Citat:
Hej,
Så här kommer min fråga.
Idag fick jag ett mejl från sonens förskola och då hade rektorn skrivit så här.
" Vi är kort om personal både på FÖRSKOLA och FRITIDSHEM.
Fråga- Använder man alltid obestämd form med ordet "Både"??
Jag menar att rektorn och vi alla föräldrar vet ju vilken förskola och fritidshem det rör sig om så varför inte skriva "Både på FÖRSKOLAN och FRITIDSHEMMET"?
Tack.
Så här kommer min fråga.
Idag fick jag ett mejl från sonens förskola och då hade rektorn skrivit så här.
" Vi är kort om personal både på FÖRSKOLA och FRITIDSHEM.
Fråga- Använder man alltid obestämd form med ordet "Både"??
Jag menar att rektorn och vi alla föräldrar vet ju vilken förskola och fritidshem det rör sig om så varför inte skriva "Både på FÖRSKOLAN och FRITIDSHEMMET"?
Tack.
Vi har att göra med två räknebara substantiv med, som du skriver, entydig bestämd referens men obestämd form singular och ingen föregående artikel. Det är alltså inte den typiska användningen av obestämd form. Reglerna för detta är ett diffust och faktiskt ganska ofullständigt utforskat område i svensk grammatik. Det handlar ofta mera om stilart, tonfall, effekter och personligt språkbruk än om semantik och syntax. För en andraspråksinlärare kanske detta känns orättvist och övermäktigt, men lyckligtvis ska det gå bra att undvika konstruktionerna helt i din egen svenska när du inte är helt säker på om det är korrekt, och att trösta dig med att det för språkförståelsen i värsta fall är en fråga om nyanser. (Du lyckades ju uppenbarligen förstå rektorns budskap i sak även om språkdräkten var obehaglig.)
Jag kommer att tänka på skötselanvisningar till köksmaskiner. "Rengör ugnslucka och tätningsyta" kan det stå, med substantiven i obestämd form trots entydig bestämd referens. De obestämda formerna kan falla sig naturligt i en koncis skriftspråklig stilart när det handlar om uppräknade delar av en helhet. Det ligger nära till hands att föreställa sig att rektorn har hela sin skolorganisation i åtanke och pekar ut två ingående enheter. Om det bara varit fråga om en ensam nämnd enhet skulle obestämd form ha varit onaturlig för mig. Obestämd form associerar jag också till maskulint maktspråk med signaler om handlingskraft och duglighet, vilket kan vara relevant.
Din mening med bestämda former är också korrekt.
Att konstruktionen både ... och förekommer i meningen är inte relevant.
Om jag vidare läser din fråga ordagrant (varför inte skriva "Både på FÖRSKOLAN och FRITIDSHEMMET"?) måste svaret bli att språkliga yttranden i normalfallet inte tillkommer på det sättet att en språkbrukare gör ett noga övervägt val mellan ett antal grammatiskt korrekta alternativ, så det skulle förvåna mig om tanken överhuvudtaget slog rektorn.