Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det skulle kunna vara tvärtom.
Att han såg sin chans att få bli lite hjälte (om han nu var oskyldig till mordet).
Han blev ju riktigt tidigt varse om Lenas försvinnande, så han hade kunnat redan på morgonen engagera geovärlden genom HÅ som han ju hade kontakt med på tidiga morgonen. Han har en stor bekantskapskrets i det gänget som han kunnat organisera. Många vände sig ju direkt till honom.
Polisen försöker ju nå SD på fm men lyckas inte först vid dörrknackningen, men när honom via telefon. Då hävdar SD att han inte kan komma till polisstationen förrän efter sitt möte, vid 14-tiden. Hade han varit oskyldig hade han kanske inte bara tänkt att han är säkert på deras observationslista, men också känt att han velat att allt skulle ordna sig på bästa sätt så att han inte skulle behöva vara misstänkt för något som han inte hade gjort. Han hade nog skitit i mötet då och kommit ner direkt till vittnesförhöret. Vem förstår inte att man inte kan komma på ett möte om en person är förvunnen på ett sådant sätt att polisen redan är inkopplad.
Men säkert hade han inte hoppat USA resan eller bekymrat sig så mycket.
Kanske hade han ändå frågat efter hur det gått? Till polisen, UW eller någon annan.
Hans försök att verka oskyldig, gör han nu genom att verka helt (överdrivet) oberörd. Det blir ju helt konstigt när han är så oberörd att han inte en enda gång frågar en kotte hur det går.
Jag tycker nog att beteendet i sig är som ett indicium. Jag tänker att det är lite gemensam nämnare hur oskyldiga människor agerar, även om det naturligtvis finns variationer, och att det finns likheter även mellan hur skyldiga kan bete sig.
Nu har jag haft så många fel i mina teorier i detta fall, så jag kan även är var helt fel ute.
Nu kanske det även är så att människor som är skyldiga till mord har fler likheter mellan sig för att de just är kapabla till mord. Sedan skiljer det sig förstås mellan mord och mord. Planerade och utstuderade mord med mycket våld, eller en smäll i fyllan i vredesmod som tar olyckligt kan ha förövare med vitt skilda egenskaper. Jag är övertygad om att det till och med finns forskning inom området.
Det är väldigt roligt att ha dig i tråden, med allsidighet, kloka tankar och som bidrar till ett jättefint diskussionsklimat! Det kan vi alla lära oss av.
Tack ja det är en väldigt intressant tråd och förstår att den har engagerat många. Du är själv väldigt resonlig och från dina och många andras inlägg var det lätt att snabbt komma ikapp i tråden. Tolkningar av fup, SD, bevis osv.
Ja SD hamnade i en trixig situation. Hur agera med tanke på att UW var sambandscentral. Lite frostigt dem sinsemellan. Sen fråntagen mobil och anhållen vilket han verkar ha mörkat både för resesällskapet och andra typ SOA.
Själv säger han att han har berättat för dem va?
Så lite omt om kommunikationsmedel har han och sitter mycket tid i immigrationen och på flyget. Så lite ursäkter har han rent ”praktiskt”. Men sen är det ju det här med hans personlighet och hur han beter sig.
T o m HD uttrycker ju i meddelande till någon att det vore skönt om hon är borta för alltid även om hon snabbt skriver att så får man ju inte tänka osv.
Sen när SD väl är hemma så är hon ju hittad och då är det ingen idé att ta upp sökandet.
Men som sagt jag reagerar på samma sätt som många här att han hade utrymme att agera mer empatiskt. Man får försöka sätta sig in i situationen själv. Skulle man kasta sig ut och leta i kvarteret om det var möte på fm osv? Innan man visste säkert att hon var fösvunnen ”på riktigt”.
Ett väldigt fascinerande fall detta.