2020-12-29, 21:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det belyser väl hur otroligt svårt det är att begränsa smittspridningen. Hoppas inte det leder till den sinnessjuka hetsjakten som funnits i en del europeiska länder där folk blir bötfällda på 6000kr för att dom inte haft mask. Finns nog ingen som är perfekt. I somras så snorade Åkesson från talarstolen.
Klart det är knepigt.

Lockdown saboterar ekonomin. Folks egoism skadar andra personers hälsa. Det är inte helt enkelt att veta vad som är rätt. Bäst vore väl om de sjuka isolerades i första hand. Men när folk tvingas (eller känner sig tvingade) gå till jobbet för att de inte har råd att stanna hemma eller för att arbetsgivaren inte tillåter jobb hemifrån, så blir det såhär. Det är låglönetagare som smittas och som tvingas lämna hemmet för de har inte råd att vara sjuka.

Samtidigt krossas ekonomin därför att småföretag, krogar, restauranger mfl inte kan fortsätta med sin verksamhet trots fortsatta utgifter för hyra, löner mm. Samhället går miste om skatteintäkter från dem så det lär bli tuffa år framöver.

En polare bor i Thailand där de vaeit mkt hprda med höga böter för de som trotsar förbuden. Där har de kört hårt med lockdown. Turistnäringen är död, många går arbetslösa och tvingas till kriminalitet eller horeri. Självmorden ökar liksom depressioner och missbruk. Det får katastrofala följder.
Senast redigerad av Cineasten 2020-12-29 kl. 21:27.
Citera
2020-12-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu handlar ju såna här beslut om flera saker som man måste skydda. Man måste ju väga folks hälsa mot folks ekonomi och att hålla samhället öppet.

Rent smittmässigt finns det många sätt att skydda befolkningen. Men det är inte alltid så poppis hos nefolkningen.

Att kontrollera gränsen, särskilt inresande som kan komma från regioner (med eller utan mellanlandning) med nya mutationen eller hög smittspridning är nog till en extremt övervägande del populärt hos befolkningen, men vem vet? Det är ju Sverige vi talar om.

Skydd befolkningen har vi inte sett mycket av i Sverige. Det är befolkningen som skyddat FHM och smittskyddsläkarna snarare genom att själva agera klokt då de knappt tar några aktiva initiativ alls.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-29 kl. 21:28.
Citera
2020-12-29, 21:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Samma efter SARS med kroniskt trötthetssyndrom. Även små proppar i hjärna, hjärta och lungor finns hos dem med långtidscovid19.

Det är inte endast kvinnor som vill ligga på sofflocket hela dagarna. Min uppfattning är unga vuxna i karriären med barn som blir invalidiserade genom att något händer i deras immunsystem, som skapar autoimmuna sjukdomar och synbara organskador för vissa. Även många barn har nu fått en egen mottagning på Astrid Lindgrens sjukhus då även de har fått långtidscovid. Tänk barn unga får sitt liv förstört, missar skolan, orkar inte chatta med kompisar, vara med familjen. Det kan inte bli värre.

https://sverigesradio.se/artikel/7525559
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21435231/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/barn-som-ar-langtidssjuka-i-covid-19_H811831

Om det visar sig vara ett vida spritt problem och ökande problem. Så skapar det problem med/för vaccinerna/vaccinering.

Detta då vaccinerna ej hävdar att de skapar äkta immunitet. El. stoppande av smittspridning.
De hävdar ej heller skydd mot "mild" sjukdom, endast svår.

Vaccinering kommer då ej att lösa ovan nämnda problem.

Mer och mer talar för att skapa en tillfällig immunitet med Ivermectin.
Vi kan endast minska antalet som blir smittade geendes nämnda följdsjukdomar.
Citera
2020-12-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Lögn. Du tar i med "rejäl".

5000 fler va? På årsbasis jämfört med 2015-19. Cirka 90,000 döda per år i snitt (jag kan alltid ha lite fel, exakta siffror tar ni andra själva inte fram).

Befolkningen har vuxit. Inga konstigheter.

Ändå, underdödlighet i somras.

Men ta ni era djävla sprutor. Låt inte mig störa.

Jag vet inte vad du tror att du bevisar, men topparna som sammanfaller med hög covidsmitta beror på covid19 och inte immigration oavsett om du är rädd för sprutor eller ej.
Citera
2020-12-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Pfizer bjussar på den 6:e dosen. Jag antar dom lägger i extra för att inte bli beskyllda för att vara snåla.

https://www.dn.se/sverige/svenska-regioner-tog-ut-extra-dos-ur-pfizers-vaccin/

En israel fick av misstag hela flaskan som dos,
https://www.jpost.com/israel-news/medical-professional-received-5-6-doses-of-covid-vaccine-in-one-shot-652871
...och samma sak hände i Frankfurt. Tror det var 6 personer som fick 5 överdoser var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nu får någon vettig upplysa mig! Jag får inte ihop överdödligheten riktigt.. det talas om 2000 - 6000 i överdödlighet. Men varför räknas det inte till förhållande i folkmängd och I %?

Tex 2012 var vi 9.483 miljoner och 2020 10 352 390 i Sverige. Jag förstår inte varför man tar ett snitt från tex 2010 - 2019? Blir inte det rätt missvisande?

Man tar inte från 2010. Man tar de senaste fem åren. Varför man gör så får du fråga forskarna eller googla, men det är så man räknar iaf. Finns sannolikt goda skäl till det då det är den vedertagna metoden som verkar stå sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Sedan måste man alltid väga biverkningar från vaccin mot den möjliga "biverkningen" av att få sjukdomen. I de flesta fall är vaccinet att föredra eftersom biverkningen av vaccin både är mildare och mindre sannolik.

Är inte din ensak att avgöra åt andra.

Men ta sprutorna du. Flera stycken av dem.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Nu får någon vettig upplysa mig! Jag får inte ihop överdödligheten riktigt.. det talas om 2000 - 6000 i överdödlighet. Men varför räknas det inte till förhållande i folkmängd och I %?

Tex 2012 var vi 9.483 miljoner och 2020 10 352 390 i Sverige. Jag förstår inte varför man tar ett snitt från tex 2010 - 2019? Blir inte det rätt missvisande?
Därför att folkökningen inte består av speciellt många som är redo för döden. Befolkningsökning är främst nyfödda och invandrare. Invandrare flyttar oftast hit när de är friska. Det dröjer därför ett tag innan befolkningsökningen resulterar i fler döda.
Citera
Medlem
Hade fått svar redan
Senast redigerad av ArganaS 2020-12-29 kl. 21:32.
Citera
2020-12-29, 21:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Att kontrollera gränsen, särskilt inresande som kan komma från regioner (med eller utan mellanlandning) med nya mutationen eller hög smittspridning är nog till en extremt övervägande del populärt hos befolkningen, men vem vet? Det är ju Sverige vi talar om.

Skydd befolkningen har vi inte sett mycket av i Sverige. Det är befolkningen som skyddat FHM och smittskyddsläkarna snarare genom att själva agera klokt då de knappt tar några aktiva initiativ alls.
Jag är inte alls säker på att det är så poppis faktiskt. Visst, det är lätt att gilla det när man själv inte påverkas. Men jag tror trots allt att de flesta svenskar gillar att vara fria att resa som man vill.

Men jag kan givetvis ha helt fel i detta.
Citera
2020-12-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Därför att folkökningen inte består av speciellt många som är redo för döden. Befolkningsökning är främst nyfödda och invandrare. Invandrare flyttar oftast hit när de är friska. Det dröjer därför ett tag innan befolkningsökningen resulterar i fler döda.
Ahh ok.. tack för svar
Citera
2020-12-29, 21:34
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ok.. hmm där är kruxet jag inte får ihop om det dör fler ett år med färre i befolkningen så blir ju överdödligheten större än om samma antal dör I en större folkmängd blir övetdödligheten mindre

Ju fler vi blir desto fler dör ju eller?
På lång sikt ja, på kort sikt nej såvida det inte är en massiv folkökning vi pratar om.

Antalet döda i förhållande till folkmängden har nästan konstant sjunkit de senast 30 åren. Befolkningen har därför ökat men inte antalet döda per år.

https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.CDRT.IN?locations=SE

edit: såg att du fått ett svar tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in