Citat:
Hertha Müller Hjärtdjur. Nej det där är inte bra alls Hertha. En Nobelpristagare dessutom. Och denna bok nämns som en av hennes bästa.
Brott och Straff som många nämner som kass, är ju en av de bästa böcker som skrivits. Förklaringsnivåerna på Raskolnikovs egna resonerande om varför han begick sitt dåd är så briljant. De är tre nivåer, vilken som förklarar mest är svårt att objektivt säga, men jag har min favorit.
Brott och Straff som många nämner som kass, är ju en av de bästa böcker som skrivits. Förklaringsnivåerna på Raskolnikovs egna resonerande om varför han begick sitt dåd är så briljant. De är tre nivåer, vilken som förklarar mest är svårt att objektivt säga, men jag har min favorit.
Hjärtdjur behövde jag två försök för att läsa ut, men när jag väl kommit in i språket och stilen... en av mina favoriter på senare tid. Ingen avgörande sak, men den svenska översättningen innehåller ett antal större och mindre fel. Ibland blir det obegripligt - visserligen räknas Müller som lite svår, tänkte jag, men ska det verkligen vara så här? Jämförde med tyska originalet och en engelsk översättning och då blev det tydligare. Några exempel (bland många): Står "ekvator", borde vara "likadan". Står "lägga tillbaka", borde vara "ge igen". Står "får tag på", borde vara "smugglar ut". Står "Tereza misstrodde dem", ska vara "de misstrodde Tereza". Står "skadskjutet", borde vara "blekt". Står "haffat", borde vara "dumpat". Står "hon", ska vara "jag".
Även Brott och straff har jag försökt två gånger, men fortfarande inte kommit till slutet. På tredje ska det gå, jag tycker om den men det har tagit stopp ändå av någon anledning.
Ämnet är ju dåliga böcker vi läst. Då säger jag liksom flera andra i tråden: svenska deckare (av nyare årgång). Har bara gjort några stickprov, men Mari Jungstedt, Karin Wahlberg, Erik Eriksson och Anna Jansson platsar definitivt här. Klichéfylld handling, klichéartade personer. Och till och med jag som aldrig brukar ana hur det ska gå kan lista ut vem som är mördaren.
Slänger in Mishimas Sjömannen som föll i onåd hos havet också. För mig totalt oförklarligt varför folk betedde sig som de gjorde i den boken.
men gav snabbt upp. Fan vilken tråkig bok!