2020-12-30, 16:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
var finns källan på detta?
Om vi planerar att skänka bort vårt vaccin innan alla som vill vaccinera sig i landet har fått tillgång så låter det helt förkastligt.

Du var lite för snabb. Jag har infogat länk i det inlägget du svarade på.

06:20 ----)
https://www.svtplay.se/video/28047758/aktuellt/aktuellt-28-dec-20-00-1?start=auto
Citera
2020-12-30, 16:27
Medlem
https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/biverkningsrapportering-till-lakemedelsverket-efter-dodsfall/
Där ser man
Citera
2020-12-30, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Skönt att du äntligen gett med dig avseende obefintligt samband mellan skolstängning i somras och minskning av coronasmitta (dvs effekt i corona-död-statistiken) . Men det tog oroväckande lång tid innan polletten trillade ner för dig.

Diskussion kring vilka påverkansfaktorer som var relevant vid våg nr 2 eller inte får någon annan förklara för dig. Jag pallar inte det.

Nej, jag har inte gett med mig någonting. Det är glasklart att det finns ett samband mellan smittspridning och öppna skolor. Vi hade nästan ingen smittspridning under sommaren. Den började ta fart drygt en månad efter skolorna öppnade. Men visst - vi kan vända på resonemanget.

Varför har smittan ökat kraftigt under hösten? Vädret tror vissa på, men det förklarar ju inte riktigt varför smittan spridit sig i länder med såväl ökenklimat, arktiskt klimat, låg luftfuktighet, liksom hög luftfuktighet. Det enda klara sambandet man kan se är att fler sociala interaktioner ger mer smitta än mindre. Föga överraskande kanske.

Lena Einhorn varnade för detta med att återöppna skolorna i denna artikel från 27 juli och hänvisar till ett samband man kunnat se i Israel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig
Citera
2020-12-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du var lite för snabb. Jag har infogat länk i det inlägget du svarade på.

06:20 ----)
https://www.svtplay.se/video/28047758/aktuellt/aktuellt-28-dec-20-00-1?start=auto

Ok, förstår inte riktigt om det är ett eget svenskt initiativ att skänka bort det eller om det är ett EU samarbete.
Är det ett eget svenskt initiativ att skänka bort det anser jag det förkastligt.
Citera
2020-12-30, 16:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/biverkningsrapportering-till-lakemedelsverket-efter-dodsfall/
Där ser man
Att en multisjuk person dör är tragiskt. men hur ser det ut i samband med andra vaccinationer?
Finns det liknande fall där? Exempelvis influensavaccinationer är årligen återkommande för denna gruppen personer.
Citera
2020-12-30, 16:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Korkad? Kanske men jag tror inte att munskydd är frälsaren som andra korkade skribenter anser.

Att en (1) person avlider i covid-19, och man genast anser att han hade överlevt om han bara tagit på sig ett munskydd, det är naivt och extremt förenklat.

Mannen i fråga kan ha varit predisponderad till ett flertal tillstånd som försvårade hans sjukdomsbild.
Men det vet vi exakt ingenting om.
Först ska du läsa på vad skillnaden är mellan andningsskydd och munskydd. Sen ska du beställa hem dessa andningsskydd och börja använda dem

Varför tror du att vårdpersonal som behandlar covidpatienter använder andningsskydd? "Naivitet"?

Finns dom att köpa kommersiellt så ska man som privatperson köpa och använda dem. Effekten av att du använder ett andningsskydd (utan ventil) kan vara motsvarande att du blivit vaccinerad och att du i princip inte längre utgör en smittorisk för andra.
Citera
2020-12-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att en multisjuk person dör är tragiskt. men hur ser det ut i samband med andra vaccinationer?
Finns det liknande fall där? Exempelvis influensavaccinationer är årligen återkommande för denna gruppen personer.

Jag menade mest varför media rapportera detta. Tror inte personen dog av vaccinet precis. Och vaccinet ger väl inte skydd efter en dag eller har jag missat nåt?
Citera
2020-12-30, 16:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Precis, då finns det ju snarare enormt starka skäl att stänga grundskolan och förmodligen även dagisen. När smittspridningen och utbrotten därifrån är massiva. Det drabbar ju alla vuxna och framför allt äldre som blir svårt sjuka och dör.

Men man skyllde i våras som sagt på att framför allt många invandrarbarn får så enormt mycket stryk hemma och bara får ett mål mat om dagen och det är i skolan. Det har man vetat om i decennier och inte gjort något åt. Man har låtit det vara så och fortsätta så för att inte "stigmatisera" invandringen. Därför kan man inte stänga grundskolan och förskolan nu när det så oerhört väl hade behövts.
Utöver det menade man på att mor- och farföräldrar inte skulle kunna ha koll på sina barnbarn, utan de skulle släppa dem vind för våg (om dagis stängdes och dessa skulle passa barnen).
Snacka om att ha förtroende för sitt eget folk ...
Citera
2020-12-30, 16:41
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ok, förstår inte riktigt om det är ett eget svenskt initiativ att skänka bort det eller om det är ett EU samarbete.
Är det ett eget svenskt initiativ att skänka bort det anser jag det förkastligt.
Sverige har tagit på sig att vara ombud till Island och Norge för att de ska få del av EU-upphandlingen. Påverkar ej Sveriges tilldelade doser. Kan inte vara så svårt att förstå, informationen finns typ överallt. Det är EU gemensamt som avstår doser.
Citera
2020-12-30, 16:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Utöver det menade man på att mor- och farföräldrar inte skulle kunna ha koll på sina barnbarn, utan de skulle släppa dem vind för våg (om dagis stängdes och dessa skulle passa barnen).
Snacka om att ha förtroende för sitt eget folk ...

Har man två, tre barn i för och grundskolan så måste en förälder sluta jobba för att ta hand om sina barn under skoltid. Då måste staten gå in och betala lönen för den förälder som är hemma. Eller menar ni att företagen ska betala ut lön till föräldrar som inte kan vara på jobbet för att vara solidariska?

Hade detta skett så hade jag med högst lön och jobbigast jobb valt att stanna hemma med barnen, något ni fått pynta för.

Jag hade gjort lite lunch, städat lite om dagarna, fixat lite mellis. Ha lite utomhus aktivitet med lite bollspel på rasten, sovit lite på soffan under lektionerna, spelat lite ps5, chilla lite men samtidigt dragit in stålar.

Gärna i några månader så man får lite extra semester. Och snälla ta det precis innan sommarlovet. Vill ha 2-3 månaders semester med full betalning av staten.
Citera
2020-12-30, 16:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Det är väl bra om vi kan hjälpa till. Men jag tycker att vi först hjälpligt skall släcka våra egna "bränder". Sjukvården är på väg att helt haverera.

Sen undras vilka möjligheter Polen har haft att upphandla vaccin. Polska brandmän bilade ända hit och hjälpte oss när Sverige höll på att brinna upp.

Dom tycker jag vi skall hjälpa om dom behöver vår hjälp.
Citera
2020-12-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Sverige har tagit på sig att vara ombud till Island och Norge för att de ska få del av EU-upphandlingen. Påverkar ej Sveriges tilldelade doser. Kan inte vara så svårt att förstå, informationen finns typ överallt. Det är EU gemensamt som avstår doser.
Tittade du på länken?
Detta handlade inte om Norge och Island utan andra icke EU länder. Eller?
Kan du länka till någon av ställena där denna information finns, jag kan inte hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in