2021-01-02, 18:14
Medlem
TH er siktet for drap. Det må bety at politiet har spor fra TH som knytter han direkte til det sentrale drapsåstedet. Og at politiet mener å ha spor som knytter TH til selve drapshandlingen.

Fakta som er kjent om enkelte beviser:

Skjortebeviset, der biologiske spor fra AE "ikke var entydige nok".

Buksene (som mest sannsynlig ble funnet på badet) med THs DNA i knehasene (tyder på at han har løftet opp AE i hjelpeløs, bevisstløs eller død tilstand)

Mulig DNA fra beslagene gjort på badet i første etasje (toalettsete, toalettbørste, dørblad)

Mulig DNA (blod) fra TH på gifteringen som lå igjen.

Blod fra TH på dørkarm til badet og på dørkarm til ytterdøren.

Dersom politiet ikke hadde funnet beviser som kunne knytte TH til selve drapshandlingen, ville han ikke ha blitt siktet for drap.

Da ville siktelsen ha blitt kun "medvirkning til drap".
Citera
2021-01-02, 18:16
Medlem
Legokatts avatar
Hendelser i tiden før forsvinningen

Innledning
Uansett hva som skjedde - Dette plottet må ha være godt planlagt. En GM må ha vært smart. Krypto-opplegg, trusselbrev, ingen spor av ukjent GM i S4, ingen lik funnet. Etter 2 år og 2 måneder er saken fortsatt ikke løst. Dette på tross av den mest intense etterforskningen i norsk krimhistorie = dette plottet kunne ikke ha blitt satt til verks i løpet av kort tid. Det er ikke et plott basert på en spontan handling. Dette plottet er mest sannsynlig planlagt over en lengre tidsperiode. Forsvinningen skjer i tillegg nøyaktig på Halloween og noen få dager etter TH og AEH's 49-årige bryllupsdag = det er et planlagt tidspunkt.

Der har kommet frem at TH og kryptomannen møtes åpenlyst på Futurum. Kryptomannen ønsket å få TH med på en innvistering i krypto-fabrikk. De diskuterte Monero.

En GM har med stor sannsynlighet fått med seg disse detaljene = tilpasset trusselbrev med tanke på at TH skulle betalte løsepenger uten å få til politiet.

Håndskrevne kort fra Anne-Elisabeth:

"Til ektemannens 67-årsdag i 2017 skriver hun at hun elsker ham, og at «livet hadde vært tungt og stusselig uten» ham."

Jeg må vel være ærlig å si at jeg skulle ønske at du litt oftere kunne si du satte pris på meg, står det.

– Veldig glad i deg"

Dette skriver AEH i 2017 - et år før forsvinningen. Disse ordene tyder ikke på at TH var nødt til å sette i gang med planleggingen av et plott for å fjerne henne.

I et Gone Girl -plott skal det settes søkelyset på ekteskapet. Dette er et viktig element i plotte, noe en GM må ha skjønnt viktigheten av og planlagt at AEH skal utføre. Hvorfor skjer hendelsene så kort opp mot forsvinningen?
Svar:
Fordi vitner skal huske hva de har hørt og gi sin forklaring til politiet.

Et eksempel:

VG:
« Vitner: Anne-Elisabeth Hagen virket fortvilet før forsvinningen

Tre uker før Anne-Elisabeth Hagen forsvant skal hun ha åpnet seg om ektepakten med Tom Hagen. Politiet mener dette styrker deres hypotese om motivet for at hun forsvant.»

«Minst to av deltagerne på det nevnte møtet i starten av oktober 2018, har i avhør forklart at de gjennom mange år var blitt kjent med Anne-Elisabeth Hagen, og slik fått et visst innblikk i privatlivet og ekteskapet.»
«Ifølge disse fortalte hun at bakgrunnen for at hun var lei seg skyldtes den mye omtalte ektepakten med Tom Hagen og tillegget fra 1993. Her overføres Sloraveien 4 til Tom Hagens særeie.»
«I avhøret kommer det frem at Anne-Elisabeth Hagen da skal ha fortalt at Tom Hagen fikk henne til å skrive under på et papir for drøyt 20 år siden – og at dette papiret ville gjøre henne arveløs om hun forlot ham.»

Det som er påfallende i denne saken er at det er AEH selv som står for hendelsene tdden før forsvinningen. Det som er sammenfallende for disse hendelsene et at de alle retter søkelyset mot ekteskapet og at de utføres kort tid før forsvinningen.

Basert på informasjon fra media:

- AEH meldte seg inn i en Facebook-gruppe angående bolig på Gjøvik

- AEH gjorde internett søk som omhandlet skilsmisse

- AEH la ut historier på Facebook om dårlig råd

- AEH kommuniserte ekteskapsproblemer med ulike personer:
"seks dager før forsvinningen"
"i forkant av at hun forsvant"
"kort tid før forsvinningen

= det AEH foretok seg kort tid før forsvinningen = planlagt av GM for å rette søkelyset mot TH og ekteskapet kort tid før forsvinningen

Andre hendelser i tiden før forsvinningen som er del av plottet:

- AEH bestille håndverkere. Dette står det meget klart om i media. Det bekreftes også gjennom HHB2's klageskriv til riksadvokaten:

"Kunne politiet være så på viddene etter flere måneders arbeid? Har de ikke sjekket ut entreprenørene og de min mor hadde vært i kontakt med?"
"At mamma i månedsvis hadde vært på utkikk etter malere og arbeidere til prosjekter i huset"

Hvis man i tillegg tar inn i beregningen at TH mest sannsynlig ikke ønsket å bruke penger / var gjerrig

=

Overveiende sannsynlighet for at AEH sto for planleggingen av prosjektene i huset.

Noe som også passer inn med at AEH bestillte elektrikker.

= Førte til at alarmsystem i S4 fortsatt var deaktivert på forsvinningsdagen = essensielt for at et plott kunne utføres den dagen.

Andre hendelser i tiden før forsvinningen som er aktuelle:

- AEH forklarte lønnsansatt at hun var tvilende til at hun kom på jobb den dagen. (Hva hadde skjedd med plottet til TH om AEH dro på jobb den dagen?)

- AEH anskaffet ny valp kort tid før forsvinningen = villedning. Skal vise at AEH aldri kunne tenkt på å forsvinne.

Utsagn fra to nære venninner av AEH:

- "Eng*m møtte AEH i september, til en kopp kaffe. Da var hun helt vanlig. Jeg tenkte på det i etterkant. Vi pratet som vanlig, om våre liv og om familien. Om det var noe feil hadde hun sagt det.

-Est*her forklarte at AEH gledet seg til hytteturen og at AEH virket lykkelig.

= Nære veninner av AEH som det hadde vært naturlig å fortelle om ekteskapsproblemer. Disse venninnene er mest sannsynlig for nære og kunne ha gått videre med informasjonen til krisesenter / øvrig familie = ville satt plottet i fare.

- AEH avtalte med TH at han skulle ringe etter ca 1 time for å diskutere detaljer angående hytteturen
Citera
2021-01-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Spar oss, det nye året begynte bra.
Jeg orker ikke et år til med denne filmen, utroskap og andre kvinnehistorier.
Citera
2021-01-02, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det kan være slik, men da må gm komme via sverige pga passkontroll. Alt som kan virke mistenkelig blir sjekket ut. Litt av et miljø th har havnet i. Tror du hun i så fall ville hjelpe for å få en hånd inn i krukka.

Ja, eller at hun var russisk men bodde i Norge, men hadde kontakter og at disse ikke nødvendigvis var russiske. Kanskje fra østblokkland som Serbia og rundt der, men mulig også russisk. Ja, de må vel vise pass og dessuten ha visum for å komme til Norge siden Russland ikke er et EØS-land.
Kanskje denne dama har blitt kontaktet via en venn av TH. En som har koblet dem sammen sånn at TH skulle få drept AE. For hvis TH og denne dama hadde et forhold, så tror jeg det ville blitt avdekket av journalister for lenge siden, og også skrevet om i media.
Citera
2021-01-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennsfjord
Okei, men hvor mange mann tror du etterforsker det kidnappinssporet i dag?

Hvor mange mann, vet jeg ikke. Sikkert etterforskere av begge kjønn.
Citera
2021-01-02, 18:24
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
TH er siktet for drap. Det må bety at politiet har spor fra TH som knytter han direkte til det sentrale drapsåstedet. Og at politiet mener å ha spor som knytter TH til selve drapshandlingen.

Fakta som er kjent om enkelte beviser:

Skjortebeviset, der biologiske spor fra AE "ikke var entydige nok".

Buksene (som mest sannsynlig ble funnet på badet) med THs DNA i knehasene (tyder på at han har løftet opp AE i hjelpeløs, bevisstløs eller død tilstand)

Mulig DNA fra beslagene gjort på badet i første etasje (toalettsete, toalettbørste, dørblad)

Mulig DNA (blod) fra TH på gifteringen som lå igjen.

Blod fra TH på dørkarm til badet og på dørkarm til ytterdøren.

Dersom politiet ikke hadde funnet beviser som kunne knytte TH til selve drapshandlingen, ville han ikke ha blitt siktet for drap.

Da ville siktelsen ha blitt kun "medvirkning til drap".

gillar logiken bakom det du skriver här...
sant det med att hennes byxor indikerar lyft och bogsering,
vilket polisen jo också har hittat ledtrådar som tydligt visar...
Citera
2021-01-02, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er ingen tvil om drapsoppdrag. Kidnapping planlegges på en helt annen måte enn å kvele et offer til døde. Det er ingenting som indikerer kidnapping som har gått galt. Ønsketenking fra tt.

Ja, Rettsm.Inst. støtter jo politiets påstand om at hun er drept der også så.
Citera
2021-01-02, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Hvor mange mann, vet jeg ikke. Sikkert etterforskere av begge kjønn.

Det er ingen indikasjoner på at dette er noe som de bruker så mye tid på. Da hadde de ikke skiftet hypotese.
Citera
2021-01-02, 18:37
Medlem
Legokatts avatar
Hendelser i etterkant av forsvinningen.

27. januar 2019 tikket det inn en kryptert mail i innboksen til advokat Svein Holden. På dette tidspunktet var han bistandsadvokat for Tom Hagen. Mailen ble sendt med nettverket Tor, som er et*anonymitetsnettverk*på internett. Korrespondanse her er svært vanskelig å spore.

Den krypterte mailen foreslår de antatte kidnapperne også hvordan de skal bevise at de har Anne-Elisabeth og at hun er i live.

«Beviset på at hun er i live vil være bilde av Anne-Elisabeth med en dagsfersk avis fra Norge i ulike vinkler. Det skal ikke brukes Photoshop. Når du har fått beviset vil vi ha resten av pengene», skriver de påståtte kidnapperne på gebrokkent norsk"

I kidnappingsaker blir det sjeldent rådet å betale løsepenger uten livsbevis. Dette skjedde også i denne saken. Politiets klare råd til TH var få bevis på at AEH var i livet før han betalte.

26 Juni 2019:
Politiet offentliggjorde at hovedhypotesen deres var endret til drap. De gikk ut i media med at de prøvde å finne hvem som kunne ha motiv for å ta livet av AEH. Dette satte TH under press.

8 Juli 2019:
Det ble sendt helseopplysninger på AEH i en kryptert e-post. Det fremgikk også at AEH trente medisinsk behandling utover det motparten kunne tilby henne. Løsepenge-kravet ble senket, samtidig åpnet motparten for å forhandle om denne summen. Det ble brukt ord som "flexibel pris", og teksten i e-posten var, i likhet med trusselbrevet, skrevet på gebrokkent norsk
TH betalte 1.3 Mill EUR.

= TH betalte

Sett gjennom Gone Girl hypotesen:

Beløpet 9 Mill EUR var et høyt beløp som ble satt for å kunne forhandle seg ned til et mindre beløp. En GM fulgte nøye med i media for å spille kortene riktig. Når TH ble presset senket GM beløpet.
Citera
2021-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennsfjord
Ja, eller om de folkene som hun dama evt kjente ikke var russisk, men det blir jo selvsagt bare spekulasjoner.
De har mye flinke datafolk i Russland. Det kan være noe der.
Det er rart med denne saken, at noen ting tyder på proffe folk, mens andre ting tyder mere på at det er amatører. Kanskje det er TH som har vasket når han kom hjem. Den halvtimen-timen før han ringte politiet.

Jeg tror det heller mot amatører men godt planlagt. TH har satt seg inn i uppklarte drapssaker, skrev 1 bestiller 1 utfører osv.
Citera
2021-01-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt

Håndskrevne kort fra Anne-Elisabeth:

"Til ektemannens 67-årsdag i 2017 skriver hun at hun elsker ham, og at «livet hadde vært tungt og stusselig uten» ham."

Jeg må vel være ærlig å si at jeg skulle ønske at du litt oftere kunne si du satte pris på meg, står det.

– Veldig glad i deg"

Dette skriver AEH i 2017 - et år før forsvinningen. Disse ordene tyder ikke på at TH var nødt til å sette i gang med planleggingen av et plott for å fjerne henne.

De følelsene tar bare ikke slutt når man har levd sammen i nesten 50 år. Det er vel ikke så unormalt at menn i den aldersgruppen sjelden strør om seg med romantiske gester, jeg ser ingenting unormalt ved tilbakemeldingen fra AEH. De fleste er ikke så heldige at de møter ekte kjærlighet ila sitt liv (selv om de fleste er både gift og har barn), AEH sine tilbakemeldinger er noe av grunnen til at jeg tviler på alle ryktene og baksnakkingen av TH.
Citera
2021-01-02, 19:28
Medlem
Legokatts avatar
Motiv for et slikt plott, hvordan plottet ble planlagt og risikoen ved å gjennomføre det.

Motiv i filmen Gone Girl:

Jeg er så mye lykkeligere nå når jeg er "død" - teknisk sett "forsvunnet" - snart blir jeg antatt død. Borte, og min løgnaktige, utro, uvitende mann vil komme i fengsel for drapet på meg. Nick Dunne tok stoltheten min, verdigheten min, håpet mitt og pengene mine. Han tok og tok fra meg til jeg ikke lenger fantes - det kaller jeg "drap". La straffen stå i forhold til forbrytelsen

Gone Girl plott har skjedd før. En sak fra 2015.

TV2 26.03.2015:
"GONE GIRL: Denise Huskins blir kalt virkelighetens*«Gone Girl» etter å ha iscenesatt sin egen bortføring.

På mandag mottok politiet i den californiske byen Vallejo en illevarslende melding. Denise Huskins hadde blitt bortført ved makt fra sin kjærestes hus. Nå ville kidnapperne ha løsepenger for å slippe henne fri.

Det var Aaron Quinn, Huskins kjæreste, som meldte fra til politiet på mandag at hun hadde blitt bortført. Han påsto også å ha mottatt krav om løsepenger.*

På tirsdag dukket et lydbånd av den angivelige bortførte 29-åringens stemme opp. På opptaket skal Huskins ha fortalt at hun var kidnappet, men ellers hadde det bra.
Det var bare ett problem med historien: den var ikke sann.."

Det bør holdes åpent at GM i Hagen-saken har lest artikkelen på TV2.no. I dette Gone Girl plottet var det et krav om løsepenger, noe som avviker fra filmen Gone Girl.
GM kunne fått ideen om løsepenger fra denne artikkelen.

Det er sannsynlig at GM har klikket seg inn på denne artikkelen fra TV2 i perioden fra den ble publisert 26.03.2015 og fremover, for deretter å se filmen / lese boka.

Risiko ved å gjennomføre plottet:

Det er sannsynlig at risikoen ved å gjennomføre dette GG-plottet var lav. Det var planlagt å gjennomføres på ca 1 time = lav risiko for at noen ville avsløre dem.

AEH hadde gode forutsetninger for å ha oversikt over naboer. Hun var mye hjemme og sosialt anlagt. Denne forutsetningen gjorde det mulig å gjennomføre et plott i et tettbebyggd boligstrøk i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in