2020-12-30, 16:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Solidaritet eller brist på självbevarelsedrift?

Redan från mars skall Sverige börja skänka (?) delar av det inköpta vaccinet till fattigare länder, bla länder på västra Balkan. Detta är långt innan 50+ är vaccinerade, vilka idag så kraftigt överbelastar sjukvården.

Jag förstår att detta är bra för Sverige-bilden.

Men vore det inte rimligt att vi först vaccinerar de åldersgrupper som så kraftigt överbelastar vår egen sjukvård??
Eller så försöker vi hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt?

Man kan hjälpa andra länder att säkra sin vaccintillgång genom att Sverige upphandlar vaccin i samarbete med hela EU. Enskilda, små länder har svårt att få tillgång i konkurrens med större länder/grupperingar av länder.

Balkans vinst är inte Sveriges förlust, allting är inte ett nollsumme-spel.
Citera
2020-12-30, 16:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Finns det ingen statistik över hur många som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19?

Hört talas om något som kallas för Statistiska Centralbyrån?

Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Skulle tro att våra grannländer enbart räknar med de som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19.

Som om inte denna statistik stötts och blötts tillräckligt? Jag vägrar att tro att någon kan vara så efterbliven. Det måste bara vara trollerifasoner. Annars, tack för dina bländande insikter mannen.
Citera
2020-12-30, 16:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Coronarestriktionerna borde vara mycket effektiva på influensan, förra vinterns säsong tvärdog i mars.

Jaa, det är i varje fall den bedömning jag gjort.
Citera
2020-12-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är mycket intressant. Det kan vara en förklaring till att det drabbar så olika. Folk som smittas via händerna eller äter något med virus på får en lindrigare infektion, men de som får ner virus i luftvägarna blir mer sjuka.
Man skulle kanske kunna använda kontaktsmitta som någon sorts billigt vaccin för personer som inte tillhör riskgrupper.
Ja, så kan man säga.
Jag tycker ändå att inte få smittan alls är det bästa alternativet.
Vaccinen skyddar betydligt bättre än själva viruset.
Det har jag lagt ut en uppsats som förklarar det.
Citera
2020-12-30, 16:10
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Och den 27/12 var det noll döda på 24h. Alltså 0st per vartannat inlägg. Trodde viruset var helt borta. Måste ändå ge att du hade lyckats. Om en bara för en dag.

Kliade det lite för mycket i fingrarna? Kände du dig träffad?

Att komma dragandes med eftersläpningen NU är både billigt och genomskinligt.
Citera
2020-12-30, 16:13
Avslutad
Citat:
Solidaritet eller brist på självbevarelsedrift?

Redan från mars skall Sverige börja skänka (?) delar av det inköpta vaccinet till fattigare länder, bla länder på västra Balkan. Detta är långt innan 50+ är vaccinerade, vilka idag så kraftigt överbelastar sjukvården.

Jag förstår att detta är bra för Sverige-bilden.

Men vore det inte rimligt att vi först vaccinerar de åldersgrupper som så kraftigt överbelastar vår egen sjukvård??

06:25 -- )
https://www.svtplay.se/video/28047758/aktuellt/aktuellt-28-dec-20-00-1?start=auto

Jag som trodde ivermectin skulle rädda balkan (ironi)
Citera
2020-12-30, 16:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och det vet vi exakt ingenting om. Biologiska processer är inte så svartvita.
"Processen" är att det finns ett virus som tycks sprida sig från en persons (antagligen ofta en superspridares) luftvägar genom aerosol och droppsmitta till andra personer. Kontaktsmitta tycks vara ovanligt. Presymptomatiskt spridning eller spridning av personer med väldigt milda symptom verkar vara vanligt.

I det scenariot är det logiskt att alla ska använda andningsskydd i små slutna atmosfärer. Helst skulle superspridaren ha andningsskydd, men om inte det går så åtminstone ett vanligt kirurgmunskydd. Detta genomförs genom krav på munskydd.

Är du så korkad att du inte inser detta?
Citera
2020-12-30, 16:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, undrar varför man skulle kunna få fler att välja bort kollektivtrafik genom att slopa trängselskatten?
Verkligen en riktigt svår nöt att knäcka. Var sjutton fick jag den idén från?

I en pandemi kan vi inte gå ner på detaljer som sinkar oss i smittskyddsarbetet. Vi ska införa allt som kan få ner smittspridningen. Allt. Det handlar om barn och unga barn som kanske kan bli långtidssjuka. Vi har större problem än att ta bort trängselskatt eller att vissa personer åker / plankar på kollektivtrafiken.

Ta bort trängselskatten och låt folk åka kollektivt. Vi kan inte vänta. Det är cirka 4 månader kvar nu tills vi har vaccinerat ganska många och våren kommer. Så ja, ta bort eller lägg till allt som kan få ner smittspridningen. Skulle gärna vilja att vi byggde ut smittspårningen också som är en viktig del nu även om vi har hög smittspridning.
I region Stockholm gjorde de 3 miljarder i vinst och har därmed råd att låta människor åka gratis i kollektivtrafiken, och staten får gå in och betala trängselskatten under denna tid. Ekonomi kan vi hålla på med om 4 månader, vi kommer kunna starta om starkare om vi hindrar smittspridningen nu - istället för att vi har massor med människor som inte kommer kunna vara arbetsföra pga effekter av viruset.
Citera
2020-12-30, 16:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eller så försöker vi hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt?

Man kan hjälpa andra länder att säkra sin vaccintillgång genom att Sverige upphandlar vaccin i samarbete med hela EU. Enskilda, små länder har svårt att få tillgång i konkurrens med större länder/grupperingar av länder.

Balkans vinst är inte Sveriges förlust, allting är inte ett nollsumme-spel.

I mars kommer det vara tillgången på vaccin som utgör begränsning för hur många som kan vaccineras.

Jag tror att det vore bra med en insikt om hur utarbetad vår sjukvårdspersonal faktist är.
Citera
2020-12-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det märktes ingen minskad smittspridning från mitten av augusti heller. Däremot märktes en ökad smittspridning i oktober, vilket inte är så konstigt då den sker med viss eftersläpning från det att skolan börjat.
Skönt att du äntligen gett med dig avseende obefintligt samband mellan skolstängning i somras och minskning av coronasmitta (dvs effekt i corona-död-statistiken) . Men det tog oroväckande lång tid innan polletten trillade ner för dig.

Diskussion kring vilka påverkansfaktorer som var relevant vid våg nr 2 eller inte får någon annan förklara för dig. Jag pallar inte det.
Citera
2020-12-30, 16:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
"Processen" är att det finns ett virus som tycks sprida sig från en persons (antagligen ofta en superspridares) luftvägar genom aerosol och droppsmitta till andra personer. Kontaktsmitta tycks vara ovanligt. Presymptomatiskt spridning eller spridning av personer med väldigt milda symptom verkar vara vanligt.

I det scenariot är det logiskt att alla ska använda andningsskydd i små slutna atmosfärer. Helst skulle superspridaren ha andningsskydd, men om inte det går så åtminstone ett vanligt kirurgmunskydd. Detta genomförs genom krav på munskydd.

Är du så korkad att du inte inser detta?
Korkad? Kanske men jag tror inte att munskydd är frälsaren som andra korkade skribenter anser.

Att en (1) person avlider i covid-19, och man genast anser att han hade överlevt om han bara tagit på sig ett munskydd, det är naivt och extremt förenklat.

Mannen i fråga kan ha varit predisponderad till ett flertal tillstånd som försvårade hans sjukdomsbild.
Men det vet vi exakt ingenting om.
Citera
2020-12-30, 16:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
I mars kommer det vara tillgången på vaccin som utgör begränsning för hur många som kan vaccineras.

Jag tror att det vore bra med en insikt om hur utarbetad vår sjukvårdspersonal faktist är.
Va, är det bristen på vaccin som avgör hur mycket sköterskorna orkar vaccinera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in