2020-11-16, 08:48
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag håller med. Ett systematiskt språkfel kommer sällan ensamt.

Dialektalt, och i äldre svenska, kan eller kunde inte de/dem blandas ihop, eftersom de hade olika uttal. Jag vet inte exakt hur länge man har uttalat dem identiskt, men i början av 1800-talet verkar de ha uttalats di och dåm, där uttalet di kommer av att långt e ofta uttalades i (tri, nir, sir).

Uttalet finns tydligen än idag bland många finlandssvenskar. Att någon gör fel har med bristande språkkänsla att göra. Jag har på de 46 år som jag har kunnat skriva aldrig någonsin gjort ett sådant fel.
Citera
2020-11-16, 08:56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Uttalet finns tydligen än idag bland många finlandssvenskar. Att någon gör fel har med bristande språkkänsla att göra. Jag har på de 46 år som jag har kunnat skriva aldrig någonsin gjort ett sådant fel.
Finlandssvenska har en rad egenheter som skvallrar om äldre svenskt uttal:

-redan uttalas ren (jämför sen för sedan och mens för medan)
-känna och andra ord på k + främre vokal uttalas med hörbart t innan sje-ljudet (förekom i Stockholm på 1860-talet och kan höras i gamla filmer ibland)
-Retroflexer förekommer inte. r+d, r+s, r+n och r+t uttalas separat. I svenskan hade r+d, r+s och troligen r+n börjat uttalas som ett ljud på 1600-talet. Kombinationen r+d uttalades långt in på 1800-talet som ett tjockt l, men av fint folk, bland annat hovet, ska det ha uttalats tunt.
Citera
2021-01-02, 21:10
Medlem
Purovskys avatar
Skrivfel och språkfel

Varför har folk problem med de och dem? Läste nyss i en tråd om pizza, "dem är bra". Varför skriver många så? Det heter ju "de är bra". Tror DE att man säger dom men skriver dem?
Citera
2021-01-02, 21:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Varför har folk problem med de och dem? Läste nyss i en tråd om pizza, "dem är bra". Varför skriver många så? Det heter ju "de är bra". Tror DE att man säger dom men skriver dem?
Dem tycker dem låter finare?

Men håller med, hatar folk som inte klara denna enkla regel, tänk bara han/honom = de/dem så är saken klar.
Citera
2021-01-02, 21:20
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dem tycker dem låter finare?

Men håller med, hatar folk som inte klara denna enkla regel, tänk bara han/honom = de/dem så är saken klar.

Men det verkar också vara svårt för många, "jag träffade han" . Nej, jag träffade HONOM.
Citera
Medlem
insvepts avatar
"Jag sa det till de" och liknande brukar jag se ofta.
Jag lånar tråden om någon har ett snabbt svar: Om man skriver ett citat och inget mer, var sätter man punkten, före sista citationstecknet eller efter?

En del säger och skriver situationstecken förresten .

"Jag sa det till de."
"Jag sa det till de".
Citera
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Det svenska språket är förlorat på nätet, kolla bara på hur många som särskriver.

En styggelse, undrar om det beror på stavnings kontrollen (hehe) eller om de sär skriver för hand också?
Citera
2021-01-02, 21:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
"Jag sa det till de" och liknande brukar jag se ofta.
Jag lånar tråden om någon har ett snabbt svar: Om man skriver ett citat och inget mer, var sätter man punkten, före sista citationstecknet eller efter?

En del säger och skriver situationstecken förresten .

"Jag sa det till de."
"Jag sa det till de".
Till DEM, inte de. Till honom, inte till han.
Hur svårt ska det vara?

Punkten efter citatet om du citerar en hel mening.
Citera
2021-01-02, 21:27
Medlem
yz44s avatar
Man funderar på om det kanske är så att språkinlärningen följer samma principer som tydligen styr matematikundervisningen. Där är det ju så att när uppgifter rättas så markeras inte felen, detta för att inte avskräcka eleverna.
Citera
2021-01-02, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Man funderar på om det kanske är så att språkinlärningen följer samma principer som tydligen styr matematikundervisningen. Där är det ju så att när uppgifter rättas så markeras inte felen, detta för att inte avskräcka eleverna.
Nja, det är nog snarare för att man skriver automatiskt och då bryr man sig inte om innebörden. Det spelar egentligen ingen roll om det står de eller dem då alla förstår vad du menar.
Citera
2021-01-02, 21:38
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nja, det är nog snarare för att man skriver automatiskt och då bryr man sig inte om innebörden. Det spelar egentligen ingen roll om det står de eller dem då alla förstår vad du menar.
Men om man aldrig får reda på att man har fel, hur ska man då kunna göra rätt?
Citera
2021-01-02, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Men om man aldrig får reda på att man har fel, hur ska man då kunna göra rätt?
Till skillnad från matte så kan du ju lära dig svenska utan handledning genom att plöja böcker. Då lär man sig undermedvetet när de/dem ska användas.

Samma tillvägagångssätt kan inte appliceras på matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in