Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vad är din förklaring till att smittan var närmast obefintlig under sommaren, för att sedan gradvis öka under hösten? Du måste presentera hållbar alternativ förklaring till varför smittan dök under sommaren och ökade under hösten om någon ska ta dig på allvar.
Tycker iofs att det skulle räcka att du stirrar tillräckligt länge på diagram över dödstal/dag med corona för att inse att du har fel. Att inget samband fanns i våras mellan skolavslutning och coronadöda per dag (någon månad senare.)
Men men... jag tror orsakerna är de vanliga orsakerna till att virus i princip försvinner på sommaren. Varmare, ljusare, fuktigare luft, vi spenderar mindre tid inomhus. Många arbetsplatser stängdes (dvs motsvarande tidig semester) .
Detta i kombination med att gemeneman var väldigt rädd för corona under typ april/maj (då smittspridningen stannade upp ganska tvärt och någon månad senare började corona-död-statistiken plana ut på väldigt låga nivåer.)
Rädslan gjorde att efterlevnaden av Sverige balanserade restriktioner/regler var väldigt hög under denna period (vet många som tom satt självisolerade under denna period). Rädsla är bästa medlet för att minska smittan tror jag.
Till sist, corona sprids såklart även på grundskola/förskola precis som på alla andra arbetsplatser. Jag tror dock barnen utgör en väldigt lite faktor för spridningen totalt sett. Lärare-lärare sprider nog friskt. MEN framför allt kostar (folkhälsa /ekonomi) stängning av grundskola /förskola väsentligt mer än det smakar (ev räddade coronaliv). Fullständigt suboptimalt beslut att stänga skolan, detta insåg Sverige tidigt och är ett av de beslut som faktiskt visst sig var väldigt lyckat.