2021-01-01, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Betalningen/kostnaden betalas på något sätt. Möjligtvis via allmänt höjd premienivå.
(Annars torde du inte tjäna några pengar).

Bäst och billigast är att teckna försäkringar via facket. Om man har den möjligheten.

Förmedlingstjänster skulle inte fylla någon funktion om vi skulle erbjuda högre premier. Förmedlingsföretagen får betalt av försäkringsbolagen för att informera, rekommendera och förmedla.
Citera
2021-01-01, 03:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Förmedlingstjänster skulle inte fylla någon funktion om vi skulle erbjuda högre premier. Förmedlingsföretagen får betalt av försäkringsbolagen för att informera, rekommendera och förmedla.

Med andra ord bekostas detta indirekt av premierna.
Citera
2021-01-01, 03:55
Medlem
Citat:
Med andra ord bekostas detta indirekt av premierna.

Du lyssnar inte. Premien beräknas likadant. Du får samma pris av en förmedlare som direkt via ett försäkringsbolag. Ett försäkringsbolag tjänar på att fler säljer samma produkt. Vi arbetar med majoriteten av Sveriges försäkringsbolag. Vi får inte mer betalt av något annat bolag. Vi förmedlar utifrån kunden.
Citera
2021-01-01, 10:22
Medlem
Citat:
Därför bör man vara noga med att inte välja förmedlare. Om inte annat, så på grund av att dessa på något sätt tar "procent" av premien. Även om de påstår sig vara "gratis".
10MSEK var det när jag läste ekonomi på Handels under 80-talet. Givetvis har siffrorna inflationsjusterats sedan detta. Annars vore konstigt.

Nja, I vissa fall kan förmedlare få köpa till lägre pris än privatkunder och kan då erbjuda samma pris. I många fall handlar det även om att förmedlare kan förmedla affär från bolag som annars inte diekttecknar försäkring hos privatpersoner.

Nej det är inte inflationsjusteringen utan helt nya regelverk.

Citat:
Du lyssnar inte. Premien beräknas likadant. Du får samma pris av en förmedlare som direkt via ett försäkringsbolag. Ett försäkringsbolag tjänar på att fler säljer samma produkt. Vi arbetar med majoriteten av Sveriges försäkringsbolag. Vi får inte mer betalt av något annat bolag. Vi förmedlar utifrån kunden.

Värt att notera att det är riskpremien som beräknas på samma sätt, den faktiska premien kan variera då man ibland väljer att sälja till lägre marginal via vissa vägar än andra.
Citera
2021-01-02, 12:19
Medlem
Citat:
Jag förmedlar Hedvig men är inte direkt anställd av dem. Vad undrar du? Vilken information är du ute efter?

Vet inte om du missade mitt tidigare inlägg till dig i tråden,
Men på en skala 1-10 hur bra står sig Hedvig mot de traditionella bolagen?

Vet ni förmedlare något som vi kunder inte bör känna till?
Citera
2021-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vet inte om du missade mitt tidigare inlägg till dig i tråden,
Men på en skala 1-10 hur bra står sig Hedvig mot de traditionella bolagen?

Vet ni förmedlare något som vi kunder inte bör känna till?

Hedvig erbjuder inte skydd mot hussvamp eller ID stöld. De erbjuder ett bra grundskydd. Jag hade inte bytt till Hedvig om jag hade haft följande bolag och omfattning:

- IF Stor
- Folksam Stor
- Moderna L/huskombi+hemkombi
- Ica+
- Trygg Hansa med utökat elektronikskydd och utökat byggnadsskydd
Citera
2021-01-02, 18:42
Medlem
Citat:
Hedvig erbjuder inte skydd mot hussvamp eller ID stöld. De erbjuder ett bra grundskydd. Jag hade inte bytt till Hedvig om jag hade haft följande bolag och omfattning:

- IF Stor
- Folksam Stor
- Moderna L/huskombi+hemkombi
- Ica+
- Trygg Hansa med utökat elektronikskydd och utökat byggnadsskydd

Tack för info. Bor i hyresrätt så saknade av skydd mot hussvamp gör mig inget, ID-skydd kanske däremot...

Idag har jag LF, betalade 1120kr/år, nu när jag flyttar fick jag offert på 1.348kr/år, helst vill jag ner mot 1.000kr/år.

Jag är beredd att betala lite mer om försäkringsbolaget inte krånglar så mycket när man väl behöver dem. Det här med mobilen är viktigt för mig, inget bolag (kanske ytterst få) ger ingen lånetelefon under tiden ens mobil är på reparation sen är självrisken på 1.500kr.

Därför sneglade jag på Hedvig som inte verkar så krångliga med utbetalningar osv eller stämmer den berömda frasen in här: för bra för att vara sant?

Jag har ingen egen erfarenhet av andra bolag än LF iaf.
Citera
2021-01-02, 18:55
Medlem
Citat:
Tack för info. Bor i hyresrätt så saknade av skydd mot hussvamp gör mig inget, ID-skydd kanske däremot...

Idag har jag LF, betalade 1120kr/år, nu när jag flyttar fick jag offert på 1.348kr/år, helst vill jag ner mot 1.000kr/år.

Jag är beredd att betala lite mer om försäkringsbolaget inte krånglar så mycket när man väl behöver dem. Det här med mobilen är viktigt för mig, inget bolag (kanske ytterst få) ger ingen lånetelefon under tiden ens mobil är på reparation sen är självrisken på 1.500kr.

Därför sneglade jag på Hedvig som inte verkar så krångliga med utbetalningar osv eller stämmer den berömda frasen in här: för bra för att vara sant?

Jag har ingen egen erfarenhet av andra bolag än LF iaf.

För hyresrätt kan jag varmt rekommendera Hedvig. Det snabba och enkla att kontakta. ID stöld har du ofta skydd mot via din bank.
Citera
2021-01-02, 19:18
Medlem
Citat:
För hyresrätt kan jag varmt rekommendera Hedvig. Det snabba och enkla att kontakta. ID stöld har du ofta skydd mot via din bank.

Snabba att kontakta kanske men hur mycket bråkar/krånglar Hedvig ang ersättning?
Säg att jag tex tappar mina glasögon/mobil i backen så de pajar, hänvisar de till ”oaktsamt hanterande” och ger 0kr som man läst om?

Hedvig verkar ju vara någon slags mellanhand till det tyska försäkringsbolaget som står bakom dem, av oklar anledning.
Citera
2021-01-02, 19:25
Medlem
Citat:
Snabba att kontakta kanske men hur mycket bråkar/krånglar Hedvig ang ersättning?
Säg att jag tex tappar mina glasögon/mobil i backen så de pajar, hänvisar de till ”oaktsamt hanterande” och ger 0kr som man läst om?

Hedvig verkar ju vara någon slags mellanhand till det tyska försäkringsbolaget som står bakom dem, av oklar anledning.

Alla fall hanteras individuellt. Allriskförsäkring ingår så tappar du ett par glasögon ersätts du enligt villkor. Min uppfattning är att de betalar ut skadeersättning snabbt.
Citera
2021-01-02, 22:56
Medlem
Citat:
Lite övergripande information. Är Hedvig en bra hemförsäkring? Är de krångliga att ha och göra med om man behöver nyttja försäkringen? Lite hur Hedvig är jämfört med de traditionella bolagen.

Annars tar jag tacksamt emot information som kanske bara ni vet som inte kunden bör veta. Efter lite googling så verkar det finnas dem som påstår att Hedvigs villkor inte är bra, krånglar eller till varje pris hittar en utväg för att slippa betala ut pengar tex om man tappar mobilen i backen så hävdar Hedvig (som så i många olika fall) oaktsamt hanterande. Hur svåra är de vid ett ev skadeärende alltså.

Inte heller så snabba med utbetalning som de själva påstår osv. Undrar också om man kan förhandla/få ner premien på något sätt?. Har varit nyfiken på Hedvig men verkar lova mer ände kan hålla, 7:e plats på konsumenternas lista tex.

Uppskattar om du tar dig tid på att svara, har du lite ”inside information” så uppskattas även det.

För att kunna ge bättre svar och exempel. Vilket försäkringsbolag har du idag?
Citera
2021-01-03, 10:58
Medlem
Citat:
För att kunna ge bättre svar och exempel. Vilket försäkringsbolag har du idag?

Har Länsförsäkringar idag, betalar 1.150kr/år och ska täcka det mesta. Undrar också hur processen vid skadeärende går till, idag ringer jag LF, förklarar vad som hänt och fyller i skadeanmälan osv.

Med Hedvig har jag förstått det som att man chattar med någon i appen? Har hört/läst någonstans att Hedvig ska vara bland de svåraste att få ersättning från när olyckan är framme men det har jag ingen källa på här och nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in