2020-12-30, 18:18
Bannlyst
fp
Senast redigerad av snuttis 2020-12-30 kl. 18:23.
Citera
2020-12-30, 18:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag vet inte varför, och jag vet heller inte varför covid tog fart i södra europa och mellaneuropa i slutet på augusti trots att det fortfarande var högsommar där då. Där stämmer din skolteori in förvisso.
MEN varför tog det ca 10 veckor in på hösten innan det tog fart i Sverige, men inte i södra och mellaneuropa?

Det är så mkt vi inte vet om detta viruset. Men det måste vara skönt att vara tvärsäker på sin sak och sin agenda.

Jag tycker ändå vi lärt oss en del. Denna tråd skapades för snart ett år sedan. Vet inte när ordet aerosolsmitta nämndes första gången i tråden, men det kan man säkert söka ut. Likaså ord som presymptomatisk och asymptomatisk smittspridning.

Grejen är ju den att det knappast tog 10 veckor innan smittspridningen tog fart i Sverige efter sommarlovet. Ökningen kunde skönjas redan i oktober inom vården. Smittan sprids och avbryts inte som vi slår av och på en strömbrytare. Det sker fördröjning. Dels har vi inkubationstider och dels har vi smittsamhetsperioder. Smittspridningen sker exponentiellt. Vi gick från ett läge med mycket låg smittspridning till ett annat. I andra länder hade de troligen mer grundsmitta ute i samhället. Likaså tror jag det kan förklara nedgången i smitta under försommaren innan skolstängningen verkligen begränsade smittspridningen. I våras lärde vi oss begrepp som klustersmitta. I Stockholm härjade smittan främst på Järvafältet och de som umgicks i kretsarna kring de som jobbade där. På äldreboenden runt staden exempelvis. Nu under den andra vågen har vi haft mer jämn smittspridning. Hör ingen som säger att vi har klustersmitta i Sverige längre. Det kan också göra det svårare att bringa ned smittan utan lockdown. Antingen naturlig som genom ett längre skollov, eller att man genom ett myndighets, eller regeringsbeslut beslutar sig för att stänga ned.
Citera
2020-12-30, 18:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ärligt hur många klarar att producera på rimlig nivå vid hemarbete med förskolebarn i hemmet? Jag har många medarbetare som jobbar hemma och när det varit lov eller liknade har de själv velat komma in på kontoret för att få ro att arbeta.
Jag tror du har rätt, men IMBILDEN tror det funkar och bör då kunna styrka sitt troende med info om hur det gått i de länder barn och vuxna arbetat och skolarbetetat hemma tillsammans.
Citera
2020-12-30, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tänkte mera på det jag skrev om fakta hur det gått i andra länder. Det bör ju finnas en del.
Det finns säkert fakta om hur det gått i andra länder som IMBILDEN borde kunna länka till så att vi lättare kan se vad som är påhitt och vad som är troligt eller tom. sant.
Hur har det gått i länder med hemundervisning tex?
Mår barnen bra?
Har de lärt sig lika mycket?
Har föräldrarna kunnat jobba hemifrån med barnen hemma?

Osv, osv.

Det fungerar ju som så med nyhetsrapportering att det är alltid de dåliga och hemska nyheterna som sprids.

Har inte hört talas om någon katastrof inom de områden du nämner. Det jag vet är att meritvärdet i gymnasieskolan faktiskt ökade under vårterminen. Jag tror själv att det beror på att eleverna många gånger finner bättre studiero hemma. Dessutom förläggs undervisningen mer koncentrerat och när eleverna själva vill. Det kräver förstås en viss självdisciplin, men man måste vara intresserad om man vill lära sig något även i skolan. Att bara vara där hjälper inte. Katederundervisning känns i ärlighetens namn rätt förlegat, oavsett om det råder pandemi eller inte.
Citera
2020-12-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
1 död i schweiz med efter att ha tagit vaccinet

källa

https://www.blick.ch/schweiz/zentralschweiz/dementer-mann-91-in-ebikon-lu-fuenf-tage-nach-corona-impfung-verstorben-kein-zusammenhang-zwischen-i mpfung-und-todesfall-id16270385.html
Om de ska räkna lika idiotiskt som de gör med avlidna av covid så kommer väl 8 miljarder eller nåt så småningom ha dött av vaccin.
Citera
2020-12-30, 18:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
1 död i schweiz med efter att ha tagit vaccinet

källa

https://www.blick.ch/schweiz/zentralschweiz/dementer-mann-91-in-ebikon-lu-fuenf-tage-nach-corona-impfung-verstorben-kein-zusammenhang-zwischen-i mpfung-und-todesfall-id16270385.html

De tror inte att det finns något samband, mannen har tidigare reagerat negativt på vaccinationer och personen som gav honom sprutan inte var informerad om
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tips: Det kan ha ett samband med att antal konstaterat smittade per dag också legat stilla i flera veckor.
"Platån" på nya smittade i Stockholm ser väl ut att komma lite senare än "platån" för inläggningarna!?

Det borde ju vara tvärtom!?

Kolla sju-dagars-snitten här:
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Dessutom tror jag att det testats mindre under jul av skäl som inte är att smittspridningen minskat.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-30 kl. 18:29.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Tes :

De i vaccinernas testgrupperna var glada i hågen kärnfriska ”ställa upp” personer (no shit sherlock) inte sköra 80+ med underliggande symtom.

Covid ”light” vaccinet ger alltså kroppslig panik hos vissa.

Detta i en grupp där svinn redan anses godtagbart.

Vilket startar ett krig mellan fortsatt försiktighetsprincip/tryck in kanylen så vi kan skita i visir och munskydd.

Det är ju tacksamt att äldre människor i livets slutskede kan dö närsomhelst, finns inget incitament att undersöka om vaccinet i sig möjligen påskyndar den processen.

Man kan alltid säga att vederbörande ändå skulle dö snart, frågan är bara, varför ödsla vaccin på någon som ändå kommer att dö inom kort?
Citera
2020-12-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Kliade det lite för mycket i fingrarna? Kände du dig träffad?

Att komma dragandes med eftersläpningen NU är både billigt och genomskinligt.

Nej
Skrev ett lika dumt och ointelligent inlägg bara. 😃👍
Tänkte vi kunde hålla samma nivå
Citera
2020-12-30, 18:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker ändå vi lärt oss en del. Denna tråd skapades för snart ett år sedan. Vet inte när ordet aerosolsmitta nämndes första gången i tråden, men det kan man säkert söka ut. Likaså ord som presymptomatisk och asymptomatisk smittspridning.

Grejen är ju den att det knappast tog 10 veckor innan smittspridningen tog fart i Sverige efter sommarlovet. Ökningen kunde skönjas redan i oktober inom vården. Smittan sprids och avbryts inte som vi slår av och på en strömbrytare. Det sker fördröjning. Dels har vi inkubationstider och dels har vi smittsamhetsperioder. Smittspridningen sker exponentiellt. Vi gick från ett läge med mycket låg smittspridning till ett annat. I andra länder hade de troligen mer grundsmitta ute i samhället. Likaså tror jag det kan förklara nedgången i smitta under försommaren innan skolstängningen verkligen begränsade smittspridningen. I våras lärde vi oss begrepp som klustersmitta. I Stockholm härjade smittan främst på Järvafältet och de som umgicks i kretsarna kring de som jobbade där. På äldreboenden runt staden exempelvis. Nu under den andra vågen har vi haft mer jämn smittspridning. Hör ingen som säger att vi har klustersmitta i Sverige längre. Det kan också göra det svårare att bringa ned smittan utan lockdown. Antingen naturlig som genom ett längre skollov, eller att man genom ett myndighets, eller regeringsbeslut beslutar sig för att stänga ned.

Att det finns en fördröjning mellan Sverige och södra europa kan bero på att vi D-vitaminberikar vår mat. Rent generellt borde vi då ha högre nivåer av D-vitamin när vi går in i den mörka årstiden vilka sen faller som en sten. Man har ju visat på att de som blir svårast sjuka ofta har låga nivåer av D-vitamin.
Citera
2020-12-30, 18:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Haha, ja ibland tänker man inte alls. Vill bara förtydliga också att jag inte på något sätt vill försena vaccin-leveranserna till Island och Norge. Fattas bara .. Krigsherrarna i Afrika känner jag betydligt mindre ansvar för, åtminstone under mars månad.

Säger inget emot att vi ombesörjer vaccin till våra grannar men Afrika stör mig fruktansvärt mycket.

När alla som vill vaccineras i Sverige är klara då kan vi självklart skänka de doser som finns över, precis som vi gjorde med pandemrix.
Gör mig så fruktansvärt förbannad inte ens riskgrupperna kommer att vara klara i mars
Citera
2020-12-30, 18:29
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De tror inte att det finns något samband, mannen har tidigare reagerat negativt på vaccinationer och personen som gav honom sprutan inte var informerad om

exakt samma som i kalmar de dog efter att ha tagit vaccinet men det berodde inte pa vaccinet det berodde pa nagot helt annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in