Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Jag tvivlar starkt på att man inte skulle kunna få tillräckligt med puls i Stockholm som Homo Sapiens av svensk, lågmäld, härkomst.
Lågmäld, asocial, blyg, passiv, feg, trött, whatever. Ja, absolut. Stockholm är en svensk stad, så det finns en mycket god chans att den funkar för väldigt många svenskar. Men det beror inte på att staden har puls, det beror på att det är en svensk stad.
Citat:
Alla är inte beredda att överge det för puls i en handvändning.
Nej, så är det absolut. Jag bor för närvarande i Stockholm. Det är en kompromiss jag är missnöjd med, men alltså uppenbarligen en kompromiss jag gör just nu.
Det var en kommentar till en analys. Den som vill ha puls får samma typ av klaustrofobi i Stockholm som i Norrköping. Identisk, faktiskt. Att man multiplicerar antalet byggnader med 10 gör liksom ingen sådan skillnad. Städerna ligger lika många år efter, den direkt defekta sociala närvaron är om något värre än medel för landet i just Stockholm, världsstjärnor är lika ointresserade... antal kvadradmenter yta hjälper inte.
Det var inte en kommentar om att det inte finns en massa
andra anledningar att folk flyttar från Norrköping till Stockholm. Tex jobb, eller att det är många gånger större chans att någon nära bor i eller kring just Stockholm än i någon annan godtycklig stad.