2020-12-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har ju varit lite "bortrest" under det senaste halvåret, men har ändå läst lite i tråden då och då.
När nu äntligen åter, och efter att ha läst in mig lite mer, så slås jag av hur mycket av trött tomgångsmaskin tråden har blivit.
Inget egentligt skvaller, inga smaskiga avslöjanden, ingenting om hur SD/HD-relationen har utvecklats, ingenting om hur LW:s tidigare församling nu, drygt två år senare, ser på henne och hennes leverne.

Visst, det har lagts ned mycket tid och möda på att kartlägga div datoraktiviteter som skulle kunna ha betydelse för att få en bild av vilka tidsmässiga fönster SD skulle ha kunnat ha för att mörda LW, men kommer sånt där att vara åkl Åsa Hiding till gagn vid förhandlingen i HR?
Skickas viktig info direkt till henne eller litar kartläggarna (= trådens datorkunniga) på att hon följer vad som skrivs i tråden?

Kanske inte just åklagaren själv men nån med koppling till utredningen eller åklagarkammaren slökollar nog lite ibland. Nån streber som kanske uppfattar nåt nytt rön eller uppslag och förmedlar vidare får man hoppas på.

Blir lite tokigt om man som lekman så här sent ska börja undervisa polisen i hur Google funkar och att de borde kanske ha ställt lite fler frågor om de digitala spåren än två tusen frågor om relationer osv.
Citera
2020-12-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De verkar ha träffats på snabbisar lite överallt. Intressant det du hittade om "femman".
Jag vet att det fanns en dörr som personalen ofta gick ut genom. Den krävde inget passerkort, men den gick inte att gå in genom. Det framkom i förhör med SR, SDs chef. Så genom den dörren kan Lena ha gått ut.

Får nog börja läsa igenom deras chattar. Har tvekat hittills. Kommer väl behövas läggas in efter läsningen men det kan det kanske vara värt.
Citera
2020-12-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
I sammanhanget ganska intressant att den som ansvarade för logg-systemet för in- och utpassering till lokalerna var ingen mindre än SD.

Men inte undersökt om det gick att manipulera loggarna va?
Citera
2020-12-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att vi har diskuterat det förut, men är inte säker.

Kl 10:28 anländer Lena till Drottninggatan 46 på cykel. Där finns dels ett kommunalt aktivitetscenter och dels ett vandrarhem. Hon kan mycket väl deltagit på ett möte eller liknande? För kl 12:09 cyklar Lena till baka till jobbet på Slottsgatan.

Lutar väl åt att möte på centret är troligast men det borde väl utredningen ha kollat eller?

För nån jäkla kartläggning har de väl gjort av morddagen eller har de lyckats lämna såna här luckor? Hon kan ju ha träffat en älskare på vandrarhemmet... suck.
Citera
2020-12-30, 19:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men inte undersökt om det gick att manipulera loggarna va?

Jag vet inte.

De här logg-filerna kändes extremt solida som verifikationer ända tills det upplystes om att det var SD som ansvarade för dem. Åtminstone kände jag det så.
Citera
2020-12-30, 19:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En förklaring kan vara att de alltid hade massa småprojekt igång. Såklart särskilt våren 2017 då hon sprang runt på Krämaren och shoppade grejer till cachar samtidigt som han satt på kontoret och googlade och coachade henne att välja rätt prylar där från kontoret på andra sidan gatan. Så de kan ju ha suttit vid hans dator och googlat fyrhjuling också kanske 11/5 2018.

Det som dock avviker är att han 12:48-12:49 surfar på mobilen istället för datorn. Toabesök efter träffat LW kortis?

12:53 rattar han Sveriges Radio på datorn igen? Chrome cache records men inte ”web visits” dock så svårt att säga.

13:25 är han iaf full fart med googlandet och surfandet på fyndiq.se

9:46-9:49 var han nog också på muggen där på kontoret förresten. Då surfar han också nyheter på mobilen. All annan surf sker alltså med datorn. Mobilen bara samtal, sms, FB Messenger osv.

Haha, underbart!
SD, vi vet t.o.m när du gick på toa!

Ja, även om det teoretiskt skulle finnas tid för "en längre stund", så är det inte troligt att det blev mer än en "kort stund". Om det blev ens det. Men dörren öppnades på en perfekt tid i förhållande till att Lena anländer.

Men kvarstår frågan vad Lena pysslade med så länge på Krämaren där vid 12:30- tiden.
Citera
2020-12-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Hade jag varit SD (med ditt resonemang om kontrollighet som grund), så hade jag hängt runt brottsplatsen 24/7 och ropat in frågor över avspärrningsbanden och frågat teknikerna om de hittat nåt av betydelse.
Givetvis hade jag ju smygfotat Polisens arbete. Jag brukar ju smygfota enl FUP.

Även han förstod nog att det inte var läge att hänga på brottsplatsen i direkt anslutning till hon hittades. Men när lugnet lagt sig så skulle han dit några gånger och kika enligt egen utsago.

Smygfotat poliser har han nog inte. Men en ville han krama och en annan tyckte han var lite snygg i chatten med JG. Resten idioter. Om han har googlat inblandade poliser? Jadå!
Citera
2020-12-30, 19:12
Medlem
Citat:
Eftersom 14/5 är ett glödhett datum, och eftersom så gott som varenda minut och meter av LW:s göranden och låtanden är kartlagda så tycker jag att det någonstans borde framgått: ”deltar i möte ang...”. Jag kan inte minnas att det står någonstans i FUP. Inte heller kan jag dra mej till minnes att någon av hennes jobbarkompisar nämner något om det heller.

Vilket inte betyder att så inte kan ha skett.

Fanns det utrymme för henne att t.ex träffa SD den tiden så är det ett stort misslyckande i utredningen att de inte kartlagt vad hon gjorde.
Citera
2020-12-30, 19:14
Medlem
Citat:
Kanske inte just åklagaren själv men nån med koppling till utredningen eller åklagarkammaren slökollar nog lite ibland. Nån streber som kanske uppfattar nåt nytt rön eller uppslag och förmedlar vidare får man hoppas på.

Blir lite tokigt om man som lekman så här sent ska börja undervisa polisen i hur Google funkar och att de borde kanske ha ställt lite fler frågor om de digitala spåren än två tusen frågor om relationer osv.
Får nog komma med lite beröm till dig för ditt arbete. Var inte så blygsam. Vi vet ju att Polisen inte alltid går ihop med tiden. Ibland inte ens med verkligheten och det var ju en av orsakerna till att LW blev liggande oupptäckt i flera dagar. Bedrövligt!

Tycker gott du kan undervisa Polisen.
Jag kan inte fullt ut värdera dina fynd/upptäckter/resonemang, men finner du nåt som du bedömer utredningen grovt har missat, anser jag inte att du bara skall sitta och hoppas på att nån utredare kollar tråden.
Presentera det du har.
Fakturera allt du kan!
Citera
2020-12-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ja månne det är där de ska ”säga hejdå” inför sina förestående resor (vilket SD både förnekar samt påstår att det gjort. Dock nämner han inte var de i så fall varit.)

De tar väl antagligen kontanter och ”walk in” gäster på vandrarhemmet. Men måste dubbelkolla i förhör om någon av hennes kollegor säger nåt om möte på det där aktivitetscentret eller nåt.

Verkar finnas lägenheter, restaurang och en matbutik där på adressen också idag men hur det såg ut då vet jag inte just nu.
Citera
2020-12-30, 19:24
Medlem
Citat:
Jag vet inte.

De här logg-filerna kändes extremt solida som verifikationer ända tills det upplystes om att det var SD som ansvarade för dem. Åtminstone kände jag det så.

Ja med tanke på att det varit lite fuffens med cache-loggar också rent generellt så får man ha i bakhuvudet att om det är möjligt så är det gjort. Men antagligen har det inte varit något trixande med dem.
Citera
2020-12-30, 19:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Fanns det utrymme för henne att t.ex träffa SD den tiden så är det ett stort misslyckande i utredningen att de inte kartlagt vad hon gjorde.

Ja, det borde framgå: ”LW jobbar.”
Eller: ”Under en dryg timme vet man inte vad LW gör.”

Annars är så gott som varenda sten vänd, kvitton och bankutdrag granskade, chattar och sms och GC-loggar i parti och minut åratal tillbaka redovisade.
Med dagen D... lucka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in