerna verkligen fungerar så rekommenderas denna bok: www.amazon.com/End-Theory-Financial-Economics-Interaction-ebook/dp/B01M2BVG7M
Intressant ska läsas.
2021-01-03, 15:29
Medlem
Det är den medvetna massinvnadringen som "får priserna att stiga". 2000 uppehållstillstånd i veckan skriver regeringen ut. 8000/månad. 32% fler araber under Löfvén än under Reinfeldt. - I och med att priserna stiger så blir du låneslav under bankerna. Folk tror att de "är rika" och i DN får vi lära oss att investera i beodendet inte för att ha "ett hem" som för 30-40 år sedan. När folk tror att de "investerar" är de bara rövknullade av bankerna. Bankerna älskar massinvandringen. Svenska folket är det mest belånade folket i hela världen idag.

För 30-40 år sedan kostade en lägenhet en årslön max. Om ens det. Idag måste du låna flera miljoner och bli slav för att kunna bo. - Plus att du måste betala hyra fast du äger din egen lägenhet. I normala länder betalar man ingen hyra. Man betalar bara underhåll. - I Danmark är det tex skattefritt att sälja sin lägenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in