Citat:
Ursprungligen postat av
.Dostoj.
Kommer bli ännu värre när den nya mutationen från Sydafrika som drabbar barn allvarligare börjar spridas några veckor efter skolstart 2021. Flygtrafiken mellan Sydafrika och Sverige fortsätter trots vetskapen om detta.
Ja jag blir galen på detta. Barn drabbas och FoHM erkänner faktiskt direkt idag att de inte kan sekvensera tillräckligt mycket pga brist på kapacitet. Alltså det är ju inte klokt.
Jag är lite osäker på detta med Sydafrika och områden däromkring. Kan det vara så att deras befolkning är ju lite yngre så därför drabbas yngre mer. Jag tror många barn kommer få långtidscovid även med denna mutation vi haft under hösten också. Men jag hoppas verkligen inte det - men forskningen talar ju annorlunda.
Jag blir lite lugnare att faktisk både Finland Norge Danmark verkar ha kapacitet för sekvensering, emot oss även om vi hittat 1 fall. Med vår höga smittspridning borde vi ligga på högre nivåer än våra nordiska grannar som har lägre samhällsspridning. Vi borde räkna högt med att vi har många fall av dessa andra mutationer. Det är oroande att cirka 40% av de som fick SARS fick långtgående effekter på hälsan lång tid efter genomgången infektion. Vi får hoppas det inte blir så med covid19?