2020-12-29, 17:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det går att testa men bara för att du inte testar positivt för antikroppar går det inte att utesluta att du haft covid-19. Det är fakta.

Det var ca 10% som inte fick neutraliserande antikroppar om jag minns rätt. Är väl bland dem vi ser återinfektioner.
Citera
2020-12-29, 17:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och smitta via beröring är troligen mycket ovanlig också. Visst är det bra att tvätta händerna, men det skyddar främst mot andra sjukdomar än Covid-19.

Inandning av kontaminerad luft är den huvudsakliga smittovägen för Covid-19. Sedan kan aerosolerna vara större eller mindre, men detta är den huvudsakliga smittovägen.
Sprita/desinfektera händerna skrev jag.
Problem med munskydd är också att de med lungsjukdomar, KOL, astma och annat får mycket tungt att andas med munskydd. När munskyddet blir fuktigt blir det ännu värre. De känner sig instängda, en del får panik.

Har du känsliga slemhinnor och problem med exempelvis klåda blir munskyddsbärandet ännu värre (oavbruten klåda i näsan och kring munnen tex). Det är möjligt att du tycker det är ett struntproblem, nonsens eller trams men för den utsatte är det mycket påfrestande.
Citera
2020-12-29, 17:48
Medlem
Snabb coronafråga - låt säga att man skulle testa sig och det visar sig att man har corona, kan man då bli av med det på något sätt, eller läker det ut med tiden s.a.s
Citera
2020-12-29, 17:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Klart det spelar roll. Det finns ingen forskning som säger att man skulle gå och pilla sig mera i ansiktet för man bär munnskydd. Snarare blir man mera medveten och försiktig då.

Det som finns är forskning som säger att vi petar oss i ansiktet 23 gånger i timmen under vår vakna tid, utan munskydd. Det är hursomhelst bättre att peta på munskyddet än att peta sig direkt i ansiktet. Mindre risk att man för viruset vidare.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansiktet-23-ganger-i-timmen-att-lata-bli-kan-skydda-mot
Gå ut och titta på stan så får du se att jag har rätt. Även patienter och vårdpersonal håller på och pillar. Varför skulle jag ljuga om det? Jag ser det ju varje dag i jobbet och på väg till och från arbetsplatsen.

Du ska inte peta på munskyddet överhuvudtaget. Är det svårt att begripa?

Dessutom, Covid 19 sprids med raketfart i länder där det råder stränga munskyddskrav. Hur förklarar du det?
Kan det bero på att folk som är sjuka springer runt med munskydd på stan, fipplar med det, hostar el nyser rätt ut, tar på munskyddet, drar ned det på hakan för att babbla, drar upp det igen, sen hem o ned med munskyddet i fickan för att ÅTERANVÄNDA det dagen därpå?
Senast redigerad av Cineasten 2020-12-29 kl. 17:53.
Citera
2020-12-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det går att testa men bara för att du inte testar positivt för antikroppar går det inte att utesluta att du haft covid-19. Det är fakta.

Det ger bättre data. I studien står följande vilket får mig att tveka om den någonsin går igenom en peer review:

"Among respondents who received a diagnostic test (RT-PCR or antigen) for SARS-CoV-2 at any point during the duration of their illness, 1,730 tested negative and 600 tested positive"

"Out of 205 symptoms, only loss of smell and loss of taste were significantly different between the two groups (p < 0.001, Fisher test, bonferroni corrected), after controlling for the test time, by stratifying the data based on comparing populations with equal test times."

Alltså var det symptom som är mest typiskt för covid-19 som var en skillnad mellan grupperna. Vad är det som säger att de 1730 negativt testade någonsin haft covid?
Citera
2020-12-29, 17:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu fick du slut på argument och då går du till personangrepp.
Något jag märkt att du ofta gör.

Du har inget bra svar på varför full friska 18-50 åringar ska vaccineras om alla i riskgrupp och vårdpersonal är vaccinerade eller?

En 15-åring ska inte ta men det ska en 18-åring tycker alltså du?

Vaccinen testas just nu på barn och kommer bli godkända och då antar jag att du släpar iväg barnen till motagningen eller?

Eller gäller dina resonemang om egoister alla utom dina barn?

Det är klart som fan att jag vaccinerar mina barn när det är uttestat och klart.
Precis som alla andra vaccinationer dom får. Mässlingen mfl.
Men du skulle väl aldrig ge dina barn dessa livsfarliga vaccin? Behövs väl inte när alla andra gör det..

Till frågan om varför friska 18-50 åringar skall vaccineras...
För att uppnå skydd i befolkningen, om du inte förstått det..
Om det ger 95% skydd, så är ju 5% i risk för att bli svårt sjuka ändå. Om alla vi andra vaccineras oss så blir risken nära noll..
Men du fattar väl inte det...
Citera
2020-12-29, 17:55
Medlem
K.G.Hammars avatar
När statsministern och justitieministern julshoppade fick vården uppleva en plågsam julhelg.

Plågsam julhelg på intensiven: "Ser inget hopp"
Fulla covidavdelningar tvingar den pressade vårdpersonalen till svåra prioriteringar under julhelgen och i mellandagarna.
– Patienter skrivs ut i förtid för att göra plats för andra, mer svårt sjuka, säger intensivvårdssjuksköterskan Charlotta Dickman.

Som många av landets intensivvårdsavdelningar har Sös haft full beläggning under julhelgen, berättar hon.
– Vi har fått flytta patienter till andra avdelningar, trots att det alltid innebär en risk. Andra vårdavdelningar är också fulla, så man tvingas prioritera och ta svåra beslut.
På söndagsmorgonen blev en patient på akuten så svårt sjuk att en plats behövde iordningställas omedelbart på iva.
– Vi var tvungna att flytta en av våra patienter på iva till intermediärvårdsavdelningen för att göra plats. Man kan bara hoppas att det ska hålla för den man skriver ut tidigare än vad man annars hade gjort.

Charlotta Dickman är fackligt förtroendevald vid Vårdförbundet. Många medlemmar har under året sagt upp sig och lämnat akutsjukvården.
– Regionen säger att man gjort allt som rimligtvis kan kan göras åt personalsituationen. Det är inte sant. Det har varit personalbrist sedan våg ett, man har inte gjort något för att stoppa personalflykten. I stället har regionens politiker lagt nya besparingar på akutsjukhusvården inför 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgMOp4/plagsam-julhelg-pa-intensiven-ser-inget-hopp
Citera
2020-12-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sprita/desinfektera händerna skrev jag.
Problem med munskydd är också att de med lungsjukdomar, KOL, astma och annat får mycket tungt att andas med munskydd. När munskyddet blir fuktigt blir det ännu värre. De känner sig instängda, en del får panik.

Har du känsliga slemhinnor och problem med exempelvis klåda blir munskyddsbärandet ännu värre (oavbruten klåda i näsan och kring munnen tex). Det är möjligt att du tycker det är ett struntproblem, nonsens eller trams men för den utsatte är det mycket påfrestande.

Och denna person behöver då inte vistas på köpcenter mm. Att inte kunna åka kollektivt för den med nedsatt immunförsvar är också ett problem. Det är också problematiskt att folk blir av med sina jobb. Likaså många andra saker. Man kan inte titta på de enskilda konsekvenserna, det är samhällsnytta som måste avgöra.
Citera
2020-12-29, 18:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och denna person behöver då inte vistas på köpcenter mm. Att inte kunna åka kollektivt för den med nedsatt immunförsvar är också ett problem. Det är också problematiskt att folk blir av med sina jobb. Likaså många andra saker. Man kan inte titta på de enskilda konsekvenserna, det är samhällsnytta som måste avgöra.
Man ska ju undvika de vidriga köpcentrumen oavsett men även de jag nämnde ovan behöver handla då och då. Personer med de problemen finns även inom sjukvården. Alla anställda är inte fysiska praktexemplar utan hälsoproblem eller skavanker.

Jag har aldrig förnekat att pandemin innebär påfrestningar för alla. Folk som blir arbetstlösa mm. Jag har flera vänner och en bror som fått känna av det pga det här pandemieländet så jag behöver inte bli skriven på näsan.
Citera
2020-12-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Todesengel
Snabb coronafråga - låt säga att man skulle testa sig och det visar sig att man har corona, kan man då bli av med det på något sätt, eller läker det ut med tiden s.a.s

Antingen dör du av det eller sen tillfrisknar du som 99% av alla andra..
Citera
2020-12-29, 18:08
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De som har symptom ska inte ens befinna sig där.

För övrigt finns det studier på att visir skyddar bra mot spridning av aerosoler.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.23.20237149v1.full.pdf
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.06.20147090v2.full.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
FHM har nu ändrat rådet till vården gällande munskydd.

Man ändrar från: "munskydd kan övervägas" till "bör övervägas".

Krävdes 9 månader och 10 000 döda innan man kom till skott.

Observera vad FHM skriver om visir som de pushat för sedan våren.

Det finns ett vetenskapligt stöd för att medicinska munskydd kan minska spridning av covid-19 från den som bär medicinska munskyddet till omgivningen. Ett flertal studier och litteratursammanställningar beskriver en effekt av att använda munskydd inom om vård, tandvård eller omsorg. Effekten när det gäller skydd av omgivningen har dock inte separerats från skyddseffekten för den som bär munskyddet. Experimentella studier har visat att medicinska munskydd reducerar mängden droppar som kommer ut med utandningsluften och minskar mängden virus i luften nära en person som har en infektion med luftvägsvirus.

Det saknas studier av visirs skyddande effekt. Teoretiskt kan tänkas att de ger ett visst skydd som en mekanisk barriär, men även att droppar kan passera på sidan om visiret till omgivande luft. Endast visir som täcker hela ansiktet och kinderna och sträcker sig nedanför hakan är tänkbara som alternativ då munskydd av någon anledning inte kan användas.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/eb0d34a63a124fa39c7c2d5753dedaa4/atgarder-minska-risken-smittspridning-covid-19-personal-vard-tandvard-omsorg.pdf
Citera
2020-12-29, 18:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Gå ut och titta på stan så får du se att jag har rätt. Även patienter och vårdpersonal håller på och pillar. Varför skulle jag ljuga om det? Jag ser det ju varje dag i jobbet och på väg till och från arbetsplatsen.

Du ska inte peta på munskyddet överhuvudtaget. Är det svårt att begripa?

Dessutom, Covid 19 sprids med raketfart i länder där det råder stränga munskyddskrav. Hur förklarar du det?
Kan det bero på att folk som är sjuka springer runt med munskydd på stan, fipplar med det, hostar el nyser rätt ut, tar på munskyddet, drar ned det på hakan för att babbla, drar upp det igen, sen hem o ned med munskyddet i fickan för att ÅTERANVÄNDA det dagen därpå?
Det sprids inte i Finland och Norge där man kan använda munnskydd rätt. Inte sprids det heller på många ställen i asien där man kan använd munskydd rätt.

Jag pillar aldrig på mitt munskydd varför skulle jag göra det? Däremot lär såna som pillar på munskyddet sprida mindre smitta än såna som pillar i ansiktet utan munskydd. Det är inte färre som går runt och petar sig i ansiktet utan munskydd en med munskydd. Du lägger bara inte märke till hur ofta folk springer och petar annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in