2020-12-30, 21:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Så det känns som att när man tar bort artikeln så låter det mer generellt "Köpa bil" = Vilken bil som helst.

och när man säger " köpa en bil" = vilket betyder också vilken bil som helst men då poängterar man att man köper "en" bil. Har jag förstått det rätt?

Nej, den som säger »köpa bil« menar exakt samma som den som säger »köpa en bil«. Det verkar som om vi aldrig kommer runt detta, trots att du tyckte att mitt Josephson-citat gav dig klarhet i att det inte är lönt att försöka.

Den som avser att köpa fler än en (1) bil kommer att säga det. I de allra flesta fall exakt hur många bilar som den tänker köpa. Bilköp är ju inte snabbkonsumtion direkt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-30 kl. 21:53.
Citera
2020-12-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, den som säger »köpa bil« menar exakt samma som den som säger »köpa en bil«. Det verkar som om vi aldrig kommer runt detta, trots att du tyckte att mitt Josephson-citat gav dig klarhet i att det inte är lönt att försöka.

Den som avser att köpa fler än en (1) bil kommer att säga det. I de allra flesta fall exakt hur många bilar som den tänker köpa. Bilköp är ju inte snabbkonsumtion direkt.

Jorå, Josephsons citat var bra. Jag ville bara leka med tanken lite.
Citera
2020-12-30, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Jorå, Josephsons citat var bra. Jag ville bara leka med tanken lite.

Ja, men den ledde till en återvändsgränd.
Citera
2020-12-30, 22:35
Medlem
Dranghoffs avatar
Att köpa bil eller hus refererar till bilen eller huset som idé mer än till ett konkret föremål. Som att personen tar ett stort steg in i en ny livsfas; tanken snuddar vid något större än fordonet eller kåken i sig. Det är en själslig transformation buren av starka föreställningar om en annorlunda tillvaro.

Men detta har säkert redan påtalats i tråden.

Ingen säger heller ”jag är en stockholmare” eller ”jag är en smålänning”. Man ser sig därmed som hörande till ett koncept. Konceptet är inte delbart eller partikulärt och därför skaver det med ”en”.
Senast redigerad av Dranghoff 2020-12-30 kl. 22:38.
Citera
2020-12-30, 23:18
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Är "arg lapp" utan artikel också en sån, dvs. en naken nominalfras med adjektivattribut?

Ja, dock ej motiverad av någon svag referens.

Citat:
Kunde det förresten stå " Bil ska stå i garage" på lappen?

Det är tänkbart, även om det kanske är att tänja på valfriheten en smula.
Citera
2020-12-30, 23:27
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Språk med fast betoning och med få vokaler.

Det låter som xhosa!
Citera
2020-12-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det verkar som om vi aldrig kommer runt detta, trots att du tyckte att mitt Josephson-citat gav dig klarhet i att det inte är lönt att försöka.
Även om vi inte alltid har svaret varför det är som det är i alla lägen (t ex skriva uppsats vs. skriva artikel) så hjälper svaret "det bara är/känns så" oss icke-infödda, även om vi behövde lära oss dessa "undantag" fall för fall. Och det svaret kan ni som har språket i ryggmärgen leverera. Så var beredd att diskussionen fortsätter. Ni och SAG är ju ändå till stor hjälp trots dessa luckor.
Citera
2020-12-31, 08:39
Medlem
Jag stötte precis på en enkätreklam på YouTube. På knappen för att skippa reklamen stod "Hoppa över enkät". Det här är visst också ett exempel på nakenhet? Att det inte står "enkäten". Och jag antar att gör det för att det kortare. Det ger också en mer generisk känsla. Det är sånt här man skulle vilja kunna använda själv utan att vara osäker om det verkligen är ok.
Citera
2020-12-31, 11:19
Medlem
Är man sjukskriven eller sjukledig "pga operation" eller "pga en operation" eller funkar båda?
Citera
2020-12-31, 11:56
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Jag stötte precis på en enkätreklam på YouTube. På knappen för att skippa reklamen stod "Hoppa över enkät". Det här är visst också ett exempel på nakenhet? Att det inte står "enkäten". Och jag antar att gör det för att det kortare. Det ger också en mer generisk känsla. Det är sånt här man skulle vilja kunna använda själv utan att vara osäker om det verkligen är ok.

Jag skulle inte säga att det är generisk referens utan det handlar om en specifik enkät. (Det vore ju förargligt om knapptryckningen ledde till att någon helt annan enkät hoppas över än den som visas för ögonblicket.) Obestämd form utan artikel skulle jag här förknippa med imperativen och en sorts mikrogenre som utgörs av interaktionella metaanvisningar som det gamla vanliga se bild. Motsvarande artikellöshet finns på flera andra språk, t.ex. engelska och franska.

Citat:
Är man sjukskriven eller sjukledig "pga operation" eller "pga en operation" eller funkar båda?

Båda går bra.
Senast redigerad av NoggerChoc 2020-12-31 kl. 11:58.
Citera
2020-12-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Jag skulle inte säga att det är generisk referens utan det handlar om en specifik enkät. (Det vore ju förargligt om knapptryckningen ledde till att någon helt annan enkät hoppas över än den som visas för ögonblicket.) Obestämd form utan artikel skulle jag här förknippa med imperativen och en sorts mikrogenre som utgörs av interaktionella metaanvisningar som det gamla vanliga se bild. Motsvarande artikellöshet finns på flera andra språk, t.ex. engelska och franska.

Båda går bra.
Med generisk försökte jag kanske säga att samma text kan användas överallt, även om den i varje enskilt fall naturligtvis syftar ju på en specifik grej. (Ett) dåligt termval av mig.
Citera
2020-12-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Att köpa bil eller hus refererar till bilen eller huset som idé mer än till ett konkret föremål. Som att personen tar ett stort steg in i en ny livsfas; tanken snuddar vid något större än fordonet eller kåken i sig. Det är en själslig transformation buren av starka föreställningar om en annorlunda tillvaro.

Men detta har säkert redan påtalats i tråden.

Ingen säger heller ”jag är en stockholmare” eller ”jag är en smålänning”. Man ser sig därmed som hörande till ett koncept. Konceptet är inte delbart eller partikulärt och därför skaver det med ”en”.
ja, kanske det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in