2020-12-29, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men är det inte alltid så att man vaccineras och bildar antikroppar. Givetvis utsetts vi fortfarande för smittan men vår antikroppar slår tillbaka direkt.
Viruset kan ju inte veta att jag har antikroppar, det märker den först när jag får dem i mig och antikropparna stoppar viruset

Allas immunförsvar svarar inte likadant på ett vaccin, därför kan man inte heller garantera skydd mot sjukdom, eller smittsamhet.

Som det heter, man kan bli sjuk men kan få mildare symptom.

Man kan också bli sjuk, riktigt sjuk, trots att man är vaccinerad.

Du kan inte veta hur din kropp kommer att reagera på smittan, vaccinerad som ovaccinerad.
Citera
2020-12-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är från ett WHO möte igår, det är lite oklart vad han menar, men han säger inte att vacciner inte kommer lösa något.

https://www.rev.com/blog/transcripts/world-health-organization-who-coronavirus-press-briefing-transcript-december-28/amp

OK, tack, ja det är inte självklart vad han menar. De fyra coronavirus som finns och som han tar upp är ju betydligt lindrigare förkylningsvirus. Om han menar att detta kommer mutera till ett förkylningsvirus är det ju närmast positivt. Samtidigt om han säger att vi måste leva med covid-19 är ju inte jättepositivt. Texten kan tolkas både negativt och positivt, jag väljer att inte tolka den alls än så länge, vi vet ju inte heller om han har rätt
Citera
2020-12-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jag har inte påstått att jag vet hur det fungerar, det är du som gör det..

Att Astra Zenecas vaccin inte ger ett fullt skydd mot smitta går ju stick i stäv med vad du påstår och har skrivit här, jag citerar ditt inlägg #429952
"givet hur vaccin fungerar tillsammans med immunförsvaret så skyddar det ju mot smitta."
Ja men du påstår ju att jag har fel så då får du berätta vad jag har fel om, vad gäller immunologin.
Citera
2020-12-29, 23:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror ju på vad man har för cycle threshold och var i infektionsstadiet man mäter. Sverige har 35 och det är ett bra riktvärde. Har man 45 som i Corman-Drosten rapporten så kan man påvisa i princip vad som helst. Tror ingen går efter den längre.

Det hjälper ju inte om det i själva verket är ett annat coronavirus testet ger positivt utslag på,
förkylningsvirus, influensavirus, osv. Är man konspiratoriskt lagd. Så skulle man ju hävda
att testet är medvetet gjort för att göra just så.....

Att läkemedelsindustrin skiter i om de dödar människor eller sysslar med olagligheter är ju inget nytt.

Är ju fastlagt att Dr Anthony Fauci tex. pushat för pcr hiv test som gör att
det går runt människor i usa och tror att de har hiv.
Var ju i tråden tidigare i dag där någon länkade till en intervju med uppfinnaren av pcr testet.
Därav finns det ju redan historia av missbruk av pcr test av industrin.
Citera
2020-12-29, 23:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Även Tegnell har sagt att C19 är här för att stanna. Vaccinerna kanske kan hjälpa till men det kommer troligen inte att lösa problemet. Det beror dels på mutationerna och dels på att immuniteteten inte är så långlivad. Om vi skall lära oss att leva med smittan så kommer samhället att bli rätt annorlunda. Vi kommer aldrig att komma tillbaka till det som vi hade. Sjukvården kommer att ta en större del av resurserna och vissa branscher kommer aldrig att återhämta sig. Man kommer att leva mer isolerat med mindre sociala kontakter. Befolkningen kommer att minska. Inte bara för att många dör i sjukdomen, men troligtvis kommer det att födas färre barn.

Detta var bland det mest underhållande jag läst här inne på länge.

Jag ska påminna dig om det här inlägget framåt sommaren/hösten när vi redan har börjat glömma detta och går på teater och fotboll.

Du har inte funderat på vad mänskligheten gjorde efter spanska sjukan, asiaten, hong kong influensan, svininfluensan osv.

Du vet att dom fortfarande cirkulerar i världen och muterar hej vilt precis som alla virus.
Citera
2020-12-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag vet inte om du har rätt. Chefen för vaccinforskningen på University of Oxford har sagt till SVT att insjuknande i covid-19 kan ge en svag mängd antikroppar – medan vaccin mot covid-19 däremot ser ut att ge ett starkare och mer varaktigt skydd...
Ja om man får en mycket mild infektion kan det bli så att man få färre antikroppar och T-celler.

Får man däremot hög feber under några dagar så får man robusta T-celler.
Citera
2020-12-29, 23:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Allas immunförsvar svarar inte likadant på ett vaccin, därför kan man inte heller garantera skydd mot sjukdom, eller smittsamhet.

Som det heter, man kan bli sjuk men kan få mildare symptom.

Man kan också bli sjuk, riktigt sjuk, trots att man är vaccinerad.

Du kan inte veta hur din kropp kommer att reagera på smittan, vaccinerad som ovaccinerad.

Jag är medveten om att allas immunförsvar reagerar olika och att man kan bli sjuk trots vaccinering.
Min undran var egentligen rent generellt och förenklad, att även om man är vaccinerad så kan man få smittan men immunförsvaret tar hand om det direkt och personen vet inte ens om det
Citera
2020-12-29, 23:40
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Geografiskt tänkte jag mest på - och då i fattigare länder (ursäkta om jag lät otrevlig när jag skrev tidigare - ville bara förtydliga). Ja, jag förstår dig helt. Är väldigt tacksam över att bo på glesbygden.

Ja det lär bli en konsekvens av året som gått - prioritering kring boende och annat i livssituationen. Inte minst har roller och agerande i en krissituation inom familjer och nätverk tydliggjorts. Detta utöver folkvaldas agerande och svenskens mentalitet.
Inte otrevlig alls, tydlig. Det är tacksamt!
Citera
2020-12-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Även Tegnell har sagt att C19 är här för att stanna. Vaccinerna kanske kan hjälpa till men det kommer troligen inte att lösa problemet. Det beror dels på mutationerna och dels på att immuniteteten inte är så långlivad. Om vi skall lära oss att leva med smittan så kommer samhället att bli rätt annorlunda. Vi kommer aldrig att komma tillbaka till det som vi hade. Sjukvården kommer att ta en större del av resurserna och vissa branscher kommer aldrig att återhämta sig. Man kommer att leva mer isolerat med mindre sociala kontakter. Befolkningen kommer att minska. Inte bara för att många dör i sjukdomen, men troligtvis kommer det att födas färre barn.

Om det du säger stämmer kommer det snarast födas fler barn. Födelsetalen ökar i kristider, ingen tillfällighet att åren för världskrigen var då det föddes flest barn i Sverige.
Citera
2020-12-29, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det hjälper ju inte om det i själva verket är ett annat coronavirus testet ger positivt utslag på,
förkylningsvirus, influensavirus, osv. Är man konspiratoriskt lagd. Så skulle man ju hävda
att testet är medvetet gjort för att göra just så.....

Att läkemedelsindustrin skiter i om de dödar människor eller sysslar med olagligheter är ju inget nytt.

Är ju fastlagt att Dr Anthony Fauci tex. pushat för pcr hiv test som gör att
det går runt människor i usa och tror att de har hiv.
Var ju i tråden tidigare i dag där någon länkade till en intervju med uppfinnaren av pcr testet.
Därav finns det ju redan historia av missbruk av pcr test av industrin.

Jag känner folk på covidlab i Skåne som arbetar med pcr-testning, tror inte de håller med dig. Kan du presentera solida bevis för att det är så och inte bara en anonym person som påstår något så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.

Jag har arbetat i läkemedelsindustrin och min uppfattning är att de är mycket noga med att deras produkter ska vara säkra, det blir väldigt kostsamt annars. Pandemrix var väl ett undantag, men där är ju den stora jokern Tegnell inblandad.

Det där med Fauci och HIV har jag ingen koll på.
Citera
2020-12-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja om man får en mycket mild infektion kan det bli så att man få färre antikroppar och T-celler.

Får man däremot hög feber under några dagar så får man robusta T-celler.
Jag skulle vilja säga att genomgången infektion eller vaccin kan ge samma skydd...
Citera
2020-12-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag skulle vilja säga att genomgången infektion eller vaccin ger samma skydd...
Ja. Du har säkert rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in