2021-01-01, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
En översättning är just det, en översättning. Att en viss översättning råkar vara först gör den inte "rätt". Se debaklet om Ohlmarks och Sagan om Ringen, t.ex. I synnerhet när det gäller poesi så blir ju allt tolkningar, och val av passande ord och fraser. Att det inte är exakt samma ord och fraser som passar när mer än 130 år har passerat är inte särskilt konstigt.

Dikten handlar ju främst om framtidshopp, och det passar ju bra ihop med nyårsfirande.

Fast den dikt som läses är Fredins översättning, eller efterbildning som han tycks ha rubricerat det själv som, av Tennysons original.

https://sv.m.wikisource.org/wiki/Efterlemnade_dikter

https://sv.m.wikisource.org/wiki/Nyårsklockan

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ring_Out,_Wild_Bells

Sofia Helin gör inte en egen tolkning av Tennysons dikt utan ändrar delar av Fredins verk för att hon inte tycker budskapet och meningen är lämpligt, utan vill ersätta det med något hon anser är bättre och som varken har med Tennysons eller Fredins diktning att göra.

Så fruktansvärt långt från Tennysons dikt ligger inte Fredin, men visst kan man säga att den dikt vi idag känner och som är en del av den svenska traditionen kring nyår är Fredins Nyårsklocka. Och då är vad Helin gör inte bara att stryka vissa delar eller göra en egen nyöversättning för den delen, utan att förändra Fredins dikt till något hon själv hittat på istället.
Citera
2021-01-02, 00:21
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Hmm, du brister i din allmänbildning. Minns du serien Bron från SVT?

Vad har allmänbildning med att känna till en skitserie i statliga televisionen att göra?
Citera
2021-01-02, 00:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
För första gången så måste jag visa mig okunnig och fråga: vem är Sofia Helin? Känner inte igen namnet öht.
Samma här, slog upp, ansikte finns på Wikipedia - kamma noll igen. Det måste verkligen vara knapert utbud bland dem som vill ställa upp...
Citera
2021-01-02, 00:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Vad har allmänbildning med att känna till en skitserie i statliga televisionen att göra?
Hahaha ja verkligen. Har inte sett på tv sen 2013.
Citera
2021-01-02, 00:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Ja, eller föredrar du amerikansk blask-TV som t.ex. TV3, Kanal5, Kanal9, TV6 visar?
Om man inte vet vem Sofia Helin är så har man inte hängt med och lever i sin egen bubbla.
Snälla du, alla ser inte på dumburken.
Citera
2021-01-02, 02:14
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Tro det eller ej men det finns människor som är så fruktansvärt oallmänbildade att de inte har tv, alternativt inte har tid att titta på skräpserier.
Har aldrig kollat på bron, men jag vet vem Sofia Helin är och att hon är med i den serien. Man kan också tycka att folk i tvforumet borde ha koll på tv-serier.
Citera
2021-01-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Har aldrig kollat på bron, men jag vet vem Sofia Helin är och att hon är med i den serien. Man kan också tycka att folk i tvforumet borde ha koll på tv-serier.

Det håller jag verkligen med om. Att sitta på ett TV forum och ha synpunkter, men inte veta vem huvudrollsinnehavaren i en av dom senaste årens mest uppmärksammade TV serier är, det är mycket märkligt.

Ps. Och man undrar ju vad man har på ett TV forum att göra om vederbörande erkänner att hen inte sett på TV sedan 2013?
Senast redigerad av leroy43 2021-01-02 kl. 08:58.
Citera
2021-01-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Det håller jag verkligen med om. Att sitta på ett TV forum och ha synpunkter, men inte veta vem huvudrollsinnehavaren i en av dom senaste årens mest uppmärksammade TV serier är, det är mycket märkligt.

Ps. Och man undrar ju vad man har på ett TV forum att göra om vederbörande erkänner att hen inte sett på TV sedan 2013?
Också hört namnet men kan inte placera då jag inte ser på den typen av serier överhuvudtaget.

Här diskuterades väl ändringar i nyårstalet som jag tolkade det?
Citera
2021-01-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det borde vara en man som läser Nyårsklockorna på Nyårsafton, som traditionen bjuder, och eftersom originalet är skrivet av en man.

Sen är det svårt att får någon känsla av tradition och igenkänning när de byter uppläsare varje år också. Välj en karl med en ordentlig röst och talang, och låt honom köra tills han trillar av pinn, eller själv tycker att det får vara nog. Välj då en annan man med samma kvaliteter.

Se dessuton till att inte välja några veklingar som ger sig efter bara ett år.

Precis så är det.
Det mesta av själva anledningen till att man väljer att sitta/stå framför SVTs utsändning de sista minuterna före det nya året istället för att blicka ut över den färgsprakande och ljudliga himlen är ju att åter få se och höra personen vars röst och utstrålning är något högtidligt och betagande.

Och det minsta man kan begära torde ju vara att åtminstone orden är desamma...
Citera
2021-01-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla du, alla ser inte på dumburken.

Bryr mig inte om du får din kunskap från TV, tidningar, radio, böcker, vänner, heliga skrifter, eller brevduvor. Du har fortfarande luckor i din allmänbildning.
Citera
2021-01-02, 11:35
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Bryr mig inte om du får din kunskap från TV, tidningar, radio, böcker, vänner, heliga skrifter, eller brevduvor. Du har fortfarande luckor i din allmänbildning.
Tycker inte det är allmänbildning att känna till vilka som deltar i serien"bron". Som någon här inne även kallade "stasi produktion".
Citera
2021-01-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Tycker inte det är allmänbildning att känna till vilka som deltar i serien"bron". Som någon här inne även kallade "stasi produktion".

Allmänbildning är motsatsen till att bara bry sig om ämnen som intresserar en själv. Sofia Helin har varit med i ett tiotal stora svenska produktioner och även spelat teater. Du får vara hur trångsynt du vill och avfärda ”dumburken” men du är inte mer allmänbildad för det, snarare snobbig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in