Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bör vi fortsätta med globalism?
Ja, varför sluta med ett vinnande recept!?
25,40%
16 röster
Nej, dags för nationalism igen, omväxling förnöjer!
74,60%
47 röster
2021-01-01, 11:38
  #385
Medlem
Liepkalniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De som anmärker på detaljer i svenska språket, vill kasta ut invandrarna, "skydda den svenska genpoolen", vägrar äta pizza och lyssna på rock eller gifta sig med utländskor är bara troll som försöker skydda regimen med oväsentligheter, när vår regim går i Bryssels hundkoppel.

Vem vägrar äta pizza och lyssna på rock?

Jag håller med Legerdemain. Du beter dig verkligen som ett troll.
Citera
2021-01-01, 11:40
  #386
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
När skall du sluta snacka skit? Du har verkligen helt fel uppfattning om dem du tror är dina motståndare.

Vilka globalistmotståndare vägrar äta pizza och lyssna på rock? Pizza och rock är svensk kultur. Dessa två företeelser har blivit en del av vår kultur därför att vi frivilligt har tagit emot dem och inte tvingats acceptera dem. Det har varit en demokratisk process.

Svenska språket och det svenska folkets fortsatta överlevnad är däremot viktiga frågor. Den ende som beter sig som ett troll här är du, som vill påskina att den som försvarar vårt språk och folkets framtida överlevnad är en idiot som vägrar äta pizza och lyssna på rock.

Du skämmer ut dig.
Ett annat sätt man känner igen troll på är att de attackerar andras personer och t.ex säger att de skämmer ut sig. Trollen vill ha personkonflikter. Så slås den svenska enigheten ut.

Vad som är svensk kultur är bara en bedömningsfråga. Jag har sett kommentarer om pizza och rock i forum. Men om du accepterar dem så byt ut mot midsommarstång och knätofsar. Det är fint. Men trollen försöker få det att verka som detta är det viktigaste för Sverige.

Men det viktiga är att ta tillbaka kontrollen till Sverige.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-01 kl. 11:43.
Citera
2021-01-01, 11:45
  #387
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett annat sätt man känner igen troll på är att de attackerar andras personer och t.ex säger att de skämmer ut sig.

Det tycker även jag är dåligt. Förutsatt att personen ifråga inte är något troll.
Citera
2021-01-01, 11:48
  #388
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad som är svensk kultur är bara en bedömningsfråga. Jag har sett kommentarer om pizza och rock i forum. Men om du accepterar dem så byt ut mot midsommarstång och knätofsar. Det är fint. Men trollen försöker få det att verka som detta är det viktigaste för Sverige.

Dessa personer är knappast seriösa debattörer. Du målar fan på väggen. Ingen annan tar dem seriöst. Den enda anledningen till att du låtsas göra det är för att du skall ha ett argument för att presentera en bättre, mer ”balanserad” lösning. De hot du ser finns inte.
Citera
2021-01-01, 11:54
  #389
Avstängd
wwrs avatar
Jag lite dåligt med tid nu. Men jag tror diskussionen är klar. Två alternativ hur man rycker upp Sverige (och stoppar globaliseringen = trådens tema)

1. Kastar ut invandrare

2. Slutar betala till Bryssel och sköter Sverige från riksdagen

Jag menar alltså att alt 1. är det verklighetsfrämmande. Men att det går att sluta betala visade Storbritannien idag.

Jag hoppade bara in för att påpeka att det inte alls innebär minskad handel om man slutar betala. Storbritannien fick t.ex frihandelsavtal. Bara för Storbritannien att köra på medan de mutade svenska politikerna pumpar våra skattepengar till Bryssel.
Citera
2021-01-01, 11:57
  #390
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag lite dåligt med tid nu. Men jag tror diskussionen är klar. Två alternativ hur man rycker upp Sverige

1. Kastar ut invandrare

2. Slutar betala till Bryssel och sköter Sverige från riksdagen

Jag menar alltså att alt 1. är det verklighetsfrämmande. Men att det går att sluta betala visade Storbritannien idag.

Jag hoppade bara in för att påpeka att det inte alls innebär minskad handel om man slutar betala. Storbritannien fick t.ex frihandelsavtal. Bara att köra på medan de mutade svenska politikerna pumpar våra skattepengar till Bryssel.

Varför envisas du med att göra det till en strid mellan dessa två punkter?

Man kan bedriva aktiv återvandringspolitik och samtidigt bryta med det genomkorrupta Bryssel. Jag vill inte ha systembelastande invandrare i Sverige och förstår inte varför du värnar om dessa och hävdar att de är värda lika mycket som vi. Det är de inte. Inte utifrån ett svenskt perspektiv. De är just systembelastande.

Invandrare som är assimilerade och bidrar till vårt samhälle vill inte jag kasta ut, så länge de inte hotar svenskarnas överlevnad som folk (och det gör de inte eftersom de är så få).

Förresten: 1995 ringde. De vill ha tillbaka dig och din närmast kriminella naivitet.
Citera
2021-01-01, 12:00
  #391
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Varför envisas du med att göra det till en strid mellan dessa två punkter?

Man kan bedriva aktiv återvandringspolitik och samtidigt bryta med det genomkorrupta Bryssel. Jag vill inte ha systembelastande invandrare i Sverige och förstår inte varför du värnar om dessa och hävdar att de är värda lika mycket som vi. Det är de inte. Inte utifrån ett svenskt perspektiv. De är just systembelastande.

Invandrare som är assimilerade och bidrar till vårt samhälle vill inte jag kasta ut, så länge de inte hotar svenskarnas överlevnad som folk (och det gör de inte eftersom de är så få).
Frågan är vad man sätter främst.

AfS har medvetet kopplat EU-motståndet till en omöjlig politik att kasta ur invandrare. Deras plojupptåg där de klär ut sig i burka eller liknande gör dem bara fåniga i folks ögon.

EU är det viktiga. Följ pengarna.

Hinner inte skriva mer för ögonblicket.
Citera
2021-01-01, 12:08
  #392
Medlem
blobben!!!s avatar
Jag röstade nej utefter TS definition av globalism. Begreppet globalism är luddigt och intetsägande. Är det frihandel? En kulturell subgenre? En ideologi om ett världsomfattande imperium?

Att utvecklingen går åt fel håll på många områden håller jag med om.
Citera
2021-01-01, 12:12
  #393
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag röstade nej utefter TS definition av globalism. Begreppet globalism är luddigt och intetsägande. Är det frihandel? En kulturell subgenre? En ideologi om ett världsomfattande imperium?

Det sistnämnda. Åtminstone ett europeiskt imperium.
Citera
2021-01-01, 12:33
  #394
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag röstade nej utefter TS definition av globalism. Begreppet globalism är luddigt och intetsägande. Är det frihandel? En kulturell subgenre? En ideologi om ett världsomfattande imperium?

Att utvecklingen går åt fel håll på många områden håller jag med om.
Det är problemet. Många termer på området är "förgiftade". Nästan alla förbindelser mellan länder är bra. Det som är problemet är när man t.ex försöker styra Sverige från Bryssel och våra politiker skickar stora penningsummor dit.

Det som är skadligt är främst centralisering av makt och ekonomi. Men att kräva decentralisering till ländernas parlament/"riksdagar" kallas ändå ofta globaliseringsmotstånd.

Att kalla det för nationalism låter som knätofsar och kanonbåtar.

Termerna präglas av de internationella nätverken och pressen. Därför är de inte tydliga.

Problemet är penningrullningen till Bryssel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-01 kl. 12:58.
Citera
2021-01-01, 12:43
  #395
Avstängd
wwrs avatar
Nu står det 28-13 till nationalism i omröstningen så de röstande verkar anse att vi röstat om de negativa effekterna av globalism, dvs maktcentralisering.

Ingen skulle ju rösta för att minska flygresor, Internet och annan kommunikation.

Frihandel är kanske ett gränsfall. Det kan ske mellan oberoende länder och jag skulle inte kalla det globalisering. Men visst kan man inkludera det. Ofta är det bra om avtalen är bra. Frihandel är mer ett val.

Även här finns det suddiga begrepp. Jag menar bestämt att "globalisterna" har överdrivit klimatfrågan/flygskam och åtgärderna mot Corona/reserestriktioner. Så i dessa fall medför globalisering mindre rörlighet.

För att kontrollera folk på stort avstånd måste de låsas fast. Om folk kan röra sig hotas centralstyrningen. I Kina måste man söka tillstånd för att flytta. Jag tror Sovjetunionen hade något liknande.
Citera
2021-01-01, 13:46
  #396
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är penningrullningen till Bryssel.

Din analys är så enögd att klockorna stannar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback