2020-12-29, 22:15
Medlem
Hej!
Tänkte bjuda på ostfondue på nyår.
Aldrig gjort förut och har några frågor:

-Läste i nåt recept att man kunde smaksätta med körsbärsbrännvin. Av nån anledning lät det gott. Fanns dock inget körsbärsbrännvin på systemet så jag köpte körsbärsvin istället. Tror ni att det funkar, eller blir det sött och äckligt?

-Tvekar inför att köpa en fonduegryta, verkar dyrt och har inte plats att förvara en sån. Kan man ta trangiaköket? Och sätta i ett värmeljus på nåt vis istf gasen? Nån som testat?

Vore så tacksam för vägledning!
Citera
2020-12-29, 22:39
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Kan säkert fungera med ett trangiakök även om jag tror att ett värmeljus blir lite klent. Annars är grejen med fondue enligt mig att man har det fint dukat och lyxar till det. Att då ställa fram ett trangiakök känns lite sisådär. Även om du saknar plats tror jag du bör köpa ett billigt fondueset ändå, finns säkerligen bra för en trehundring som duger för ändamålet. Kolla bara så att det är en bra brännare som ingår.

Ge sedan bort den till en kompis eller vad som helst...
Citera
2020-12-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Annars är grejen med fondue enligt mig att man har det fint dukat och lyxar till det. Att då ställa fram ett trangiakök känns lite sisådär...

Ja. Du har nog rätt. Snålheten kan bedra lyxkänslan. Ska se om jag kan lösa detta på ett värdigt sätt...
Citera
2020-12-29, 23:06
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjultomten
Ja. Du har nog rätt. Snålheten kan bedra lyxkänslan. Ska se om jag kan lösa detta på ett värdigt sätt...

Fondue var populärt på 70 och 80-talet. Kolla om du har nån släkting eller nåt med en gryta.
Citera
2020-12-29, 23:12
Medlem
Charlemanges avatar
Körsbärsvin och körsbärsbrännvin är skilda världar.
Kirschwasser är en helt klar produkt genomskinlig ej söt.
Det är den man använder lite grand av i en Schweizisk fondue.
Går ej att ersätta med körsbärsvin.
Då blir det bedrövligt dåligt.
Citera
2020-12-29, 23:13
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjultomten
Hej!
Tänkte bjuda på ostfondue på nyår.
Aldrig gjort förut och har några frågor:

-Läste i nåt recept att man kunde smaksätta med körsbärsbrännvin. Av nån anledning lät det gott. Fanns dock inget körsbärsbrännvin på systemet så jag köpte körsbärsvin istället. Tror ni att det funkar, eller blir det sött och äckligt?

-Tvekar inför att köpa en fonduegryta, verkar dyrt och har inte plats att förvara en sån. Kan man ta trangiaköket? Och sätta i ett värmeljus på nåt vis istf gasen? Nån som testat?

Vore så tacksam för vägledning!
Finns mängder med begagnade fondue grytor med tillbehör på myrorna pingstkyrkan och röda korsets affärer kostar väldigt lite .
Citera
2020-12-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Körsbärsvin och körsbärsbrännvin är skilda världar.
Kirschwasser är en helt klar produkt genomskinlig ej söt.
Det är den man använder lite grand av i en Schweizisk fondue.
Går ej att ersätta med körsbärsvin.
Då blir det bedrövligt dåligt.

Ja, tänkte nog det. Bra att få bekräftat, så behöver jag inte bli klåfingrig och testa.
Tack!
Citera
2020-12-30, 13:18
Medlem
GundeSs avatar
https://www.systembolaget.se/produkt...rtron-4066102/

Kirsch finns på bolaget beroende på var du bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in