Citat:
Ursprungligen postat av
erimsund
59. En giftig mans dagbok.
Torkel Pojsons äventyr under samlingstiteln
En giftig mans dagbok var inte heller vad jag tänkte mig, men visst handlar det om tidningen
Schlager (där förstås även Thomas Stålbergs
Schlagergnaager, #20, publicerades). Dock har jag nu varit nere och botaniserat i källaren, och med reservation för att jag inte orkade gräva mig fram till de tidiga numren i tabloidformat, så verkar det som att den titel jag var ute efter trots allt kan ha varit av
engångskaraktär:
Cityeremiten (med undertitel
Fridag i mitt sinne), i
Schlager #56 från december 1982.
Under sådana omständigheter kan jag inte gärna begära att någon skall kunna pricka titeln, och jag betraktar därmed nöt #59 som helknäckt. Jag hoppas det är en acceptabel lösning att Man–At–Arms får
10 p för att ha identifierat Amba och erimsund
5 p för att korrekt ha gissat att det handlade om dennes serier i tidningen
Schlager.
Citat:
Ursprungligen postat av
timheidecker
Jag tror jag kan ha löst #72. Kan det vara Katrine Clante & Annette Herzog - Hjärtestorm? Precis som med Bromanders senaste bok verkar den vara uppdelad av två fiktiva huvudpersoners berättande. Verkar även som att Rasmus Bregnhøi har varit med och tecknat men hans namn finns inte med på omslaget.
Alldeles korrekt!

Liksom i fallet
Shahid/Skärvor (#37) så berättas i boken två historier från varsin pärm – vilken man vill börja med är förstås valfritt – som sedan möts i volymens mitt. (I denna bok som väl främst riktar sig till flickor i de yngre tonåren är upplösningen förstås mindre fatal än hos Bromander.) Här var det fråga om den kill-halva som Rasmus Bregnhøi tecknat.
/E/n lyckad kombination som får helheten att djupna i stället för att spreta, vilket behövs då huvudberättelsen ofta tar snåriga omvägar och pauser när narrativet blandas med skissartade, pedagogiska instick, tyckte DN:s recensent. Uppfriskande också att bland de olika filosofer som får uttala sig om kärlek och relationer återfinna bl.a. Thomas av Aquino, vilket förstås aldrig skulle ha förekommit i en svensk bok.
En enda ruta återstår därmed att knäcka, nämligen
#93. Tror inte att den skall vara omöjlig, serien har även publicerats på svenska om än inte just detta äventyr. Och rätt svar belönas alltså med 30 sköna p.