2020-12-29, 19:38
Medlem
Upplever det extremt svårt att få fram nyttig information om Hedvig, hur ”smidiga” de är som försäkringsbolag, lätta och ha att göra med och kundnöjdhet osv.

Jag litar inte på en uppsjö med positiva omdömen på tex Trustpilot. Allt jag egentligen fattat är att allt sköts via en app och att Hedvig är någon slags förlängd arm åt nåt större tyskt försäkringsbolag.

Skulle uppskatta om NÅGON där ute som faktiskt är kund skulle skriva ett par rader om hur allt verkar, eller bör man vara på den säkra sidan och välja någon av de stora drakarna i val av hemförsäkring?
Citera
2020-12-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Upplever det extremt svårt att få fram nyttig information om Hedvig, hur ”smidiga” de är som försäkringsbolag, lätta och ha att göra med och kundnöjdhet osv.

Jag litar inte på en uppsjö med positiva omdömen på tex Trustpilot. Allt jag egentligen fattat är att allt sköts via en app och att Hedvig är någon slags förlängd arm åt nåt större tyskt försäkringsbolag.

Skulle uppskatta om NÅGON där ute som faktiskt är kund skulle skriva ett par rader om hur allt verkar, eller bör man vara på den säkra sidan och välja någon av de stora drakarna i val av hemförsäkring?

Jag förmedlar Hedvig men är inte direkt anställd av dem. Vad undrar du? Vilken information är du ute efter?
Citera
2020-12-29, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klanledaren
Varför heter man "Hedvig"? Ska det vara anti-käckt på något vis? Nä inte ger jag dem ens min e-mail för prisförslag. Tacka vet jag If försäkringar - "If it happens"..
Präsis. If it happens, You aint gonna get a shit from us....
Citera
2020-12-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Jag förmedlar Hedvig men är inte direkt anställd av dem. Vad undrar du? Vilken information är du ute efter?

Lite övergripande information. Är Hedvig en bra hemförsäkring? Är de krångliga att ha och göra med om man behöver nyttja försäkringen? Lite hur Hedvig är jämfört med de traditionella bolagen.

Annars tar jag tacksamt emot information som kanske bara ni vet som inte kunden bör veta. Efter lite googling så verkar det finnas dem som påstår att Hedvigs villkor inte är bra, krånglar eller till varje pris hittar en utväg för att slippa betala ut pengar tex om man tappar mobilen i backen så hävdar Hedvig (som så i många olika fall) oaktsamt hanterande. Hur svåra är de vid ett ev skadeärende alltså.

Inte heller så snabba med utbetalning som de själva påstår osv. Undrar också om man kan förhandla/få ner premien på något sätt?. Har varit nyfiken på Hedvig men verkar lova mer ände kan hålla, 7:e plats på konsumenternas lista tex.

Uppskattar om du tar dig tid på att svara, har du lite ”inside information” så uppskattas även det.
Citera
2020-12-30, 00:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Exklusiv försäkringsgivare för Hedvigs försäkringar är HDI Global Specialty SE. Hedvig är en försäkringsförmedlare och står under Finansinspektionens tillsyn som distributör av försäkringar i enlighet med lag (2018:1219) om försäkringsdistribution.

Alla försäkringsbolag är återförsäkrade av ett annat bolag. Exempelvis Vardia, Villaägarna, Aktsam etc.

Jag rekommenderar att ni går efter villkor och kundnöjdhet istället för varumärke.

Håller med! Hedvig saknar alltså oktroj. Dvs. inte pålitbart.
"Finansinspektionens tillsyn" garanterar absolut inget!
Citera
2020-12-30, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med! Hedvig saknar alltså oktroj. Dvs. inte pålitbart.
"Finansinspektionens tillsyn" garanterar absolut inget!
Att de saknar oktroj beror ju på att de int sysslar med bankverksamhet. Det är endast de som har krav på oktroj, s.k bankoktroj. De försäkringsbolag som även har sidoverksamhet med bankutövning, har givetvis en oktroj på bolaget som driver den finansiella bankverksamheten.
Citera
2020-12-30, 10:17
Medlem
Som med alla försäkringar handlar det om att läsa villkoren och jämföra.
Citera
2020-12-31, 03:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidar.Rumpa
Att de saknar oktroj beror ju på att de int sysslar med bankverksamhet. Det är endast de som har krav på oktroj, s.k bankoktroj. De försäkringsbolag som även har sidoverksamhet med bankutövning, har givetvis en oktroj på bolaget som driver den finansiella bankverksamheten.

Krävs oktroj även på försäkringar. I alla fall förr. Tio MSEK skulle deponeras i riksbanken, om jag inte minns alldeles galet fel här på årets sista dag.. Tio MSEK är för övrigt skitlite, beloppet måste ha sina anor från guldmyntfotens dagar?
Citera
2020-12-31, 10:10
Medlem
Citat:
Krävs oktroj även på försäkringar. I alla fall förr. Tio MSEK skulle deponeras i riksbanken, om jag inte minns alldeles galet fel här på årets sista dag.. Tio MSEK är för övrigt skitlite, beloppet måste ha sina anor från guldmyntfotens dagar?

Det krävs kapital för att driva ett försäkringsbolag, inte för att vara förmedlare. Det minsta som krävs idag är i spannet 2,5-6,5 MEUR beroende på vad verksamheten innehåller för typ av föesäkringar. Det skall inte deponeras något utan detta är ett krav på kapital som skall finnas i verksamheten oavsett storlek på bolaget.
Citera
2021-01-01, 01:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det krävs kapital för att driva ett försäkringsbolag, inte för att vara förmedlare. Det minsta som krävs idag är i spannet 2,5-6,5 MEUR beroende på vad verksamheten innehåller för typ av föesäkringar. Det skall inte deponeras något utan detta är ett krav på kapital som skall finnas i verksamheten oavsett storlek på bolaget.

Därför bör man vara noga med att inte välja förmedlare. Om inte annat, så på grund av att dessa på något sätt tar "procent" av premien. Även om de påstår sig vara "gratis".
10MSEK var det när jag läste ekonomi på Handels under 80-talet. Givetvis har siffrorna inflationsjusterats sedan detta. Annars vore konstigt.
Citera
2021-01-01, 03:05
Medlem
Citat:
Därför bör man vara noga med att inte välja förmedlare. Om inte annat, så på grund av att dessa på något sätt tar "procent" av premien. Även om de påstår sig vara "gratis".
10MSEK var det när jag läste ekonomi på Handels under 80-talet. Givetvis har siffrorna inflationsjusterats sedan detta. Annars vore konstigt.

Premien beräknas av försäkringsbolaget. Alla som förmedlar försäkring får provision eller fast lön vid försäljning. Tjänsten är gratis.

(Arbetar själv som förmedlare)
Citera
2021-01-01, 03:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Premien beräknas av försäkringsbolaget. Alla som förmedlar försäkring får provision eller fast lön vid försäljning. Tjänsten är gratis.

(Arbetar själv som förmedlare)

Betalningen/kostnaden betalas på något sätt. Möjligtvis via allmänt höjd premienivå.
(Annars torde du inte tjäna några pengar).

Bäst och billigast är att teckna försäkringar via facket. Om man har den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in