2021-01-02, 20:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Har du hört talas om "hindsight bias"? Det spekulerades vid den tidpunkten om alla möjliga gärningsmän. Allt från CIA agenter till Sydafrika och röda tyska terrorister.

Ge mig en referens till någon pressröst från mars 1986 som pekade ut kurderna som palmemördare om du kan. Kurdjakten satte igång flera månader efter Guillous artikel som kom en vecka efter mordet. Han skrev den redan innan "33-åringen" satt häktad.

Är fullt medveten om alla spekulationer som förekom efter mordet. Tror vi delvis talar förbi varandra.

Det jag menade är att det var naturligt att undersöka PKK med anledning av bland annat Olof Palmes personliga åtgärder hösten 1985. Om det skrevs det mycket om, det anordnades protester ledda av kyrkan exempelvis.

Men nog om det. Andemeningen är fortsättningsvis att det inte var osannolikt att PKK skulle hamna under lupen, förr eller senare. Därmed är Guillous analys inte så förutseende som vissa vill göra gällande. Han hånar ju för övrigt människor numera, som likt jag själv tror på en alternativ förklaring. Vem eller vilka som låg bakom vill jag inte peka ut. Men PKK och exempelvis Christer Pettersson är färdigutredda enligt min mening.

Så för att summera. Det hade varit oprofessionellt att inte utreda PKK. Vad spelar det för roll om någon "pressröst" inte utpekat PKK? Allt politiskt gällande de och, för att inte glömma, flyktingarna gav sammanslaget ett skäl att utreda dem.

Oavsett om Gulliou hade insidesinformation eller ej är det hur som helst inget sensationellt.
Citera
2021-01-02, 20:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Var har det förresten förkunnats att GW imorgon skall framlägga en teori?
Troligen ingenstans alls, förutom möjligen här på Flashback.
Citera
2021-01-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Troligen ingenstans alls, förutom möjligen här på Flashback.
Det är jag som är skyldig till det här ryktet..
Tv4 morgon kommer han delge oss andra hur han tänker kring det här.
Kommer förmodligen att diskutera Skandiamannens oskuld till detta.
Vi får se vad han kommer fram till.
Citera
2021-01-02, 21:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det är jag som är skyldig till det här ryktet..
Tv4 morgon kommer han delge oss andra hur han tänker kring det här.
Kommer förmodligen att diskutera Skandiamannens oskuld till detta.
Vi får se vad han kommer fram till.

Okej, tack. Skandiamannens oskuld är redan ett faktum. Inte minst genom de som idogt framlagt material här i tråden. Men har han något ytterligare att framföra blir det hur som helst intressant.
Citera
2021-01-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Senast han presenterade sin teori var det som om han itagit sig rollen som polis, åklagare och domare. En gärningsmannaprofil presenterades tillika, helt baserat på att den egna teorin är den sanna. Att överhuvudtaget använda sig av gärningsmannaprofiler i det här fallet måste anses tveksamt.

Om GW nu vet så mycket är det märkligt att han enbart kommit med romaner och med pompa och ståt fastslagit hur det ligger till i bästa sändningstid. Utan något konkret överhuvudtaget.

Hoppas verkligen jag har fel, men har inga större förväntningar den här gången heller. Var har det förresten förkunnats att GW imorgon skall framlägga en teori?

Programledaren på Nyhetsmorgon sa det om teori idag men LGW hade förut sagt att han ska berätta varför det inte är Engström som är mördaren. Vet inte varför det sades om teori idag. De unga på tv slänger ur sig saker ibland men han kanske har sagt det till dom.
Citera
2021-01-03, 01:02
Medlem
LGWP har ju så klart breda kunskaper om MOP men i detaljfrågor överglänser han knappast den genomsnittlige skribenten i den här tråden. När han påstår att han ska peka ut det som gör att Engström går bort som GM kommer han att lyfta fram sånt som för den ordinäre TV4-tittaren kan te sig anmärkningsvärt men som är allmängods härinne. SE-klanen kommer lätt kunna skjuta ned detta med sina standardinvändningar och så klar passa på att förstora upp GW:s pretentioner: Den store polisprofessorn skulle motbevisa Engström men kunde inte peka på nåt som omöjliggör honom. Och så återgår man till sitt grupprunkande.
Citera
2021-01-03, 03:13
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
LGWP har ju så klart breda kunskaper om MOP men i detaljfrågor överglänser han knappast den genomsnittlige skribenten i den här tråden. När han påstår att han ska peka ut det som gör att Engström går bort som GM kommer han att lyfta fram sånt som för den ordinäre TV4-tittaren kan te sig anmärkningsvärt men som är allmängods härinne. SE-klanen kommer lätt kunna skjuta ned detta med sina standardinvändningar och så klar passa på att förstora upp GW:s pretentioner: Den store polisprofessorn skulle motbevisa Engström men kunde inte peka på nåt som omöjliggör honom. Och så återgår man till sitt grupprunkande.

Bra skrivet. LGWP:s personliga åsikt angående MOP är för mig helt ointressant och på gränsen till irrelevant. Då ser jag många skribenters åsikter här i tråden som bra mycket mer intressanta källor. Om någon drivit en desinformationskampanj angående MOP genom alla år så är det LGWP. Allt från att förlöjliga Sven Anér och polisspåret i TV i slutet av 80-talet, via TV3 på 90-talet till en Pilgrims Död och sedermera uttalanden om "poliser och militärer i en liten sammansvärjning" på 2000-talet. Jag fattar inte vad folk ser i honom och varför man anser honom som trovärdig och kunnig just i fallet MOP? Han har ju svävat överallt och alltid varit övertygad om sin egen förträfflighet. Men det är ju bevisat sedan länge att massorna, kollektivt, har kort minne. Vad LGWP kommer att rapa ut i Nyhetsmorgon är således bara ännu en ointressant händelse. Att han nu idag kan komma med andra teorier har ju givetvis att göra med att han inte längre behöver göra "karriär".

För övrigt. För ett par veckor sedan berörde jag killarna Anders Ekman och Christoffer Almsäter som befann sig på MPL efter mordet för att sedan ta sig till Sabbatsberg. Första bilden nedan från mordplatsen, andra bilden från Sabbatsberg (klicka för större). Har någon lyckats få tag i någon av dem, spåra dem?

https://imgur.com/a/97XkIJM
https://imgur.com/a/N7dlrEA

Vem är personen som står bakom Ekman och framför Almsäter? Ekman syns bra i profil med för långa byxor och mörka skor och Almsäters Nike-sko och blixten syns bakom personen i rock och keps, d v s bakom dennes skor. Hans rock är svart. Men det är ju inte samma person i ljusare, längre rock (som går ner under knäna) som samtalar med en polis i den andra bilden. Hans rock ser mörkgrå ut om polisen bär svarta kläder, vilket de alla gjorde. Märk också att det är två olika polisvanar eftersom det finns en backspegel bakom passagerardörren i bilden med mannen med ljusare längre rock. Denna backspegel finns inte i bilden med Ekman och Almsäter och mannen med mörkare och kortare rock. Det är således två olika tillfällen och frågan är ju vem som tog bilden på Ekman, Almsäter och mannen med kortare svart rock och återvände de till MPL efter att de varit på Sabbatsberg, och vem tog bilden från Tunnelgatan i riktning Sveavägen? Vojta Klecka?

Det är ungefär 3-4 kilometer fram och tillbaka mellan MPL och Sabbatsberg. Hur länge var Ekman och Almsäter vid Sabbatsberg efter sin promenad, 20-30 minuter? De måste förmodligen varit borta i minst tre kvart om de senare tog sig tillbaka samma väg, vilket jag inte tror. Vart var Stig Engström då om inte på nattbussen till Täby? Så vem är mannen i svart rock och gubbkeps på MPL-bilden med Ekman och Almsäter? Det måste ju vara Stig Engström eller en person klädd på samma sätt som SE. För Ekman, Almsäter och Engström kan aldrig ha hamnat på samma bild senare på kvällen. D v s långt efter att OP körts till Sabbatsberg. Deras vägar har ju gått isär.

Kan man få tag i Ekman och Almsäter och få dem att minnas vem som stod bredvid dem vid polisvanen utan backspegel och samtidigt lägga kronologin så ordnar man ett alibi åt Stig Engström. Svårare är det inte. Dock verkar namnen Anders Ekman och Christoffer Almsäter vara fingerade namn.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-03 kl. 03:44.
Citera
2021-01-03, 03:27
Medlem
OPK123s avatar
Efter lite mera grävande börjar jag känna att B*ngt H*llstenius kanske är en mer central figur än vad jag först vågat tro?

Bor numera på Gotland. Håller på med svartkrutsskytte. 48 år vid MOP.

T*re Utri*inen och han bodde på samma adress i Täby tidigare (misstänker att T*re var inneboende på något sätt då B*ngt stod som ägare?).

T*re, som också höll på med svartkrutsskytte, pekade ut Palmes mördare på ett fotografi tagen på en skyttebana på Gotland. Efter att ha läst alla hans förhör känns det som något som verkligen skulle kunna stämma överens med sanningen?

B*ngt känner majoren I.G, vilket jag finner som en intressant koppling mellan två grupperingar; å ena sidan poliser i Sthlm med C-G-Ö i spetsen å andra sidan ett gäng finnar från Jämtland med T.U i spetsen.

Kan B*ngt ha känt vapenhandlaren som också bodde i Täby? I så fall möjlig koppling till S.E. Många svartkrutsvapen importerades vad jag förstår från just USA.

Finns förhör med B*ngt?
Citera
2021-01-03, 07:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Vi har ett antal beskrivningar av gärningsmannens torso. Såsom stor, grov, kompakt samt bred över axlar och rygg. Plus 175-185 cm lång. Med tonvikt på 180-185. Dessutom verkar alla vittnen vara överens om att gärningsmannens klädsel gav ett mörkt intryck.

Här är det uppenbart att en beskrivning saknas helt. Konstitutionen på mördarens ben. Det finns inga uppgifter om magra, medel eller kraftiga lår. Vilket fått mig, efter mycket funderande, att tro att gärningsmannens ytterklädsel var längre än midjekort. Alltså som en del beskriver den. 3/4-dels lång ner till knäna.

Något att hålla koll på om det nu dyker upp något vittnesmål om en man som före Dekorima har observerats i grannskapet. Om det nu inte har maskats.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-03 kl. 07:22.
Citera
2021-01-03, 07:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Efter lite mera grävande börjar jag känna att B*ngt H*llstenius kanske är en mer central figur än vad jag först vågat tro?

Bor numera på Gotland. Håller på med svartkrutsskytte. 48 år vid MOP.

T*re Utri*inen och han bodde på samma adress i Täby tidigare (misstänker att T*re var inneboende på något sätt då B*ngt stod som ägare?).

T*re, som också höll på med svartkrutsskytte, pekade ut Palmes mördare på ett fotografi tagen på en skyttebana på Gotland. Efter att ha läst alla hans förhör känns det som något som verkligen skulle kunna stämma överens med sanningen?

B*ngt känner majoren I.G, vilket jag finner som en intressant koppling mellan två grupperingar; å ena sidan poliser i Sthlm med C-G-Ö i spetsen å andra sidan ett gäng finnar från Jämtland med T.U i spetsen.

Kan B*ngt ha känt vapenhandlaren som också bodde i Täby? I så fall möjlig koppling till S.E. Många svartkrutsvapen importerades vad jag förstår från just USA.

Finns förhör med B*ngt?
Det finns inget tillgängligt förhör med Bengt Hellstenius. Om han är förhörd vet jag inte. Testa med att begära ut! Enda sättet att få reda på om det existerar något/några.
Citera
2021-01-03, 07:54
Medlem
Vittnesförhör med Anders Ekman 19881110
https://drive.google.com/file/d/1oHfNDT5vfB8ZBE1d2YolaOsLobjvA7v7/view

Vittnesförhör med Christoffer Almsäter 19881010
https://drive.google.com/file/d/19ajGb62-Jijk8aJbiPys8CtPVbAxD0cm/view
Citera
2021-01-03, 08:55
Medlem
ursprungligens avatar
I det här dokumentet på sid 29 under punkt 30. hittar vi en intressant person. Ett mordplatsvittne som förhörts under hypnos och som är medlem i "Kaknäs skytteförening". Vem kan detta vara och stämmer det att han är medlem i en skytteklubb som huserade ute vid Kaknäs?

https://drive.google.com/file/d/1jQQTWOjCnzWlcS2MkN2HQfNqvQS8atTs/view

Dokumentet verkar vara lite inbördes olika "tips". Avsnittet jag hänvisar till verkar komma från någon privatspanare med fantasifulla idéer om mordvapnet, men ett vittne som har kopplingar till Kaknäs är nog alltid relevant att ha koll på. Vilka vittnen förutom AB förhördes under hypnos?
"30. Jag ser två damer komma fram för att hjälpa till. Fru Palme steppade omkring och skrek om operation och annat osammanhängande. Det märktes direkt att åtminstone den ena av dem kunde sina saker. Den första radiobilen kom till platsen och jag försökte få kvinnan med i den. Först nu kom det fram, när polisen frågade. Vem hon var. Palme var helt nerblodad och oigenkännlig.

Kommentar:

30. Vittnet, som är medlem av Kaknäs skytteklubb och har erfarenhet av Smith & Wesson, borde omedelbart ha kunnat konstatera att Palme inte hade skjutits med ett sådant vapen. Vid förhör under hypnos sa han att gärningsmannen och Lisbet Palme mötte varandras blickar i några sekunder efter smällen. De stod på fyra meters avstånd från varandra. Om gärningsmannens ansikte sa han att det inte var som Fantombildens. Inte den raka näsan. Som ju är Christer Petterssons."
Vet någon vem som avses?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-01-03 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in