2021-01-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Kan bara hålla med dig då TR på inget sätt är en lekstuga där man låter personliga tankar/ageranden ta över.

De är bara människor, inga robotar. Det sitter dessutom för många gamlingar i våra tingsrätter. Det behövs förnyelse. Kan slå mig i backen på att en del tanter och farbröder inte fattar tekniska frågor. Hur såg det ut i TR i "vårt" fall? BL kanske inte var så gaggig men han hade ju missuppfattat en del saker som kommer att lyftas fram mer i HR.
Citera
2021-01-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Blev LW överraskad av en person bakom bullerplanket som hon på förhand inte visste fanns där ?

Minst 17 kraftfulla slag hade vid det aktuella tillfället riktats in mot offrets ansikte och huvud med hjälp av någon form av tillhygge, var det en manlig eller var det en kvinnlig individ som riktade in slagen mot offret ?

Vem är egentligen M*lin H*lgendorf ?

MH hade alibi enl min info. SD visste alltid var han hade LW, även bokstavligt, så om han inte lockade ut henne vid hennes (altan)dörr så kan han ha stått på lur vid planket. Säg att det står 50/50 mellan dörren och planket?
Citera
2021-01-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja själv hade man ju blivit helt galen. Men sen förstår man nog att samarbeta för det är en så lång och stor process en mordutredning. Även om oskyldig ingen idé att härja menar jag utan hänga med i spelreglerna istället?

Läste på lite om förhörsteknik förresten. Det handlar visst väldigt mycket i början av förhör att den misstänkte inte ska få chansen att upprepat förneka inblandning i brottet.

För den intresserade så kan man googla ”Reid Technique” som utvecklades på 50-talet och verkar ligga till grund för förhör av misstänkta även idag. De har även utvecklat anställningsintervjuer och sånt.

Vill man ta del av kursmaterial och se om man hade kunnat sköta förhör bättre så kostar det bara runt tusenlappen.

http://www.reid.com/store2/list.html?searchtype=webinar

Intressanta kommentarer om förhörsteknik - ett par reflektioner bara.

I motsats till vittnesförhör är det vanligt att man behöver avbryta en misstänkt om personen upprepade gånger förnekar en gärning eller på annat sätt försöker leda förhöret i fel riktning. Det har varit några kommentarer här om att de misstänkta borde ha fått prata färdigt, men det underlättar inte alltid inte en lösning av brottet.

Vad gäller Reid-tekniken så kan den tillämpas i viss omfattning, men eftersom den i stort är en erkännandeinriktad teknik så är den i princip otillåten enligt reglerna om oskuldspresumtion. Amerikanska regler är lite annorlunda och särskilt på lokal nivå.

En betydelsefull del i Reid-tekniken är temabyggandet där man hjälper den misstänkte att hitta moraliskt godtagbara förklaringar till brottet. I det här fallet skulle temat troligen bestå i att "offret varit pådrivande och nekat till att ta hänsyn och bryta kontakten". Förhörstekniken är vansklig och innebär en risk att polisen för in osanna påståenden.

I det här målet förefaller dock det tänkta temat och verkligheten i några avseenden ligga nära varandra vilket kan ha skapat svårigheter för förhörsledarna att formulera godtagbara frågor.

Det har också ställts några frågor om varför man inte pressat den misstänkte hårdare när han gett konstiga svar, men även här gäller det att undvika att den misstänkte börjar leda förhöret i fel riktning och att undvika otillåtna förhörsmetoder (se RB 23:12) som kan leda till falska erkännanden.
Citera
2021-01-01, 15:14
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De är bara människor, inga robotar. Det sitter dessutom för många gamlingar i våra tingsrätter. Det behövs förnyelse. Kan slå mig i backen på att en del tanter och farbröder inte fattar tekniska frågor. Hur såg det ut i TR i "vårt" fall? BL kanske inte var så gaggig men han hade ju missuppfattat en del saker som kommer att lyftas fram mer i HR.
Jag tror man blir kickad om man inte kan ta sina egna beslut och sköta ett såpass viktigt jobb.
BL antydde ju på att ÅH inte skött sin del i fallet och nu försöker väl ÅH lyfta upp vissa delar i fallet.Man
"skyllde" väl på varandra och oftast så går grova brott till HR.Min spek är att ingen kommer att lyfta upp
det tekniska (datorn) iaf.
Min kunskap om detta ligger med all säkerhet under din kunskapsnivå.
Citera
2021-01-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ja jag brukar återkomma till det. Alltså det vansinniga att inte räkna med att LW hinner dra iväg ett meddelande typ att ”oj måste avbryta för SD dök upp här”. Hon var flink i fingrarna efter att skriva säkert tusen sms i veckan.

Jäkligt synd att hon inte garderade sig 14/5 genom att släppa info till någon ang att SD stod utanför. Han kan iofs ha pekat på sin klocka för att visa att det var brådis. Då borde hon å andra sidan tagit foppatofflorna på. Nä, det var nog i alla fall någon annan kommunikation emellan dem och radering på det.
Citera
2021-01-01, 15:20
Medlem
Citat:
Jag tror man blir kickad om man inte kan ta sina egna beslut och sköta ett såpass viktigt jobb.
BL antydde ju på att ÅH inte skött sin del i fallet och nu försöker väl ÅH lyfta upp vissa delar i fallet.Man
"skyllde" väl på varandra och oftast så går grova brott till HR.Min spek är att ingen kommer att lyfta upp
det tekniska (datorn) iaf.
Min kunskap om detta ligger med all säkerhet under din kunskapsnivå.

Det datatekniska är ju en viktig bit i det här fallet. Skulle bli oerhört besviken om inte det tas upp mer detaljerat i april. Men vi får väl se, en annan kommer som vanligt att ha skumpan på kylning.
Citera
2021-01-01, 15:21
Medlem
Citat:
Japp och den dockan lägger man ingen empati på OCH man går inte och slår ihjäl sina älskarinnor ett par
dagar innan drömresan.LW är kvar och kan slås ihjäl närsomhelst medans drömresan förblir en dröm då
man vet med sig själv att man blir huvudmisstänkt.

Det fetade:

Antingen har man empati eller så har man det inte. Inget man kopplar av och på. De flesta av oss människor kan bli förbannade, javisst. Men att planera och genomföra ett mord - det är det tack och lov inte många som har.

Den som går över gränsen och mördar har med största sannolikhet svag empatisk förmåga eller ingen alls.
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-01 kl. 15:53.
Citera
2021-01-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MH hade alibi enl min info. SD visste alltid var han hade LW, även bokstavligt, så om han inte lockade ut henne vid hennes (altan)dörr så kan han ha stått på lur vid planket. Säg att det står 50/50 mellan dörren och planket?

Min fråga löd i föregående postade inlägg,
"vem är egentligen M*lin H*lgendorf" ?

Fråga 2 ) Varför hade UW endast ett mycket kortvarigt förhållande med
M*lin H*lgendorf ?

Fråga 3 ) Vad tyckte M*lin H*lgendorf om UW:s och LW:s barn ? ...... och, hur betedde hon sig mot baren under det kortvarig förhållandet hon hade tillsammans med UW ?

Fråga 4 ) Vad tyckte M*lin H*lgendorf om LW som person ?

Fråga 5 ) Om det nu var på det viset att MGM stod på lur någonstans vid bullerplanket under senkvällen den 14 Maj 2018 ... vad hade då LW för ärende till bullerplanket just den senkvällen strax efter klockan 23:23:43 ?

Tillägg: Det handlar inte om M*lin H*lgendorf som en MGK.
Citera
2021-01-01, 15:26
Medlem
Citat:
Det här med det långt utdragna förloppet med skrik är märkligt. Gärningsmannen kan ju bli blockad och varit i sin egen ”bubbla” där men även med hammare så är det svårt att ha ihjäl någon då de gör vad rättsläkaren kallade ”passivt motstånd”. Alltså händerna över huvudet. Inte så lätt att få in fullträffar då. Och hjärnskador/skallskador är ju inte lika effektiva som en kula eller kniv i hjärtat.
Så medans dödsmisshandeln pågår så skriker hon. I andra uppmärksammade fall har gärningsmannen tejpat munnen och bakbundit offret för att tysta och neutralisera motståndet. I de fallen slutar det ofta med att tejpen eller repet blir ett bra bevismaterial pga DNA eller att materialet (tejprullen) hittas i GM ägo.

Han var tvungen att fortsätta slå. Ovan mördare som ville försäkra sig om att hon verkligen dog. Att lämna henne levande är en dålig förutsättning för att sen försöka förklara sig oskyldig när utpekad av den överlevande brottsoffret.
Det jag fetat:
Den scenen, med den under flera minuter i dödsångest förtvivlat skrikande Lena, har jag väldigt svårt att värja mig mot.
Visserligen finns det ju ingen särskild "mördartyp enl formulär A1", men det kan inte hjälpas att SD inte riktigt matchar min föreställning om "Bullerplanksmördaren". Å andra sidan har jag ingen egen bild av SD.

Besinningslöshet (=det grova, utdragna misshandelsförloppet) är troligen inte kännetecknande för ett "minutiöst planerat" mord, men jag är medveten om att det i tråden finns de som tänker annorlunda än jag.
Citera
2021-01-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Blev LW överraskad av en person bakom bullerplanket som hon på förhand inte visste fanns där ?

Minst 17 kraftfulla slag hade vid det aktuella tillfället riktats in mot offrets ansikte och huvud med hjälp av någon form av tillhygge, var det en manlig eller var det en kvinnlig individ som riktade in slagen mot offret ?

Vem är egentligen M*lin H*lgendorf ?

Det fetade:
MH var gift med UW efter LWs och UWs äktenskap och avskydde LW. Det skrev hon även på sin blogg. Äktenskapet med UW blev mkt kort.
Citera
2021-01-01, 15:31
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:

Antingen har man empati eller så har man det inte. De flesta av oss människor kan bli förbannade, javisst. Men att planera och genomföra ett mord - det är det tack och lov inte många som har.

Den som går över gränsen och mördar har med största sannolikhet svag empatisk förmåga eller ingen alls.
Okej,man har ingen empati för älskarinnor och den enda kända fallet jag känner till är C.Watts i Colorade
som hade ihjäl fru+barn pga sin älskarinna.
Citera
2021-01-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
MH var gift med UW efter LWs och UWs äktenskap och avskydde LW. Det skrev hon även på sin blogg. Äktenskapet med UW blev mkt kort.

Jag känner till detta sedan tidigare, det vill säga, det kortvariga förhållandet som UW och MH hade och att MH avskydde LW som person tillika bloggen samt MH:s inställning till UW:s och LW:s barn.

Frågan som tidigare av mig skrevs, "Vem är egentligen M*lin H*lgendorf" ?

Vad jag menade var, hade MH någon form av koppling till mordet på LW ?

MH hade ju kontakt med MGK en kort tid före det att LW blev bragt om livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in