2021-01-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Visst brukar en oskyldig bli mer och mer desperat och arg när den blir ifrågasatt omkring något som den inte har någon delaktighet i ?
Ja, det är min erfarenhet.
Den ilska som kan uppbådas vid oskyldigt anklagande brukar vara stark, eftersom den anklagade vet att hen inte är skyldigt till just det den anklagas för. Mycket skit är hen van vid, men tänker inte ta skit för någonting som hen är oskyldig till.
Jag skulle då inte sitta häktad oskyldig i flera månader, utan skulle ställa till med ett jävla liv, göra allt för att bevisa min oskuld, rentvå mig själv.
Citera
2021-01-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja frågan är hur han hade kunnat genomföra mordet utan att bli huvudmisstänkt? Jag tror att han såg LW som ett problem men inte hade nån master plan för mord men att det blev ett bråk där vid planket med dödlig utgång.
Baserat just på att varje normal människa fattat att man skulle bli misstänkt samma dag det uppdagades att hon var borta. Men nu är han ju långt ifrån normal har jag förstått.

Jag var själv inne på isyxa nångång men släppte idén rätt snabbt när man läst in sig lite mer på SD. Märkligt att den här journalisten satsade så mycket på isyxa. Ett helt orimligt tillhygge i sammanhanget. Både vad gäller skadorna och SD:s klättervanor. Isklättring är väldigt avancerad klättring. Framgår av SD och HD:s klätterutrustning att en isyxa skulle ha stuckit ut väldigt mycket från övriga prylar. Att skaffa en sån bara för mordet är långsökt då en vanlig hammare är både lämpligare och mer tillgänglig menar jag.

Men helt osugen på att göra dokumentär är han inte...
Ang min fetning:
Som du uttrycker dig där, tolkar jag det som att du inte tillhör dem som anser att SD gick ut för att mörda Lena och att han hade "en minutiös planering" för brottets genomförande, rätt uppfattat?

Om min tolkning är korrekt, hur ser du då på teorierna om Mr Mastermind och hans eminenta planering?
Om vi nu kan tillåtas få spekulera.
Citera
2021-01-01, 12:46
Medlem
Citat:
Visst brukar en oskyldig bli mer och mer desperat och arg när den blir ifrågasatt omkring något som den inte har någon delaktighet i ?

Ja själv hade man ju blivit helt galen. Men sen förstår man nog att samarbeta för det är en så lång och stor process en mordutredning. Även om oskyldig ingen idé att härja menar jag utan hänga med i spelreglerna istället?

Läste på lite om förhörsteknik förresten. Det handlar visst väldigt mycket i början av förhör att den misstänkte inte ska få chansen att upprepat förneka inblandning i brottet.

För den intresserade så kan man googla ”Reid Technique” som utvecklades på 50-talet och verkar ligga till grund för förhör av misstänkta även idag. De har även utvecklat anställningsintervjuer och sånt.

Vill man ta del av kursmaterial och se om man hade kunnat sköta förhör bättre så kostar det bara runt tusenlappen.

http://www.reid.com/store2/list.html?searchtype=webinar
Citera
2021-01-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ja frågan är hur han hade kunnat genomföra mordet utan att bli huvudmisstänkt? Jag tror att han såg LW som ett problem men inte hade nån master plan för mord men att det blev ett bråk där vid planket med dödlig utgång.
Baserat just på att varje normal människa fattat att man skulle bli misstänkt samma dag det uppdagades att hon var borta. Men nu är han ju långt ifrån normal har jag förstått.

Jag var själv inne på isyxa nångång men släppte idén rätt snabbt när man läst in sig lite mer på SD. Märkligt att den här journalisten satsade så mycket på isyxa. Ett helt orimligt tillhygge i sammanhanget. Både vad gäller skadorna och SD:s klättervanor. Isklättring är väldigt avancerad klättring. Framgår av SD och HD:s klätterutrustning att en isyxa skulle ha stuckit ut väldigt mycket från övriga prylar. Att skaffa en sån bara för mordet är långsökt då en vanlig hammare är både lämpligare och mer tillgänglig menar jag.

Detta brottsfall lär bli filmatiserat.
Citera
2021-01-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gott Nytt År till alla. Precis alla.

Nu väntar vi bara på att även LWs barn får det genom att mordet klaras upp i HR. Även om sorg och saknad sitter kvar. Barn, föräldrar, syskon och vänner måste få upprättelse och LW vila i sin grav.

Visst är det 7e april det drar igång i HR? Mördaren måste avslöjas, överbevisas och få sitt straff.

17 slag mot huvud och ansikte tyder på raseri, att LW och mördaren kände varandra. Inte ofta en för offret okänd gärningsperson hugger och slår i den omfattningen. Kanske om det vore ett sadistiska sexualmord, men det var det inte. Lena blev inte våldtagen. Men mordet tyder på ett mycket starkt hat.
(Vittnar väl om starkt hat samt en vilja att förstöra ansiktet eventuellt)
Citera
2021-01-01, 13:32
Medlem
Men hjälper det?..

Citat:
Ja, rimligtvis. I övrigt instämmer jag i dina tankegångar.Blir skönt till maj när vi får upplösningen på detta.Äntligen.
Citera
2021-01-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang min fetning:
Som du uttrycker dig där, tolkar jag det som att du inte tillhör dem som anser att SD gick ut för att mörda Lena och att han hade "en minutiös planering" för brottets genomförande, rätt uppfattat?

Om min tolkning är korrekt, hur ser du då på teorierna om Mr Mastermind och hans eminenta planering?
Om vi nu kan tillåtas få spekulera.

I statistiken finns ju många fall där mannen ”slår ihjäl kärringen” för hon är jobbig. Det här är nog ett sånt fall.

Utredarna vill ju få det till att han planerat att ha ihjäl henne 11/5. Lockat ut henne i skogen. Alltså lite planering.
14/5 fick bli plan B.

Och det kan ju stämma såklart. En viss planering krävdes. Men det var ju liksom inte på Jönssonligan-nivå att det krävdes massa prylar och diverse förberedande åtgärder och aktiviteter.

Behövdes ett tillhygge och ett alibi. Det senare misslyckades han med kapitalt både 11/5 och 14/5.

Så från det perspektivet kan man se det från att inte så mycket planerades.

Sen åter igen så är det vansinne att planer ett mord där man blir huvudmisstänkt. Då ska vinningen av att LW dog varit stor. Typ som en sista självdestruktiv akt av vansinne.
Det var ju inte direkt så att LW hotat hans familj till livet eller höll på att ta en stor förmögenhet/affär från honom.

Så rätt ofta tänker jag på att 11/5 var han ordentligt förvirrad. Inte en chans att han skulle ha ihjäl henne där i skogen när det skulle vara hans ord om mystiska män som jagar kvinnor mot det faktum att han är den enda person som var synlig på platsen. Fullkomligt vansinne att mörda någon näratående den tiden på natten under de förutsättningarna.

Det var kaos i hans huvud. Därför sprang han runt och tramsade där 11/5 är jag ofta inne på.

14/5 knackar han på dörren ”smugit sig dit”( Kanske har de setts i stan under 45 min på dagen då LW har radioskugga) hon vill inte prata i huset såklart med barn där och de tar en kort promenad. Brukar ta en sekund i chattar att det vänder från vänskapligt till fientligt. Samma hände där. Blev lite högljutt och antagligen samma tema som en miljon gånger tidigare. Bla bla hota avslöja bla bla ni ska till USA tillsammans osv.

Sen puttade han kanske henne mot buskaget där och det blev handgripligheter och han slog ihjäl henne med nåt han eller hon hade till hands.

Det som dock talar för en viss planering är just tillhygget. En ficklampa i all ära men allt annat som är möjligt att slå ihjäl någon med är rätt orimligt att bära runt på när man ska cykla och hälsa på nån. Skulle vara en väldigt kraftig cykelpump då.

Jag är alltså öppen både för planerat eller att det skedde i stunden. Då pga av att pressad av situationen så rann det till slut över för honom.
Senast redigerad av Avel 2021-01-01 kl. 13:42.
Citera
2021-01-01, 13:39
Medlem
Citat:
I statistiken finns ju många fall där mannen ”slår ihjäl kärringen” för hon är jobbig. Det här är nog ett sånt fall.

Utredarna vill ju få det till att han planerat att ha ihjäl henne 11/5. Lockat ut henne i skogen. Alltså lite planering.
14/5 fick bli plan B.

Och det kan ju stämma såklart. En viss planering krävdes. Men det var ju liksom inte på Jönssonligan-nivå att det krävdes massa prylar och diverse förberedande åtgärder och aktiviteter.

Behövdes ett tillhygge och ett alibi. Det senare misslyckades han med kapitalt både 11/5 och 14/5.

Så från det perspektivet kan man se det från att inte så mycket planerades.

Sen åter igen så är det vansinne att planer ett mord där man blir huvudmisstänkt. Då ska vinningen av att LW dog varit stor. Typ som en sista självdestruktiv akt av vansinne.
Det var ju inte direkt så att LW hotat hans familj till livet eller höll på att ta en stor förmögenhet/affär från honom.

Så rätt ofta tänker jag på att 11/5 var han ordentligt förvirrad. Inte en chans att han skulle ha ihjäl henne där i skogen när det skulle vara hans ord om mystiska män som jagar kvinnor mot det faktum att han är den enda person som var synlig på platsen. Fullkomligt vansinne att mörda någon näratående den tiden på natten under de förutsättningarna.

Det var kaos i hans huvud. Därför sprang han runt och tramsade där 11/5 är jag ofta inne på.

14/5 knackar han på dörren ”smugit sig dit”( Kanske har de setts i stan under 45 min då LW har radioskugga) hon vill inte prata i huset såklart med barn där och de tar en kort promenad. Brukar ta en sekund i chattar att det vänder från vänskapligt till fientligt. Samma hände där. Blev lite högljutt och antagligen samma tema som en miljon gånger tidigare. Bla bla hota avslöja bla bla ni ska till USA tillsammans osv.

Sen puttade han kanske henne mot buskaget där och det blev handgripligheter och han slog ihjäl henne med nåt han eller hon hade till hands.

Det som dock talar för en viss planering är just tillhygget. En ficklampa i all ära men allt annat som är möjligt att slå ihjäl någon med är rätt orimligt att bära runt på när man ska cykla och hälsa på nån. Skulle vara en väldigt kraftig cykelpump då.

Jag är alltså öppen både för planerat eller att det skedde i stunden. Då pga av att pressad av situationen så rann det till slut över för honom.
Det var värt det! Helt klart.
Citera
2021-01-01, 13:43
Medlem
Citat:

Vore mordet oplanerat så hade knappast mördaren haft ett vapen med sig.
Citera
2021-01-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
(Vittnar väl om starkt hat samt en vilja att förstöra ansiktet eventuellt)

Ja, kanske det. Som med MJ som mosade sönder ansikte och huvud på Lotta Rudholm. Kan också ses som att man vill få tyst på en person. Äntligen slippa höra den personen prata (och skälla?). Det blir nästan symboliskt.

Men givetvis att man även vill ta kål på personen.
Citera
2021-01-01, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det hade han säkert gjort. Öppnat upp lite mer konton och sånt. Tänkte mest på dagarna efter mordet.
Hade han varit oskyldig så tror jag ändå inte han varit ute i skog och mark och letat. Han hade rätt mycket fokus på drömresan med drömkvinnan.

Jämför man med JG så är de väldigt olika som personer. JG växlade upp och verkar annars vara en person som har känslorna utanpå kroppen. SD som oskyldig hade nog fortsatt gullat med HD än att engagera sig i letandet.

Finns ju också en aspekt som är att han var/är självförvållad paria hos UW som samordnade sökandet förutom polisen då.
Kanske vi sett nåt mer sms men att tro att SD som oskyldig kopplat nåt grepp där i början är nog att ha missuppfattat hur han funkar. Han hade inte fått vara den samordnande, kvarterspolisen nummer 1, osv så han struntade i det.

Så osjälvisk som hans vänner och svärföräldrar ville få honom till tror jag beror på hans narcissism. Han älskar att vara hyllad som den som fixar alla problem.
Men resan och polisens förhör gör att man bara kan anslysera några timmar där på dagen. På morgonen kan hon ju bara ha fått en fix idé och lämnat hemmet nån timme så det ”skarpa” tidsutrymmet då han borde varit mer proaktiv är rätt litet. Som han själv menar så satt han ju faktiskt hos polisen och ”hjälpte till” redan vid lunchtid så det är svårt att utvärdera hur han borde agerat då han väl dessutom hade möte på morgonen. Tog nog några timmar där för många vänner att fatta att hon verkligen var försvunnen på riktigt.

Men sen rent generellt så beter han sig inte som en oskyldig gör. Han fnissar ju till när han delges mordmisstanken... Billy från tråden om advokatskjutningen hade lång harang om hur bisarrt det var med anklagelsen. SD bara tar den och fortsätter svara på frågor som om det inte vore nånting. Eller så fick han nåt delgivet utanför förhöret innan så ”chocken” redan lagt sig?

Det skulle kunna vara tvärtom.
Att han såg sin chans att få bli lite hjälte (om han nu var oskyldig till mordet).

Han blev ju riktigt tidigt varse om Lenas försvinnande, så han hade kunnat redan på morgonen engagera geovärlden genom HÅ som han ju hade kontakt med på tidiga morgonen. Han har en stor bekantskapskrets i det gänget som han kunnat organisera. Många vände sig ju direkt till honom.

Polisen försöker ju nå SD på fm men lyckas inte först vid dörrknackningen, men när honom via telefon. Då hävdar SD att han inte kan komma till polisstationen förrän efter sitt möte, vid 14-tiden. Hade han varit oskyldig hade han kanske inte bara tänkt att han är säkert på deras observationslista, men också känt att han velat att allt skulle ordna sig på bästa sätt så att han inte skulle behöva vara misstänkt för något som han inte hade gjort. Han hade nog skitit i mötet då och kommit ner direkt till vittnesförhöret. Vem förstår inte att man inte kan komma på ett möte om en person är förvunnen på ett sådant sätt att polisen redan är inkopplad.

Men säkert hade han inte hoppat USA resan eller bekymrat sig så mycket.
Kanske hade han ändå frågat efter hur det gått? Till polisen, UW eller någon annan.

Hans försök att verka oskyldig, gör han nu genom att verka helt (överdrivet) oberörd. Det blir ju helt konstigt när han är så oberörd att han inte en enda gång frågar en kotte hur det går.

Jag tycker nog att beteendet i sig är som ett indicium. Jag tänker att det är lite gemensam nämnare hur oskyldiga människor agerar, även om det naturligtvis finns variationer, och att det finns likheter även mellan hur skyldiga kan bete sig.

Nu har jag haft så många fel i mina teorier i detta fall, så jag kan även är var helt fel ute.

Nu kanske det även är så att människor som är skyldiga till mord har fler likheter mellan sig för att de just är kapabla till mord. Sedan skiljer det sig förstås mellan mord och mord. Planerade och utstuderade mord med mycket våld, eller en smäll i fyllan i vredesmod som tar olyckligt kan ha förövare med vitt skilda egenskaper. Jag är övertygad om att det till och med finns forskning inom området.

Det är väldigt roligt att ha dig i tråden, med allsidighet, kloka tankar och som bidrar till ett jättefint diskussionsklimat! Det kan vi alla lära oss av.
Citera
2021-01-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vore mordet oplanerat så hade knappast mördaren haft ett vapen med sig.

Ja det är just där skon klämmer. Men frågan är vad tillhygget är. Han har själv nämnt ficklampa när han är ute 11/5 och träffar polisen. I teorin kan det ju även vara något LW tar med till platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in