2020-12-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och så tar folk detta som ett kvitto på att det är okej att kliva på bussen trots att den är knökfull?
Jag har ju munskydd.

Man väljer hur man rationaliserar något utifrån hur man är indoktrinerad.

Annars hade det lika gärna kunnat heta: "Folk undviker kollektivtrafiken för det är jobbigt med munskyddstvång". Eller: "Folk blir mer medvetna när de ständigt ser munskydd som påminner dem om pandemin".

Eller varför inte: "Munskydd kan minska mängden droppsmitta som går ut i luften."
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-30 kl. 14:47.
Citera
2020-12-30, 14:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Härligt att vi snart klubbar igenom beslut att ge dessa komplett omdömeslösa människor makt att hindra oss från att gå utanför dörren.
Ja, men så är pandemilagen också omdömeslös. Jag är ju sosse så borde väl försvara dom men det tänker jag inte göra för de fattar så korkade beslut så man funderar på om man inte ska rösta på nåt annat nästa gång.
Citera
2020-12-30, 14:46
Medlem
GOP kongressledamot du g av C19. 41 år gammal utan underliggande sjukdomar.
Brukade inte bära mask varken utomhus eller inomhus.

https://money.yahoo.com/amphtml/louisiana-congressman-luke-letlow-dead-030127113.html?__twitter_impression=true
Citera
2020-12-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi borde väl alla kunna enas om att rättviseaspekten skulle vara något skev, om man började med att vaccinera alla överviktiga invandrarmän i 60-årsåldern.

Både ja och nej.

Om det avlastar akuterna så är det positivt för alla, men det skulle naturligtvis uppfattas som negativt av i vart fall halva Sveriges befolkning. Ca. 10% skulle hurra och försöka kabla ut nyheten i världen.
Citera
2020-12-30, 14:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nope, jag är nykter.

Jag håller inte med dig. Det är naturligtvis en tolkningsfråga vad rörelsefrihet innebär. Som jag förstått grundlagen, så innebär rörelsefrihet snarare att du som person t.ex. inte kan beläggas med förbud att röra dig fritt inom landets gränser eller att med tvång hållas instängd i ditt hem. I detta ingår inte platser som för tillfället inte går att besöka t.ex. en badplats eller ett köpcenter. Jag kan såklart ha fel i denna definition men isåfall lär lagrådet meddela detta när nu lagförslaget om pandemilag är ute på remiss i diverse olika instanser.

Diskuterar gärna vidare men i en annan tråd då ämnet är lite OT.
Visst, att jag inte kan gå på bolaget på söndagar inskränker inte rörelsefriheten, inte heller att jag inte kan gå och bada i simhallen när den är stängd. Däremot är det skillnad om de tex stänger stränder som en del länder gör (inte så aktuellt i vårt land just nu dock).

Sen är det ju trots allt så att ju mer som stängs ner (onormala stängningar), ju mer minskas våra alternativ och därmed vår personliga frihet. Kanske inte just rörelsefriheten dock. Pandemilagen som snart kommer är helt knasig, visst, den kan säkert bidrag till att minska smittspridningen men den gynnar knappast vår frihet att göra och gå var vi vill (som vi kan normalt).
Citera
2020-12-30, 14:48
Medlem
Breaking News på CNN vid lunch tid var att man hittat ett (1) fall av Engelska varianten i Colorado.
Det var en yngre man utan resehistorik och risk kontakter. I Canada har man hittat två fall
med ungefär samma bakgrund, inga resor och risk kontakter. Man oroar sig nu för att man har ett stort mörker tal på båda orterna. Programledarna frågade sig om man borde förbjuda resor mellan delstaterna
som ett försök att begränsa spridning över kontinenten.

edit:

Här går det undan, nu har man hittat ett fall till.

https://edition.cnn.com/2020/12/30/health/colorado-uk-coronavirus-variant/index.html
Senast redigerad av 006Knasen 2020-12-30 kl. 14:55.
Citera
2020-12-30, 14:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Problemet är att folk som läst på nätet att man ska ha munskydd tror dom är fredade mot viruset när dom bär munskydd.

Gå till Ica Maxi eller bolaget idag innan nyår och de flesta med munskydd är blattar och pensionärer som tror dom är skyddade mot viruset pga masken. Har jag bara mask så blir jag inte smittad.

Fast det minskar ju risken. Folk handlar på ICA Maxi oavsett. De som bär munskydd minskar framförallt risken för att du blir smittad. Du kan gå omkring med symptomfri smitta och sprida virus av bara den.

Att svenska folket och våra politiker inte klarar av att hålla sig borta från trängsel har de redan visat och fler och fler insjuknar och dör varje dag. Om vi ska kunna hålla samhället öppet så måste man vidta alla åtgärder som går för att minska antalet smittade.
Citera
2020-12-30, 14:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
GOP kongressledamot du g av C19. 41 år gammal utan underliggande sjukdomar.
Brukade inte bära mask varken utomhus eller inomhus.

https://money.yahoo.com/amphtml/louisiana-congressman-luke-letlow-dead-030127113.html?__twitter_impression=true
Hade han överlevt ifall han burit mask menar du?
Citera
2020-12-30, 14:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag avstod att vaccinera mig för årets influensa då dom restriktioner som kommer att bli aktuella kommer att med största sannolikhet pressa ned Re-värdet för influensan till under Ett.

Nej infektioner boostar inte immunförsvaret på det sättet. Det är det där med orsak och verkan .. som lätt kan bli fel.

Jag citerar mig själv ur den här tråden;

Citat:
Postat av OY
Det finns lite(otillräcklig) forskning på om två virus kan motverka varandra, och jag såg en studie från Karolinska där slutsatsen lutar åt att så kan vara fallet. Lite resonemang om hur det i så fall skulle kunna användas för att förhindra epidemi och pandemi, spännande.

Slumpmässigt citat i ämnet som talar för att det kan finnas fördel i vissa lägen att ha dragit på sig ett virus, netdoktor citat;

Man kan ha många virus samtidigt i kroppen men om man nyligen infekterats med exempelvis förkyningsvirus blidar kroppen ett motgift-
interferon- som också kan motverka ett annat virus som försöker ta sig in samtidigt.

Detta relativa skydd mot andra, samtida virusangrepp varar bara kort tid och redan efter någon vecka är man lika mottaglig för nya virusinfektioner igen.

Ponera att coronaviruset får en spridning i Sverige om ett par tre veckor, då kommer det lagom till vår influensasässong, lägg därtill vanlig förkylning, kan vara en faktor som sabbar alla beräkningar som har gjorts i den här tråden.

Tycker att det är riktigt intressant, men det är bara jag.

Enligt den studie (Karolinska, du kan söka där om du vill fortsätta argumentera i frågan.) som jag nämner så finns det tecken på att en virusinfektion faktiskt skulle kunna göra att kroppen är mindre mottaglig för ett nytt virus, och om så är fallet öppnar det eventuellt upp för nya metoder att bekämpa till exempel Covid-19 eller vilket virus det nu kan handla om.

Jag kan inte hjälpa att forskare har studerat ämnet och också fått fram resultat som pekar i en viss riktning, jag är bara budbäraren.
Citera
2020-12-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Just i detta fallet är svaret detta.
"Att du inte kan besöka en badplats eller ett köpcentrum är inte samma sak som att din rörelsefrihet begränsas."
Det lät som ett svar med annan orsak än att klarlägga något.

Vad gäller lagen i sig tror jag inte det är konspirationer bakom men jag känner mig tryggare desto mindre verktyg våra nuvarande makthavare förfogar över.
Jag anser att torg och badplatser bör ej vara med utan tydliga vetenskapliga underlag för det.

Eftersom riksdagen skall efterhandsgodkänna tycker jag inte man behöver känna att risken är så stor för oegentligheter. Jag känner mig mer otrygg med ett farligt virus i omlopp än med någon enstaka omotiverat nedstängd badplats sommaren 2021. Vetenskapen kommer ändå inte hinna producera det du efterfrågar och viruset tar inte kölapp.
Citera
2020-12-30, 14:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det minskar ju risken. Folk handlar på ICA Maxi oavsett. De som bär munskydd minskar framförallt risken för att du blir smittad. Du kan gå omkring med symptomfri smitta och sprida virus av bara den.

Att svenska folket och våra politiker inte klarar av att hålla sig borta från trängsel har de redan visat och fler och fler insjuknar och dör varje dag. Om vi ska kunna hålla samhället öppet så måste man vidta alla åtgärder som går för att minska antalet smittade.
Det absolut enklaste i så fall är att man ger alla människor en "slot tid" under vilken de är tillåtna att handla mat och mediciner. Alla personer får en (och endast en) mataffär samt ett apotek där de ska sköta sina inköp.

Id-kontroll skall ske vid inpassering till affären.
Citera
2020-12-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag har inga som helst problem med att undvika trängsel.. problemet är däremot att folk med munblöja tror dom kan trängas hur som helst

Konstigt, de jag träffat med munskydd i kollektivtrafiken är oftast de försiktigaste. Bortsett från idioterna som bär den neddragen på hakan, men de använder det ju inte som munblöja då så det får väl klassificeras som en accessoar mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in