2020-12-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Säger inget emot att vi ombesörjer vaccin till våra grannar

Ja, tusen takk for det.
Citera
2020-12-30, 18:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror du har rätt, men IMBILDEN tror det funkar och bör då kunna styrka sitt troende med info om hur det gått i de länder barn och vuxna arbetat och skolarbetetat hemma tillsammans.

Ja konsekvensen av att stänga grundskolan ( ej högstadiet) kommer bli att många tvingas avsluta att arbeta hemifrån. Detta har naturligtvis FHM räknat på.
Citera
2020-12-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om de ska räkna lika idiotiskt som de gör med avlidna av covid så kommer väl 8 miljarder eller nåt så småningom ha dött av vaccin.

Det är rätt stor skillnad på att stirra sig blind på ett dödsoffer efter vaccinering mot att bokföra dem som dör med det dödliga viruset covid19 i kroppen som döda av covid19. Särskilt om de har haft andra svagheter och ändå smittats av covid19 vilket i sig är riktigt illa.

Finns ingen anledning att spela ner spridningen av covid19. Däremot finns det anledning att tolka ett enskilt dödsfall efter vaccinering med sans. Men om dödsfallet skett i nära anslutning till vaccineringen måste det naturligtvis utredas.
Citera
2020-12-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är din förklaring till att smittan var närmast obefintlig under sommaren, för att sedan gradvis öka under hösten? Du måste presentera hållbar alternativ förklaring till varför smittan dök under sommaren och ökade under hösten om någon ska ta dig på allvar.

Tycker iofs att det skulle räcka att du stirrar tillräckligt länge på diagram över dödstal/dag med corona för att inse att du har fel. Att inget samband fanns i våras mellan skolavslutning och coronadöda per dag (någon månad senare.)
Men men... jag tror orsakerna är de vanliga orsakerna till att virus i princip försvinner på sommaren. Varmare, ljusare, fuktigare luft, vi spenderar mindre tid inomhus. Många arbetsplatser stängdes (dvs motsvarande tidig semester) .

Detta i kombination med att gemeneman var väldigt rädd för corona under typ april/maj (då smittspridningen stannade upp ganska tvärt och någon månad senare började corona-död-statistiken plana ut på väldigt låga nivåer.)

Rädslan gjorde att efterlevnaden av Sverige balanserade restriktioner/regler var väldigt hög under denna period (vet många som tom satt självisolerade under denna period). Rädsla är bästa medlet för att minska smittan tror jag.

Till sist, corona sprids såklart även på grundskola/förskola precis som på alla andra arbetsplatser. Jag tror dock barnen utgör en väldigt lite faktor för spridningen totalt sett. Lärare-lärare sprider nog friskt. MEN framför allt kostar (folkhälsa /ekonomi) stängning av grundskola /förskola väsentligt mer än det smakar (ev räddade coronaliv). Fullständigt suboptimalt beslut att stänga skolan, detta insåg Sverige tidigt och är ett av de beslut som faktiskt visst sig var väldigt lyckat.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-30 kl. 18:42.
Citera
2020-12-30, 18:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att det finns en fördröjning mellan Sverige och södra europa kan bero på att vi D-vitaminberikar vår mat. Rent generellt borde vi då ha högre nivåer av D-vitamin när vi går in i den mörka årstiden vilka sen faller som en sten. Man har ju visat på att de som blir svårast sjuka ofta har låga nivåer av D-vitamin.

Jag brukar inte argumentera emot dig, men jag tycker det låter konstigt. Vi slutar ju inte D-vitaminberika vår mat så fort det blir mörkt?

Att man upptäckt D-vitaminbrist hos många av de som blir svårt sjuka kan ju bero på ett icke kausalt samband. Blir man fet av att äta pizza, eller äter feta personer pizza?

Kan ju vara så enkelt att det främst redan är sjuka personer som dör av Covid19 och sjuka personer är kanske inte ute så mycket och äter heller inte så mycket med D-vitamin. Det behöver inte vara orsaken till att de dött av Covid.
Citera
2020-12-30, 18:36
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror inte det blir aktuellt med inomhuskonserter, men möjligtvis utomhuskonserter t.ex. Sweden Rock eller Lollapalooza. Vad jag vet har ingen festival i Europa ställt in ännu inför nästa sommar men det beror väl i hög grad på vaccineringen och smittspridningen. Det är också tal om att det kommer att krävas vaccinationsintyg för att få inträde till en europeisk festival.
Nu menar jag i sverige typ på gröna lund ska vaaciiner mig men lär vänta ett tag med tanke på biverkningar. i juni ska jag vaccinera mig
Citera
2020-12-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja konsekvensen av att stänga grundskolan ( ej högstadiet) kommer bli att många tvingas avsluta att arbeta hemifrån. Detta har naturligtvis FHM räknat på.

Vilket är en del av problemet. den typen av avvägning skall inte FHM ta hänsyn till utan det är en politisk fråga, en budgetfråga. Det är tillräckligt illa att de killgissar om mentala konsevenser av skolstängning, men budgetfrågor är sannerligen inte deras område.
Citera
2020-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Komiska är ni ibland.
Vi får väl se hur media och ni fåntrattar kommer tackla detta.
Folkmördare.

Vad yrar du om?
Det är väl mer folkmord att avbryta vaccineringen för att en person dött i så fall?
Eller tror du att ingen dör av covid19 för närvarande?
Citera
2020-12-30, 18:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Herregud - ni som blint förnekar att smittspridningen kan öka pga. att skolor håller öppna - vad baserar ni detta på, förutom siffror och kurvor? Använd sunt förnuft, i stället. Då alla (förhoppningsvis) vet att ALLA, från spädbarn till pensionärer på 100 år, i olika grad smittar, så undrar jag hur ni får ihop det att det inte finns en självklar och uppenbar risk för än högre smittspridning om ex. ungdomar befinner sig i små eller stora klassrum, tillsammans med allsköns pedagoger, vaktmästare, städare, matpersonal, rektorer osv. osv.? Och att dessa sedan åker kommunala färdmedel, från och till skolan, samt stannar till i diverse butiker under vägen och där träffar på ytterligare ex. antal människor att sprida smittan vidare via.

Tror ni inte att skolungdomar i alla åldrar, eller någon, smittar? Skolpersonal? Busschaufförer? Butikspersonal? Föräldrar som smittas och som tar med smittan till sina arbetsplatser. Vad felas er i och med att ni inte kan se enkla orsakssamband?
Citera
2020-12-30, 18:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det fungerar ju som så med nyhetsrapportering att det är alltid de dåliga och hemska nyheterna som sprids.

Har inte hört talas om någon katastrof inom de områden du nämner. Det jag vet är att meritvärdet i gymnasieskolan faktiskt ökade under vårterminen. Jag tror själv att det beror på att eleverna många gånger finner bättre studiero hemma. Dessutom förläggs undervisningen mer koncentrerat och när eleverna själva vill. Det kräver förstås en viss självdisciplin, men man måste vara intresserad om man vill lära sig något även i skolan. Att bara vara där hjälper inte. Katederundervisning känns i ärlighetens namn rätt förlegat, oavsett om det råder pandemi eller inte.
Kolla hur det gått i de länder som haft vuxna och barn hemma samtidigt för arbete och skolgång.
Återkom sedan.

Vuxna och gymnasieundomar funkar bra här jag förstått.
Där har det varit mera alldagliga problem som att ungdomar inte gillar när föräldrarna råkar springa in i videoundervisningen halvnakna eller ungdomar som skärmar i en förälders viktiga möte.
Citera
2020-12-30, 18:47
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De tror inte att det finns något samband, mannen har tidigare reagerat negativt på vaccinationer och personen som gav honom sprutan inte var informerad om
Källa?
Citera
2020-12-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vad yrar du om?
Det är väl mer folkmord att avbryta vaccineringen för att en person dött i så fall?
Eller tror du att ingen dör av covid19 för närvarande?
Stäng gränserna ,skolorna och lås in allt folk direkt.
Politikerna måste visa handlingskraft innan se vaccinerar ihjäl hela folket.
Helt säker på att alla de vaccinerar kommer dö förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in