Citat:
Ursprungligen postat av
Aktiespekulanten
Jag har fått en del skiftande info kring corona.
Därför undrar jag om någon kan svara på dessa 10 frågor.
1: innebär corona vaccinet slutet på viruset?
2: hur många vacciner har vi i dagläget (hur många olika)
3: vilka vacciner kör sverige med?
4: hur många ggr måste man vaccinera sig?
5: hur lång tid kommer det ta att vaccinera hela sveriges befolkning?
6: när kommer det vara lämpligt att lyfta bort dessa restriktioner och återgå till det normala. Finns det en chans att det kommer ske under jan-juni 2021?
(jag frågar detta då jag hyr en lägenhet, men har flyttat tillbaks hem) jag Vill inte ingå avtal om att hyra en lägenhet bredvid uni, när allt sker på distans, då kan jag lika gärna vara hemma flera km bort och spara pengar).
7: de som inte har corona och tar vaccinet, kommer de kunna smitta andra människor?
(Jag frågar detta då jag planerar att inte ta vaccinet.)
8: Är det sant att en del har fått bells palsy av vaccinet.
9:är det sant att vaccinet innehåller hiv?
10: vad fan innehåller vaccinet? får man reda på ingredienserna så att man kan själv göra lite research.
oerhört tacksam för alla svar, speciellt när det gäller fråga 6.
Det tråkiga svaret är att allt finns i tråden.
Här kommer mina svar som säkert inte alla är överens med mig om.
1: Nej, coronavaccinet är troligen bara slutet på en okontrollerad virusspridning. Corona får vi nog leva med i många år.
2: De vaccin som används i världen idag är vad jag förstår Sputnic V, Pfizer - Biontech och Astra-Zeneca. Gissningsvis har Kina något också, men det vet jag inte.
3: Sverige använder bara Pfizer - Biontech än så länge. Totalt finns beställningar på fem olik som kommer vartefter de ev. blir godkända.
4: De flesta vaccin kräver två stick, men ett av dem räcker med ett stick. Minns inte vilket.
5: Målet är att vaccinera alla i Sverige som vill bli vaccinerade senast under juni 2021.
6: Restriktioner i någon form kommer nog att finnas kvar tom. april-maj tror jag. Sedan tror jag det fortsättningsvis kommer att finnas krav på att man ska kunna visa att man är vaccinerad för att delta i vissa evenemang och för att resa.
7: Det finns risk för att de som är vaccinerade får en lindrig variant som kanske inte upplevs som covid, men ändå kan smittar de som inte är vaccinerade.
8: Jag vet inte vilka biverkningar som noterats av de olika vaccinen.
9:Trollar du!? Varför skulle vaccinet innehålla HIV? Jag sakna sådan information i alla fall.
10: Jag vet e fan vad vaccinerna innehåller, men det bör gå att ta reda på om man vill, inte exakt men någorlunda.