2021-01-02, 11:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
– Det är så man har fångat upp de här personerna och man har kontroll på smittkedjor. Då blir det ingen smittspridning kring de här fallen, säger Tegnell.

Baserat på Tegnels track record och vanligt logiskt tänkande är jag 99.9% säker på att han har fel. Han fortsätter ju precis med samma saker som sen början. Det kommer inte att hända, det har vi kolla på, det är ingen risk, det finns inget som tyder på det.

Ja ovanligt förhållande till ett dödligt virus, vi är bäst störst i Sverige så finns ingen idé att oroa sig.
Det är lite hybris och det kan inte vara bra för smittskyddsarbete?
Citera
2021-01-02, 11:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
När Anders Tegnell är klar med andra vågens massdöd, kommer första vågens 5000 döda att framstå som en bris.

Stefan Löfven i stor intervju: ”Svenska coronastrategin rätt”

Trots att pandemin skördat tusentals liv tvekar inte statsminister Stefan Löfven.
Sveriges strategi för att hantera coronasmittan är helt rätt.
– Men det är klart, över 5 000 människor som har avlidit…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q5jG6/stefan-lofven-i-stor-intervju-svenska-coronastrategin-ratt

”Svenska coronastrategin rätt”:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~NOR~FIN&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSor t=desc

Lite märkligt att Danmark inte längre tillhör grannländerna som vi bara får jämföras emot. Vad kan det bero på? Tillhör de inte norden längre? Eller passar det bara inte narrativet?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-15..latest&country=SWE~NOR~FIN~DNK&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&picke rSort=desc
Citera
2021-01-02, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
God morgon!

SOPHIE TANHA03:34
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=478867
Ett par kan räkna med dryga böter, sedan de flytt karantänsreglerna från flygplatsen i Melbourne i Australien.

Paret flög in från huvudstaden Canberra och informerades på fredagen av en polis om att de var tvungna att tillbringa två veckor i hotellkarantän. I stället flydde paret från polisen och hoppade in i en väntande bil utanför flygplatsen, rapporterar lokala medier.

Dagen därpå anmälde de sig själva till poliskontoret i Goulburn i granndelstaten New South Wales, 66 mil från flygplatsen.

Hälsominister Martin Foley beskriver fallet som allvarligt, och säger att duon nu kan räkna med böter på minst 19 000 dollar var, motsvarande drygt 120 000 kronor. (TT)

I Australien är det ord och inga visor. Jag upphör inte att vara förvånad över, att vi har så slappt som vi har här - bara gå rakt in i Sverige och åka Arlanda Express eller ta en taxi, eller fortsätta med SJ-tåg eller buss. Ingen karantänanläggning, inget test på flygplatsen, inte ens någon som kollar upp dem i efterhand, om de brytt sig om att testa sig eller sätta sig i karantän. Det är så man blir tokig!

Ja här har vi ännu inte den brutala polisstaten, som du efterlyser.

Vilket härligt samhälle. Det är upp till politikerkåren att bestämma hur man ska få röra sig. Så vill du ha det.

Fascism.

Och vänta bara. Med pandemilagen är vi snart där. Den kan lätt förbli på plats i åratal och bötesbeloppen stiga till 120,000. Ni får er sovjetstat.
Senast redigerad av Mertillen 2021-01-02 kl. 11:59.
Citera
2021-01-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Vilket härligt samhälle. Det är upp till politikerkåren att bestämma hur man ska få röra sig. Så vill du ha det.

Fascism.

Att skydda resten av Australiens befolkning mot oansvariga idioter som riskerar att sprida smitta är ansvarsfullt. Om två veckor får de röra sig fritt igen. Vad är problemet menar du, rent konkret?
Citera
2021-01-02, 11:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Danmark beräknas ha över 800 fall, inte en chans att Sverige bara har 5 då.

Nej håller verkligen med. Vi har haft dessa säkert några veckor här, se bara på Göteborgs avloppsvatten. Där det stigit högt några veckor sen. Om Danmark har 800 fall har vi iallafall minst dubbelt så många. Det är helt obegripligt att vi har en så lös och ledig hållning från FoHM emot den nya mutationen.

Vad har vi gjort i förhållande till den?
Jo Anders Tegnell sa på sista PK att vi ska bygga ut kapaciteten för att kunna sekvensera, för de inte hade så bra kapacitet på det. Bygga ut? Hur länge tar det, hoppas någon frågar om det idag? Lika som de pressar honom om hans lögn på PK 29 december där han sa att Österrikes siffror åter ökar efter ha minskat från lockdown de hade. Vilket inte stämmer.

Han måste ifrågasättas med sina "platåer som ser ut att minska". Herregud. Vi är totalt i masspsykos vi alla som lyssnar på honom! Även jag. Han är otroligt intelligent, nästan överintelligent och manipulativ, finns inget värre.
Citera
2021-01-02, 11:49
Medlem
Citat:

Fascism.

Härligare med ett samhälle fullt av bara egoister?
Citera
2021-01-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inte sett något sådant men iofs har jag inte haft tid att följa allt som kommer. Jag tycker att det där låter konstigt eftersom immunitet efter genomliden infektion borde vara den mest bredbandiga immuniteten. Men visst, jag kan ha fel . . .

Viruset förstör germinal center, därför får många dålig immunitet.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Detta har varit känt i resten av världen snart ett halvår, förutom i Sverige för här läser de sk "forskarna" och "läkarna" inte nya studier utan går på vad de lärde sig på 70-talet.

Vaccinet förstör inte dessa celler, därför är vaccinet bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem som helst kan påstå, kan du länka till vetenskapliga studier som talar för att det kan finnas substans i ett flertal sådana påståenden som du nämner här?
Alltså att vaccin skulle kunna ge en stabilare immunitet?

Lite enklare förklaring på studien ovan i HIV-länken:
https://mgriblog.org/2020/09/16/covid-19-could-be-causing-immune-system-amnesia/
Citera
2021-01-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Uppe i 52 procent där nu. Undrar om de gör nån sekvensiering där?

A record 16,939 new COVID-19 cases were reported, making it two days in a row that the record has been broken. Nearly 52 percent of the tests for COVID-19 were positive, which has also been the highest figure, the Health Ministry data show

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Igår hade Tjeckien 3500 fall på 52% positiva. Undrar vad verkliga siffran är på? Dom har haft galet hög procent den här veckan. Man ser på dödsfallen att spridningen är hög, iaf.
Ja, det är helt sjukt. De är nog inte petnoga med att rapportera dödsfall heller. Man undrar ju var deras överdödlighet kommer landa.
Citera
2021-01-02, 12:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Viruset förstör germinal center, därför får många dålig immunitet.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Detta har varit känt i resten av världen snart ett halvår, förutom i Sverige för här läser de sk "forskarna" och "läkarna" inte nya studier utan går på vad de lärde sig på 70-talet.

Vaccinet förstör inte dessa celler, därför är vaccinet bättre.

Lite enklare förklaring på studien ovan i HIV-länken:
https://mgriblog.org/2020/09/16/covid-19-could-be-causing-immune-system-amnesia/

Tack för länkar Saundra. Vi får verkligen hoppas att vi får oss alla vaccinerade så snart som möjligt. Låter obehagligt att B cellerna inte känner igen viruset som vi andra virus. Ska spara länkarna. Vi behöver vaccin snart nu.
Citera
2021-01-02, 12:28
Medlem
Hrass avatar
Citat:

Fascism.

Och vänta bara. Med pandemilagen är vi snart där. Den kan lätt förbli på plats i åratal och bötesbeloppen stiga till 120,000. Ni får er sovjetstat.
Ja, det är läskigt hur lättledda svenskarna blivit. Gissningsvis är det precis samma personer som hejade på FRA-lagen med argumentet "det är ingen fara för oss med rent mjöl i påsen"
Citera
2021-01-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kan man inte få välja det själv?
Jag t.ex. vill gärna leva så "länge jag kan", eventuellt kortare om det blir extremt plågsamt. Men det behöver det ju inte bli.

Du däremot får hemskt gärna leva kortare än du kan om det är det du vill.

Nej det får man inte välja själv.
Det är tydligt det när jag helt plötsligt ska anpassa mitt liv för att halvdöda Agda 85 inte ska få corona.
Logiken säger att folk får ta ansvar för sig själva.
Är dom livrädda får dom sitta och hemma.
Öppna samhället igen.
Men nästa steg i det här förmyndarsamhället blir väl koncentrationsläger för tjockisar.
Citera
2021-01-02, 12:37
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag funderar lite på alla videos som spreds från kina och Italien i början av pandemin. Många filmer på fulla sjukhus med döda människor i korridorerna och gråtande läkare.

Varför delas INGET sånt nu? Jag är inte konspiratorisk men är det inte konstigt att fenomenet helt dött ut? Trots att det dör fler nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in