2021-01-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Han har rätt. Man kan bara garva åt er. När du sedan hänvisar till "valfri nyhetsrapportering" blir det ännu roligare. Du vill vara hjärntvättad, älskar varje sekund av det. Ja ni är psykiskt sjuka. Dessvärre verkar det ha drabbat folkflertalet.

"Så får du korrekt information". Idiot. Massmedia och internet dominerat av Google. Det är som att Greta Thunberg dominerar. Då är det snarare förväntat svårt att få korrekt information.

Till skillnad från någon klimatkris kan du återkomma hit om ett år och se om du hade rätt eller fel.
Så berätta nu vad du tror kommer hända när vaccinationerna drar igång i Sverige, för de kommer dra igång och väldigt många kommer vaccinera sig.

Gör nu dina förutsägelser, konkreta sådana, och återkom hit om ett år och kolla om du fick rätt eller fel.
Både vad gäller politiska konsekvenser och medicinska för du har hattat omkring i båda ämnena.
Varsågod.
Citera
2021-01-02, 11:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett "andelen positiva" så testar Sverige dubbelt så mycket som Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna m.fl. Det har varit så länge.
Vad spelar det för roll så länge som Sverige har högre andel positiva prover? Man kan utföra en miljon tester om dagen men det spelar ingen roll om man inte har några positiva fall. Ska man ge en rättvis bild av läget borde andelen positiva hålla sig under fem procent hela tiden. Ligger man på 17% som Sverige, eller 29% som skåne så har man helt tappat kontrollen.
Citera
2021-01-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Än så länge dör det ju färre 40-talister än 20-talister.
Vanligaste dödsåldern 2019 var 88 år, det är de födda 1931. Födelsetalen fortsatte sjunka till 1935.

Ursäkta, såg inte den här förrän nu. Du har rätt i att vanligaste åldern var 88 år men det är inte en normalfördelade kurva utan fler dör som är yngre än 88 än de som är äldre. Dvs de låga födelsekullarna innan kriget har påverkat siffrorna i flera år (tillsammans med en ökad livslängd såklart).
Citera
2021-01-02, 11:07
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Statistikföringen i Sverigehar visat sig vara sämst i hela Europa, det kommer man inte ifrån. Igen en sak där vi har misslyckats.

Nu döljer man vidden av pandemin för folket vilket endast är kontraproduktivt. Skulle man inte slira med siffrorna så oerhört så skulle dödstalen vara betydligt större och chansen fanns att idioterna (ditt uttryck) som skiter i rekommendationerna hade tagit dom allvarligare.

Det går att anställa folk som sköter statistiken, man behöver inte avvärja vårdpersonal till det.
Med tanke på hur många som verkar tro att det är till exempel 200 som dött det senaste dygnet om den siffran rapporteras när det väl rapporteras tror jag snarare effekten av fördröjningen är den motsatta till vad du påstår.
Citera
2021-01-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
God morgon!

SOPHIE TANHA03:34
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=478867
Ett par kan räkna med dryga böter, sedan de flytt karantänsreglerna från flygplatsen i Melbourne i Australien.

Paret flög in från huvudstaden Canberra och informerades på fredagen av en polis om att de var tvungna att tillbringa två veckor i hotellkarantän. I stället flydde paret från polisen och hoppade in i en väntande bil utanför flygplatsen, rapporterar lokala medier.

Dagen därpå anmälde de sig själva till poliskontoret i Goulburn i granndelstaten New South Wales, 66 mil från flygplatsen.

Hälsominister Martin Foley beskriver fallet som allvarligt, och säger att duon nu kan räkna med böter på minst 19 000 dollar var, motsvarande drygt 120 000 kronor. (TT)

I Australien är det ord och inga visor. Jag upphör inte att vara förvånad över, att vi har så slappt som vi har här - bara gå rakt in i Sverige och åka Arlanda Express eller ta en taxi, eller fortsätta med SJ-tåg eller buss. Ingen karantänanläggning, inget test på flygplatsen, inte ens någon som kollar upp dem i efterhand, om de brytt sig om att testa sig eller sätta sig i karantän. Det är så man blir tokig!

Även i Norge var det väl några som fick rejäla böter i våras då de inte kunde låta bli att åka till sommarstugan eller vad det var? Samtidigt i Sverige fick inte krögarna som knökade in för mycket folk i sina restauranger böter och på den vägen har det väl varit sedan dess.
Citera
2021-01-02, 11:08
Medlem
Goda nyheter från Hong Kong, där det går i rätt riktning i den "4e vågen"
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3116181/hong-kong-may-pull-other-government-departments

Trots benämningen "4e våg" så har situationen ändå varit relativt under kontroll. När det var som värst så var det 100 nya fall per dag, varav 1/3 ej spårbara, samt 3 dödsfall.

Jag är övertygad om att vi har den omfattande användningen av munskydd att tacka för att antalet fall inte exploderade, utan att det har varit en mer eller mindre linjär ökning med 60-100 fall per dag.

Det verkar inte som att de mer smittsamma varianterna har lyckats ta sig förbi karrantänen vid inresa, som har utökats från 14 till 21 dagar. Dessutom får man numera endast sitta av karrantänen i hotell, och ej i hemmet. Bra.

Vaccinationer beräknas påbörjas i februari, och det ska tydligen bli AstraZeneca, Pfizer och Sinovac.

Eftersom jag inte är i någon riskgrupp så blir det inte tal om vaccination den första tiden, men jag tänker absolut vaccinera mig när möjlighet bjuds senare under året, eftersom det nog kommer vara krav på vaccination för att kunna resa.
Citera
2021-01-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett "andelen positiva" så testar Sverige dubbelt så mycket som Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna m.fl. Det har varit så länge.

Igår hade Tjeckien 3500 fall på 52% positiva. Undrar vad verkliga siffran är på? Dom har haft galet hög procent den här veckan. Man ser på dödsfallen att spridningen är hög, iaf.
Citera
2021-01-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad spelar det för roll så länge som Sverige har högre andel positiva prover? Man kan utföra en miljon tester om dagen men det spelar ingen roll om man inte har några positiva fall. Ska man ge en rättvis bild av läget borde andelen positiva hålla sig under fem procent hela tiden. Ligger man på 17% som Sverige, eller 29% som skåne så har man helt tappat kontrollen.
Det spelar ingen roll hur du vrider på det. Situationen i Sverige är svår, men vi är inte det tredje hårdast drabbade landet i världen just nu. Inte ens i närheten.
Citera
2021-01-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Som jag precis skrev: är man "skör" så får man skylla sig själv. Tror du att skör är något man bara blir? Nej, skör blir man när man lever en livsstil som bryter ned immunförsvaret. Har man nu sett till att bli så skör att man inte klarar av det här viruset så kanske man ska stanna hemma, istället för att kräva att alla andra, inklusive de som varit ansvariga nog att hålla sitt immunförsvar i gott skick, ska begränsa sina liv....

Ojojoj vilket trams.
Lever du helt ensam utan äldre anhöriga och släktingar?
För annars borde du veta att svaghet, särskilt relaterad till ålder tack vare långt liv, inte på ett enkelt sätt samvarierar med livsstil.

Skall man "skylla sig själv" för att man har ett långt liv menar du? Eller skall man ta livet av sig i förtid bara för att man inte har immunförsvar som en 15-åring? Kommer du själv göra det? Troligen motsatsen, du kommer antagligen gnälla mer än de flesta om du blir gammal.
Citera
2021-01-02, 11:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Skyll på sockerätarna. Det är dem som tar upp alla vårdplatser. Inte bara 2020 utan varje år.

Och jag tror för övrigt inte på ett enda ord som sägs i mainstreammedia, men stress och kaos i vården har det varit så länge jag kan minnas, så det är inget nytt. Kollapsar vården så gör den. Kanske skulle det få folk att äntligen börja ta eget ansvar för sin hälsa? Vi kan inte stänga ner samhället eller införa restriktioner bara för att vården eventuellt kan "kollapsa". Kollapsa är dessutom ett skräckpropaganda-ord. Det enda som sker är ju att det blir fullt. De som kollapsar är ju de som inte får plats, inte vården i sig. Tyvärr har det aldrig ens varit i närheten av en vård"kollaps" under 2020 så något eget ansvarstagande lär vi inte se anytime soon. Det är bara samhället som ska lösa allt åt oss.

Ja jag håller dig om att socker verkligen inte är bra, och den är i nästan all processad mat också. Så där har vi något vi kanske kommer ändra på iom corona? Att vi kanske producerar mer närodlat, kanske mer hemma i trädgården eller balkongen.

Kan du skriva till de styrande, kanske en motion där man höjer skatten på allt socker. Det kanske rent av är så att staten vill vi ska äta mer socker, för att det dämpar depression och psykisk ohälsa i första steg innan det bryter ner kroppen. Alla vet att vi blir kortsiktigt pigga av socker.

Jag tror inte vi får ner virus och pandemier framöver som har med att göra att vi umgås på ett annat sätt med djur än vi gjorde förut, djurmarknader osv där vi riskerar att virus sprids från djur till människa - något som inte är farligt förrän det sprider sig människa - människa. Så virus som började spridas i Wuhan där dem nog har minst sockerätande i världen (iallafall bland dem), är nog inte problemet här.

Du får nog läsa på mer om virus och kroppens förmåga att hantera detta. Även en frisk icke sockerätande människa kan bli sjuk i cancer, det finns även forskning nu att kvinnor som får lungcancer nu till 20-40% inte röker.
Jag gissar på att vi har att göra med klimatförändringar, och miljögifter som sprider sig in i våra kroppar genom antibiotika och plast i hav, och sjöar. Men det blev lite OT. Sorry.
Citera
2021-01-02, 11:17
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Han har rätt. Man kan bara garva åt er. När du sedan hänvisar till "valfri nyhetsrapportering" blir det ännu roligare. Du vill vara hjärntvättad, älskar varje sekund av det. Ja ni är psykiskt sjuka. Dessvärre verkar det ha drabbat folkflertalet.

"Så får du korrekt information". Idiot. Massmedia och internet dominerat av Google. Det är som att Greta Thunberg dominerar. Då är det snarare förväntat svårt att få korrekt information.

Där kom det. Ännu mer hån när argumenten tryter eller så trollar du bara.

Hänvisa mig då till korrekt information eftersom jag får känslan av att du anser att läkaren i inslaget jag länkade till ljuger.

Sjukvården är oerhört pressad och jag läser väldigt mycket och från olika källor men det är inte lätt att hitta ljusglimtar förutom på Folkmyndighetens presskonferenser där Tegnell målar oftast upp en ljus bild av Sveriges situation.

Det finns flera läkare som larmar om att läget kommer att försämras de kommande veckorna.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/12/ett-forsamrat-lage-vantas-i-sjukvarden-de-kommande-veckorna/
Citera
2021-01-02, 11:17
Medlem
Citat:
Precis så är det. Utan den fullständigt sanslösa mediahysterin som började med de fejkade skräckbilderna från kommunistiska Kina hade detta virus passerat obemärkt förbi för de flesta. Någon notis eller enstaka tidningsrubrik om att vården i år igen går på knäna och påväg in i stabsläge, någon debatt om sjuksköterskors för låga löner osv, och allt hade varit precis som vanligt.

Det här viruset planterades via media för snart ett år sedan i människors hjärnor som ett "nytt jättesmittsamt mördarvirus" och därefter har det blivit kvar och kommer så att förbli.

Precis, allt är ju påhittat.
Liksom nu, det där jordskredet i Norge. Det är ju Dan Eliasson som planterat för att MSB skulle få skina lite och åka med räddningsstyrka.
För att inte tala om Drottningatsdådet, påhitt för att skrämmas. Det var bara en bryggarebil som åkte lite fel och sedan hittade man på alltihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in