2020-12-30, 22:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså det man kan göra nu är ju att försöka hitta nåt i öppna källor som bidrar annars är nog skadan redan skedd. Men det är ett gediget arbete ändå när det väl blev gjort så paketeras det väl kan det hålla i högre rätt. Tycker de resonerar väl i överklagan. Gäller att få till lite där att han själv sagt att han cyklat nära brottsplatsen. För i indiciemål så är det en av hörnpelarna.

Man hade velat sett rättegången med en amerikansk jury. Sen när domaren läser lusen av den tilltalade när straffet ska presenteras. Men alltid större chans någon oskyldig åker dit med det systemet antar jag.

På vissa sätt kan man ju bli irriterad över att han kan sitta och ljuga och radera mitt i nyllet på polisen hela tiden, utan några som helst konsekvenser. Går han fri i HR då får han istället ersättning.

Men, samtidigt är det ett fruktansvärt rättssystem de har i USA.
Dels verkar ju förhören ske utan advokater närvarande, och förhörsledarna verkar till och med få ljuga för att lura den misstänkte att tro att de har mer bevisning än de har. Jurysystemet är ruggigt, där det visserligen sitter 12 jurymedlemmar, men det är ju helt vanlig medborgare.

Jag litar mer på vårt rättssystem. Det är väl skönt att åklagarna nu kan motbevisa SDs anklagelse om att förhörsledaren hade lurat SD att säga att han cyklade i kvarteret. Att han fått den uppfattningen att någon hade sett honom och att det var därför han trodde att han cyklat omkring. Det är perfekt att ingen förhörsledare har använt sådana metoder som kan få en anklagad att bli rädd på felaktiga premisser.

Nu kan man alltså vända detta mot SD själv.

Om man vill bli mer retad kan man läsa SDs egna synpunkter som han har på rättegången.
Citera
2020-12-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bara en liten fråga:
Hur kunde mördaren, oavsett vem det var, i detalj planera att nån med en sällsynt skarp schäfer/amstaff/rottweiler skulle välja att INTE gå den vägen med vofsingen vid just den tidpunkten?
Rena turen. En hel del handlar om tur även i SDs fall. Men rätten att som tilltalad få ljuga och komma med hårresande fabuleringar är svensk rätts största svaghet.

SD hade planerat, men hade också osannolik tur med utredningens inledning.
Citera
2020-12-30, 22:24
Medlem
Citat:
Bara en liten fråga:
Hur kunde mördaren, oavsett vem det var, i detalj planera att nån med en sällsynt skarp schäfer/amstaff/rottweiler skulle välja att INTE gå den vägen med vofsingen vid just den tidpunkten?

Med tanke på Stefans kontrollbehov, har han säkert kartlagt hundägarnas rastningsvanor, sen lång tid tillbaks. Inte så ansträngande, eftersom han ändå "patrullerar".
Litet avbrott i rutinerna med grannen som han ifrågasatte om tidpunkten för rastningen. Grannen som väckt sin sambo och berättat att Stefan betett sig skumt..
Citera
2020-12-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rena turen. En hel del handlar om tur även i SDs fall. Men rätten att som tilltalad få ljuga och komma med hårresande fabuleringar är svensk rätts största svaghet.

SD hade planerat, men hade också osannolik tur med utredningens inledning.
Men vänta nu lite, Pablo!
Jag skall väl inte behöva upprepa vad du skrev i ditt inlägg, det där om en minutiös planering?
I min bok, inte den heliga, benämns slump som en icke förutsägbar händelse. Utfallet kan vara tre, sett ur "betydelsesynpunkt" (1) tur (2) otur (3) indifferent.

Men du likställer alltså begreppet "minutiös planering" med att ha tur, min käre Pablo?
Du måtte skämta?
Citera
2020-12-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På vissa sätt kan man ju bli irriterad över att han kan sitta och ljuga och radera mitt i nyllet på polisen hela tiden, utan några som helst konsekvenser. Går han fri i HR då får han istället ersättning.

Men, samtidigt är det ett fruktansvärt rättssystem de har i USA.
Dels verkar ju förhören ske utan advokater närvarande, och förhörsledarna verkar till och med få ljuga för att lura den misstänkte att tro att de har mer bevisning än de har. Jurysystemet är ruggigt, där det visserligen sitter 12 jurymedlemmar, men det är ju helt vanlig medborgare.

Jag litar mer på vårt rättssystem. Det är väl skönt att åklagarna nu kan motbevisa SDs anklagelse om att förhörsledaren hade lurat SD att säga att han cyklade i kvarteret. Att han fått den uppfattningen att någon hade sett honom och att det var därför han trodde att han cyklat omkring. Det är perfekt att ingen förhörsledare har använt sådana metoder som kan få en anklagad att bli rädd på felaktiga premisser.

Nu kan man alltså vända detta mot SD själv.

Om man vill bli mer retad kan man läsa SDs egna synpunkter som han har på rättegången.

Ja det är tjusigare att vinna ett indiciemål med vårt rättssystem!

Plöjer lite Messengerchattar här. Oj vad han projicerar sina egna problem på dottern. Och HD sladdar med ”Men det är skönt när du påtalar när jag inte är perfekt”. Snacka om hunsad.
Senast redigerad av Avel 2020-12-30 kl. 22:35.
Citera
2020-12-30, 22:39
Medlem
Citat:
Men vänta nu lite, Pablo!
Jag skall väl inte behöva upprepa vad du skrev i ditt inlägg, det där om en minutiös planering?
I min bok, inte den heliga, benämns slump som en icke förutsägbar händelse. Utfallet kan vara tre, sett ur "betydelsesynpunkt" (1) tur (2) otur (3) indifferent.

Men du likställer alltså begreppet "minutiös planering" med att ha tur, min käre Pablo?
Du måtte skämta?
Nu vill du bara in i poilemik. Det han kunde planera, det planerade han. Slumpen och tur/otur spelsr också in. Jag avstår vidare diskussion eftersom det bara blir tjafs och rundgång, samt små personliga näsknäppar som vi sett nu i dagarna. Totalt ointressant för mig..
Citera
2020-12-30, 22:44
Medlem
(Vad handlade det om en skarp hund i grannskapet om?..Det handlar väl om personliga möten med människor? Att ej vilja bli sedd?..men varför just inte vilja möta en Skarp hund? Fanns det en skarp hund i grannskapet?)Brukade den hundägaren rasta vovven vid den tidpunkten då Mgm måst varit ute?
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-30 kl. 22:51.
Citera
2020-12-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Fanns det bara 1 hund (ägare)i aktuellt område att undvika? Det är klart att man får ju se till att inte bli sedd om man är gm..eller gäller det att uppträda normalt? Det normala var ju att vara ute om nätterna?..Således inget konstigt det heller..
Vi vet att det fanns flera hundar, med vidhängande hussar/mattar, i området.
Det framkom efter att kroppen hittats. En rastningstur för många vovvar.
Citera
2020-12-30, 23:06
Medlem
Lyssnar igenom rättegången igen och både SD's och HD's utsagor går liksom inte beskriva med ord. De är så ihåliga och fulla av motsägelser. Jag hade så gärna velat veta vad både advokater, åklagare och inte minst BL tänkte när de fick lyssna på dessa redogörelser av "minns inte" och "vet inte" osv...
Eller ja, SD's försvarare hävdade ju att han VISSTE att SD var oskyldig... Man kan ju undra varför??

Edit: Alltså, OBEROENDE om SD är skyldig eller ej, så måste väl de flesta ändå enas om att det som sägs inte låter speciellt rimligt??
Eller???!
Senast redigerad av uncommon-name 2020-12-30 kl. 23:15.
Citera
2020-12-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Lyssnar igenom rättegången igen och både SD's och HD's utsagor går liksom inte beskriva med ord. De är så ihåliga och fulla av motsägelser. Jag hade så gärna velat veta vad både advokater, åklagare och inte minst BL tänkte när de fick lyssna på dessa redogörelser av "minns inte" och "vet inte" osv...
Eller ja, SD's försvarare hävdade ju att han VISSTE att SD var oskyldig... Man kan ju undra varför??

Edit: Alltså, OBEROENDE om SD är skyldig eller ej, så måste väl de flesta ändå enas om att det som sägs inte låter speciellt rimligt??
Eller???!
De är nog hyfsat vana.
Citera
2020-12-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name

Eller???!

Ja det är många märkligheter. HD låter emellanåt som att hon är lite nervös vid en anställningsintervju bara. Sen lyser föraktet mot åklagarna igenom allt för väl.

Som kontrast tänker jag särskilt på polisförhöret där HD bryter ihop när de är inne på om SD var där på natten hos henne och hon inte vill svara för att hon inte vill göra nåt dåligt för henne själv. Nåt skit med det är det. Där var de nära sanningen tänker jag. I hovrätten är det färdiglekt. Nu måste vi få se skärpa.

Både SD och HD gick nog på mediciner i tingsrätten. De var lite för stabila med tanke på allvaret i situationen och inramningen på tillställningen.

Ibland tänker jag också om det hade kunnat få en bättre effekt om det varit en manlig åklagare och fortsatt med manliga fhl. SD verkar helt sakna respekt för kvinnor menar jag.
Citera
2020-12-30, 23:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Även när hon käkade lunch kunde hon prata i telefon. (Det finns utskrift av samtal där hon beställer korv (?) samtidigt som hon pratar med JJ (?) - fritt ur minnet så det kan vara någon annan mat och någon annan person.)

Det jag verkligen skulle vilja läsa är förhör med PN. Eftersom det inte finns redovisat i FUP, bara i innehållsförteckningen, så verkar det ligga i Slasken. Och då betyder det väl per definition att det är ointressant. Eller? Hon träffar honom dagen för mordet. Är det ett slumpartat möte, eller har de stämt träff? Enormt störande att inte få veta.

Det hade förstås varit intressant att läsa, men han borde vara avförd.

Det är ju i princip en av de första som SD pekar med hela handen på.

A 145/4
Förhör SD 15 maj- 18

"Lena hade varit hemma hos en kille som heter Peter Nolåkers för en vecka sedan. Detta har
hon berättat för Stefan. Lena hade en relation med Peter för 4-5 år sedan.
"

PN är på förhör 12 sept- 18, då han berättar att han och Lena träffats utanför Krämaren kl 11:55:00.

Detta angivna klockslag är en ca tid. Kanske är det angivet utifrån PNs egen mobil, hans tidslinje med möten, samtal, var han befunnit sig, handlat, parkerat... och Lenas tidslinje.

Det är inte angivet ca 12:00, vilket får mig att tro att man har något att utgå ifrån. Och han borde varit noggrant kontrollerad då SD inte bara pekar mot honom på ett "fult sätt" (jag skulle väldigt gärna vilja veta hur SD vet att hon har ätit middag med PN en vecka före mordet? Tvivlar på att hon har berättat det, om det ens (?) har hänt), utan SD skickar ju ett massutskick till olika personer den 15:e där PN är inkluderad.

Det kan inte varit ett särskilt långt möte med PN dock om de träffades vid 11:55, eftersom Lena sedan cyklar tillbaka till jobbet kl 12:09. Det är alltså högst en kvart.

Låter inte som att de hade bestämt ett möte om det inte handlade om att överlämna något eller liknande. De träffas ju utanför Krämaren, ett ställe där många människor samlas för att handla/äta/mm. Säkert slumpen.
https://www.vagenochkramaren.se/butiker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in