2021-01-01, 22:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte riktigt samma sak.

Viruset muterar inte pga detta och det skulle inte ha stoppats av vaccinet. Att jämföra försenad andra vaccinering med avbruten behandling med penicillin visar på att du inte förstår hur ett virus selekteras.

Att professorn hävdar selektering via försenad vaccinering är för att de aggressivare virusvarianterna då blir vanligare. Mutationerna finns redan.

Med penicillinet så är det så att de bakterier som inte ännu dött pga att de tål penicillin litegrann de får möjlighet att spridas. Detta gör att man väljer ut de tåligaste bakterierna.

Väldigt likartat, men oj så olika.
Självklart muterar inte viruset pga. att skyddet är sämre, virus muterar hela tiden. Det kan röra sig om en mutation i timmen.

Skillnaden är att de virusmutationer som råkar kunna ta sig förbi det bristfälliga vaccinskyddet kommer att överleva och det är troligen dåligt.

Nu är inte jag ju virolog så jag kan förstått det fel och din förklaring köper jag inte riktigt.
Citera
2021-01-01, 22:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Början av April alltså. 3 månader med engelska sjukan innan vändning kan bli illa.

Gäller för EU att agera o se till att AZ blir godkänd snabbare.

Givet att Britton får rätt ingångsvärden så tror jag på hans datamodulering. Då ser det ut som följer.

Efter ungefär två månader har den engelska mutationen tagit över. Därefter får vi en fördubbling av insjuknade varje vecka. Vilket skulle innebära en katastrof, enligt mig.

Antagandet bygger på att den engelska mutationen är 70% mer smittsam.
Citera
2021-01-01, 22:42
Medlem
K.G.Hammars avatar
Hur många tiotusentals långcovidare kommer att betala ett enormt pris för Anders Tegnells strategi under andra vågen?

Vi långtidssjuka betalar enormt pris för er strategi

Gott nytt år, herr statsminister!
Medan vaccinet rullar in i vårt land anas ljuset i tunneln. Det finns hopp om att livet kommer kunna återgå till det normala.
Ändå är frågan som gnager i många med mig; kommer alla få plats i det där nya normala? skriver långtidssjuka Linda Alexandersson.

Hur blir det med alla långtidssjuka, som blir tvungna att ta med sina långdragna symptom in i det nya året? Vi har levt i en ständigt pågående mardröm med allt från sprängande huvudvärk, till ben som inte bär oss, lungor som inte vill andas, hjärtan som rusar, hjärnor som inte orkar tänka, förlamande trötthet och mycket mer. Många har tack och lov blivit bättre, men andra har blivit sämre och för en del har utvecklingen stannat av.

Sverige valde en strategi där ni under våren lät smittan sprida sig i befolkningen under vad man trodde skulle vara kontrollerade former. På så sätt hoppades man bland annat kunna rädda ekonomin. Självklart måste ni ha tagit med i beräkningen att en del av oss skulle få bestående men, det visade ju forskning ifrån SARS-epidemin.

Vi har redan betalat ett enormt pris både vad gäller hälsa och privatekonomi på grund av denna strategi. Det vi nu ber dig om är att du ska göra ditt yttersta för att vi ska kunna bli friska igen och att du försäkrar oss om ekonomisk trygghet tills dess vi kan återgå till ett normalt liv tillsammans med dig och alla som klarat sig undan denna farsot lindrigare än oss.

https://www.expressen.se/debatt/vi-langtidssjuka-betalar-enormt-pris-for-er-strategi/
Citera
2021-01-01, 22:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Givet att Britton får rätt ingångsvärden så tror jag på hans datamodulering. Då ser det ut som följer.

Efter ungefär två månader har den engelska mutationen tagit över. Därefter får vi en fördubbling av insjuknade varje vecka. Vilket skulle innebära en katastrof, enligt mig.

Nu försöks det snacka ner farligheten med engelska sjukan. Jag litar dock mer på UK expertis än våra....

Ja, håller med om att det ser illa ut. Är ju ett race mellan mutationen o vaccineringarna.

Expert: Finns inga bevis för brittiska virusmutationens ökade smittsamhet
Den virusmutation som upptäckts i Storbritannien och som fått flera andra länder att stänga gränserna mot landet kanske inte är så smittsam som det har rapporterats. Det säger virologen Tomas Bergström till SvD.

Omni.se
Citera
2021-01-01, 22:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har fått en del skiftande info kring corona.

Därför undrar jag om någon kan svara på dessa 10 frågor.

1: innebär corona vaccinet slutet på viruset?
2: hur många vacciner har vi i dagläget (hur många olika)
3: vilka vacciner kör sverige med?
4: hur många ggr måste man vaccinera sig?
5: hur lång tid kommer det ta att vaccinera hela sveriges befolkning?
6: när kommer det vara lämpligt att lyfta bort dessa restriktioner och återgå till det normala. Finns det en chans att det kommer ske under jan-juni 2021?
(jag frågar detta då jag hyr en lägenhet, men har flyttat tillbaks hem) jag Vill inte ingå avtal om att hyra en lägenhet bredvid uni, när allt sker på distans, då kan jag lika gärna vara hemma flera km bort och spara pengar).
7: de som inte har corona och tar vaccinet, kommer de kunna smitta andra människor?
(Jag frågar detta då jag planerar att inte ta vaccinet.)
8: Är det sant att en del har fått bells palsy av vaccinet.
9:är det sant att vaccinet innehåller hiv?
10: vad fan innehåller vaccinet? får man reda på ingredienserna så att man kan själv göra lite research.

oerhört tacksam för alla svar, speciellt när det gäller fråga 6.
Det tråkiga svaret är att allt finns i tråden.

Här kommer mina svar som säkert inte alla är överens med mig om.

1: Nej, coronavaccinet är troligen bara slutet på en okontrollerad virusspridning. Corona får vi nog leva med i många år.
2: De vaccin som används i världen idag är vad jag förstår Sputnic V, Pfizer - Biontech och Astra-Zeneca. Gissningsvis har Kina något också, men det vet jag inte.
3: Sverige använder bara Pfizer - Biontech än så länge. Totalt finns beställningar på fem olik som kommer vartefter de ev. blir godkända.
4: De flesta vaccin kräver två stick, men ett av dem räcker med ett stick. Minns inte vilket.
5: Målet är att vaccinera alla i Sverige som vill bli vaccinerade senast under juni 2021.
6: Restriktioner i någon form kommer nog att finnas kvar tom. april-maj tror jag. Sedan tror jag det fortsättningsvis kommer att finnas krav på att man ska kunna visa att man är vaccinerad för att delta i vissa evenemang och för att resa.
7: Det finns risk för att de som är vaccinerade får en lindrig variant som kanske inte upplevs som covid, men ändå kan smittar de som inte är vaccinerade.
8: Jag vet inte vilka biverkningar som noterats av de olika vaccinen.
9:Trollar du!? Varför skulle vaccinet innehålla HIV? Jag sakna sådan information i alla fall.
10: Jag vet e fan vad vaccinerna innehåller, men det bör gå att ta reda på om man vill, inte exakt men någorlunda.
Citera
2021-01-01, 22:54
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
I sitt nyårstal säger den danska statsministern att danskarna ska förvänta sig att det kommer bli fortsatt hårt framöver och att det först är fram mot påsk man kan förvänta sig att det vänder.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-varsler-moerke-og-barske-maaneder-forventer-foerst-corona

stackars danskar, nu är dom avundsjuka

vi peakade nämligen redan i mitten av december här i sverige och är alldeles snart ute ur pandemin

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-scenario-idUSKBN2861R3
Citera
2021-01-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Nye undersøgelser viser at mutationen sandsynligvis “kun” er 56% mere smitsom..

The study, released by the Center for Mathematical Modeling of Infectious Diseases at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, has not yet undergone review by a scientific journal. The study compares a series of models as predictors of data on infections, hospitalizations and other variables; other researchers are studying the variant in laboratory experiments to determine if it is biologically distinct.
The study found no evidence that the variant was more deadly than others. But the researchers estimated that it was 56 percent more contagious.

https://www.nytimes.com/2020/12/23/health/coronavirus-uk-variant.html
Citera
2021-01-01, 22:58
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det tråkiga svaret är att allt finns i tråden.

Här kommer mina svar som säkert inte alla är överens med mig om.

1: Nej, coronavaccinet är troligen bara slutet på en okontrollerad virusspridning. Corona får vi nog leva med i många år.
2: De vaccin som används i världen idag är vad jag förstår Sputnic V, Pfizer - Biontech och Astra-Zeneca. Gissningsvis har Kina något också, men det vet jag inte.
3: Sverige använder bara Pfizer - Biontech än så länge. Totalt finns beställningar på fem olik som kommer vartefter de ev. blir godkända.
4: De flesta vaccin kräver två stick, men ett av dem räcker med ett stick. Minns inte vilket.
5: Målet är att vaccinera alla i Sverige som vill bli vaccinerade senast under juni 2021.
6: Restriktioner i någon form kommer nog att finnas kvar tom. april-maj tror jag. Sedan tror jag det fortsättningsvis kommer att finnas krav på att man ska kunna visa att man är vaccinerad för att delta i vissa evenemang och för att resa.
7: Det finns risk för att de som är vaccinerade får en lindrig variant som kanske inte upplevs som covid, men ändå kan smittar de som inte är vaccinerade.
8: Jag vet inte vilka biverkningar som noterats av de olika vaccinen.
9:Trollar du!? Varför skulle vaccinet innehålla HIV? Jag sakna sådan information i alla fall.
10: Jag vet e fan vad vaccinerna innehåller, men det bör gå att ta reda på om man vill, inte exakt men någorlunda.

den som fått vaccin kan bli smittad och även smitta andra som också redan är vaccinerade

jag tror inte man får hiv av vaccinet men enligt flera studier har man lättare för att få hiv och snabbare gå in i AIDS om man tagit vaccinet

det gäller inte alla vaccin, men dom vaccin som använt komponenter från HIV för att bygga sina vaccin, vilket är ganska många
Citera
2021-01-01, 22:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Däremot förstår jag inte varför man väljer att spara 40 000 av 80 000 doser för att använda dem tre veckor senare. Det verkar ju väldigt dumt.

Det borde vara bättre att vaccinera 80 000 personer per vecka under de närmaste tre veckorna och sedan vaccinera samma personer igen med de nya doserna som kommer varje vecka.

Det finns naturligtvis en risk att leveranserna inte kommer fram, men det känns som en rimlig chansning att få så mycket fart på vaccinationerna som möjligt inledningsvis.

Förstår hur du tänker och det kanske fungerar. Nu vet jag inte exakt hur mycket vi kommer att få per vecka.
Om vi säger att det är 80.000 varje varje vecka så kan man vaccinera så många som möjligt i början men sedan blir det ett hopp där de endast ger dos 2. Det kanske inte är så lätt att administrera, det kan bli fördröjningar i leveranser. Sedan kommer även Moderna om några veckor och då kanske de inte delar upp bägge vaccinerna utan några går till vissa regioner och andra går till andra regioner
Citera
2021-01-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
jasså intressant, varför tror du att just kina kommer drabbas hårt nu?
Inte bara Kina, men när Kina drabbas så kommer det märkas.
Med en mutation som sprider sig mycket lättare blir det en fråga om dom kan parera det med samma typ av åtgärder som dom haft när det var som värst.
Jag tror inte det, men om dom lyckas så är det imponerande.
Citera
2021-01-01, 23:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det stämmer inte riktigt, AstraZenecas vaccin vet man att det stoppar spridningen också, då man kontinuerligt topsade försökspersonerna vid försöken, Men det gjordes inte på Pfizers vaccin. Det gör situationen ännu mer sorglig att EU inte får tummen ur och godkänner astrazenecas vaccin.

På måndag kör britterna igång vaccinering. Hatten av för dom. Indien har också godkänt Astras vaccin.

https://www.youtube.com/watch?v=GOq8-FR8s1E

Vad innebär Indiens beslut för Europeiska Unionens möjlighet att få tillgång till vaccin?

Utifrån vad jag har uppfattat av diskussionen här på Flashback, så har AstraZenecas vaccin den stora fördelen att vaccinet kan framställas i stora mängder på kort tid. Det dröjer innan Pfizer kan leverera tillräckligt mycket vaccin för att vaccinera stora mängder européer.

Men ifall Indien hamnar före Europeiska Unionen i kön för att få vaccin, är det då fortfarande möjligt för européerna att köpa in tillräckliga mängder vaccin? Eller kommer européerna att behöva vänta tills AstraZeneca har fullgjort leveranserna till Indien?

Det är också bekymrande för alla oss som känner tveksamheter inför att ta mRNA-vacciner. Kommer Europeiska Unionen att kunna överväga att godkänna Sputnik-vaccinet istället? Eller vill Europeiska Unionen avstå från Sputnik-vaccinet av politiska skäl?
Citera
2021-01-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nye undersøgelser viser at mutationen sandsynligvis “kun” er 56% mere smitsom..

The study, released by the Center for Mathematical Modeling of Infectious Diseases at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, has not yet undergone review by a scientific journal. The study compares a series of models as predictors of data on infections, hospitalizations and other variables; other researchers are studying the variant in laboratory experiments to determine if it is biologically distinct.
The study found no evidence that the variant was more deadly than others. But the researchers estimated that it was 56 percent more contagious.

https://www.nytimes.com/2020/12/23/health/coronavirus-uk-variant.html
Det finns olika beräkningar på detta. Vissa har visat mer än 70% och andra mindre. Men oavsett vilket så är det stor skillnad. I de länder där snabbspridande mutationer har fått fäste ser man en dramatisk ökning av antal fall. Det gäller väl mest UK, Sydafrika och Irland i nuläget.
Det är mutationer i kombination med det naturliga urvalet som får den konsekvensen. De varianter som sprids mest vinner över de som sprids mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in