2021-01-02, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
85% är förmodligen inte immuna. Lite olika beroende på region, förstås. Den sydafrikanska varianten har dessutom fler mutationer i spikprotinet. Vaccinet kanske fixar den, men förvärvade antikroppar?
Då får vi väl nysa lite en varsin vecka till då.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2021-01-02 kl. 01:48.
Citera
2021-01-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner till att beställningar har gjorts. Men än så länge är Sverige inte villigt att ta emot leverans, eftersom det först krävs ett godkännande av Europeiska Unionen. Har tillverkarna börjat tillverka vaccin i stora mängder redan innan godkännandet är klart?

Ifall vi behöver vänta på att vaccinerna tillverkas, så kanske tillverkarna väljer att prioritera dom kunder som har varit först att godkänna vaccinerna.

Vågar vi lita på dom planerna?

Det skulle vara bra. Jag funderar på riskerna med långtids-biverkningar av dom olika vaccinerna. Jag betalar hellre för ett vaccin med låga risker, än att jag gratis tar emot ett vaccin med högre risker.
Jag har för mig att jag hade läst att Oxford vaccinet är redan tillverkat i miljontals doser...
Citera
2021-01-02, 02:13
Medlem
Citat:
85% är förmodligen inte immuna. Lite olika beroende på region, förstås. Den sydafrikanska varianten har dessutom fler mutationer i spikprotinet. Vaccinet kanske fixar den, men förvärvade antikroppar?
Förvärvad immunitet är minst lika bra som vacciner eftersom man under en infektion exponerar immunförsvaret för hela viruset medan vacciner bara exponerar en del av viruset.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-02 kl. 02:15. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-01-02, 02:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Förvärvad immunitet är minst lika bra som vacciner eftersom man under en infektion exponerar immunförsvaret för hela viruset medan vacciner bara exponerar en del av viruset.

Fast på senare tid har det kommit ett flertal påståenden som gör gällande att vaccinera skulle kunna ge en stabilare immunitet än genomgången infektion.
Citera
2021-01-02, 02:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast på senare tid har det kommit ett flertal påståenden som gör gällande att vaccinera skulle kunna ge en stabilare immunitet än genomgången infektion.

Vem som helst kan påstå, kan du länka till vetenskapliga studier som talar för att det kan finnas substans i ett flertal sådana påståenden som du nämner här?

Alltså att vaccin skulle kunna ge en stabilare immunitet?

Och vad menar du med stabilare immunitet?

Antingen är man immun eller inte, när immuniteten har upphört är man inte immun.
Citera
2021-01-02, 02:37
Medlem
Citat:
Jag har inte sett något sådant men iofs har jag inte haft tid att följa allt som kommer.

Jag tycker att det där låter konstigt eftersom immunitet efter genomliden infektion borde vara den mest bredbandiga immuniteten.

Men visst, jag kan ha fel . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-02 kl. 02:53.
Citera
2021-01-02, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Hahaha först var det hösten sen december nu januari-februari. Så din paranoida människa vilken månad gissar du på sedan efter jan-feb?

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Gud så trött jag blir på hånare som du. Oerhört okunnigt och smaklöst att ge sig på andra skribenter i brist på vettig argumentation.

Följ valfri nyhetsrapportering så får du korrekt information direkt från slagfältet.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakarna-varnar-efter-bilderna-forstar-inte/

Han har rätt. Man kan bara garva åt er. När du sedan hänvisar till "valfri nyhetsrapportering" blir det ännu roligare. Du vill vara hjärntvättad, älskar varje sekund av det. Ja ni är psykiskt sjuka. Dessvärre verkar det ha drabbat folkflertalet.

"Så får du korrekt information". Idiot. Massmedia och internet dominerat av Google. Det är som att Greta Thunberg dominerar. Då är det snarare förväntat svårt att få korrekt information.
Citera
2021-01-02, 03:51
Bannlyst
Skrämselpropagandan. Ett exempel. Ordet mutationer.

Förekommer ju jämt avseende alla virus. Inga konstigheter alls. Men ordet har en negativ klang så folk hör läser om mutationerna och förblir vettskrämda.

Vettskrämda bara för att massmedia-ångvälten bara fortsätter att rulla på.

Varför är ni livrädda för Corona-virusets mutationer?
Citera
2021-01-02, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
32 länder har fått det nya engelska viruset.
Det är tyvärr försent att stoppa det.

https://www.nytimes.com/live/2021/01/01/world/covid-19-coronavirus-updates#British-variant-Turkey-US-travel-restrictions
Inför munskyddstvång i Sverige inkl ex arbetsplatser köpcentrum kollektivtrafik skolor bibliotek café osv.
Senast redigerad av x2016 2021-01-02 kl. 04:32.
Citera
2021-01-02, 04:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vektorvaccinerna är nog gamechangern. Indien tillverkar på licens så vitt jag vet. Så deras behov påverkar nog inte våra leveranser. Tror det finns rätt så många fabriker nu. Tom Kineserna bygger upp fabriker på licens. Tror det blir rätt hårt politiskt tryck i EU om några veckor när dödssiffran har dubblats. Jag tror några länder kommer press på stenhårt få godkänt. Alternativt några kommer hoppa över EU.

Läste någonstans att två länder varav ett var Tyskland som har beställt extra doser till sig själva.
Det har varit uppe i tråden. Så inget hindrar väl Sverige att beställa flera doser utöver den upphandlade mängden
Citera
2021-01-02, 05:08
Avstängd
Merwinnas avatar
God morgon!

SOPHIE TANHA03:34
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=478867
Ett par kan räkna med dryga böter, sedan de flytt karantänsreglerna från flygplatsen i Melbourne i Australien.

Paret flög in från huvudstaden Canberra och informerades på fredagen av en polis om att de var tvungna att tillbringa två veckor i hotellkarantän. I stället flydde paret från polisen och hoppade in i en väntande bil utanför flygplatsen, rapporterar lokala medier.

Dagen därpå anmälde de sig själva till poliskontoret i Goulburn i granndelstaten New South Wales, 66 mil från flygplatsen.

Hälsominister Martin Foley beskriver fallet som allvarligt, och säger att duon nu kan räkna med böter på minst 19 000 dollar var, motsvarande drygt 120 000 kronor. (TT)

I Australien är det ord och inga visor. Jag upphör inte att vara förvånad över, att vi har så slappt som vi har här - bara gå rakt in i Sverige och åka Arlanda Express eller ta en taxi, eller fortsätta med SJ-tåg eller buss. Ingen karantänanläggning, inget test på flygplatsen, inte ens någon som kollar upp dem i efterhand, om de brytt sig om att testa sig eller sätta sig i karantän. Det är så man blir tokig!
Citera
2021-01-02, 05:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Läste någonstans att två länder varav ett var Tyskland som har beställt extra doser till sig själva.
Det har varit uppe i tråden. Så inget hindrar väl Sverige att beställa flera doser utöver den upphandlade mängden

Fast något säger mig att vi inte kommer att göra det. Vi ska ju vara så fina i kanten jämt. Vi ska alltid sätta andra folk i första hand, inte vårt eget. Och vad har vi för det..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in