2020-12-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eller, så hjälper inte munskydd helt enkelt.

Jag har sagt det tidigare, tyskarna tar av sig munskyddet så snart de lämnar butiken. De använder även munskyddet som en anledning till att inte hålla avstånd.

Jag vet detta då jag har varit i Tyskland under året.

Stämmer inte med vad jag hört från bekanta som bor där.
Skiljer sig antagligen mellan olika generationer, klasser och folkgrupper.
Citera
2020-12-30, 14:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Å andra sidan påstår FHM inte att aerosoler inte kan uppstå vid tal, sång och blåsinstumentspelande, så vad vill du ha sagt mer än att kritisera en myndighet, är du i rätt tråd?

Jag tycker att det är intressant att influensan tycks ha tryckts ner genom bred spridning av Covid-19, kanske kan man få stopp på spridningen av coronaviruset genom att ge folk en förkylning, öppnar ju upp för lösningar om det fungerar så att en infektion boostar immunförsvaret till den grad att nya virus har svårt för att etablera sig i en människa.

Jag avstod att vaccinera mig för årets influensa då dom restriktioner som kommer att bli aktuella kommer att med största sannolikhet pressa ned Re-värdet för influensan till under Ett.

Nej infektioner boostar inte immunförsvaret på det sättet. Det är det där med orsak och verkan .. som lätt kan bli fel.
Citera
2020-12-30, 14:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Stämmer inte med vad jag hört från bekanta som bor där.
Skiljer sig antagligen mellan olika generationer, klasser och folkgrupper.
Även i Sverige är invandrare mer benägna att ha munskydd på sig, och de var relativt tidiga med detta.
Men jag vet inte hur de beter sig i allmänhet.
Citera
2020-12-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du har fel. Det är staten som köper in vaccinet, för dom pengarna som vi medborgare betalt in i skatt.

No shit?

Man kallar ofta saker gratis om de enbart betalas indirekt.
T.ex. gratis inträde på museum, gratis provsmakning, gratis att posta på Flashback o.s.v.
Citera
2020-12-30, 14:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Svårtolkade siffror idag. Och nu är det dags för röda dagar igen.
Man kan se det så här:

448 nya dödsfall har rapporterats de senaste 7 dagarna

41000 nya fall har rapporterats de senaste 7 dagarna

Det är ungefär lika många som föregående 7 dagar.

Men de senaste dagarna "fattas" nog både dödsfall (pga ökad eftersläpning) och fall (pga reducerad testning).
Citera
2020-12-30, 14:25
Avstängd
Tråkiga dödstal igår och idag men förmodligen inte annat att vänta med tanke på både eftersläpning och helgdagar. Blir nog dessvärre ännu värre rapporteringar i början på januari eftersom det nu inte kommer någon rapport förrän 7 januari (eller 5 januari om FoHM rapporterar på trettondagsafton).
Citera
Medlem
Citat:
Hehe... vaccinera männen först?
I Sverige 2020.
Finns inte på kartan.

Det finns inget rationellt resonemang i världen som skulle kunna få landets samtliga feminister att acceptera sådant patrarkalt beteende.
Gensusverige skulle få ägna hela konferenser åt debriefing.
De kommer snart producera artikelar som går ut på att männen snodde alla respiratorer så att kvinnorna blev kortare, fick lägre lön och dog.
Vi borde väl alla kunna enas om att rättviseaspekten skulle vara något skev, om man började med att vaccinera alla överviktiga invandrarmän i 60-årsåldern.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, drygt 200 döda igår, 243 idag. Vi kommer antagligen tangera 10 tusen döda innan året kan slutsummeras en bit in i januari.

Bara att hoppas på att jullovet har en dämpande effekt. Frågan är vad som kommer att hända när alla ska återgå till skolan. Får vi dessutom hit den muterade varianten som är 70% mer smittsam och dessutom drabbar barn hårdare. Blir inte kul det här.

Jag tar gärna några månader ledigt från jobbet med full betalning av staten för att ta hand om mina barn på skoltid.

Laga lite lunch, hjälpa lite med matten, sätta alarm att lunchrasten snart är slut. Ligga på soffan och skriva på Flashback hela dagarna.

Men skulle aldrig göra det gratis eller på arbetstid, staten får stå för en av föräldrarnas löner under tiden grundskolan är stängd.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Fortsatt kraftig underrapportering av dödsfall.
Antal rapporterade dödsfall som är tio dagar eller äldre: 148/243 eller 60,9%.

Igår var det 57%, så eftersläpningen fortsätter att öka. För två veckor sen var runt 40% av de rapporterade fallen 10 dagar eller äldre. I slutet av november låg samma på mellan 20 och 30%. I september ungefär 10%.

Om två veckor kommer statistiken fram till lucia att vara ganska färdig. Ser ut som man skulle hamna på runt 80 döda/dag där. Vad man ligger på just nu går inte att veta.
Citera
2020-12-30, 14:27
Medlem
Citat:
Fast man kan ju ha en åsikt om en politisk inriktning utan att veta alla detaljer. Vet du själv precis till 100% vad du är emot. Sedan ingår även smittspridningen och dödstalen som avvägningsparameter.

Själv tror jag allehanda negativt om styrande regim men jag tror inte pandemilagens syfte är annat än att få lite fler möjligheter att använda lagen mot smitsspridandeidioter. Hade de velat införa Nordkorea hade de ju möjligheten redan förra varianten som gick ut i höstas och den lagen använde de inte alls.

Just i detta fallet är svaret detta.
"Att du inte kan besöka en badplats eller ett köpcentrum är inte samma sak som att din rörelsefrihet begränsas."
Det lät som ett svar med annan orsak än att klarlägga något.

Vad gäller lagen i sig tror jag inte det är konspirationer bakom men jag känner mig tryggare desto mindre verktyg våra nuvarande makthavare förfogar över.
Jag anser att torg och badplatser bör ej vara med utan tydliga vetenskapliga underlag för det.
Citera
2020-12-30, 14:27
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi borde väl alla kunna enas om att rättviseaspekten skulle vara något skev, om man började med att vaccinera alla överviktiga invandrarmän i 60-årsåldern.
Skulle vara intressant att se hur man skulle vinkla denna varianten i media.
Citera
2020-12-30, 14:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Uttrycket "munblöja" är tämligen adekvat eftersom huvudpoängen med munskydd är att hindra dina egna smittämnen att nå omgivningen precis som att blöjor på bäbisar hindrar kroppsprodukter att hamna lite här och var kring bebisen.

Om du i blöjanalogin är rumsren vad dina utdunstningar från munnen anbelangar så kan du helt klart gå utan munblöja, vilket jag gissar att du gör, men hur lyckas du hålla andan så länge i trängsel?

Jag har inga som helst problem med att undvika trängsel.. problemet är däremot att folk med munblöja tror dom kan trängas hur som helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in