Om språkvården i public service
Från SVT text-TV sid 2 (101) just nu:
Fler vill ta vaccin mot covid-19
Är inte "ta vaccin" ungefär lika dåligt som "ta självmord"?
Om det inte handlar om stöld av vaccin så borde det väl vara "vaccinera sig" eller kanske bättre "bli vaccinerade"?
Jag tycker att media i allmänhet (journalister) och public service i synnerhet borde föregå med gott exempel när det gäller språkanvändning och språkvård.
Min bild av vad som hänt under kanske en 50-års period är att i början av den här perioden fanns korrekturläsare och korrekturavdelningar. Dessa bamannades av personer med god kunskap om språket som fungerade som språkgranskare i media. Efter hand som datorers stavkontroller förbättrades och redaktioner var tvingade att minska kostnader så försvann dom här språkvårdande instanserna. Nu är det upp till varje skribent att vårda sitt eget språk. Resultatet är tyvärr en försämring och en förflackning av det så viktiga verktyget i nästan all kommunikation – Språket.
Jag såg denna text, som tar upp detta, men som också påminner om att det finns språkpoliser som går lite för långt emellanåt.
Jag tycker att
”Polisens alkomätare gav utslag och provtagningar visade en promillehalt på 0,88.”, som skribenten förfärar sig över, inte kan missförstås och är OK. Skribenten menar att det borde stå
"0,88 promille alkohol".
https://www.gd.se/artikel/sprakets-forflackning-i-samhallet
–