2021-01-01, 09:31
Medlem
tuben99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Vilket skämt. Finn tre fel.
Dålig timing, hon blev klar 1 minut innan tolvslaget, saknade djup och känsla. Vilken flopp! Det finns de med tyngd tex Tommy Körberg, Loa Falkman!

Georg Rydeberg 1977 – 1982
Jarl Kulle 1983 – 1996 (flest gånger)
Margaretha Krook 1997 – 2000
Jan Malmsjö 2001 – 2013
Loa Falkman – 2014
Malena Ernman – 2015
Pernilla August – 2016
Krister Henriksson – 2017
Mikael Persbrandt – 2018
Lena Endre – 2019
Sofia Helin – 2020

Det fetade kan inte stämma då jag läste tidigare under nyårsafton att hon skulle läsa dikten. Jag visste inte heller vem hon var så jag gogglade och kom fram till att jag nog sett henne i Rederiet när det begav sig. Min internethistorik säger att jag googalde detta runt 20:40 på nyårsafton.
Citera
2021-01-01, 09:41
Medlem
Facebacks avatar
Jan Helins fru fick äran? Nästa år släng in blatten i Comviq reklamen och låt han göra jobbet! Känns som det är skitsamma nu..
Citera
2021-01-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuben99
Det fetade kan inte stämma då jag läste tidigare under nyårsafton att hon skulle läsa dikten. Jag visste inte heller vem hon var så jag gogglade och kom fram till att jag nog sett henne i Rederiet när det begav sig. Min internethistorik säger att jag googalde detta runt 20:40 på nyårsafton.

Du tror inte Irishrage syftade på att dikten var färdigläst en minut innan tolvslaget?
Citera
2021-01-01, 09:46
Medlem
Klart att en kvinna får så många negativa synpunkter på Flashback.
Citera
2021-01-01, 09:56
Medlem
tuben99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Du tror inte Irishrage syftade på att dikten var färdigläst en minut innan tolvslaget?

Bra början på 2021. Det är klart som fan det var det Irishrage menade Har inte sett "tolvslaget" på många år.
Citera
2021-01-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Krypandet för sossarnas nya valmanskår fortsätter. Texten nedan saxad från fritider.se.

Sedan 1800-talet har Lord Tennysons dikt "Nyårsklockan" reciterats på Skansen vid nyårsslaget. Men den här gången hade formuleringen om "den bidande Messias" bytts ut.

"Ring mörkrets skuggor bort ur alla land; / ring honom in, den bidande Messias."

Så slutar i själva verket den svenska översättningen av den klassiska dikten, som är känd som "Ring, klocka, ring".

När skådespelerskan Sofia Helin i natt ringde in år 2021 avslutades dock dikten på ett helt annat sätt.

– Ring in den tid då ljuset oss befria, sade Helin istället
Minst lika illa som att hon tog bort Messias är att hon försökte använda gammal svensk grammatik med a på verben (befria istället för befriar): "Ring in den tid då ljuset oss befria". Men ljuset är ju singular så det blir helt fel här. Man sa "ljuset oss befriar" även för hundra år sedan. Jfr "stjärnorna gnistra och glimma" med "Månen vandrar sin tysta ban" för att ta ett exempel med korrekt grammatik.
Citera
2021-01-01, 13:07
Medlem
ulrikasborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

När skådespelerskan Sofia Helin i natt ringde in år 2021 avslutades dock dikten på ett helt annat sätt.

– Ring in den tid då ljuset oss befria, sade Helin istället

Varför en gammaldags pluralform när det rör sig om singularis? Borde ha varit "då ljuset oss befriar". Uppenbarligen kan hon inte svenska.

För övrigt tycker inte jag heller att hon borde ha förvanskat dikten!
Citera
2021-01-01, 13:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Börjar bli patetiskt att se dessa bittra inkvoterade Beta-kvinnor som får för lite ligga.

Man fick lust att kräkas genom skärmen när man såg henne.

Vilken hat-tråd! Av utseendet att döma så tror jag inte Sofia Helin har för lite ligga om hon vill.
Citera
2021-01-01, 13:16
Medlem
snillet_1s avatar
Ja, vi reagerade också på att hon var klar en dryg minut innan tolvslaget. Men hon är ju inte först med det bland nyårstalarna. Inget särskilt bra framträdande men hon når inte ner till den allra sämsta vilket alltid kommer vara Malena Ernman.
Citera
2021-01-01, 13:22
Medlem
ppp333s avatar
När de politikerkorrigerar dikter och psalmer tycker jag det ännu är lite lamt. Föreslår ytterligare förbättringar av slutklämmen på dikten Nyårsklockan:

Ring in den tid, då en (tidigare andarne - finns ingen vetenskap som erkänner anden som verklig) befrias ur själfviskhetens sammansnörda band.
Ring mörkrets skuggor bort ur alla hörn (tidigare land - alldeles för nationellt)
ring hen (tidigare honom - onödigt att könsbestämma) in , den bidade trevligheten! (Messias big no no men ljuset är inte heller bra eftersom då påskiner man att mörkret inte är precis lika mycket värt)
Senast redigerad av ppp333 2021-01-01 kl. 13:24.
Citera
2021-01-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilken hat-tråd! Av utseendet att döma så tror jag inte Sofia Helin har för lite ligga om hon vill.
Vilken skämttråd! Folk är så dåligt allmänbildade att de inte vet vem Sofia Helin är. Någon tror att hon myglats in av Jan Helin. Någon tror att hon själv bestämmer en ändring i texten. Ingen hejd på tokigheterna!
Citera
2021-01-01, 13:37
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vilken skämttråd! Folk är så dåligt allmänbildade att de inte vet vem Sofia Helin är. Någon tror att hon myglats in av Jan Helin. Någon tror att hon själv bestämmer en ändring i texten. Ingen hejd på tokigheterna!
Tyckte du hon var bra? Vem har valt henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in