Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
LGWP har ju så klart breda kunskaper om MOP men i detaljfrågor överglänser han knappast den genomsnittlige skribenten i den här tråden. När han påstår att han ska peka ut det som gör att Engström går bort som GM kommer han att lyfta fram sånt som för den ordinäre TV4-tittaren kan te sig anmärkningsvärt men som är allmängods härinne. SE-klanen kommer lätt kunna skjuta ned detta med sina standardinvändningar och så klar passa på att förstora upp GW:s pretentioner: Den store polisprofessorn skulle motbevisa Engström men kunde inte peka på nåt som omöjliggör honom. Och så återgår man till sitt grupprunkande.
Bra skrivet. LGWP:s personliga åsikt angående MOP är för mig helt ointressant och på gränsen till irrelevant. Då ser jag många skribenters åsikter här i tråden som bra mycket mer intressanta källor. Om någon drivit en desinformationskampanj angående MOP genom alla år så är det LGWP. Allt från att förlöjliga Sven Anér och polisspåret i TV i slutet av 80-talet, via TV3 på 90-talet till en Pilgrims Död och sedermera uttalanden om "poliser och militärer i en liten sammansvärjning" på 2000-talet. Jag fattar inte vad folk ser i honom och varför man anser honom som trovärdig och kunnig just i fallet MOP? Han har ju svävat överallt och alltid varit övertygad om sin egen förträfflighet. Men det är ju bevisat sedan länge att massorna, kollektivt, har kort minne. Vad LGWP kommer att rapa ut i Nyhetsmorgon är således bara ännu en ointressant händelse. Att han nu idag kan komma med andra teorier har ju givetvis att göra med att han inte längre behöver göra "karriär".
För övrigt. För ett par veckor sedan berörde jag killarna Anders Ekman och Christoffer Almsäter som befann sig på MPL efter mordet för att sedan ta sig till Sabbatsberg. Första bilden nedan från mordplatsen, andra bilden från Sabbatsberg (klicka för större). Har någon lyckats få tag i någon av dem, spåra dem?
https://imgur.com/a/97XkIJM
https://imgur.com/a/N7dlrEA
Vem är personen som står bakom Ekman och framför Almsäter? Ekman syns bra i profil med för långa byxor och mörka skor och Almsäters Nike-sko och blixten syns bakom personen i rock och keps, d v s bakom dennes skor. Hans rock är svart. Men det är ju inte samma person i ljusare, längre rock (som går ner under knäna) som samtalar med en polis i den andra bilden. Hans rock ser mörkgrå ut om polisen bär svarta kläder, vilket de alla gjorde. Märk också att det är två olika polisvanar eftersom det finns en backspegel bakom passagerardörren i bilden med mannen med ljusare längre rock. Denna backspegel finns inte i bilden med Ekman och Almsäter och mannen med mörkare och kortare rock. Det är således två olika tillfällen och frågan är ju vem som tog bilden på Ekman, Almsäter och mannen med kortare svart rock och återvände de till MPL efter att de varit på Sabbatsberg, och vem tog bilden från Tunnelgatan i riktning Sveavägen? Vojta Klecka?
Det är ungefär 3-4 kilometer fram och tillbaka mellan MPL och Sabbatsberg. Hur länge var Ekman och Almsäter vid Sabbatsberg efter sin promenad, 20-30 minuter? De måste förmodligen varit borta i minst tre kvart om de senare tog sig tillbaka samma väg, vilket jag inte tror. Vart var Stig Engström då om inte på nattbussen till Täby? Så vem är mannen i svart rock och gubbkeps på MPL-bilden med Ekman och Almsäter? Det måste ju vara Stig Engström eller en person klädd på samma sätt som SE. För Ekman, Almsäter och Engström kan aldrig ha hamnat på samma bild senare på kvällen. D v s långt efter att OP körts till Sabbatsberg. Deras vägar har ju gått isär.
Kan man få tag i Ekman och Almsäter och få dem att minnas vem som stod bredvid dem vid polisvanen utan backspegel och samtidigt lägga kronologin så ordnar man ett alibi åt Stig Engström. Svårare är det inte. Dock verkar namnen Anders Ekman och Christoffer Almsäter vara fingerade namn.