2020-12-29, 22:44
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jo men som bekant heter det Svenska Fotbollförbundet.
Det var nytt för mig, men vid en sökning så ser det ut att stämma. Kan det vara att man förr ansåg att ordet bollförbund fått förledet fot? Idag, däremot, ser man det som fotboll och förbund, varpå, enligt regel 2 i HerrGickhans inlägg, foge-s inskjuts eftersom första ledet är ett sammansatt ord.

Jag kan bara spekulera.
Citera
2020-12-29, 22:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det var nytt för mig, men vid en sökning så ser det ut att stämma. Kan det vara att man förr ansåg att ordet bollförbund fått förledet fot? Idag, däremot, ser man det som fotboll och förbund, varpå, enligt regel 2 i HerrGickhans inlägg, foge-s inskjuts eftersom första ledet är ett sammansatt ord.

Jag kan bara spekulera.

Det är, som jag skrev i ett tidigare inlägg, inget som hindrar att man bryter regler och konventioner när man registrerar namn.
Citera
2020-12-29, 22:51
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är, som jag skrev i ett tidigare inlägg, inget som hindrar att man bryter regler och konventioner när man registrerar namn.
Jag kan dock tänka mig att man vill ha ett namn som låter grammatiskt okej i folks öron.
Citera
2020-12-29, 22:56
Medlem
Citat:

Jag kan bara spekulera.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/språkfrågan-många-retar-sig-på-fotbollförbundet-1.138511
Citera
2020-12-29, 23:00
Medlem
arcsins avatar
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/språkfrågan-många-retar-sig-på-fotbollförbundet-1.138511
Lite märkligt svar kanske (i princip kom han fram till att det bara är så). Varför valde man att inte ha foge-s från första början? Var reglerna annorlunda vid 1900-talets början, eller resonerade man enligt min förklaring i mitt tidigare inlägg?
Citera
2020-12-29, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lite märkligt svar kanske (i princip kom han fram till att det bara är så). Varför valde man att inte ha foge-s från första början? Var reglerna annorlunda vid 1900-talets början, eller resonerade man enligt min förklaring i mitt tidigare inlägg?

Tydligen ville den som satte namnet ha en likartad konstruktion som det engelska football association och avstod därför från foge-s. Således en tidig anglicism från 1904.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-29 kl. 23:52.
Citera
2020-12-30, 04:24
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Det här med 'nakna substantiv' är minsann ett problem för många som studerar svenska som främmande språk. Alltså ord i singular utan artikel. Och fenomenet, eller termen, tas in upp så värst ofta vanliga grammatikböcker för främmandespråksinlärare. Naturligtvis behandlar man de klassiska fallen "han är läkare vs. he is a doctor" och eventuellt några fasta uttryck som t ex "köpa hus" (jmf. "köpa ett hus") men that's it. Sen går folk ut och läser och lyssnar på svenska tidningar, tv/radio-program, filmer, böcker osv. och upptäcker att det bara vimlar av substantiv i singular utan artikel.

Citat:
Tack som fan för ditt gedigna inlägg. Det här med species är verkligen en pärs. Inte de vanliga, mer eller mindre regelbundna och logiska grejer som tas upp i alla grammatikböcker utan alla dessa "undantag". Min skolbok hade inte alternativet "anaforiskt pronomen" utan antingen "ett anaforiskt pronomen" eller "det anaforiska pronomenet", eller i plural "anaforiska pronomen" och "de anaforiska pronomenen".

Alla läromedel har ju per definition ett visst mått av pedagogisk förenkling, och hur glad man är över den förenklingen hänger säkert ihop med vilka språkliga ambitioner man har. Mayur har i detta forum ställt flera språkfrågor som kretsat kring nakna substantiv i autentiskt språkbruk men ingen av gångerna har det funnits tecken på att han skulle ha missförstått betydelsen. Hans osäkerhet har handlat om vilken form han själv bör välja om han någon gång vill uttrycka samma sak, och paradoxalt nog verkar osäkerheten vara som störst mellan två pragmatiskt likvärdiga och korrekta alternativ, alltså med andra ord där man kan tycka att valet borde vara som minst viktigt. Jag tycker personligen att det är missriktad energi om man som utlänning, invandrare eller andraspråkstalare strävar efter att i varje yttrande uttrycka sig som majoriteten av modersmålstalare hypotetiskt skulle ha gjort.

Jag har tittat i den rikssvenska SFI-undervisningens i flera decennier förmodligen mest använda lärobok, Åke Vibergs grammatik, och han ger de förväntade exemplen på användningen av naket substantiv. De konstruktioner (1) där det är obligatoriskt med naket substantiv, (2) som inte snarast kan betraktas som fasta uttryck, (3) som är så vanligt förekommande att det måste sägas höra till basgrammatiken att kunna flytande producera och inte bara passivt förstå dem, och (4) som inte behandlas i Vibergs bok, är nog sammanlagt ganska få till antalet.

Citat:
Jag har så gott som dagligen med både svenskar och finlandssvenskar att göra, även här på forumet, och jag har lagt märke till att det verkar finnas skillnader mellan finlandssvenska och Sverigesvenska även på speciesfronten. Det tydligaste exemplet på detta är överanvändning av genitivkonstruktion (och därmed också bestämd form) i finlandssvenska. Och nu råkade jag hitta lite bevis för mina iakttagelser på sidan språkbruk.fi:

Bortsett från det rena översättningsfelet – som väl bäst illustrerar regeln att professionella översättare så långt som möjligt bör ha sitt modersmål som målspråk – verkar det handla om statistiska skillnader i distributionen av korrekta grammatiska konstruktioner. På ett teoretiskt plan är detta förstås inte mindre intressant än det mesta som rör det mänskliga språket, men jag ser det inte som något egentligt problem.

När jag läste någon av polacken Joseph Conrads romaner i engelskt original, jag tror det var The secret agent, så reagerade jag på att han upprepade gånger använder ordet husky för att beskriva karaktären på mänskliga röster. Det är inget direkt fel på ordet husky och det betyder säkert exakt vad Conrad avsåg att det skulle betyda, men han använder det flitigare och mera oreserverat än vad jag sett hos någon samtida infödd författare göra, som om det vore ett högfrekvent basalt adjektiv i samma klass som harsh, dark eller clear. Effekten var helt enkelt oengelsk och påminde mig under läsningen om att Conrad trots sin språkliga genialitet var en invandrarförfattare som skrev på ett främmande språk. Och då är Conrad ändå ett av paradexemplen på en invandrare som på det stora hela kom att stilistiskt överglänsa den vida majoriteten av sitt nya språks modersmålstalare – däribland många yrkesförfattare!

Citat:
Läs vidare stycket Fåglarna väckte mig i morse bakom samma länk ovan. "Den bestämda pluralformen fåglarna i satsen fåglarna väckte mig i morse kan å sin sida betraktas som ett slags generisk utsaga. Man tänker inte på vissa fåglar utan på fåglarna som art eller klass."

Hon är onödigt kategorisk om vad som är rätt och fel alla gånger.

Citat:
Är det samma "regel" som gör att man säger att "läkarna säger" (jmf. engelskans "doctors say") även om man inte avser några specifika läkare utan läkarkåren i allmänhet eller rentav ett gäng helt ospecificerade läkare?

Ja, det verkar jämförbart.
Citera
2020-12-30, 04:37
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Ok. För jag hör att folk säger " Jag ska vara ledig över jul" då tänker jag här borde man kunna använda julen då alla vet när man ska vara ledig dvs julen som är förestående.

Ja, man kan använda julen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
När man pratar generellt är det då man utesluter en/ett?
till exempel " Jag ska köpa bil" = Svag referens ( Generellt vilken bil som helst) jämfört med " Jag ska köpa EN bil? lite knepigt faktiskt detta.

Det finns flera förhållanden som kan motivera utelämnad artikel och svag referens är ett av dem, men man kan använda obestämd artikel även med svag referens. Om du insisterar på att tänka i termer av att följa enkla regler:

1. Utgå för enkelhetens skull från att obestämd form singular används med obestämd artikel.
2. Lär dig de undantagsfall då obestämd artikel är ogrammatisk och obligatoriskt måste uteslutas. (Exemplet med tillsvidareanställningen hör inte till dem.)
3. Låt dig inte bevekas av att andra svensktalande utesluter den obestämda artikeln trots att de inte måste.

Utgå! Undanta! Uthärda! – En trestegsmetod till framgång! Låt oss kalla den UUU.
Senast redigerad av NoggerChoc 2020-12-30 kl. 05:07.
Citera
2020-12-30, 04:46
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
SAG är verkligen bra kvällslektyr. Detta var (också) helt nytt för mig:

Individuativa substantiv kan i denna användning sägas vara mer eller mindre dividualiserade. Man kan använda den nakna formen fastän den faktiska referensen är flertal.
Han har bil, en här och en i Stockholm.
(källa SAG)

En länk till SAG är det snabba sättet att refutera varje påstående om att svenska språket inte skulle ha någon grammatik att tala om.
Citera
2020-12-30, 04:53
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Bil står i garaget. Det är tydligen helt legit att säga så men när skulle man kunna använda det i stället för bilen står i garaget? För i det här fallet kan det väl inte handla om flera bilar, såsom i jag har bil, en röd och en blå. Eller kan det?

Arg lapp på motorhuven efter fräck parkering på innergården: Bil ska stå i garaget.
Citera
2020-12-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Arg lapp på motorhuven efter fräck parkering på innergården: Bil ska stå i garaget.

Är "arg lapp" utan artikel också en sån, dvs. en naken nominalfras med adjektivattribut?
Kunde det förresten stå " Bil ska stå i garage" på lappen?
Citera
2020-12-30, 09:26
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Är "arg lapp" utan artikel också en sån, dvs. en naken nominalfras med adjektivattribut?
Kunde det förresten stå " Bil ska stå i garage" på lappen?
Jag vill gärna ha garaget där. Säger man däremot bilar, går garage bra (men det är bara för att garage inte har en separat pluralform). Men det är bara min språkkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in