2021-01-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fick man svininfluensan va man så sjuk så man inte kunde springa på stan och smitta andra.

Så var det verkligen inte. De allra flesta tog den ganska milt.

Dessutom återkom svininfluensan några år och var en av stammarna i det årliga vaccinet flera år.
Citera
2021-01-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Självklart muterar inte viruset pga. att skyddet är sämre, virus muterar hela tiden. Det kan röra sig om en mutation i timmen.

Skillnaden är att de virusmutationer som råkar kunna ta sig förbi det bristfälliga vaccinskyddet kommer att överleva och det är troligen dåligt.

Nu är inte jag ju virolog så jag kan förstått det fel och din förklaring köper jag inte riktigt.
De mutationerna överlever ändå. Vaccinationer i ett land förhindrar inte viruset från att mutera i andra länder och spridas där.

Dessutom så påskyndar all vaccinering att mutationer som går förbi immunförsvaret utvecklas. Därför är de vacciner som bara använder spike-proteinet sämre än de som använder fler proteiner och mer RNA.det krävs fler mutationer för att vaccinet skall sluta ge skydd med ett bredbandigt skydd.

Jag väljer hellre lite skydd nu och tar ett annat bredbandigare vaccin senare.
Citera
2021-01-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi testade hela familjen för amtikroppar efteråt då vi inte förstod hur det andra barnet och jag kunde bli smittade då vi var isolerade hemma. Min fru blev troligen smittad av mig och jag smittad av det andra barnet (baserat på inkubationstider). Frun och det yngre barnet var de som lämnade huset...

Barnet var 15 år, så det kunde avgöra att det inte hade symtom. Det andra barnet som först fick symtom och som hade distansstudier var 16 år.

Okej. Ja en 15 åring är gränsfall om man kan lita på fullt ut, men visst okej.

Du skriver ni var isolerade? Var det hundraprocentig isolering?

Och är du säker på det inte förekom hostningar, harklingar, nysningar i någon extra utmärkelse? Det kan handla om två nysningar och en hostning för att vara tillräckligt. Men om ni inte umgås ända upp på varandra med massa kramande och sånt vilket är ganska sannolikt om det är 15 och 16 åringar så ser jag inte hur de skulle spridit viruset riktigt om de verkligen var symtomfria så att ni blev smittade?

Kanske om de sket diareeskit(symtom på covid) och sen spolade med locket öppet, sen gick du in och satte dig på dass.

Jag tror det fanns tecken.

Alternativt att ni inte var 100% isolerade och bröt det någonstans vid så lite som ett tillfälle.

Skulle lika gärna kunna ha varit ni som smittat ned era barn.

Dessutom fick ni ingen tidsstämpling på när barnet utvecklade antikroppar, det kan han ha gjort för flera månader sedan. Fast alla fyra kanske fick positivt på antikroppar?......
Senast redigerad av onerider 2021-01-02 kl. 00:05.
Citera
2021-01-02, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har det gått två veckor sedan sista symtom så bör man ej smitta. Viruset anses mest smittsamt strax innan symtom bryter ut och de första fem dagarna. Vet inte alla det vid det här laget? Kolla 1177 så står det exakt hur många dagar/veckor man ska hemma efter sjukdom - varierar beroende på sjukdomsgrad.

Jo klart! Alla vet också vid det här laget att dom ändrar sig flera gånger om allting!

Först smittar barn, sen smittar dom inte, sen smittar dom igen
Citera
2021-01-02, 00:07
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Jo klart! Alla vet också vid det här laget att dom ändrar sig flera gånger om allting!

Först smittar barn, sen smittar dom inte, sen smittar dom igen

Så är det ju, men just detta är rätt klarlagt. Hur som helst bör inte din vän vara smittsam längre, så tillvida han eller hon inte är något unikt fall!
Citera
2021-01-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Okej. Ja en 15 åring är gränsfall om man kan lita på fullt ut, men visst okej.

Du skriver ni var isolerade? Var det hundraprocentig isolering?

Och är du säker på det inte förekom hostningar, harklingar, nysningar i någon extra utmärkelse? Det kan handla om två nysningar och en hostning för att vara tillräckligt. Men om ni inte umgås ända upp på varandra med massa kramande och sånt vilket är ganska sannolikt om det är 15 och 16 åringar så ser jag inte hur de skulle spridit viruset riktigt om de verkligen var symtomfria så att ni blev smittade?

Kanske om de sket diareeskit(symtom på covid) och sen spolade med locket öppet, sen gick du in och satte dig på dass.

Jag tror det fanns tecken.

Alternativt att ni inte var 100% isolerade och bröt det någonstans vid så lite som ett tillfälle.

Skulle lika gärna kunna ha varit ni som smittat ned era barn.

Dessutom fick ni ingen tidsstämpling på när barnet utvecklade antikroppar, det kan han ha gjort för flera månader sedan. Fast alla fyra kanske fick positivt på antikroppar?......

16-åringen hade ont i halsen, muskelvärk mm.

15-åringen kände ingenting. Idrottade mm. Kände inte ens att hen hade en dålig dag i sportutövandet. Hen hade dock flera skolkamrater som hade förkylningssymptom och stannade hemma. En av dem hade en pappa som hamnade på IVA med konstaterad Covid.

Alla fyra hade positivt på antikropparna tre veckor efter sjukdom. Starkt svar både på IgG och IgM för barnet utan symtom. Lite svagare svar på frun och jag som var sjuka sist.
Citera
2021-01-02, 00:14
Medlem
32 länder har fått det nya engelska viruset.
Det är tyvärr försent att stoppa det.

https://www.nytimes.com/live/2021/01/01/world/covid-19-coronavirus-updates#British-variant-Turkey-US-travel-restrictions
Citera
2021-01-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är ett elände när risk som bygger på fakta spelas med. Vi har sett det förut, med oönskade konsekvenser. Det är inte så vi får folket att följa restriktionerna.

När det gäller den engelska mutationen så har Britterna levererat statestik, grafiskt illustrerat. Så därom behöver vi inte tvivla.

Jag menar att det nu är läge att omprioritera vilka grupper som först bör vaccineras. Inriktningen borde i första hand fokusera på samhällskritiska funktioner.

Ex vis vårdpersonal, polis, brandkår, personal på kärnkraftverken. Vi har kanske bara två månaders respit.

Håller med om att det är bättre att börja vaccinera de kategorier de tar upp jämfört med den ordningen som görs nu, och detta med eller utan mer smittsamma mutationer.
Citera
2021-01-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Från det ena till det andra. Var tog svininfluensan vägen? Har aldrig hört att den återkommit. Var den mycket mindre utbredd än covid-19 eller mycket mindre smittsam?
Tänker att om både den och fågelinfluensan försvann borde väl denna också kunna göra det relativt snabbt?

Svininfluenssan finns kvar, folk dör fortfarande av den, men det är ingen pandemi längre, utan ett virus bland andra, som inte längre är värt att skriva om. När människor vaccinerats i stor skala kommer covid-19 också gå den vägen.
Citera
2021-01-02, 00:26
Medlem
3000 samlades för nyårsfirande.
Uppför man sig som en idiot då är utegångsförbud enda sätet att styra det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln6jw4/3-000-samlades-pa-nyarsfirande-klart-olampligt
Citera
2021-01-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De mutationerna överlever ändå. Vaccinationer i ett land förhindrar inte viruset från att mutera i andra länder och spridas där.

Dessutom så påskyndar all vaccinering att mutationer som går förbi immunförsvaret utvecklas. Därför är de vacciner som bara använder spike-proteinet sämre än de som använder fler proteiner och mer RNA.det krävs fler mutationer för att vaccinet skall sluta ge skydd med ett bredbandigt skydd.

Jag väljer hellre lite skydd nu och tar ett annat bredbandigare vaccin senare.
Spiken kan inte förändras hur mycket som helst. Förändras det alltför mycket kommer det inte att kunna binda till ACE-2-receptorer.
Citera
2021-01-02, 00:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Sverige har beställt fem olika vaccin oprövade så vartefter de godkänns kan vi börja få leveranser.

Jag känner till att beställningar har gjorts. Men än så länge är Sverige inte villigt att ta emot leverans, eftersom det först krävs ett godkännande av Europeiska Unionen. Har tillverkarna börjat tillverka vaccin i stora mängder redan innan godkännandet är klart?

Ifall vi behöver vänta på att vaccinerna tillverkas, så kanske tillverkarna väljer att prioritera dom kunder som har varit först att godkänna vaccinerna.

Citat:
Vad avtalen innebär exakt vet jag inte, men enligt planen så ska ju alla som vill vaccinera sig vara vaccinerade under juni.

Vågar vi lita på dom planerna?

Citat:
Vilka möjligheter man kommer att ha att välja är oklart för mig, men AZ:s vaccin är ju billigt så det kan man kanske köpa om man vill???

Det skulle vara bra. Jag funderar på riskerna med långtids-biverkningar av dom olika vaccinerna. Jag betalar hellre för ett vaccin med låga risker, än att jag gratis tar emot ett vaccin med högre risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in