2020-12-30, 13:43
Medlem
Har inte hängt med så mycket på slutet men var det inte en studie från Tyskland om hur de vände smittan med munskydd? För jag tycker det verkar som att Tyskland sätter dödsrekord mest hela tiden just nu.
Citera
2020-12-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha exakt min tanke! De andra är ju i och för sig på semester i sälen och gran canaria så de här fick väl hoppa in.

Undrar vad det kommer handla om. Säkert något om nyårsafton och att man ska hålla avstånd när man skjuter raketer.
Undras hur det blir med frågor idag?
Helt inställda eller extremt kraftigt modererade?
Eller bara utvalda trogna journos.
Citera
2020-12-30, 13:48
Medlem
Surtrutens avatar
Nu har vi bokat en kortvecka i Sälen mellan sportlov och påsk, känns bra att få klart för sig att det är att betrakta som "en nödvändig resa".
Citera
2020-12-30, 13:49
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har inte hängt med så mycket på slutet men var det inte en studie från Tyskland om hur de vände smittan med munskydd? För jag tycker det verkar som att Tyskland sätter dödsrekord mest hela tiden just nu.

Blir bara värre och värre i Tyskland trots munblöja, lockdowns å fan å hans moster.. mitt i allt rapporterar inte CNN längre om hur duttiga zö Germans är
Citera
2020-12-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Snälla Löfvén, börja vaccinera personer i åldern 60-70, som är den vanligast förekommande kategorin på IVA, tillhör flocken, jobbar, går på gallerier. Och snälla EU, godkänn de andra vaccinen, vänta inte i hundra år på någon sista amerikansk studie.
Med det menat, det går att hindra mutationen från att få jättestort fäste i Sverige, men det är på gränsen, om man i 1-2 månader bara vaccinerar 90-åringar på boenden så kan det vara för sent.
Det är ju inte som att man väljer mellan SÄBO eller gruppen 60-70 år.

SÄBO är 70k personer, och de står för en väldigt stor del av dödsfallen. Den här lilla gruppen vaccinerar man på ett kick.

Svenskar mellan 60-70 år är över en miljon människor.
Citera
2020-12-30, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är du full? Det är ju exakt det som sker.

Nope, jag är nykter.

Jag håller inte med dig. Det är naturligtvis en tolkningsfråga vad rörelsefrihet innebär. Som jag förstått grundlagen, så innebär rörelsefrihet snarare att du som person t.ex. inte kan beläggas med förbud att röra dig fritt inom landets gränser eller att med tvång hållas instängd i ditt hem. I detta ingår inte platser som för tillfället inte går att besöka t.ex. en badplats eller ett köpcenter. Jag kan såklart ha fel i denna definition men isåfall lär lagrådet meddela detta när nu lagförslaget om pandemilag är ute på remiss i diverse olika instanser.

Diskuterar gärna vidare men i en annan tråd då ämnet är lite OT.
Citera
2020-12-30, 13:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju inte som att man väljer mellan SÄBO eller gruppen 60-70 år.

SÄBO är 70k personer, och de står för en väldigt stor del av dödsfallen. Den här lilla gruppen vaccinerar man på ett kick.

Svenskar mellan 60-70 år är över en miljon människor.
Finns det någon uppdaterad rapport över ålder och etnicitet på de som avlider under denna sk "andra" vågen?
Citera
2020-12-30, 13:55
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu har vi bokat en kortvecka i Sälen mellan sportlov och påsk, känns bra att få klart för sig att det är att betrakta som "en nödvändig resa".

Själv är jag sugen på att göra alla ansiktsbehandlingar, frisörbesök och shopping som jag avstått i snart ett år!!! Får Stefan köpa reservdelar till rakhyveln så får jag klippa håret på salong.

Jag har seriöst inte varit i en affär förutom mataffären på 9 månader! Och tanken att resa till sälen eller utomlands har inte ens förespeglat mig.

Känner mig ärligt talat lurad.
Citera
2020-12-30, 13:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Själv är jag sugen på att göra alla ansiktsbehandlingar, frisörbesök och shopping som jag avstått i snart ett år!!! Får Stefan köpa reservdelar till rakhyveln så får jag klippa håret på salong.

Jag har seriöst inte varit i en affär förutom mataffären på 9 månader! Och tanken att resa till sälen eller utomlands har inte ens förespeglat mig.

Känner mig ärligt talat lurad.
Du ska känna dig lurad. Av flera anledningar.

Men följ Lex Löfven och boka en klipptid du.
Citera
2020-12-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Härligt att vi snart klubbar igenom beslut att ge dessa komplett omdömeslösa människor makt att hindra oss från att gå utanför dörren.

Sant! Världshistoriens mest patetiska styre? Handla reservdel till rakapparat? Snälla nån, han kunde väl skicka vem som helst som inte har ett känt politikrransikte att köpa enNyrakapparat. Tror Stefan har råd med det. Är de kvar i trotsåldern eller är de helt enkelt bara osmarta?

Man förundras ju över att Stefan verkar sakna rådgivare helt och hållet. Var är de där smarta välklädda personerna man tror omger ett lands ledare? De som sitter i viktiga samtal, checkar läget, gör bedömningar och ger väl avvägda råd.

Det är då iaf bevisat, politikerna har inte alls fattat hur allvarligt läget är, och kommer väl inte fatta det förrän de själva ligger i en sjuksäng med svår covid-19.

Själva handlingarna i sig är väl inte egentligen någon orsak till ramaskri. Det är ju snarare den totala bristen på insikt man förfasas över.
Citera
2020-12-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nope, jag är nykter.

Jag håller inte med dig. Det är naturligtvis en tolkningsfråga vad rörelsefrihet innebär. Som jag förstått grundlagen, så innebär rörelsefrihet snarare att du som person t.ex. inte kan beläggas med förbud att röra dig fritt inom landets gränser eller att med tvång hållas instängd i ditt hem. I detta ingår inte platser som för tillfället inte går att besöka t.ex. en badplats eller ett köpcenter. Jag kan såklart ha fel i denna definition men isåfall lär lagrådet meddela detta när nu lagförslaget om pandemilag är ute på remiss i diverse olika instanser.

Diskuterar gärna vidare men i en annan tråd då ämnet är lite OT.

Så kontentan är att du vet inte vad du försvarar men du försvarar det ändå.
Bra indoktrinering på denne.
Och sen drar du OT kortet för att slippa diskutera.
Citera
2020-12-30, 14:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Sant! Världshistoriens mest patetiska styre? Handla reservdel till rakapparat? Snälla nån, han kunde väl skicka vem som helst som inte har ett känt politikrransikte att köpa enNyrakapparat. Tror Stefan har råd med det. Är de kvar i trotsåldern eller är de helt enkelt bara osmarta?

Man förundras ju över att Stefan verkar sakna rådgivare helt och hållet. Var är de där smarta välklädda personerna man tror omger ett lands ledare? De som sitter i viktiga samtal, checkar läget, gör bedömningar och ger väl avvägda råd.

Det är då iaf bevisat, politikerna har inte alls fattat hur allvarligt läget är, och kommer väl inte fatta det förrän de själva ligger i en sjuksäng med svår covid-19.

Själva handlingarna i sig är väl inte egentligen någon orsak till ramaskri. Det är ju snarare den totala bristen på insikt man förfasas över.
Och hur hade det sett ut om en assistent hade skickats ut för att hämta klockan, eller köpa rakdelar?
"Löfven offrar underlydande i pandemin!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in