2021-01-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Tyckte du hon var bra? Vem har valt henne?
Jag tycker att hon var ok. Däremot tycker jag att dikten skulle följts av tystnad fram till tolvslaget. Det hade varit effektfullt. Utgår från att det är Skansens ledning som utser.
Citera
2021-01-01, 13:55
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilken hat-tråd! Av utseendet att döma så tror jag inte Sofia Helin har för lite ligga om hon vill.

Jag hatar. Hon ska inte ändra Sveriges traditioner utan borde åtalas för det. För hets mot folkgrupp mot dom kristna.

Hon ska ses som det smuts hon är. Den billiga horan.
Citera
2021-01-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilken hat-tråd! Av utseendet att döma så tror jag inte Sofia Helin har för lite ligga om hon vill.
Det var inte utseendet det var fel på utan det faktum att hon går in och totalförstör innehållet i Tennyssons nyårsdikt genom att ta bort Messias för att det skall passa svt:s agenda.

Varför ens läsa nyårsdikten överhuvudtaget om innehållet inte passar? Patetisk djävla beta-kvinna.
Citera
2021-01-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jag hatar. Hon ska inte ändra Sveriges traditioner utan borde åtalas för det. För hets mot folkgrupp mot dom kristna.

Hon ska ses som det smuts hon är. Den billiga horan.
Du vet om att den sista strofen med Messias inte varit med på många år va?
Citera
2021-01-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Klart att en kvinna får så många negativa synpunkter på Flashback.
Vilken man som helst hade fått samma reaktioner om han totalförstört Tennyssons verk. Gör inte allt till könsfrågor tack!
Citera
2021-01-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Det var inte utseendet det var fel på utan det faktum att hon går in och totalförstör innehållet i Tennyssons nyårsdikt genom att ta bort Messias för att det skall passa svt:s agenda.

Varför ens läsa nyårsdikten överhuvudtaget om innehållet inte passar? Patetisk djävla beta-kvinna.
Det är ok att leva ut sina aggressioner men helst inte mot fel saker. Messiasstrofen har inte varit med på många år.
Citera
2021-01-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är ok att leva ut sina aggressioner men helst inte mot fel saker. Messiasstrofen har inte varit med på många år.
Sååja sååja. Förstår att det är "rätt saker" man ska bli irriterad på i din värld.

Citerar henne ur Expressen (31/12-20):
"-Sen är ju själva översättningen väldigt fri från Tennysons dikt, nästan som en egen dikt inom hans dikt, så jag tog mig friheten att ändra de allra sista meningarna ”om den bidande Messias”, vilket betyder den Messias som vi alla väntar på. Jag hade läst den så, om jag läste den i kyrkan. Men på SVT i dag, med alla möjliga trosinriktningar och ateister som lyssnar, så tänkte jag att det blir vackert att ändra till ”ring ljuset in” i stället. Då får det en betydelse som kan ena, för att vi ska orka lite till mot ljuset."

Var det nog för att du ska förstå hennes intentioner eller behöver du fler länkar?
Senast redigerad av KingKong90 2021-01-01 kl. 14:12.
Citera
2021-01-01, 14:12
Medlem
Citat:
Sååja sååja. Förstår att det är "rätt saker" man ska bli irriterad på i din värld.

Citerar henne ur Expressen:
"-Sen är ju själva översättningen väldigt fri från Tennysons dikt, nästan som en egen dikt inom hans dikt, så jag tog mig friheten att ändra de allra sista meningarna ”om den bidande Messias”, vilket betyder den Messias som vi alla väntar på. Jag hade läst den så, om jag läste den i kyrkan. Men på SVT i dag, med alla möjliga trosinriktningar och ateister som lyssnar, så tänkte jag att det blir vackert att ändra till ”ring ljuset in” i stället. Då får det en betydelse som kan ena, för att vi ska orka lite till mot ljuset."
Precis som ett stort antal nyårstalare gjort före henne.
Citera
2021-01-01, 14:22
Medlem
Citat:
Precis som ett stort antal nyårstalare gjort före henne.
Exemplifiera gärna med referens vilka som tagit bort Messias!
Citera
2021-01-01, 14:29
Medlem
Citat:
Exemplifiera gärna med referens vilka som tagit bort Messias!
Av de jag minns: Jan Malmsjö, Pernilla August, Krister Henriksson, Mikael Persbrandt, Lena Endre.
Citera
2021-01-01, 14:38
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Av de jag minns: Jan Malmsjö, Pernilla August, Krister Henriksson, Mikael Persbrandt, Lena Endre.
Förstår inte varför överhuvudtaget ändra i dikten?
Citera
2021-01-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Förstår inte varför överhuvudtaget ändra i dikten?
Som att pissa diktaren i ansiktet.

Vill eller kan man inte läsa nyårsdikten som den är behöver man inte läsa den alls.

Det ÄR svårt att läsa en dikt med naturlig kraft och inlevelse, det skall man ha respekt för, men att så få yrkesmänniskor klarar det som Jarl Kulle och Margaretha Krook gjorde när det begav sig är anmärkningsvärt. Eller så visar det bara på just svårigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in