2020-12-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har definitivt funnits konflikter mellan stormakter sen AVK. Indien-Pakistan har varit i hetelden, likaså arabisraeliska krigen då Sovjet var aktivt involverat. Idag kan väl både Egypten och Turkiet räknas som militära stormakter.

Hangarfartyg är ju enbart rimliga om man vill utöva makt på en annan kontinent.

Annars är ju markbaserat flyg bättre såklart.
Citera
2020-12-29, 15:37
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man tänker sig att man kan klara sig utan ö/öar så skulle man kanske på de största modellerna kunna klämma in två parallella landningsbanor i aktern, vilket borde möjliggöra tätare landningar (så fort ett flyg har fångats av vajersystemet på första banan kan ett annat flyg landa på andra banan, samtidigt förbereds första banan för ny landning).

Kanske, men anledningen till att man har landningsbanan på snedden är ju att man ska kunna landa (och gå om, vid miss av vajrarna) medan det står plan klara att starta på katapulterna. Och det går redan väldigt fort att ställa i ordning för en ny landning, någon minut kanske.
Citera
2020-12-29, 15:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hangarfartyg är ju enbart rimliga om man vill utöva makt på en annan kontinent.

De ska också klara sig hela vägen över havet och sen kunna agera på säkert avstånd från fientligt flyg och missiler. Frågan är hur användbara ex. USAs hangarfartyg är i ett hett krig mot ex. Kina när USA ändå kan flyga från Taiwan, Guam och antagligen också Sydkorea, Japan och kanske också Indien och Kina har hypersoniska missiler.
Citera
2020-12-29, 15:51
Medlem
Citat:
De ska också klara sig hela vägen över havet och sen kunna agera på säkert avstånd från fientligt flyg och missiler. Frågan är hur användbara ex. USAs hangarfartyg är i ett hett krig mot ex. Kina när USA ändå kan flyga från Taiwan, Guam och antagligen också Sydkorea, Japan och kanske också Indien och Kina har hypersoniska missiler.

Hangarfartygen är mer för koloniala polisuppdrag, det kan jag hålla med om. Men knappast värdelösa och inte så lätta att slå ut ändå.

Det finns ju komplement till dem. När Trump ville brösta sig tog han inte dit ett hangarfartyg ett en flottilj B1 eskorterade av F22.

Man måste se hela USAs maskineri, och hangarfartygen är lättrörliga och mobila enheter.
Citera
2020-12-29, 16:00
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Som vanligt sitter du och tänker innanför lådan och hur situationen ser ut nu. Tänk 500-600 år framåt i tiden och vilken typ av hangarfartyg vi kommer att ha och vilken storlek de kommer att ha. Tror du bryggan är nödvändig när vi har flygfarkoster med antigravitation som experimentflygplanet Aurora just nu testar skarpt?

Här är en studie som pekar på mindre hangarfartyg i framtiden:
https://www.flightglobal.com/flight-international/why-the-us-navy-is-thinking-hard-about-smaller-aircraft-carriers/137389.article

Aurora

https://www.jstor.org/stable/48531831?seq=1
Trams. Om du inte är en av de där som tror att USA har en militärbas på mars tillsammans med aliens föreslår jag att du släpper det där.

Fysiken kommer först, sedan (militära) tillämpningar. Du har inte kärnvapen innan du har atomfysik så att säga. Gravitonen är i skrivandets stund endast en obevisad hypotes och negativ gravitation existerar vad vi vet inte. Det är liksom föga troligt att USA sitter på extrema mängder hemlig grundforskning inom fysik som man dessutom lyckats utveckla till något applicerbart som kan sättas på ett flygplan.

En del journalister försöker givetvis kalla elektromagnetiska fält och liknande för antigravitation ibland. Det är fel. Men i grunden är det samma sak där. Du behöver inte gå och oroa dig för att USA upptäckt något revolutionerande sätt att använda jordens magnetfält för att flyga flygplan. Det har liksom inte hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ingenting har använts i krig mellan stormakter sedan andra världskriget, så om hangarfartyg är ett osäkert kort idag, så gäller detsamma ubåtar och i ännu högre grad drönare.
Äh, nu är du onödigt tjurig. De uppenbara hoten mot ubåtar är knappast lika stora som de mot hangarfartygen. Saudierna verkar ju inte klara av att hantera iranska drönare, och drönare fyller så många olika uppgifter, så att de i alla fall har någon roll att spela är ju rätt klart. Hangarfartygens förmåga att förbli oupptäckta och vid upptäckt motstå bekämpning är mer oklar. Jag menar definitivt inte att de är en papperstiger. De är utmärkta för kolonialpolisiära projekt och kanonbåtsdiplomati och det är verkligen inte omöjligt att de motmedel som man försökt få fram mot hangarfartyg inte är särskilt verkningsfulla. Så hangarfartyg kan visa sig vara ett utomordentligt vapen. Eller så är det inte det. Vi vet inte.

Det fanns ju planerade slagskepp innan andra världskriget med och de såg knappast som utdaterade av någon av de stora sjömakterna. Tji fick dom.
Citera
2020-12-29, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hangarfartygen är mer för koloniala polisuppdrag, det kan jag hålla med om. Men knappast värdelösa och inte så lätta att slå ut ändå.

Det var inte det jag menade. Jag menade att de inte är kostnadseffektiva för det värde som de faktiskt utgör. Det är som kärnvapen, man ska betala astronomiska summor kontinuerligt för att ha dem i verksamt skick, det är inte en engångssumma man betalar när man utvecklar dem.
Citera
2020-12-29, 16:09
Medlem
Citat:
Det var inte det jag menade. Jag menade att de inte är kostnadseffektiva för det värde som de faktiskt utgör. Det är som kärnvapen, man ska betala astronomiska summor kontinuerligt för att ha dem i verksamt skick, det är inte en engångssumma man betalar när man utvecklar dem.

Jo, men USA bevakar ju sina intressen globalt på ett sätt som ingen annan nation gör.

Kina kanske blir en global stormakt med tiden, och då skall du se de har egna hangarfartyg som dyker upp lägligt när de vill utöva makt.

De är inte skapta i första hand för att invadera en modern militär makt.
Citera
2020-12-29, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo, men USA bevakar ju sina intressen globalt på ett sätt som ingen annan nation gör.

Kina kanske blir en global stormakt med tiden, och då skall du se de har egna hangarfartyg som dyker upp lägligt när de vill utöva makt.

De är inte skapta i första hand för att invadera en modern militär makt.

Tror inte det finns så mycket tankar kring det hela. Tror det är en gammal doktrin från AVK som överlevt kalla kriget utan större eftertanke. Efter att Japan besegrades har det nog inte funnits så mycket behov av Supercarriers alls, i synnerhet mot konfliktsituationer med länder som inte är med i Nato. Visst, om USA ska dra ut i krig med Storbritannien och Frankrike samtidigt så är väl de jättebra att ha.
Citera
2020-12-29, 16:22
Medlem
Citat:
Tror inte det finns så mycket tankar kring det hela. Tror det är en gammal doktrin från AVK som överlevt kalla kriget utan större eftertanke. Efter att Japan besegrades har det nog inte funnits så mycket behov av Supercarriers alls, i synnerhet mot konfliktsituationer med länder som inte är med i Nato. Visst, om USA ska dra ut i krig med Storbritannien och Frankrike samtidigt så är väl de jättebra att ha.

Alla imperier har väl haft gun boats för att sätta ett eftertryck i diplomatiska framstötar?

Idag är det hangarfartyg. Och visst har de använts.
Citera
2020-12-29, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Alla imperier har väl haft gun boats för att sätta ett eftertryck i diplomatiska framstötar?

Idag är det hangarfartyg. Och visst har de använts.

Låter lite som vad man sa om slagskepp innan AVK. Istället för att ha stora hangarfartyg kanske man ska ha många mindre missilfartyg med helikopter och drönarkapacitet. Jag kan tänka mig att man kan bygga många avancerade kryssare för kostnaden av ett hangarfartyg.
Citera
2020-12-29, 16:36
Medlem
Citat:
Låter lite som vad man sa om slagskepp innan AVK. Istället för att ha stora hangarfartyg kanske man ska ha många mindre missilfartyg med helikopter och drönarkapacitet. Jag kan tänka mig att man kan bygga många avancerade kryssare för kostnaden av ett hangarfartyg.

Jo.

Men jag tror som sagt de är svårare att slå ut än vad man kan tro. De ligger ju inte för ankar direkt.
Citera
2020-12-29, 17:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo.

Men jag tror som sagt de är svårare att slå ut än vad man kan tro. De ligger ju inte för ankar direkt.

Fast du verkar inte fatta vad jag menar. Jag menar att det kan vara betydligt effektivare att satsa pengarna på andra saker än hangarfartyg. I slutändan är militärbudgeten ett nollsummespel där man får välja vad man ska satsa på och prislappen är inte enbart för produktionen utan också drift och underhåll. Vi som lever får se hur det här spektaklet slutar men gissningsvis kommer både Kina och USA att mer eller mindre kollapsa innan vi får se något krig mellan dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in