2021-01-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Allmänbildning är motsatsen till att bara bry sig om ämnen som intresserar en själv. Sofia Helin har varit med i ett tiotal stora svenska produktioner och även spelat teater. Du får vara hur trångsynt du vill och avfärda ”dumburken” men du är inte mer allmänbildad för det, snarare snobbig.
Det är helt ok att tycka att man får kapa Tennysons dikt för att det ska passa svt:s mall. Tyck gärna det - men ägna dig inte projicering och kalla människor som inte har koll på en skådespelare i "Bron" för oallmänbildade. Det blir bara ännu mer pinsamt.
Citera
2021-01-02, 12:17
Medlem
Citat:
Allmänbildning är motsatsen till att bara bry sig om ämnen som intresserar en själv. Sofia Helin har varit med i ett tiotal stora svenska produktioner och även spelat teater. Du får vara hur trångsynt du vill och avfärda ”dumburken” men du är inte mer allmänbildad för det, snarare snobbig.
Allmänbildning är att veta vem Homeros var - inte att känna till en svensk skådespelare som varit med i någon kriminalserie... Tvärt om får det får det nog räknas som "nörderi" att ha koll på sådant. Inser du hur EXTREMT smalt området är om du går utanför Sverige?
Citera
2021-01-02, 13:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Ställer inte flashbackmännen den frågan om alla kvinnor som inte är kända pga sitt utseende?
Jag tycker att jag ser henne överallt.

Möjligtvis har Sofia ett så kallat "klassiskt snyggt" utseende?
Vet inte som sagt, men hennes prestation var allt annat bra gällande Tennysons dikt.
Värst var, tror jag den värdelösa tajmingen.
(Man SKA tajma in dikten "exakt" när nyårsklockorna ringer, i alla fall vad jag anser)
Annars, kan man lika gärna lägga ner verksamheten!

Vad anser du själv?
Citera
2021-01-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Allmänbildning är att veta vem Homeros var - inte att känna till en svensk skådespelare som varit med i någon kriminalserie... Tvärt om får det får det nog räknas som "nörderi" att ha koll på sådant. Inser du hur EXTREMT smalt området är om du går utanför Sverige?
Samma klientel som anser att SH utgör grund för allmänbildning sitter nu och googlar "Homeros". 😂
Citera
2021-01-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Det är helt ok att tycka att man får kapa Tennysons dikt för att det ska passa svt:s mall. Tyck gärna det - men ägna dig inte projicering och kalla människor som inte har koll på en skådespelare i "Bron" för oallmänbildade. Det blir bara ännu mer pinsamt.

1. Jag har inte sagt ett ord om Tennyssons dikt

2. Det var inte jag som tog upp allmänbildning. Massa dryga översittare här verkar tycka det är ett tecken på allmänbildning att inte veta vem Sofia Helin är. Jag poängterade att de har fel.
Citera
2021-01-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Möjligtvis har Sofia ett så kallat "klassiskt snyggt" utseende?
Vet inte som sagt, men hennes prestation var allt annat bra gällande Tennysons dikt.
Värst var, tror jag den värdelösa tajmingen.
(Man SKA tajma in dikten "exakt" när nyårsklockorna ringer, i alla fall vad jag anser)
Annars, kan man lika gärna lägga ner verksamheten!

Vad anser du själv?

Jag kunde egentligen i bry mig mindre. Har inte tittat på diktuppläsningen på säkert 30 år.
Citera
2021-01-02, 16:02
Medlem
Citat:

Du låter som min mamma som i princip inte tycker att någonting från de senaste 50-60 åren räknas som allmänbildning. Kunskap är sådant hon lärde sig i skolan, allt annat är bara nymodigheter som man inte behöver lägga vikt vid.

Jag skulle nog säga att allmänbildning är att ha koll på både Homeros och Helin.
Som någon skrev tidigare är allmänbildning att veta saker om annat än det man själv är intresserad av.
Har jag någonsin tittat på Bingolott? Nej. Vet jag vem Leif "Loket" Olsson är? Ja.
Citera
2021-01-02, 18:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Bryr mig inte om du får din kunskap från TV, tidningar, radio, böcker, vänner, heliga skrifter, eller brevduvor. Du har fortfarande luckor i din allmänbildning.
Snälla försök förstå att den här Sofia är okänd för de stora massorna!
Citera
2021-01-02, 19:01
Medlem
ReedMes avatar
Jag gillade hennes uppläsning.

Hon har medverkat i några filmer och serier enligt wikipedia:
1996 – Rederiet (TV-serie)
1996 – Anna Holt (TV-serie)
1997 – Rederiet (TV-serie)
1997 – Aspiranterna
1998 – OP7 (TV-serie)
2002 – Beck – Sista vittnet
2003 – Rånarna
2003 – Tusenbröder
2003 – Älskade du
2004 – Masjävlar
2004 – Fyra nyanser av brunt
2004 – Rånarna
2005 – Blodsbröder
2005 – Pappas lilla tjockis
2006 – Sökarna – Återkomsten
2007 – Nina Frisk
2007 – Arn – Tempelriddaren
2007 – Leende guldbruna ögon (TV-serie)
2008 – Arn – Riket vid vägens slut
2008 – Goda råd
2008 – Balladen om Marie Nord och hennes klienter
2009 – Metropia
2011 – Åsa-Nisse – wälkom to Knohult
2011 – Svaleskär (TV-serie)
2011–2018 – Bron (TV-serie)
2013 – Gåtan Ragnarök
2017 – Berlin – under samma himmel
2017 – 30 liv i veckan (TV-serie)
2020 – Atlantic crossing (TV-serie)
Citera
2021-01-02, 19:09
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla försök förstå att den här Sofia är okänd för de stora massorna!
Vem bryr sig vad den stora massa har koll på eller inte. Enligt den stora massan är Thomas Ledin en bra artist, men du skulle väl inte vilja höra honom läsa dikten?
Citera
2021-01-02, 19:11
Medlem
Sofia Helin är inte ett så känt namn men så blev hon även själv oerhört förvånad när hon fick frågan och visste inte om hon skulle våga göra det enligt egen utsago.
Citera
2021-01-02, 19:11
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Jag svär på att det är fler som har sett bron än som har läst Iliaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in