2020-12-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skulle kunna förklara den kraftiga ökningen i Skåne o VG

Eftersom många reser över julen så kommer antagligen mutationen spridas mer över landet om den inte redan gjort det .

Ett totalt mardrömsscenario för Sverige just nu vore att den mer smittsamma mutationen just i detta nu i tysthet sprider sig över jul och nyår, när säkerligen många reser runt.

Sjukvården kan inte ta särskilt mycket till, (se mitt tidigare inlägg om beläggningen just nu), det är ett faktum, oavsett hur stolta tuppar regeringen vill vara och vägra ta emot vårdpersonal från övriga Norden som hjälp.

OM mutationen sprider sig och smittan går upp kraftigt nån vecka efter nyår, så blir man så illa tvungen att göra något radikalt. Dvs om man nu inte vill ha "Bergamo sjukhusen - foton - Swedish version" spridda över världen. (Folk dör i sjukhuskorridorer, typ).

Nu ska vi så klart hoppas att vi i realiteten endast har ett extremt fåtal av mutationen här. Men ditt inlägg, plus planet från UK som landade osv, gör att det ändå pirrar i magen. På ett dåligt sätt.
Citera
2020-12-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja för det var det som var poängen, att jämföra med ett krig rätt av... Pandemin 2020, för svensk del åtminstone, går mer eller mindre att jämföra med en svår flunsa-säsong likt vi såg enskilda månader under exempelvis 1993. Landar Sverige på runt 95-96k avlidna under 2020 så är det inte direkt skrämmande siffror. Framförallt med tanke på att vi under 2019 registrerade en kraftig underdödlighet. Under 2020 så strök dem som hade strukit med i influensan med i Covid-19 istället. Poängen är, att med tanke på att vi är mitt uppe i en global pandemi, så är överdödligheten knappt ens noterbar eller anmärkningsvärd i Sverige. Detta trots att vi hade Europas mildaste restriktioner under våren.

Så varför valde du ett krig som hade helt fel siffror om din avsikt var en jämförelse?
Här kan du för övrigt se överdödligheten i interaktiv grafik, dina påståenden är löjeväckande:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Även en händelse som dödar en tiondedel av detta är något anmärkningsvärt. Svåra influensasäsonger har också skapat rubriker och vaccinationskampanjer men inte nedstängning och (förvisso mestadels frivilliga) restriktioner. Så hur denna influensa hade sett ut ett "vanligt influensaår" får vi lyckligtvis endast fantisera om. Men det hade varit mycket mycket värre än en vanlig influensa. Du har uppenbara problem med din sifferförståelse.
Citera
2020-12-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vilka regioner har rapporterat döda då?

-ALLA REGIONER IDAG- ti(29/12)-
+205 döda i 16 av 21 regioner( i 76 % ),

Västra Götaland 49 döda (1148->1197)
Stockholm 42 döda (3114->3156)
Jönköping 29 döda (296->325)
Gävleborg 19 döda (295->314)
Blekinge 11 döda (33->44)
Västerbotten 11 döda (70->81)
Kronoberg 9 döda (179->188)
Skåne 6 döda (660->666)
Örebro 6 döda (210->216)
Dalarna 5 döda (219->224)
Värmland 5 döda (116->121)
Västernorrland 5 döda (220->225)
Sörmland 4 döda (304->308)
Gotland 2 döda (25->27)
Västmanland 1 död (241->242)
Östergötland 1 död 358->359)

OBS. Årets influensakurva ligger på marken och krälar sig fram och tar sig inte upp.
Ett hårt år för influensan…
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a9433fcecdc24c788e11ea0d47fdf21b/v50-figur-influensa-pixlr.jpg
Citera
Avslutad
Jag påstår ingenting med detta och jag har ingen aning om skälet:

Men någon som vet mer om varför så pass många dagar över avlidna är sekretessbelagda mellan just 24 juli till 23 oktober? 🤔 I Socialstyrelsens statistik.

Det är ju tydligen sekretessbelagt men 😏 Men jag kommer inte riktigt på något vettigt syfte till att sätta sekretess på dödstalen och det i en period där det var lugnare, inte bara gällande dödsfallen.

Det gäller i alla fall bara mellan nämnda datum, så varken före eller efter det! Men under just den perioden är majoriteten av dagarna dolda, minst 60 dagar...

"X - uppgiften har skyddats av sekretesskäl"

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx

Totalt sett anges där 7 802 dödsfall fram till 20 december. Men jag antar att alla dagar med "X" istället för antal inte är inkluderade i det (har dock inte direkt orkat räkna varenda dag för att dubbelkolla det)

Citat:
"Avlidna i covid-19 per dödsdag. Avlidna i covid-19 enligt dödsorsaksintyg

Fram till 2020-12-20:
7 802"

Det kan även tilläggas att dödstalen för December och fram till 20 december sannolikt kommer öka eftersom de bara är preliminära:

Citat:
"Siffrorna visar inte det slutgiltiga antalet avlidna utan uppdateras i takt med att fler dödsintyg kommer in. Läkarna skickar intygen inom tre veckor och det slutgiltiga antalet kommer att förändras allt eftersom det inkommer fler dödsorsaksintyg."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Den där mutationen är nog bara att ta emot. Det gäller nog att helt enkelt vaccinera folk så snabbt som möjligt.

Som om det var antingen eller?
Ett land med fungerande smittskydd sätter naturligtvis upp hårda gränsrestriktioner OCH vaccinerar.
Citera
2020-12-29, 21:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blärk
De två jag känner har varit sjukskrivna sedan i april/maj. Båda ambitiösa med högpresterande, högavlönade jobb och ingen av dem har eller har haft någon som helst önskan om att ligga på något sofflock och gå på sjukpenning. Nu har de dock inget val då de helt enkelt inte fungerar pga EXTREM trötthet och olika kognitiva svårigheter. Påminner om kroniskt trötthetssyndrom som man också tror kommer från infektioner. Finns ingen hjälp att få mer än att försöka lindra symptomen.

Mardröm rent ut sagt.

Samma efter SARS med kroniskt trötthetssyndrom. Även små proppar i hjärna, hjärta och lungor finns hos dem med långtidscovid19.

Det är inte endast kvinnor som vill ligga på sofflocket hela dagarna. Min uppfattning är unga vuxna i karriären med barn som blir invalidiserade genom att något händer i deras immunsystem, som skapar autoimmuna sjukdomar och synbara organskador för vissa. Även många barn har nu fått en egen mottagning på Astrid Lindgrens sjukhus då även de har fått långtidscovid. Tänk barn unga får sitt liv förstört, missar skolan, orkar inte chatta med kompisar, vara med familjen. Det kan inte bli värre.

https://sverigesradio.se/artikel/7525559
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21435231/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/barn-som-ar-langtidssjuka-i-covid-19_H811831
Citera
2020-12-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om nu danskarna jobbar förebyggande så bör man väl inte hamnat i denna situation? Det är knappast lätta beslut att stänga ner samhället likt dem gör, något vi inte ser i typ Norge. Något har således gått väldigt fel under hösten. Vad mer exakt har då gått fel? Det man lätt kan konstatera är är att Danmark's prestation i sin kamp gentemot Covid-19 är riktigt dålig och ingenting att ta efter för någon nation. Polisstat och höga smittal. Bravo!

Sverige har 4 ggr fler döda/capita än Danmark så jo, definitivt något att ta efter. Vad gäller deras "polisstat" så är det väl mest gängkriminiella som får finkan i 20 år där mot 2 i Sverige som tycker det är dåligt. De har ju ett rättssamhälle som fungerar till skillnad från vårt. Så jag förmodar att du är gängkriminell. Eller bara korkad.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-29 kl. 21:23.
Citera
2020-12-29, 21:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Som om det var antingen eller?
Ett land med fungerande smittskydd sätter naturligtvis upp hårda gränsrestriktioner OCH vaccinerar.
Nu handlar ju såna här beslut om flera saker som man måste skydda. Man måste ju väga folks hälsa mot folks ekonomi och att hålla samhället öppet.

Rent smittmässigt finns det många sätt att skydda befolkningen. Men det är inte alltid så poppis hos nefolkningen.
Citera
2020-12-29, 21:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fast han säger åt alla andra att skärpa sig och ta ansvar...Hur jävla viktig kan den där armbandsklockan vara som han hämtade ut?

Gubbjäveln lever inte som han lär.

Det belyser väl hur otroligt svårt det är att begränsa smittspridningen. Hoppas inte det leder till den sinnessjuka hetsjakten som funnits i en del europeiska länder där folk blir bötfällda på 6000kr för att dom inte haft mask. Finns nog ingen som är perfekt. I somras så snorade Åkesson från talarstolen.
Citera
2020-12-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det tycker jag inte. Det blir ett ganska rejält skutt uppåt under 2020 med antal döda, trots att året började med en ganska stor underdödlighet. Jämför själv (år 2020 med andra år):

Antal döda per år
2010 : 90487
2011 : 89938
2012 : 91938
2013 : 90402
2014 : 88976
2015 : 90907
2016 : 90982
2017 : 91972
2018 : 92185
2019 : 88766
2020 : 95000-96000 (uppskattningsvis)

En del tror att siffrorna för 2020 blir ännu högre, kanske över 97000, men jag använder tills vidare mina försiktiga och konservativa beräkningar för 2020, tills vi fått SCB:s nästa uppdatering under januari.

Eftersom 2020 började med en stor underdödlighet (en fortsättning från år 2019) så hade denna underdödlighet nog varat ända till sommaren, om inte coronaviruset kommit in på banan och ändrat dödssiffrorna dramatiskt. Sommaren var inte heller speciellt varm, så vi hade knappast fått någon speciell överdödlighet då heller. Hur det hade blivit till hösten (utan corona) är dock svårt att spå. Så det ska man kanske inte ge sig på.

Sedan är det förstås subjektivt vad man tycker är mycket eller lite. Men ett tydligt avtryck i dödsstatistiken gör coronaviruset i alla fall.

Källor:

Nu får någon vettig upplysa mig! Jag får inte ihop överdödligheten riktigt.. det talas om 2000 - 6000 i överdödlighet. Men varför räknas det inte till förhållande i folkmängd och I %?

Tex 2012 var vi 9.483 miljoner och 2020 10 352 390 i Sverige. Jag förstår inte varför man tar ett snitt från tex 2010 - 2019? Blir inte det rätt missvisande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Irrelevant fråga.

Befolkningen växer kraftigt, tyvärr. Då dör flera också.

Faktaresistent?
2020 har rejäl överdödlighet:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Dödstal relaterade till hög immigration är en sak som sakta kommer växa och sysnas i statistiken men har inget med överdödligheten 2020 att göra. Om den inte beror på covid19 måste du redovisa en annan orsak än immigration.

Det känns lite som att du använder denna tråd för att föra fram dina åsikter i immigrationsfrågan. Lite fjantigt, det finns sektioner på Flashback för immigrationsfrågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Allting är relativt, ifall folk som behöver vård prioriteras bort är det en form av sjukvårdskollaps.
I en kollaps stänger man väl portarna på sjukhusen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in