2021-01-02, 00:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Undrar om GM (vem det än nu månne vara) missbedömde att hennes skrik skulle studsa upp till bostadsområdet? Kanske var beräkningen att bullerplanket samt motorvägen skulle dämpa eventuella ljud?

Han är tekniskt kunnig i byggmaterial. Inte en dum tanke du har här.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror inte att någon behövde lirka ut LW.
Hon hade ju tjatat på SD hela kvällen att han skulle komma och äta kladdkaka hos henne. När hon till sist förstod att han inte tänkte komma så skickade hon iväg bilden på loggremsan. Om den fick avsedd effekt och SD kom till henne så kom hon väl springande ut till honom och bråkade med honom?

Det finns en dikt som är riktigt sorglig ,skriven utav Hjalmar Söderberg ,Ur Doktor Glas. Den heter :Man vill bli älskad... :

Man vill bli älskad....
I brist därpå beundrad.
I brist därpå fruktad.
I brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna någon slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men om det var så (spekulation) ,vad hade LW i så fall spenderat pengarna på ?
Eller hade hon fört över dem till ett annat konto bara för att jäklas ?

Frågorna är många !
Frågorna är många....Hur som helst så tror jag inte att hans liv var lätt med L.Han måste ha mått oerhört dåligt tror jag.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2021-01-02 kl. 00:28.
Citera
2021-01-02, 00:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag är inne på samma spår som Medimera, att SDs kontrollförlust och risken att LW ska sabotera USA-resan, är utlösande orsak. Det framgår av det utökade läkarintyget att SD anser att han hade maktövertaget i relationen och att han utnyttjade det. Men nu hade LW sagt att "du har ingen makt över mig längre" (hittar inte i fup exakt vad hon säger) och hon sitter på verktygen att sabba allt för både SD och HD genom att radera casherna när de har anlänt till USA och på så sätt förstöra den viktiga statistiken. Paret D ska besöka geocashingens HQ och umgås med rörelsens centralfigurer och har långa oavbrutna serier av allt möjligt som räknas i den världen och ska nu toppa geocashkarriären med usa-touren.
HD var beroende av en av LWs cacher för att behålla en obruten serie, kanske någon minns vilken? Mot slutet ser det ut som att L har börjat lägga sig i och styra när i tid SD får knipa sina FTF´er:

180305
L: du minns att det är fortsatt stopp för dig att FTF:a Innan mig när ny månad börjar? gäller samtliga cacher. även min
S: Vi pratar om sådant utanför chatt.
Nej det vet jag inte eftersom du ej är elak.
Citat:
SD diskuterar dagligen med JO under ett par veckors tid då denne befinner sig i USA på geocashing (slutet av april, början av maj) om USA-tourens olika casher. Allt handlar om statistik och tävling och bland annat skriver SD 2018-05-09 "Av ÄKTA svenska rekord var det faktiskt vi som hade det innan er. Alla tidigare har anpassat sina loggar". Man kan kanske anta att det finns en målsättning att återta detta rekord? Plus några andra rekord? Vi vet inte syftet med bilden på loggremsan som LW skickar sekunderna efter att SD meddelar att han inte tänker komma över och äta kladdkaka, men att det har kunnat uppfattas som ett hot om raderade casher under USA-touren kan vi troligen räkna med. HD ligger lågt med casherna efter 14 maj, men 10 juni, två dagar efter att SD har släppts ur häktet, lägger hon tillbaka de 17 loggar som LW har raderat. Och vi vet att LW har raderat minst en för SD (men det finns ingen diskussion i fup mellan LW och SD om detta, bara vad LW skriver till HD: "Vet inte varför du bryr dig om vilka jag raderar för honom? Du menar att det är mer än en? Då får du gärna tipsa mig. Jag vet bara om stolen"
Förhör med reviewer HÅ:

"Lena har raderat Hannas loggande av cachen.
Det är en loggremsa som tillhör cachen "Ord som beskriver världen". En loggremsa är det som finns i finalen på varje cache. På remsan loggar man cachen genom att skriva alias och datum för då man klarat den. Det är en fysisk lista över de som tagit cachen.
"First to find" enligt loggen på hemsidan är P*tte84 (*atrik D*hlin) och T*amD*vidsson vilket överensstämmer med det som står på loggremsan.
Det finns ingen anledning att flytta loggremsan från cachen. De skäl som finns för att byta ut en loggremsa är då den är i dåligt skick eller loggen är full. Den aktuella loggremsan är inte full, det finns plats kvar på framsidan och så finns även en baksida att skriva på. Remsan är inte heller, utifrån vad Helena kan avgöra på bilden, i det skick att den ska bytas ut. En annan anledning för Lena att flytta remsan från cachen är om hon vill dubbelkolla logglistan. Det är något Lena gör på plats vid cachen och det är därför inte sannolikt att hon skulle ta med loggremsan från cachen i det syftet. Om något av ovanstående varit fallet och Lena tagit med sig remsan skulle hon ha lagt en ny remsa i burken alternativt ha skrivit en anteckning i cachen om att den är avaktiverad. Cachen har inte varit avaktiverad. Cachen har varit och är fortfarande aktiv sedan den dag den publicerades.
Om Helena ska spekulera i varför loggen påträffas på en annan plats än vid burken menar hon att den enda skälet hon kan tänka är att Lena haft för avsikt att någon inte ska kunna logga cachen. Helena tycker inte att det stämmer överens med hur Lena var som person och geocachare då det saknas en underhållslogg och avaktivering i cachen. Helena tycker att det talar för att någon annan tagit logg från cachen och lagt den hos Lena. Helena kan inte förstå varför man skulle göra det.
Det är teoretiskt möjligt att Lena varit vid cachen på natten och då inte hade tillgång till en dator och därför tagit hem remsan i syftet att kolla loggen vid datorn. Det som talar emot det är att Lena gjorde allt sådant arbete via telefonen, som hon alltid hade med sig. Det går helt enkelt inte ihop.
Helena tillfrågas om det finns något skäl för Lena att slänga loggremsan. Helena säger att folk gör olika med fulla loggremsor eller remsor i dåligt skick, en del slänger de. Den aktuella loggremsan är varken full eller i det skick som skulle göra att det vore motiverat att slänga den. Helena tror att det faktum att loggremsan inte är vid cachen utlösts av något. Det kan vara så att Lena blivit förbannad på någon eller något, hon hade ett humör och kunde bli arg.
"

- Var denna cache som SD tillsammans med en kompis hade FTF´at, särskilt värdefull för HDs statistik?
Ni som har inblick i geocachevärlden och vet hur den fungerar i praktiken: om LW slängde remsan för att ersätta den med en ny - kunde det vara ett sätt för LW som ägare av cachen att påverka HDs möjlighet att återlogga den?
Citera
2021-01-02, 00:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Frågorna är många....Hur som helst så tror jag inte att hans liv var lätt med L.Han måste ha mått oerhört dåligt tror jag.

LW betedde sig som en gift kvinna gör ,krävde hans uppmärksamhet till fullo och blev pissed när han brydde sig om sin fru...
Tror att om man är "den andra" kvinnan = älskarinnan ,så måste man förstå spelreglerna ,så som den gifte personen anser spelreglerna skall följas...
Så pass är det nog ?
Rätta mig om jag uppfattat fel ?
Citera
2021-01-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag är inne på samma spår som Medimera, att SDs kontrollförlust och risken att LW ska sabotera USA-resan, är utlösande orsak. Det framgår av det utökade läkarintyget att SD anser att han hade maktövertaget i relationen och att han utnyttjade det. Men nu hade LW sagt att "du har ingen makt över mig längre" (hittar inte i fup exakt vad hon säger) och hon sitter på verktygen att sabba allt för både SD och HD genom att radera casherna när de har anlänt till USA och på så sätt förstöra den viktiga statistiken. Paret D ska besöka geocashingens HQ och umgås med rörelsens centralfigurer och har långa oavbrutna serier av allt möjligt som räknas i den världen och ska nu toppa geocashkarriären med usa-touren. SD diskuterar dagligen med JO under ett par veckors tid då denne befinner sig i USA på geocashing (slutet av april, början av maj) om USA-tourens olika casher. Allt handlar om statistik och tävling och bland annat skriver SD 2018-05-09 "Av ÄKTA svenska rekord var det faktiskt vi som hade det innan er. Alla tidigare har anpassat sina loggar". Man kan kanske anta att det finns en målsättning att återta detta rekord? Plus några andra rekord? Vi vet inte syftet med bilden på loggremsan som LW skickar sekunderna efter att SD meddelar att han inte tänker komma över och äta kladdkaka, men att det har kunnat uppfattas som ett hot om raderade casher under USA-touren kan vi troligen räkna med. HD ligger lågt med casherna efter 14 maj, men 10 juni, två dagar efter att SD har släppts ur häktet, lägger hon tillbaka de 17 loggar som LW har raderat. Och vi vet att LW har raderat minst en för SD (men det finns ingen diskussion i fup mellan LW och SD om detta, bara vad LW skriver till HD: "Vet inte varför du bryr dig om vilka jag raderar för honom? Du menar att det är mer än en? Då får du gärna tipsa mig. Jag vet bara om stolen"

Ur läkarintyget (min fetning) "Davidsson kände sig pressad av kvinnan som han hade ett kärleks-förhållande med eftersom hon så gärna önskade att det skulle bli de två. Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska och hat samt stark sexuell attraktion. Deras relation var destruktivt med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt. Han hade dock meddelat henne vid flera tillfällen att det inte var möjligt att de skulle bli ett par eftersom han ville återförenas med sin före detta hustru. Davidsson behandlas med sömn- och rogivande medicin till natten som han är tveksam till och har samtal med prästen som han uppskattar.

Äntligen... Varit lite fladdrigt i tråden senaste dagarna så fint med ett inlägg med lite vettigheter.

Om en dispyt uppkommer med dessa loggningar och raderingar av dem så kan man bli disablad eller avstängd permanent så långt är jag med.

Sviterna är viktiga och i princip alla fuskar. Som i golf då typ.

Ska se om jag fattat detta rätt. Om jag har nätloggat något där nån annan har skrivit in mig i loggremsan, då jag själv ej var på plats, så kan CO radera min logg.

Vill jag ändå ha den loggen så ska jag då klaga hos HQ? Alltså får de avgöra på nåt sätt vem som har rätt. Den klagande eller svarande.

Så varför är detta så hett?

Jg menar sålänge HD eller SD varit där på plats vid cachen så ska ju sviten vara ok. Raderar LW nån cache så sviten bryts så får de väl klaga hos HQ som de ju har väldigt bra kontakt med?

Jag menar mord istället för att dra iväg nåt mejl till HQ verkar lite overkill?
Menar alltså att SD och HD hade ett övertag trovärdighetsmässigt gentemot HQ även om de är de som fuskat. Och LW vet att hon kan bli disablad för att hon härjar och raderar för mycket. Precis som SD är inne på. Sen kan ju en taktik från HD vara att provocera fram att LW ballar ur med raderingar och hon då typ blir just disablad eller permanent avstängd. Snacka om katt och råtta lek runt het gröt här.

Skulle det bli en full blown dispyt så får väl fuskarna bevisa att de varit där då enligt nån policy som HQ jobbat fram. Och LW får lägga fram sitt case.

Kan vara att bägaren runnit över pga denna dispyt till slut ja. Nåt skit måste de ju ha bråkat om där vid planket.

Och som sagt. En svit går att reparera bara man lägger fram sitt case väl. Både fuska OCH mörda känns ju lite snett tänk.
Citera
2021-01-02, 00:42
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Undrar om GM (vem det än nu månne vara) missbedömde att hennes skrik skulle studsa upp till bostadsområdet? Kanske var beräkningen att bullerplanket samt motorvägen skulle dämpa eventuella ljud?

Ja bullerplanket och motorvägen dödar ljud ganska effektivt. Platsen är noga vald tror jag, Han kunde inte döda LW hemma hos henne eftersom N var hemma, Han kunde inte heller köra iväg och döda henne i någon skog utanför Örebro, Allt för stor risk att någon ser dom när dom kliver in i bilen och åker iväg Plus att bilen med dom två skulle helt klart finnas på någon trafikkamera längs efter vägarna. Och SD vet med all säkerhet att polisen tömmer trafikkameror och mobilmaster bland det första dom gör vid ett försvinnande.
Citera
2021-01-02, 00:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
HD var beroende av en av LWs cacher för att behålla en obruten serie, kanske någon minns vilken? Mot slutet ser det ut som att L har börjat lägga sig i och styra när i tid SD får knipa sina FTF´er:

180305
L: du minns att det är fortsatt stopp för dig att FTF:a Innan mig när ny månad börjar? gäller samtliga cacher. även min
S: Vi pratar om sådant utanför chatt.
Nej det vet jag inte eftersom du ej är elak.

Förhör med reviewer HÅ:

"Lena har raderat Hannas loggande av cachen.
Det är en loggremsa som tillhör cachen "Ord som beskriver världen". En loggremsa är det som finns i finalen på varje cache. På remsan loggar man cachen genom att skriva alias och datum för då man klarat den. Det är en fysisk lista över de som tagit cachen.
"First to find" enligt loggen på hemsidan är P*tte84 (*atrik D*hlin) och T*amD*vidsson vilket överensstämmer med det som står på loggremsan.
Det finns ingen anledning att flytta loggremsan från cachen. De skäl som finns för att byta ut en loggremsa är då den är i dåligt skick eller loggen är full. Den aktuella loggremsan är inte full, det finns plats kvar på framsidan och så finns även en baksida att skriva på. Remsan är inte heller, utifrån vad Helena kan avgöra på bilden, i det skick att den ska bytas ut. En annan anledning för Lena att flytta remsan från cachen är om hon vill dubbelkolla logglistan. Det är något Lena gör på plats vid cachen och det är därför inte sannolikt att hon skulle ta med loggremsan från cachen i det syftet. Om något av ovanstående varit fallet och Lena tagit med sig remsan skulle hon ha lagt en ny remsa i burken alternativt ha skrivit en anteckning i cachen om att den är avaktiverad. Cachen har inte varit avaktiverad. Cachen har varit och är fortfarande aktiv sedan den dag den publicerades.
Om Helena ska spekulera i varför loggen påträffas på en annan plats än vid burken menar hon att den enda skälet hon kan tänka är att Lena haft för avsikt att någon inte ska kunna logga cachen. Helena tycker inte att det stämmer överens med hur Lena var som person och geocachare då det saknas en underhållslogg och avaktivering i cachen. Helena tycker att det talar för att någon annan tagit logg från cachen och lagt den hos Lena. Helena kan inte förstå varför man skulle göra det.
Det är teoretiskt möjligt att Lena varit vid cachen på natten och då inte hade tillgång till en dator och därför tagit hem remsan i syftet att kolla loggen vid datorn. Det som talar emot det är att Lena gjorde allt sådant arbete via telefonen, som hon alltid hade med sig. Det går helt enkelt inte ihop.
Helena tillfrågas om det finns något skäl för Lena att slänga loggremsan. Helena säger att folk gör olika med fulla loggremsor eller remsor i dåligt skick, en del slänger de. Den aktuella loggremsan är varken full eller i det skick som skulle göra att det vore motiverat att slänga den. Helena tror att det faktum att loggremsan inte är vid cachen utlösts av något. Det kan vara så att Lena blivit förbannad på någon eller något, hon hade ett humör och kunde bli arg.
"

- Var denna cache som SD tillsammans med en kompis hade FTF´at, särskilt värdefull för HDs statistik?
Ni som har inblick i geocachevärlden och vet hur den fungerar i praktiken: om LW slängde remsan för att ersätta den med en ny - kunde det vara ett sätt för LW som ägare av cachen att påverka HDs möjlighet att återlogga den?

Ja eftersom det skall loggas både inne på datorn ,och det är ju gjort på en sekund (eftersom mobilerna är synkade med datorn så blir det som skrivs inne på mobilen transporterat direkt in på hemsidan ..,men för att loggningen skall gälla skall man ha varit ut vid gömman IRL (in real life) och ha skrivit på själva remsan datum,tid och sitt nick ,helst med bläckpenna så att ingen kan typ sudda ut din loggning ...
Citera
2021-01-02, 00:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Home Soft Home" måste ligga lika bra i hans mun som
"sov gott".

Besöka mordplatsen på morddagen är grädden på moset.
Att de gick in och ända fram till den mörkaste platsen som också är koordinaterna för den planerade cachen, kan bara betyda att han avsåg att hjälpa henne med något som han tidigare lovat. - Vad annat? Kl 23:30 var också en tid som var vanlig för möten och promenader.
Citera
2021-01-02, 00:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja eftersom det skall loggas både inne på datorn ,och det är ju gjort på en sekund (eftersom mobilerna är synkade med datorn så blir det som skrivs inne på mobilen transporterat direkt in på hemsidan ..,men för att loggningen skall gälla skall man ha varit ut vid gömman IRL (in real life) och ha skrivit på själva remsan datum,tid och sitt nick ,helst med bläckpenna så att ingen kan typ sudda ut din loggning ...
Tack. - Har du någon idé om varför LW bytte ut remsan?
Citera
2021-01-02, 00:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att de gick in och ända fram till den mörkaste platsen som också är koordinaterna för den planerade cachen, kan bara betyda att han avsåg att hjälpa henne med något som han tidigare lovat. - Vad annat? Kl 23:30 var också en tid som var vanlig för möten och promenader.

Ja, jag är med på att de funna "tussarna" som du funderat över kan vara en del av mordet. Som du sa, vad passar bättre än rött?
Citera
2021-01-02, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hundägare ÄR INTE svåra att kartlägga alls eller att notera dess vanor. Människor är också vanedjur.

Har SD skrivit ned exakta tider i ett excelark? Knappast. Är det troligt att han skulle tagit hänsyn till dessa vanor med avseende på tidpunkt för sitt agerande? Sannolikt, utan tvekan.

På tal om Excel-ark. Finns det någon som vet vad kan tänkas ha använt dokumentet ”Vem är Vem - Geocaching i Sverige” till?

Kartläggning av Geocacharnamn? Kontaktlista?

Det är det sista dokumentet (dokumentform = sheet, alltså motsvarar Microsofts Excel) han öppnar på Google Drive på kontoret 14/5 runt 20:04-20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in