2020-12-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Jag har också drabbats på detta sättet, är hyfsat välavlönad ingenjör utan tidigare sjukdomshistoria och presterar bra på arbetet. Efter min sjukdom i september fick jag svårt att hålla upp tempot samt isolerade mig och fick efter ett tag ångestsymptom och depresion som jag hänvisar till (inte corona) det har gått bra och jag går nu på KBT och är sjukskriven utan gnäll. Misstänker att många hamnat i samma läge och att mörkertalet för efterföljder av corona-sjuka är hög då man inte alltid själv förstår varför man inte klarar av enkla uppgifter eller tankar.

Låter jobbigt. Jag har förstått att en del upplever psykisk ohälsa i form av just ångest och depressioner efter att de varit sjuka, och då har de inte haft liknande problem tidigare så det verkar ju helt klart som viruset kommer åt hjärnan i vissa fall. Hur var det för dig, fick du svåra symptom eller hade du den mildare varianten? Och vilka symptom hade du?

Önskar dig ett snabbt och fullt tillfrisknande.
Citera
2020-12-29, 23:19
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men tesen var ju att inget av företagen undersökte huruvida vaccin skyddar mot smitta. Vilket debunkas av den pressreleasen.

Sorry, men en PR release debunkar ingenting, vi får vänta på en riktig studie istället.
Sen är det ingen tes, utan fakta att det än så länge bara är Astra Zeneca som undersökt och publikt publicerat studier hur effektivt deras vaccin skyddar mot smitta.
Astra Zenecas resultatet gör också att man kan ifrågasätta dina tvärsäkra påståenden hur immunförsvaret och vaccin fungerar.
Citera
2020-12-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Är det inte så oroväckande menar du?

Det är inte glädjande, jag skrev inte att det inte är oroväckande - hela pandemin är obehaglig och alla är skrämda oavsett hur mycket man förnekar det (ofta för att klara av vardagen säkerligen).

Det är väl dock en ganska stor självklarhet med tanke på virusspridningen att det stannar kvar, det antar jag att folk med någorlunda normal IQ kan räkna ut. Tror ni att ett virus med global spridning på kort tid kommer totalt försvinna? Termen kan dessutom betyda att viruset lever kvar i vissa områden, vi har olika förutsättningar beroende på vart vi bor
Citera
2020-12-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Sorry, men en PR release debunkar ingenting, vi får vänta på en riktig studie istället.
Sen är det ingen tes, utan fakta att det än så länge bara är Astra Zeneca som undersökt och publikt publicerat studier hur effektivt deras vaccin skyddar mot smitta.
Astra Zenecas resultatet visar också att dina påståenden om hur immunförsvaret och vaccin fungerar inte stämmer.
Berätta hur de fungerar då.
Citera
2020-12-29, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det borde vara jämt skägg mellan influensa och Covid-19 då de sprids på samma sätt.

FMH citat;

När någon har influensa finns virus framförallt i svalget och övre luftvägarna. Virus sprids som aerosol-, dropp- eller kontaktsmitta. Aerosol och droppar uppstår vid hosta eller nysning

Kanske är det så att vi hade haft mindre Covid-19 om influensan fick ett brett fäste i populationerna först?

Kanske är det så att vi hade haft ännu fler döda om båda virusen hade härjat samtidigt? Det fetmarkerade är ju intressant då covid-19 primärt är en droppsmitta enligt FHM men har ett sådant massivt övertag över vanlig influensa som är en aerosolsmitta.
Senast redigerad av revodneb 2020-12-29 kl. 23:25.
Citera
2020-12-29, 23:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det var nog länge sedan vi förstod att aerosoler uppstår även vid tal, sång, blåsinstrumentspelande osv. Det är nog i princip bara FoHM kvar som tror att man behöver bli hostad i ansiktet för att bli smittad.

Å andra sidan påstår FHM inte att aerosoler inte kan uppstå vid tal, sång och blåsinstumentspelande, så vad vill du ha sagt mer än att kritisera en myndighet, är du i rätt tråd?

Jag tycker att det är intressant att influensan tycks ha tryckts ner genom bred spridning av Covid-19, kanske kan man få stopp på spridningen av coronaviruset genom att ge folk en förkylning, öppnar ju upp för lösningar om det fungerar så att en infektion boostar immunförsvaret till den grad att nya virus har svårt för att etablera sig i en människa.
Citera
2020-12-29, 23:25
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Det är inte glädjande, jag skrev inte att det inte är oroväckande - hela pandemin är obehaglig och alla är skrämda oavsett hur mycket man förnekar det (ofta för att klara av vardagen säkerligen).

Det är väl dock en ganska stor självklarhet med tanke på virusspridningen att det stannar kvar, det antar jag att folk med någorlunda normal IQ kan räkna ut. Tror ni att ett virus med global spridning på kort tid kommer totalt försvinna? Termen kan dessutom betyda att viruset lever kvar i vissa områden, vi har olika förutsättningar beroende på vart vi bor

Bor som geografiskt eller bor som med boendeförhållanden?
Har själv börjar drömma om att flytta till mindre ort efter detta året. Trött på storstaden där andras beteenden tydliggörs runt om en ständigt.
Citera
2020-12-29, 23:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Mycket intressant att ett test som ger positivt resultat för Covid-19 även ger positivt för influensa.

Hur som helst har bland annat jag postat lite om forskning som antyder att en virusinfektion skulle kunna skydda mot en annan och att det i så fall skulle kunna leda till effektiva metoder för att skydda sig mot vissa virus. Med tanke på att coronaviruset är såpass utbrett så skulle det kunna vara så att influensan inte får fäste och sprids på bred front. Teorin är intressant.

Att en virusinfektion kan skydda mot en annan är inte okänt. Har för mig att det var i jan/feb jag
läste att de upptäckt att om man sprejade herpes i näsa/luftvägar så skyddade det mot Sars-2.

Nu ger en sökning på nässprayer och covid ett stort antal träffar på google.
Vi kan nog vänta oss produkter snart.

Det finns ochså bakterier som äter virus. Ivermectin är byggd just på en sådan bakterie! (Streptomyces avermitilis) "The living fighting the dead".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Bor som geografiskt eller bor som med boendeförhållanden?
Har själv börjar drömma om att flytta till mindre ort efter detta året. Trött på storstaden där andras beteenden tydliggörs runt om en ständigt.

Geografiskt tänkte jag mest på - och då i fattigare länder (ursäkta om jag lät otrevlig när jag skrev tidigare - ville bara förtydliga). Ja, jag förstår dig helt. Är väldigt tacksam över att bo på glesbygden.
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Berätta hur de fungerar då.

Jag har inte påstått att jag vet hur det fungerar, det är du som gör det..

Att Astra Zenecas vaccin inte ger ett fullt skydd mot smitta går ju stick i stäv med vad du påstår och har skrivit här, jag citerar ditt inlägg #429952
"givet hur vaccin fungerar tillsammans med immunförsvaret så skyddar det ju mot smitta."
Senast redigerad av doncroce 2020-12-29 kl. 23:31.
Citera
Medlem
Citat:
Nej. Normalt får man ett bättre immunsvar av infektion än av vaccin.

EDIT; Annars är mekanismerna desamma i båda situationerna.
Jag vet inte om du har rätt. Chefen för vaccinforskningen på University of Oxford har sagt till SVT att insjuknande i covid-19 kan ge en svag mängd antikroppar – medan vaccin mot covid-19 däremot ser ut att ge ett starkare och mer varaktigt skydd...
Senast redigerad av starshipp 2020-12-29 kl. 23:29.
Citera
2020-12-29, 23:27
Medlem
Citat:
Å andra sidan påstår FHM inte att aerosoler inte kan uppstå vid tal, sång och blåsinstumentspelande, så vad vill du ha sagt mer än att kritisera en myndighet, är du i rätt tråd?

Jag tycker att det är intressant att influensan tycks ha tryckts ner genom bred spridning av Covid-19, kanske kan man få stopp på spridningen av coronaviruset genom att ge folk en förkylning, öppnar ju upp för lösningar om det fungerar så att en infektion boostar immunförsvaret till den grad att nya virus har svårt för att etablera sig i en människa.

Det är uppenbart att sars-cov2 är mycket mer smittsamt än influensa. De åtgärder vi har trycker ner influensan till nästan ingenting medans covid fortsätter att grassera. Till viss del beror det väl på influensavaccinet iofs men det är nog inte hela förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in