Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-28, 00:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
84. Hartley Lin - Young Frances?

Mycket snyggt! En trevlig kanadensisk serieberättelse som man kan läsa lite om här.

Två och en halv nöt kvar att knäcka! De bör inte vara omöjliga. Vi vet att en är dansk (#72) och att en inte är det, oavsett vad förvirrade lekledare har påstått.

Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Enligt uppgift skulle Amba ha varit med i två nr av Pox; dessa grävde jag fram men serierna där matchade i varje fall inte.

Nej, det gör de inte. Jag kan väl säga så mycket som att denna ruta inte är hämtad ur en traditionell seriepublikation, utan ur en tidning som även bidragit med en annan nöt i årets skål.

Yulenuts 2020
Två restnötter (och en halv)
Citera
2020-12-28, 00:26
Medlem
59. En giftig mans dagbok.
Citera
2020-12-28, 22:20
Medlem
timheideckers avatar
Jag tror jag kan ha löst #72. Kan det vara Katrine Clante & Annette Herzog - Hjärtestorm? Precis som med Bromanders senaste bok verkar den vara uppdelad av två fiktiva huvudpersoners berättande. Verkar även som att Rasmus Bregnhøi har varit med och tecknat men hans namn finns inte med på omslaget.
Citera
2020-12-28, 23:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
59. En giftig mans dagbok.

Torkel Pojsons äventyr under samlingstiteln En giftig mans dagbok var inte heller vad jag tänkte mig, men visst handlar det om tidningen Schlager (där förstås även Thomas Stålbergs Schlagergnaager, #20, publicerades). Dock har jag nu varit nere och botaniserat i källaren, och med reservation för att jag inte orkade gräva mig fram till de tidiga numren i tabloidformat, så verkar det som att den titel jag var ute efter trots allt kan ha varit av engångskaraktär: Cityeremiten (med undertitel Fridag i mitt sinne), i Schlager #56 från december 1982.

Under sådana omständigheter kan jag inte gärna begära att någon skall kunna pricka titeln, och jag betraktar därmed nöt #59 som helknäckt. Jag hoppas det är en acceptabel lösning att Man–At–Arms får 10 p för att ha identifierat Amba och erimsund 5 p för att korrekt ha gissat att det handlade om dennes serier i tidningen Schlager.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Jag tror jag kan ha löst #72. Kan det vara Katrine Clante & Annette Herzog - Hjärtestorm? Precis som med Bromanders senaste bok verkar den vara uppdelad av två fiktiva huvudpersoners berättande. Verkar även som att Rasmus Bregnhøi har varit med och tecknat men hans namn finns inte med på omslaget.

Alldeles korrekt! Liksom i fallet Shahid/Skärvor (#37) så berättas i boken två historier från varsin pärm – vilken man vill börja med är förstås valfritt – som sedan möts i volymens mitt. (I denna bok som väl främst riktar sig till flickor i de yngre tonåren är upplösningen förstås mindre fatal än hos Bromander.) Här var det fråga om den kill-halva som Rasmus Bregnhøi tecknat. /E/n lyckad kombination som får helheten att djupna i stället för att spreta, vilket behövs då huvudberättelsen ofta tar snåriga omvägar och pauser när narrativet blandas med skissartade, pedagogiska instick, tyckte DN:s recensent. Uppfriskande också att bland de olika filosofer som får uttala sig om kärlek och relationer återfinna bl.a. Thomas av Aquino, vilket förstås aldrig skulle ha förekommit i en svensk bok.

En enda ruta återstår därmed att knäcka, nämligen #93. Tror inte att den skall vara omöjlig, serien har även publicerats på svenska om än inte just detta äventyr. Och rätt svar belönas alltså med 30 sköna p.
Citera
2020-12-29, 07:54
Medlem
Man-At-Armss avatar
93. Teobalds äventyr (Douwe Dabbert) - Thom Roep, Piet Wijn.
Citera
2020-12-29, 09:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
93. Teobalds äventyr (Douwe Dabbert) - Thom Roep, Piet Wijn.

Jaaaaaaaaa!!! Här från det danska albumet Drilledyret där huvudpersonen heter Gammelpot. Återkommer senare idag med sammanräkning av årets tävlingsresultat.
Citera
2020-12-29, 12:12
Moderator
Slutarställningen i 2020 års julquiz blev därmed:

Guld: Man-At-Arms, 152 p
Rökelse: timheidecker, 92 p
Myrra: erimsund, 68 p
Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: Popesize 49 p; PlantaGenista 40 p; Gissa vem 15 p; Kalla Kåre 11 p; Pippikoftan/UltimateShipII 6 p; Någon 5 p

Tack till alla medverkande! Gott slut – god forts. följer!
Citera
2020-12-29, 12:51
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: Popesize 49 p; PlantaGenista 40 p; Gissa vem 15 p; Kalla Kåre 11 p; Pippikoftan/UltimateShipII 6 p; Någon 5 p

Snygg utklassning från Man-At-Arms...

Tack än en gång för en trevlig juletävling.
Citera
2020-12-29, 14:23
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Tack själv Pojken med guldbyxorna! Och stort grattis till Man-At-Arms! Det var verkligen en utklassning av rang. Gott nytt år, allihopa!
Citera
2020-12-29, 14:48
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ja, stort tack Pojken med guldbyxorna för ännu ett roligt julquiz. Extra kul blev det med årets rekordstora nötskål.
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Tack själv Pojken med guldbyxorna! Och stort grattis till Man-At-Arms! Det var verkligen en utklassning av rang. Gott nytt år, allihopa!
Tack, men utklassning vill jag inte kalla det.Om du hade knäckt den sista nöten hade det blivit oavgjort.
Citera
2020-12-29, 18:27
Medlem
Tack för ännu ett kul quiz! Listan över serier att läsa har än en gång växt...
Citera
2020-12-30, 02:25
Medlem
Instämmer i föregående talare. Stort tack Pmg för ett kul julnöje! Och jag känner att jag måste läsa Finettes jul för att se vad som ligger bakom både mannens dramatiska ursäkt och tjejens minst sagt intressanta klädstil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in