2021-01-01, 23:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad innebär Indiens beslut för Europeiska Unionens möjlighet att få tillgång till vaccin?

Utifrån vad jag har uppfattat av diskussionen här på Flashback, så har AstraZenecas vaccin den stora fördelen att vaccinet kan framställas i stora mängder på kort tid. Det dröjer innan Pfizer kan leverera tillräckligt mycket vaccin för att vaccinera stora mängder européer.

Men ifall Indien hamnar före Europeiska Unionen i kön för att få vaccin, är det då fortfarande möjligt för européerna att köpa in tillräckliga mängder vaccin? Eller kommer européerna att behöva vänta tills AstraZeneca har fullgjort leveranserna till Indien?

Det är också bekymrande för alla oss som känner tveksamheter inför att ta mRNA-vacciner. Kommer Europeiska Unionen att kunna överväga att godkänna Sputnik-vaccinet istället? Eller vill Europeiska Unionen avstå från Sputnik-vaccinet av politiska skäl?
Sverige har beställt fem olika vaccin oprövade så vartefter de godkänns kan vi börja få leveranser.
Vad avtalen innebär exakt vet jag inte, men enligt planen så ska ju alla som vill vaccinera sig vara vaccinerade under juni.

Vilka möjligheter man kommer att ha att välja är oklart för mig, men AZ:s vaccin är ju billigt så det kan man kanske köpa om man vill???
Citera
2021-01-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mitt barn hade inte några symtom alls och spred vidare till familjen. Jo, det förekommer.

Och barnet är gammalt och intelligent nog för att avgöra sitt fysiska hälsotillstånd istället för att bara bli som de brukar d v s gnälligt, klaga på dom fryser, trötta, sura? Bara för att feber, snor och hosta uteblir betyder inte det att man är frisk.

Sen undrar jag varför du testar ditt barn om det inte påvisar några symtom?
Citera
2021-01-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej.. Det är inte så att alla andningsskydd av FFP2 klass har ventil som släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Jag köpte nyligen ett gäng (Apotea) som mer liknar vanliga munskydd, men som då även skyddar bäraren.

Har köpt FFP3 av Apoteket också. Dom har flera slitsar som man andas genom istället för en ventil. Ser ut som ett munskydd men har bättre vadderad kant mot näsan. Strapsen är dock taffligt utförda.
Citera
2021-01-01, 23:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Det står ju 1 vecka feberfri så smittar man inte! Det har gått 2!

Hur kan det då smitta

Har det gått två veckor sedan sista symtom så bör man ej smitta. Viruset anses mest smittsamt strax innan symtom bryter ut och de första fem dagarna. Vet inte alla det vid det här laget? Kolla 1177 så står det exakt hur många dagar/veckor man ska hemma efter sjukdom - varierar beroende på sjukdomsgrad.
Citera
2021-01-01, 23:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu försöks det snacka ner farligheten med engelska sjukan. Jag litar dock mer på UK expertis än våra....

Ja, håller med om att det ser illa ut. Är ju ett race mellan mutationen o vaccineringarna.

Expert: Finns inga bevis för brittiska virusmutationens ökade smittsamhet
Den virusmutation som upptäckts i Storbritannien och som fått flera andra länder att stänga gränserna mot landet kanske inte är så smittsam som det har rapporterats. Det säger virologen Tomas Bergström till SvD.

Omni.se

Det är ett elände när risk som bygger på fakta spelas med. Vi har sett det förut, med oönskade konsekvenser. Det är inte så vi får folket att följa restriktionerna.

När det gäller den engelska mutationen så har Britterna levererat statestik, grafiskt illustrerat. Så därom behöver vi inte tvivla.

Jag menar att det nu är läge att omprioritera vilka grupper som först bör vaccineras. Inriktningen borde i första hand fokusera på samhällskritiska funktioner.

Ex vis vårdpersonal, polis, brandkår, personal på kärnkraftverken. Vi har kanske bara två månaders respit.
Citera
2021-01-01, 23:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Och den stora skillnaden mellan "droppar som skvätter" och en hostning är vilken?
Liten nytta gånger många smittotillfällen = stor nytta.

Det tragiska i hela FHM-debaclet kring snart sagt allt är att de (liksom regimkramare som du) avfärdat nästan alla åtgärder med att just dessa gör "liten skillnad". Lite som att låta bli att laga en läckande båt med många hål med motiveringen att varje hål inte gör så stor skillnad så lika bra att strunta i det om man inte hittar ett tillräckligt stort hål.
Men snälla, det är ju inte patienten som bär munskydd hos tandläkaren, hur skulle det se ut? Vill du använda tandläkare som jämförelse så får väl de som inte vill riskera smitta bära munskydd då. Vilket står vem som helst fritt, utom möjligtvis vid id-kontroller som passkontrollen på flygplats då de vill se om du ser ut som i passet/körkortet etc. och kanske när du hämtar ut paket hos postombud.
Citera
2021-01-01, 23:24
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Hur många tiotusentals långcovidare kommer att betala ett enormt pris för Anders Tegnells strategi under andra vågen?

Vi långtidssjuka betalar enormt pris för er strategi

Gott nytt år, herr statsminister!
Medan vaccinet rullar in i vårt land anas ljuset i tunneln. Det finns hopp om att livet kommer kunna återgå till det normala.
Ändå är frågan som gnager i många med mig; kommer alla få plats i det där nya normala? skriver långtidssjuka Linda Alexandersson.

Hur blir det med alla långtidssjuka, som blir tvungna att ta med sina långdragna symptom in i det nya året? Vi har levt i en ständigt pågående mardröm med allt från sprängande huvudvärk, till ben som inte bär oss, lungor som inte vill andas, hjärtan som rusar, hjärnor som inte orkar tänka, förlamande trötthet och mycket mer. Många har tack och lov blivit bättre, men andra har blivit sämre och för en del har utvecklingen stannat av.

Sverige valde en strategi där ni under våren lät smittan sprida sig i befolkningen under vad man trodde skulle vara kontrollerade former. På så sätt hoppades man bland annat kunna rädda ekonomin. Självklart måste ni ha tagit med i beräkningen att en del av oss skulle få bestående men, det visade ju forskning ifrån SARS-epidemin.

Vi har redan betalat ett enormt pris både vad gäller hälsa och privatekonomi på grund av denna strategi. Det vi nu ber dig om är att du ska göra ditt yttersta för att vi ska kunna bli friska igen och att du försäkrar oss om ekonomisk trygghet tills dess vi kan återgå till ett normalt liv tillsammans med dig och alla som klarat sig undan denna farsot lindrigare än oss.

https://www.expressen.se/debatt/vi-langtidssjuka-betalar-enormt-pris-for-er-strategi/

Något ett antal uppmärksammade i tråden redan i februari 2020. Redan då fanns artiklar och
forskning som visade på att man skulle kunna få ett betydligt större antal arbetsoförmögna än döda.
Citera
2021-01-01, 23:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nye undersøgelser viser at mutationen sandsynligvis “kun” er 56% mere smitsom..

The study, released by the Center for Mathematical Modeling of Infectious Diseases at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, has not yet undergone review by a scientific journal. The study compares a series of models as predictors of data on infections, hospitalizations and other variables; other researchers are studying the variant in laboratory experiments to determine if it is biologically distinct.
The study found no evidence that the variant was more deadly than others. But the researchers estimated that it was 56 percent more contagious.

https://www.nytimes.com/2020/12/23/health/coronavirus-uk-variant.html

Visserligen åt rätt håll, men ingen avgörande skillnad.
Citera
2021-01-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Om jag är trött för att ha sovit för lite, ont i huvudet för att jag inte druckit tillräckligt med vatten, har träningsvärk eller är bakfull, så ska jag alltså inte gå till jobbet, utan hålla mig hemma för att inte...sprida Covid?

Det är inte jag som sagt det, det är Tegnell och hans myndighet.

"Om du har symtom men inte testats för covid-19

Vid tillfälliga, lätta symtom som går över inom ett dygn behöver du oftast inte testa dig för covid-19, men du behöver stanna hemma och vara helt symtomfri i minst två dygn innan du går tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet. Detta för att vara säker på att symtomen verkligen var tillfälliga. Du behöver inte heller testa dig om symtomen har en tydlig orsak som du känner igen, till exempel migrän eller allergi."

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/hur-lange-bor-jag-stanna-hemma/

Är det så svårt att fatta att om du har träningsvärk en dag i kroppen FASTÄN du inte tränat så GE FAN I ATT GÅ TILL JOBBET! Eller om du känner dig plötsligt trött, hängig, kanske lite huvudvärk vad fan som helst!

Så JA: "Anders Tegnell: ”Stanna hemma vid minsta symtom”"

Tegnell: https://svenskfarmaci.se/apotek/anders-tegnell-stanna-hemma-vid-minsta-symtom/

är du alltid trött och hängig eller alltid bakfull är du fri att gå till jobbet

Vad var det nu som du inte fattade!?

Sen är jag inte dummare än att jag förstår att myndigheter och regeringen planerar att ta noll ansvar, de tänker dumpa över allt på oss individer som inte skötte oss. För de har verkligen varit glasklara! Stanna hemma vid minsta symtom.

Uppenbarligen klarade du inte av det, så du är bidragande till alla döda. Du ska få höra från myndigheter senare
Citera
2021-01-01, 23:30
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Det är inte jag som sagt det, det är Tegnell och hans myndighet.

"Om du har symtom men inte testats för covid-19

Vid tillfälliga, lätta symtom som går över inom ett dygn behöver du oftast inte testa dig för covid-19, men du behöver stanna hemma och vara helt symtomfri i minst två dygn innan du går tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet. Detta för att vara säker på att symtomen verkligen var tillfälliga. Du behöver inte heller testa dig om symtomen har en tydlig orsak som du känner igen, till exempel migrän eller allergi."

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/hur-lange-bor-jag-stanna-hemma/

Är det så svårt att fatta att om du har träningsvärk en dag i kroppen FASTÄN du inte tränat så GE FAN I ATT GÅ TILL JOBBET! Eller om du känner dig plötsligt trött, hängig, kanske lite huvudvärk vad fan som helst!

Så JA: "Anders Tegnell: ”Stanna hemma vid minsta symtom”"

Tegnell: https://svenskfarmaci.se/apotek/anders-tegnell-stanna-hemma-vid-minsta-symtom/

är du alltid trött och hängig eller alltid bakfull är du fri att gå till jobbet

Vad var det nu som du inte fattade!?

Sen är jag inte dummare än att jag förstår att myndigheter och regeringen planerar att ta noll ansvar, de tänker dumpa över allt på oss individer som inte skötte oss. För de har verkligen varit glasklara! Stanna hemma vid minsta symtom.

Uppenbarligen klarade du inte av det, så du är bidragande till alla döda. Du ska få höra från myndigheter senare
Det är svårt att förstå för det är efterblivet. Jag nyste två tre gånger idag. Ska jag inte jobba imorgon? Nysningar fanns innan covid19
Citera
2021-01-01, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Förstår hur du tänker och det kanske fungerar. Nu vet jag inte exakt hur mycket vi kommer att få per vecka.
Om vi säger att det är 80.000 varje varje vecka så kan man vaccinera så många som möjligt i början men sedan blir det ett hopp där de endast ger dos 2. Det kanske inte är så lätt att administrera, det kan bli fördröjningar i leveranser. Sedan kommer även Moderna om några veckor och då kanske de inte delar upp bägge vaccinerna utan några går till vissa regioner och andra går till andra regioner
Låter ju ändå inte som ett olösligt problem, men det är klart att det kan bli problem i tillverkning eller leverans.

Det verkar väl ändå bättre att ha 250 000 personer vaccinerade om tre veckor än bara 125 000.
Sedan blir det mycket riktigt stopp för första dosen i tre veckor om det inte råkar bli så att vi kan få mer än 80 000 doser per vecka.

Jag vet inte hur stor roll det spelar för smittspridningen, men det borde ju göra en viss skillnad.
Nackdelarna kanske överväger??
Citera
2021-01-01, 23:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har köpt FFP3 av Apoteket också. Dom har flera slitsar som man andas genom istället för en ventil. Ser ut som ett munskydd men har bättre vadderad kant mot näsan. Strapsen är dock taffligt utförda.

OK.. Tack för tipset. Jag tror att dom kan bli högst användbara under våren. Ett Re-tal på 1,7 skulle göra det väldigt svårt att undgå smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in