2020-12-29, 16:15
Medlem
Surtrutens avatar
Mycket prat om de som pga. "psykiska problem" inte vill vaccinera sig, men
gruppen som pga. medicinska problem inte kan vaccinera sig pratas det än så länge väldigt lite om.

- Alla under 18 år (finns inget vaccin godkänt för dem ännu).
- Gravida, men det är ju övergående.
- Överkänsliga mot vaccinet.
- De som genomgår vissa medicinska behandlingar.
- De som har vissa allvarliga sjukdomar.
- De som har kronisk imunbristsjukdom.

Alla dessa måste ju få skydd genom att vi andra "psykiskt friska" vaccinerar oss.
Hur många är det som inte kan vaccinera sig?

- 0 - 18 år är 1,8 miljoner ungefär.
- Gravida är 100 000 ungefär

Om man för enkelhets skull gissar på 100 000 för de övriga grupperna så är det 2 miljoner personer i Sverige som av medicinska orsaker inte kan vaccinera sig och som vi andra ska ge skydd genom att vi vaccinerar oss.

Gruppen som inte vill vaccinera sig får inte bli särskilt stor om vi ska få en bra flockimmunitet.
Citera
2020-12-29, 16:17
Medlem
FHM har nu ändrat rådet till vården gällande munskydd.

Man ändrar från: "munskydd kan övervägas" till "bör övervägas".

Krävdes 9 månader och 10 000 döda innan man kom till skott.
Citera
2020-12-29, 16:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du bortser ifrån alla de som drabbats ( och kommer att drabbas ) av långtidssjukdom efter covid-19. De blir bara fler och fler och vården kommer att översvämmas av dessa stackare.

Jag är övertygad om att det kommer att bli ett enormt problem för både individen och samhället inom en snar framtid. Sanna mina ord.

Sluta tjata om långtidssjuka det är inget stort problem som ni och kvällsblaskorna vill att det ska vara.
Hur många här inne känner någon som har så allvarliga problem av corona efter 2-3 månader så vederbörande behöver sjukvård?
Jag känner ingen.
Med dom siffror ni hänvisar till borde det vara massor.
Citera
2020-12-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
FHM har nu ändrat rådet till vården gällande munskydd.

Man ändrar från: "munskydd kan övervägas" till "bör övervägas".

Krävdes 9 månader och 10 000 döda innan man kom till skott.
Sedan när är det okej att fantisera ihop egna siffror och publicera dem som fakta? Ge mig en källa på dessa 10k.
Citera
2020-12-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan inte alla politiker skicka någon jävla springis o handla. Måste Löfven gå till urmakaren i egen hög person? Är det fel på mobilen eller klockan skickar man någon vikarie.
Han kunde skickat någon med antikroppar att göra ärendet, för det är väl uteslutet att man då kan sprida viruset?
Sluppit skicka in livvakter också då.

OffTopic:
Citera
2020-12-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nu pratar jag om seriösa forumskribenter.

Ser att du förkastade folks inlägg som sa att vi skulle ha 7000-10000 döda innan året var slut. Du kallade dessa "galna" och "alarmister". Jag ser även att du så sent som i början på December sa att dödskurvan började gå nedåt. Prognoser och analyser är inte din starka sida.

Nej, det har jag inte påstått. Jag påstod att det skulle vara en peak i slutet av november. Antalet nyinlagda IVA-fall ökade tills dess, sedan tillkom ytterligare peak i december. Men den är inte särskilt markant i jämförelse med ökningen som skett under oktober-november. Statistiken finns på SIR.

Peka på var jag kallade galna alarmister rörande 7000-10000 döda. Jag sade väldigt tidigt i tråden att IFR var mellan 0,2-0,6% baserat på vissa studier av kluster, medan andra påstod att dödstalen skulle ligga på 20-40 %.
Citera
2020-12-29, 16:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För att ”förhoppningsvis” skydda de äldre sköra samt att skydda vården från inflöde av svårt sjuka individer.
Tycker det räcker bra som argument...För mig iaf..

Jag har isolerat mig själv och familjen så långt det överhuvudtaget går under året. Inte för att vi själva är speciellt rädda för viruset, utan för att bidra till minskad smittspridning.
På samma sätt resonerar jag i fallet med vaccinationen.
Anledningen till att man inte vet i vilken utsträckning vaccinet skydda mot att sprida viruset vidare, är för att man helt enkelt inte fokuserat på att undersöka detta.
Primärt skall man skydda folk från allvarlig sjukdom, precis som med alla andra vaccinationer.
En trevlig bieffekt är att man i alla de fall jag känner till, också skyddar ”flocken” mot spridning.

Hur man kan vara emot detta för att man är rädd för att en megaovanlig biverkning skulle uppstå hos just en själv är bara ren egoism..

Känns lite socialdemokratisk på något vis.. Alla andra skall bidra, men man själv behöver inte göra det.
Likt Löfven, Morgan mfl.
Alla andra skall betala hög skatt. Alla andra skall undvika shopping osv osv..

Skönt att bli försörjd och få ett socialt skyddsnät samt att bli skyddad av alla andras vaccination utan att behöva bidra ett jävla skit..

Du svarade inte, var går åldersgränsen?
Ska du vaccinera dina barn i sann solidarisk anda?

All vårdpersonal och alla äldre kommer vaccineras så du behöver inte skydda dessa då dom är till 95% immuna.
Jag antar att alla i riskgrupp kommer ta det så dom är också skyddade och om man inte tar det som riskperson så får man skylla sig själv.

Så vem ska du skydda?
Räcker det inte att göra precis som med dom andra influensorna eller tar du och familjen årligen influensavaccin?
Citera
2020-12-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Sedan när är det okej att fantisera ihop egna siffror och publicera dem som fakta? Ge mig en källa på dessa 10k.

Fram till slutet på februari har det gått 9 månader sedan döden slog till i Sverige. 8549 döda hittills. 25-28 eftersläpningar enligt FHM. Så just nu ligger vi mest troligt på minst 8700-8800.

Men återkom 28 februari så ska vi se vem av oss som hade rätt. 10 000 döda 9 månader in från när pandemin exploderade, då lär vi ligga på 10000. Men ja, du säger emot som vanligt. Och har fel som vanligt. Du har haft fel om praktiskt taget rubbet hittills.

Återkom 28 feb så ser vi att du hade fel. Återigen.
Citera
2020-12-29, 16:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket prat om de som pga. "psykiska problem" inte vill vaccinera sig, men
gruppen som pga. medicinska problem inte kan vaccinera sig pratas det än så länge väldigt lite om.

- Alla under 18 år (finns inget vaccin godkänt för dem ännu).
- Gravida, men det är ju övergående.
- Överkänsliga mot vaccinet.
- De som genomgår vissa medicinska behandlingar.
- De som har vissa allvarliga sjukdomar.
- De som har kronisk imunbristsjukdom.

Alla dessa måste ju få skydd genom att vi andra "psykiskt friska" vaccinerar oss.
Hur många är det som inte kan vaccinera sig?

- 0 - 18 år är 1,8 miljoner ungefär.
- Gravida är 100 000 ungefär

Om man för enkelhets skull gissar på 100 000 för de övriga grupperna så är det 2 miljoner personer i Sverige som av medicinska orsaker inte kan vaccinera sig och som vi andra ska ge skydd genom att vi vaccinerar oss.

Gruppen som inte vill vaccinera sig får inte bli särskilt stor om vi ska få en bra flockimmunitet.

Kommer ju få godkända vaccin för ungdomar. Dock ej lika bråttom då de ändå är de sista som får.

Pfizer, working with Germany’s BioNTech, expanded its COVID-19 vaccine testing to children ages 12 and older only in October. Moderna announced on Dec. 10 that it had just started trials with children ages 12-17.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta tjata om långtidssjuka det är inget stort problem som ni och kvällsblaskorna vill att det ska vara.
Hur många här inne känner någon som har så allvarliga problem av corona efter 2-3 månader så vederbörande behöver sjukvård?
Jag känner ingen.
Det verkar ett antal kvinnor som riskerar att bli utförsäkrade på grund av långdragna besvär som man tror kan kopplas till att de tidigare varit sjuka i covid-19.

Rapport på SVT har haft några reportage om dessa damer.

Så det kanske är dem som man menar med långtidssjuka?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag känner ingen.
Det är många och jag känner en av dem personligen. Det finns ingen sjukvård för dem att få men om du inte begriper att livet har raserats om individen lider av extrem trötthet, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hjärtpåverkan mm efter åtta-nio månader kan jag inte hjälpa dig att förstå.

Jag kommer att få rätt, det är en stor grupp som inte blivit tagen på allvar förrän nu vilket har gjort att de inte kommit med i studier osv. världen har haft fokus på annat håll.

Här kan du läsa en nyligen publicerad, ännu icke peer-reviewed, studie som kom i dagarna.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.24.20248802v2.full.pdf?fbclid=IwAR0w3xS278 QL4pRZImuyg_SF2il-G2BgudxgflvOaQ6DVsWSX_cR1D4Ug6k
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-12-29 kl. 16:32.
Citera
2020-12-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det har jag inte påstått. Jag påstod att det skulle vara en peak i slutet av november. Antalet nyinlagda IVA-fall ökade tills dess, sedan tillkom ytterligare peak i december. Men den är inte särskilt markant i jämförelse med ökningen som skett under oktober-november. Statistiken finns på SIR.

Peka på var jag kallade galna alarmister rörande 7000-10000 döda. Jag sade väldigt tidigt i tråden att IFR var mellan 0,2-0,6% baserat på vissa studier av kluster, medan andra påstod att dödstalen skulle ligga på 20-40 %.

Jaha, så nu har du gått från att "fallen minskar" till att "ökningen inte är så markant" Pinsamt att se hur fel du har haft hela tråden igenom, för att sedan försöker bortförklara dina hopplöst galna prognoser med dåligt analyserad statistik.

OnT: Regeringen vill nu få möjlighet att införa tvång på munskydd. Tydligt att Tegnell inte är en Gud enligt Regeringen längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in