2021-01-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att vaccinera alla två gånger kommer inte att utrota smittan. Vituset muterar vilt och immuniteten är inte långvarig.
Från det ena till det andra. Var tog svininfluensan vägen? Har aldrig hört att den återkommit. Var den mycket mindre utbredd än covid-19 eller mycket mindre smittsam?
Tänker att om både den och fågelinfluensan försvann borde väl denna också kunna göra det relativt snabbt?
Citera
2021-01-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej.. Det är inte så att alla andningsskydd av FFP2 klass har ventil som släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Jag köpte nyligen ett gäng (Apotea) som mer liknar vanliga munskydd, men som då även skyddar bäraren.

Ja, tyvärr jag råkade missa på den. Visst är det så att både FFP1 och FFP2 säljs i utförande både med och utan ventil.

Dock läcker det ut väldigt mycket luft ur sidorna på dom om man blir ansträngd och man luras/lockas gärna till att korrigera skydden eftersom de inte alltid hamnar bra igen/glipor uppstår lätt. Du förstår om du jobbar tungt med ett sådant filter på dig. Man måste ta det väldigt lugnt för att luften ska filtreras vid utandning när man använder dessa i arbete.

Tänk på att FFP2 inte ger i närheten av samma skydd mot FFP3 då de förmodligen saknar den elektrostatiskt laddade mellanlager som fångar upp virus som finns i FFP3. Om det nu finns i FFP2 maskar så blir detta filtret snabbt dränkt av kondens från din utandningsluft och slutar fungera. Det var utifrån den principen och tanken som jag svarade galet med maskar med/utan ventil.
Senast redigerad av onerider 2021-01-01 kl. 23:37.
Citera
2021-01-01, 23:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nye undersøgelser viser at mutationen sandsynligvis “kun” er 56% mere smitsom..

The study, released by the Center for Mathematical Modeling of Infectious Diseases at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, has not yet undergone review by a scientific journal. The study compares a series of models as predictors of data on infections, hospitalizations and other variables; other researchers are studying the variant in laboratory experiments to determine if it is biologically distinct.
The study found no evidence that the variant was more deadly than others. But the researchers estimated that it was 56 percent more contagious.

https://www.nytimes.com/2020/12/23/health/coronavirus-uk-variant.html

Statistik är vackert. I teorin: Om hela landet smittas långsamt över tid så kanske den ej är dödligare.

Antal som kommer dö om den får fäste och spridning, är potentiellt mycket högre då sjukvården kan
överrumplas/kollapsa fullständigt. Dessutom så blir det ju ett mycket större antal döda under tex. ett
år än vad den vanliga varianten kan åstadkomma. Större spridning, fler döda/capita.

Då har man ej ens tagit "wuhansyndromet" i beaktning. Blir virusbelastningen massiv.
Så blir det massiva dödstal. Däri ligger troligen rädslan hos de länder som försöker stoppa spridningen.
Citera
2021-01-01, 23:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Ja, tyvärr jag råkade missa på den. Visst är det så att både FFP1 och FFP2 säljs i utförande både med och utan ventil.

Dock läcker det ut väldigt mycket luft ur sidorna på dom om man blir ansträngd och man luras/lockas gärna till att korrigera skydden eftersom de inte alltid hamnar bra igen/glipor uppstår lätt. Du förstår om du jobbar tungt med ett sådant filter på dig. Man måste ta det väldigt lugnt för att luften ska filtreras vid utandning när man använder dessa i arbete.

Tänk på att FFP2 inte ger i närheten av samma skydd mot FFP3 då de förmodligen saknar den elektrostatiskt laddade mellanlager som fångar upp virus som finns i FFP3. Om det nu finns i FFP2 maskar så blir detta filtret snabbt dränkt av kondens från din utandningsluft och slutar fungera. Det var utifrån den principen och tanken som jag svarade galet med maskar med/utan ventil.

OK.. Då är jag med.
Citera
2021-01-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Från det ena till det andra. Var tog svininfluensan vägen? Har aldrig hört att den återkommit. Var den mycket mindre utbredd än covid-19 eller mycket mindre smittsam?
Tänker att om både den och fågelinfluensan försvann borde väl denna också kunna göra det relativt snabbt?
Fick man svininfluensan va man så sjuk så man inte kunde springa på stan och smitta andra.
Senast redigerad av Sir89 2021-01-01 kl. 23:47.
Citera
2021-01-01, 23:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Could certain COVID-19 vaccines leave people more vulnerable to the AIDS virus?"

Kanske inte ska använda dessa vaccin söder om sahara då.

Minns jag fel nu men astras vaccin har väl avdödat adenavirus som bärare ?
Citera
2021-01-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Det är svårt att förstå för det är efterblivet. Jag nyste två tre gånger idag. Ska jag inte jobba imorgon? Nysningar fanns innan covid19

Kommer du på vårt jobb så är en nysning ingen gång(förutsatt du nös i armvecket), men nyser du igen och om du då inte ser ut att vara i absolut bästa form, d v s minsta påse under ögat, lite röda ögon, att du kanske snutit dig så blir du hemskickad och får skriftlig varning.
Citera
2021-01-01, 23:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Däremot förstår jag inte varför man väljer att spara 40 000 av 80 000 doser för att använda dem tre veckor senare. Det verkar ju väldigt dumt. /.../

Ja det är ju totalt galet och innebär att vi bara kan vaccinera med halv hastighet. Denna tiden har vi förmodligen inte.
Citera
2021-01-01, 23:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Svininfluensan återkommer vissa år, tror det ingick i vaccination mot svininfluensan i förra årets årliga säsongsvaccineringen.

Denna säsong är det 4 virusstammar som man vaccineras mot
A/Guangdong-Maonan/SWL1536/2019-likt virus A(H1N1)pdm09
A/Hong Kong/2671/2019-likt virus A(H3N2)
B/Washington/02/2019-likt virus (linjetyp B/Victoria)
B/Phuket/3073/2013-likt virus (linjetyp B/Yamagata)
Citera
2021-01-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fick man svininfluensan va man så sjuk så man inte kunde springa på stan och smitta andra.
Ah. Det var ju bra i och för sig. Synd att inte alla idioter i detta landet tar det säkra före det osäkra. Det kan ju knappast undgått någon hur det smittar, ändå ger så många blanka fan idet och lever som vanligt. De är inte oroliga för de tillhör inte nån riskgrupp, de verkar ändå inte fatta att de förmodligen är en skapligt stor procent som ser till att detta drar ut på tiden, istället för att ta sitt ansvar och stoppa smittkedjorna.
Citera
2021-01-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Och barnet är gammalt och intelligent nog för att avgöra sitt fysiska hälsotillstånd istället för att bara bli som de brukar d v s gnälligt, klaga på dom fryser, trötta, sura? Bara för att feber, snor och hosta uteblir betyder inte det att man är frisk.

Sen undrar jag varför du testar ditt barn om det inte påvisar några symtom?
Vi testade hela familjen för amtikroppar efteråt då vi inte förstod hur det andra barnet och jag kunde bli smittade då vi var isolerade hemma. Min fru blev troligen smittad av mig och jag smittad av det andra barnet (baserat på inkubationstider). Frun och det yngre barnet var de som lämnade huset...

Barnet var 15 år, så det kunde avgöra att det inte hade symtom. Det andra barnet som först fick symtom och som hade distansstudier var 16 år.
Citera
2021-01-01, 23:55
Medlem
Citat:

Vad jag vet så cirkulerar svininfluensan fortfarande och så sent som 2016 skulle säsongsvaccinet innehålla vaccin mot bl a svininfluensan. Hur det sett ut på senare år vet jag ej.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/8b61297b0cc146a9854aff81fa606ccc/influensarapport_2016v19-20_finalversion-v1.pdf

Sök på H1N1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in